Plan Pracy opiekuńczo – wychowawczej na rok szkolny 2010/2011 został opracowany w oparciu o następujące dokumenty :
1. Statut Szkoły.
2. Program Wychowawczy Szkoły
3. Regulamin Internatu i Rozkład dnia.
4. Uwagi i propozycje zadań opiekuńczo – wychowawczych zaproponowanych przez wychowawców internatu.
5. Uwagi rodziców dotyczące oddziaływań wychowawczych i pracy opiekuńczej
Mieszkańcy Internatu oraz baza kadrowa i lokalna
Internat jest placówką opiekuńczo – wychowawczą, będącą integralna częścią ZSCKR w Sichowie Dużym. W internacie w zdecydowanej większości zamieszkują uczniowie
z bardziej oddalonych od szkoły miejscowości. Szacuje się, że w roku szk. 2010/2011,
w okresie jesienno – zimowym w internacie zamieszka około 60 wychowanków.
Większość mieszkańców stanowią chłopcy. Liczbowo dominuje grupa młodzieży z klas pierwszych i drugich.
Kadrę pedagogiczną stanowią:
- kierownik – Barbara Zdrojkowska
- wychowawca Pan Andrzej Zapart – opiekun grupy chłopców
- wychowawca Pani Dorota Zybała – opiekun grupy dziewcząt
oraz nauczyciele, uzupełniający godziny do etatu w internacie:
- Pani Beata Sadowska – nauczyciel języka polskiego
- Pani Elżbieta Sztaba – nauczyciel ekonomii
- Pani Teresa Adamczyk – nauczyciel chemii i biologii
Personel administracyjno – obsługowy to:
- intendentka
- opiekun nocny
- kucharka
- pomoc kuchenna
- sprzątaczka
W części mieszkalnej znajduje się 23 pokoje przeznaczone dla młodzieży. Internat dysponuje 70 miejscami dla uczniów naszej szkoły. Inne pomieszczenia to pokój wychowawców, świetlica, pokoje socjalne, łazienki. Baza internatu to jadalnia i kuchnia z zapleczem magazynowym i socjalnym.
CELE PLANU OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ W INTERNATU W ROKU SZK. 2010/2011
1. Ukształtowanie wizerunku wychowanka, który wykorzystując w pełni swoje możliwości, intelekt, emocje i umiejętności społeczne prawidłowo funkcjonuje we wszystkich dziedzinach życia.
2. Ochrona wychowanków przed zagrożeniami codziennego życia.
3. Reagowanie na pojawiające się zagrożenia.
4. Pomoc w rozwijaniu zdolności do samokontroli, samoobserwacji.
5. Osłabianie czynników ryzyka przez dostarczanie adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych.
6. Umacnianie pozytywnych postaw i pożądanych działań wśród młodzieży.
7. Wdrażanie wychowanków do wspólnej odpowiedzialności za ład i porządek
w Internacie oraz w najbliższym otoczeniu.
8. Pomoc w rozwijaniu zainteresowań.
TREŚCI
1. Wychowanie zdrowotne i działania zdrowotne.
2. Profilaktyka zachowań ryzykownych.
3. Wychowanie do pełnienia podstawowych funkcji i ról społecznych.
4. Modelowanie pozytywnych wzorców zachowań.
5. Edukacja i wychowanie w warunkach zmian społecznych.
6. Troska o wyniki osiągane w procesie dydaktycznym i rozwój intelektualny.
7. Kultura czasu wolnego.
8. Elementy orientacji zawodowej.
Internat realizuje swoje zadania współpracując z Radą Pedagogiczną, samorządem młodzieży oraz instytucjami i organizacjami w środowisku. Niniejsze zadania wypełnia zgodnie ze Statutem szkoły.
ZAKRES OBSERWACJI KIEROWNIKA NA ROK SZKOLNY 2010/2011
1. Bieżący przegląd dokumentacji wychowawców grup.
2. Znajomość wychowanków i ich potrzeb.
3. Organizacja nauki własnej. Kształtowanie postaw odpowiedzialności:
4. Zajęcia wychowawcze
5. Organizacja imprez, uroczystości i konkursów
6. Lustracje sal mieszkalnych.
7. Współpraca z rodzicami i szkołą.
8. Współpraca z instytucjami wspierającymi wychowanie.
TEMATYKA I TERMINARZ POSIEDZEŃ WYCHOWAWCÓW
1. Przydział grup wychowawczych i opieki nad sekcjami. Propozycje zadań do planu pracy opiekuńczo – wychowawczej internatu. (wrzesień 2010r. )
2. Analiza postępów i niepowodzeń w nauce podopiecznych. Omówienie bieżących problemów wynikających z diagnozy wychowawczej. Podjęcie działań naprawczych. (listopad/grudzień 2010r)
3. Rada szkoleniowa. (styczeń 2011r.)
4. Sprawozdanie z realizacji zadań opiekuńczo – wychowawczych za I półrocze roku szkolnego 2010/2011. Podsumowanie oraz wnioski prowadzące do podniesienia jakości życia mieszkańców internatu. (styczeń 2011r.)
5. Analiza powodzenia szkolnego wychowanków. Ewaluacja działań wychowawczych
w obszarze nauki własnej i bezpieczeństwa. (kwiecień 2011r.)
6. Sprawozdanie i podsumowanie realizacji planu pracy opiekuńczo – wychowawczej
za rok szkolny 2010/2011. (czerwiec 2011r.)
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE
Obszar oddziaływań wychowawczych |
Zadania i sposoby realizacji |
Oczekiwany wizerunek wychowanka |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Organizacja życia służąca dobrej opiece i bezpieczeństwu ucznia. |
1.Omówienie regulaminu i porządku dnia ze szczególną uwagą na prawa i obowiązki ucznia.
2. Wdrażanie i egzekwowanie odpowiedzialności za ład i porządek w pokojach oraz pomieszczeniach ogólnych.
a) okresowa kontrola pokoi pod względem dbałości o wyposażenie
b) osobista odpowiedzialność uczniów za powstałe szkody
c) zgłaszanie wszystkich usterek na bieżąco do wychowawców
d) nagradzanie lokatorów najlepiej utrzymanych pokoi
3.Szczególne zainteresowanie uczniami klas I oraz zapewnienie im własnej opieki jako antidotum na dobrą adaptację w zbiorowości.
4. Diagnoza środowiska wychowawczego uczniów
a) systematyczne kontakty
b) obserwacja środowiska rówieśników
5. Powołanie grup sekcji kulturalnej i sanitarnej.
6. Zaspokajanie potrzeb wychowanków przez niesienie różnorakiej pomocy przez wychowawców.
7. Współpraca z wychowankami klas, nauczycielami w celu eliminowania problemów.
8.Ustawiczne zapewnianie bezpieczeństwa oraz wyczulenie na ryzyko miejsc i okoliczności w najbliższym środowisku.
9.Zapobieganie przejawom przemocy.
10.Montaż słowno-muzyczny pt. „Milczenie nie chroni, nienawiść nie leczy”. |
zna swoje prawa
odczuwa dyskomfort w nieładzie
utrzymuje czystość
uczy się odpowiedzialności
jest współgospodarzem
wie, że może liczyć na pomoc
wychowawca poznaje ucznia i wie jak oddziaływać
współdecyduje
wie, że jego dobro nie jest obojętne
wie, co to jest przemoc |
wychowawcy grup
wychowawcy
wychowawcy kierownik
wychowawcy
B. Zdrojkowska |
wrzesień
cały rok
wrzesień październik
wrzesień październik
październik
|
Promocja zdrowia |
1.Powołanie sekcji stołówkowej i wdrażanie zasad racjonalnego
2. Kształtowanie i utrwalania nawyków zdrowotnych, higienicznych oraz dotyczących zasad bezpieczeństwa;
a) dyskusje z klasami I-ymi na temat higieny
b) dyskusje na temat otyłości oraz bulimii i anoreksji
c) omówienie zasad BHP i p.poż w internacie.
d) zajęcia instruktażowe
3. Spotkania z inspektorami PPIS w Staszowie na temat zagrożeń zdrowotnych ludzi
4. Umożliwianie młodzieży wyjść na popołudniowy SKS i na boisko trawiaste.
5. Okresowe wyjazdy na basen do Połańca.
6. Spotkanie z psychologiem na temat skutków młodzieńczych inicjacji.
7. Zajęcia wychowawcze
8. Zajęcia wychowawcze n.t. asertywności, uległość, agresja.
9. Warsztaty kosmetyczne
10. Organizacja konkursu
11. „Nie dziękuję – w zakresie komunikacji interpersonalnej
12. Zapoznanie uczniów z Kampanią Unii Europejskiej „Help” hasło kampanii „Rzuć palenie”, jak najdalej „ zebranie i wykorzystanie pomysłów młodzieży. |
zna zasady zdrowego żywienia
stosuje w codziennym życiu zdrowe nawyki
wiedzą jak dbać
praktycznie poznają sposoby udzielania pomocy
znają rodzaje zagrożeń i wiedzą jak im zapobiegać
dbają o tężyznę fizyczną
znają skutki nieprzemyślanych decyzji
na rozważanie problemu palenia
|
wychowawcy, grup
opiekun Rejonowego Koła PCK
pracownicy PPIS
psycholog
wychowawcy
A. Zapart |
marzec
listopad |
Wspieranie nauki |
1.Wdrożenie opracowanego regulaminu nauki własnej w internacie.
2.Warsztaty z pedagogiem na temat kształtowania własnej metodyki uczenia się.
3. Egzekwowanie dyscypliny nauki.
4.Organizacja pomocy 5.Współpraca z rodzicami w wypadkach niewłaściwego podejścia ucznia do nauki.
6.Praca z uczniem słabym
7. Doraźna pomoc uczniom języka polskiego.
8.Wspieranie uczniów mających trudności w zrozumieniu przedmiotów ścisłych – chemia – praca indywidualna i zbiorowa.
9.Pomoc w przygotowaniu się uczniów klas IV- ych do matury
10.”ABC” ekonomii – konkurs praktycznej wiedzy ekonomicznej. |
znają zasady zachowania się podczas nauki
|
A. Zapart
pedagog
wychowawcy
E. Sztaba
B.Sadowska
T.Adamczyk
B.Sadowska
E. Sztaba
|
wrzesień
październik
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
styczeń |
Przygotowanie do życia społecznego |
1.Kształtowanie umiejętnego współżycia w grupie poprzez stworzenie atmosfery przyjaźni, współpracy i opiekuńczości.
2.Zajęcia wychowawcze n.t. tolerancji oraz praw i obowiązków człowieka.
3.Zwrócenie uwagi na potrzeby ludzi będących w trudnej sytuacji życiowej i propagowanie niesienia bezinteresownej pomocy.
4.Bezrobocie, ubóstwo: a) dostarczenie wiedzy na temat alternatywnych sposobów organizowania życia. b) dostarczenie wiedzy c) informacje o możliwościach lokalnego rynku pracy d) dostarczenie wiedzy o własnych zdolnościach, zainteresowaniach i ograniczeniach zdrowotnych przy wyborze dalszego kierunku kształcenia.
e) Kształtowanie umiejętności zaprezentowania własnej osoby.
5.Kreowanie szacunku do pracy poprzez włączanie młodzieży do przygotowania imprez i prac porządkowych
6.Dzień Przyjaźni – montaż sceniczny „Mur”
7.Atrybuty dorosