MIESZKAŃCY INTERNATU ORAZ BAZA KADROWA I LOKALOWA
Internat jest placówką opiekuńczo – wychowawczą Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym. W internacie w zdecydowanej większości zamieszkują uczniowie z bardziej oddalonych od szkoły miejscowości. Zakłada się, że w roku szkolnym 2009/2010, w okresie jesienno – zimowym, w internacie zamieszka 50 wychowanków. Liczbowo dominuje grupa młodzieży z klas pierwszych.
Kadrę pedagogiczną stanowią:
- kierownik – Barbara Zdrojkowska
- wychowawca Pan Andrzej Zapart – opiekun grupy chłopców
- wychowawca Pani Dorota Zybała – opiekun grupy dziewcząt
oraz nauczyciele, uzupełniający godziny do etatu w internacie:
- Pani Beata Sadowska – nauczyciel języka polskiego
- Pani Teresa Adamczyk – nauczyciel chemii i biologii
- Pani Jolanta Słota – nauczyciel języka francuskiego
- Pani Zofia Kania – nauczyciel języka polskiego
Personel administracyjno – obsługowy to:
- intendentka
- opiekun nocny
- kucharka
- pomoc kuchenna
- sprzątaczka
W części mieszkalnej znajduje się 23 pokoje przeznaczone dla młodzieży. Internat dysponuje 70 miejscami dla uczniów naszej szkoły. Inne pomieszczenia to pokój wychowawców, pokój „cichej nauki”, świetlica, gościnny pokój z łazienką, pomieszczenia socjalne dla młodzieży i łazienki. Baza internatu to również jadalnia i kuchnia z zapleczem magazynowym i socjalnym.
OGÓLNE CELE INTERNATU JAKO PLACÓWKI OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ
Zapewnienie wychowankom całodziennego wyżywienia i zakwaterowania według ustalonych kosztów.
Stworzenie właściwych warunków sanitarno – higienicznych.
Zapewnienie optymalnych warunków do nauki.
Stworzenie warunków uczestnictwa w kulturze oraz organizowania kulturalnej rozrywki.
Organizowanie warunków do popularyzowania kultury fizycznej, uprawiania sportów i dbałość o stan zdrowia.
Wdrożenie wychowanków do samodzielnego wykonywania prac porządkowo- gospodarczych.
Wyrabianie u wychowanków wrażliwości moralnej i społecznej, postaw proekologicznych.
Kształtowanie warunków i potrzeb estetycznych .
Rozwijanie uczuć patriotycznych, poszanowania dla tradycji (szkoły, środowiska, narodu).
Wdrażanie do systematycznej i sumiennej pracy, odpowiedzialnego wypełniania obowiązków.
Współdziałanie w przygotowaniu wychowanków do życia w rodzinie i życia zawodowego.
Internat realizuje swoje zadania współpracując z Radą Pedagogiczną, samorządem młodzieży oraz instytucjami i organizacjami w środowisku. Niniejsze zadania wypełnia zgodnie ze Statutem Szkoły.
PRIORYTETOWE ZADANIA W PRACY OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ INTERNATU w roku szkolnym 2009/2010
Promocja zdrowia i zdrowego stylu życia.
Kształtowanie postaw eksponujących lepszą jakość życia
i dążenia do celów.
Promocja szkoły i internatu w środowisku.
ZAKRES OBSERWACJI KIEROWNIKA na rok szkolny 2009/2010
Bieżący przegląd dokumentacji wychowawców grup.
Znajomość wychowanków.
Organizacja nauki własnej. Kształtowanie postaw odpowiedzialności:
planowanie nauki
dyscyplina
atmosfera
pomoc i samopomoc koleżeńska
Zajęcia wychowawcze
wybór tematu
realizacja celów wychowawczych
metody aktywizujące
rola prowadzącego
zaangażowanie uczniów
Organizacja imprez, uroczystości i konkursów
poziom merytoryczny, artystyczny
umiejętność zaprezentowania talentów młodzieży
dopracowanie organizacyjne
budzenie zainteresowania
kultura osobista młodzieży
Lustracje sal mieszkalnych.
Współpraca z rodzicami i szkołą.
Współpraca z instytucjami wspierającymi wychowanie i opiekę.
TEMATYKA I TERMINARZ POSIEDZEŃ ZESPOŁU WYCHOWAWCÓW
Przydział grup wychowawczych i opieki nad sekcjami samorządu. Propozycje zadań do planu opiekuńczo – wychowawczego internatu na rok szkolny 2009/2010. Przedstawienie wizji pracy internatu w nowym roku szkolnym – 28.09.2009r.
Analiza postępów i porażek w nauce podopiecznych. Omówienie bieżących problemów wynikających z diagnozy wychowawczej. Podjęcie działań naprawczych. Wysunięcie wniosków co do dalszej pracy nad skutecznością nauki własnej – 26 listopad
Rada szkoleniowa dla wychowawców internatu – styczeń 2010r.
Sprawozdanie z realizacji zadań opiekuńczo – wychowawczych za I półrocze roku szkolnego 2009/2010 przez wychowawców. Podsumowanie oraz wnioski prowadzące do podniesienia jakości organizacji czasu wolnego młodzieży – styczeń 2010r.
Analiza powodzenia szkolnego wychowanków. Ewaluacja działań wychowawczych w obszarze nauki własnej, samorządności
i bezpieczeństwa.
Sprawozdanie i podsumowanie realizacji planu pracy opiekuńczo
– wychowawczej za rok szkolny 2009/2010. Wnioski do pracy opiekuńczo
– wychowawczej na przyszły rok szkolny.
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE
Obszar oddziaływań wychowawczych |
Zadania i sposoby realizacji |
Oczekiwana wizja wychowanka |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Stwarzanie przyjaznego uczniom klimatu opieki |
1.Szczegółowe omówienie regulaminu internatu, ze szczególnym zwróceniem uwagi na prawa i obowiązki ucznia.
2. Wdrażanie wychowanków do wspólnej odpowiedzialności za ład i porządek w pokojach oraz pomieszczeniach wspólnego użytkowania.
3. Okazywanie szczególnego zainteresowania uczniom klas I, zapewnienie właściwej opieki powodującej dobrą adaptację
4. Stałe diagnozowanie środowiska wychowawczego uczniów.
5. Poznanie osobowości, zainteresowań i sytuacji materialno-bytowej:
6. Współpraca z rodzicami uczniów, pedagogiem, poradnią, policją w profilaktyce przemocy
7. Zaspokajanie potrzeb wychowanków poprzez niesienie różnorakiej pomocy przez wychowawców |
zna swoje prawa
odczuwa dyskomfort, gdy panuje nieład
jest zdeterminowany w utrzymywaniu czystości
wie, że odpowiada za to, co użytkuje
kontroluje najbliższe otoczenie
jest gospodarzem swojej przestrzeni
wie, że jest ważny dla opiekunów
wychowawca poznaje ucznia
dobrze adoptuje się
czuje, że, gdy zasygnalizuje może liczyć na życzliwość opiekunów |
wychowawcy
wychowawcy
kierownik
wychowawcy
wychowawcy
wychowawcy
kierownik
wychowawcy, pracownicy |
wrzesień
cały rok
od X do IV
2 razy
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
|
Wspomaganie rozwoju umysłowego i kształcenie umiejętności szkolnych |
1.Kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy i pracy
2. Opracowanie i wdrożenie Regulaminu Nauki Własnej.
3. Udzielanie młodzieży pomocy w racjonalnym planowaniu nauki własnej.
4. Jak się skutecznie uczyć? Spotkanie z pedagogiem.
5. Eliminowanie wszelkich elementów zakłócających dyscyplinę nauki.
6. Współpraca z nauczycielami
7. Organizowanie pomocy
8. Konsultacje przedmaturalne, pomoc w przygotowaniu prezentacji – bibliografia i plan prezentacji, rozwiązywanie arkuszy maturalnych.
9. Systematyczna praca
10. Wspieranie uczniów mających trudności w zrozumieniu przedmiotów ścisłych (chemia), praca indywidualna i grupowa.
11. Literatura może być łatwa
12. Z maturą z języka polskiego za pan brat – pomoc
13. Organizacja konkursów tematycznych rozwijających umiejętności umysłowe |
zna nakazy i zakazy obowiązujące podczas nauki,
wie, że zawsze może uzyskać radę
zna sposoby zwiększania skuteczności nauki,
może się skoncentrować na zadaniach
wiedzą, że ich problemy nie są obojętne opiekunom
jeśli chcą, mogą liczyć na pomoc
mogą korzystać
pomoc n-la języka francuskiego
niweluje swoje problemy
wie, że uzyska pomoc z języka polskiego
ubogaca swoją wiedzę w atmosferze koleżeńskiej rywalizacji |
wychowawcy
wychowawcy
wychowawcy, pedagog szkolny
wychowawcy
wychowawcy
Z. Kania
J. Słota
T. Adamczyk
B. Sadowska
B. Sadowska
nauczyciele, wychowawcy |
wrzesień
cały rok
październik
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok |
Promocja zdrowia |
1.Wdrazanie zasad racjonalnego żywienia.
2. Kształtowanie nawyków
3. Spotkania z pracownikami PPIS w Staszowie na temat zagrożeń ludzi przebywających w zbiorowościach na temat:
warsztaty: „Trzymaj formę” – dotyczące odżywiania i ruchu.
4. Udział młodzieży w zajęciach SKS-u.
5. Okresowe wyjazdy na basen do Połańca.
6. Światowy Dzień AIDS – konkurs tematyczny.
7. Szkolny etap Olimpiady Zdrowego Stylu Życia.
8. Zajęcia dotyczące profilaktyki uzależnień, rodzajów
9. Poznajemy siebie – asertywność, uległość i agresja w zachowaniu – spotkanie
10. Warsztaty kosmetyczne – spotkanie z przedstawicielami firmy kosmetycznej. |
zna zasady zdrowego żywienia
stosuje w życiu codziennym zdrowe nawyki
wiedzą jak dbać wiedza jak się zdrowo odżywiać
praktycznie poznają sposoby udzielania pomocy
znają rodzaje zagrożeń i wiedzą jak ich unikać
znają wpływ ruchu na umysł i ciało
odreagowują stres
poszerzają swoją wiedzę o AIDS
uczą się zdrowo żyć
znają siłę uzależnienia i wiedzą, że maja jedno życie
uczą się jak skutecznie odmawiać
uczą się dbać |
wychowawcy
wychowawcy
wychowawcy
pielęgniarka
J. Chleba
PPIS, wychowawcy
specjalista
A. Zapart
D. Zybała
T. Adamczyk
wychowawcy
psycholog
firma kosmetyczna |
cały rok
cały rok
cały rok
październik
październik
cały rok
grudzień
cały rok
listopad |
Przygotowanie do życia społecznego |
1.Zwrócenie uwagi na potrzeby ludzi będących w trudnej sytuacji życiowej
2. Kształtowanie umiejętnego współżycia w grupie poprzez stworzenie atmosfery przyjaźni, współpracy i opiekuńczości.
3. Zajęcia – „Tolerancja w moich oczach.” 4. Zajęcia dotyczące trudnych sytuacji w życiu codziennym,
5. Organizacja spotkań
6. Dzień Przyjaźni – montaż sceniczny „Mur”.
7. Spotkanie z pedagogiem dotyczące orientacji zawodowej.
8. Zwracanie uwagi młodzieży na korzyści płynące z wyboru zawodu zgodnego ze zdolnościami
9. Kreowanie szacunku do pracy poprzez włączenie młodzieży do przygotowywania imprez i prac porządkowych. |
poznają i utrwalają postawy empatii
czuje się coraz bardziej zintegrowany
poznaje pojęcie tolerancji są świadomi swoich wartości
wiedzą, że powinno się przełamywać bariery w porozumiewaniu się
mają pojęcie o rynku pracy
są świadomi swoich zdolności
wyrażają szacunek do swojej i cudzej pracy |
wychowawcy
wychowawcy
wychowawcy
wychowawcy
kierownik, wychowawcy
pedagog
wychowawcy
|
cały rok
cały rok
marzec
cały rok
|
Upowszechnianie zasad kultury osobistej i dobrego wychowania |
1.Nauka właściwych postaw
2. Zajęcia dotyczące wykorzystania zasad savoir-vivre w codziennym życiu.
3. Konkurs „Gentelman i Lady internatu”.
4. Bezpośrednia i natychmiastowa reakcja na niewłaściwe zachowania wychowanka (plotkowanie, używanie wulgaryzmów, ignorowanie potrzeb i praw innych, agresja, kłamstwo, itp.)
5.Zajęcia wychowawcze „Uczenie szacunku”.
6. Zajęcia wychowawcze |
umie zachować się właściwie
znają zasady dobrego wychowania
stosują dobre maniery
rozumieją niewłaściwość zachowań |
wychowawcy
B. Zdrojkowska
wychowawcy
|
cały rok
luty
cały rok
|
Organizacja czasu wolnego |
1.Organizacja dyskotek i spotkań przy ognisku.
2. Współpraca ze SOK – organizacja koncertu żeńskiego zespołu wokalnego „Rytm”.
3. Organizacja wieczorków filmowych połączonych
4. Pożegnanie lata połączone
5. Ratujemy kasztanowce, niszczymy szrotówka – grabienie i palenie liści połączone
6. Konkurs na plakat o tematyce Francji.
7. Nastrojowy montaż poetycko-muzyczny z okazji Święta Zmarłych.
8. Wolności bije dzwon – Narodowy Dzień Niepodległości.
9. Zamiast agresji żart, humor, śmiech – utworzenie kabaretu szkolnego.
10. Magiczny wieczór wróżb andrzejkowych i zabawa taneczna.
11. Konkurs tematyczny „Słynne adaptacje filmowe i muzyka filmowa”.
12. Chemia w życiu człowieka, co każdy z nas jako klient, pacjent powinien wiedzieć – konkurs praktycznej wiedzy chemiczno-biologicznej.
13. Uroczysty wieczór wigilijny.
14. Wieczór poezji miłosnej.
15. Wieczór prozy, poezji
16. Konkursy polonistyczne dotyczące znajomości lektur
17. Uroczystość zorganizowana przez chłopców dla dziewcząt, akcentujące święto kobiet.
18. „Ekoswaty – przedstawienie
19. Pożegnanie wychowanków internatu, absolwentów szkoły.
20. Wyjazd do kina Kinoplex |
|
B. Zdrojkowska
B. Sadowska
D. Zybała
T. Adamczyk
J. Słota
D. Zybała
A. Zapart
T. Adamczyk,
B. Zdrojkowska
B. Sadowska
T. Adamczyk
A.Zapart
B. Sadowska
J. Słota
Z. Kania
A. Zapart
T. Adamczyk
D. Zybała |
październik
cały rok
wrzesień
październik
wrzesień
październik
listopad
listopad
styczeń
listopad
grudzień
luty
luty
marzec
kwiecień
kwiecień |
Promocja internatu |
1.Spotkanie Kierownika Internatu z rodzicami uczniów klas I – przedstawienie oferty na bieżący rok szkolny.
2. Udział rodziców w uroczystym wieczorze wigilijnym.
3. Organizacja „dni otwartych” podczas zaplanowanych wywiadówek.
4. Zaproszenia dla mieszkańców wsi i uczniów szkoły na koncert zespołu „Rytm” ze SOK.
5. Wyjazd grupy młodzieży do Ośrodka Rehabilitacyjnego
6. Współpraca z oddziałem ARiMR w Staszowie.
7. Organizowanie szkoleń dla uczniów i ich rodziców |
|
|
|
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym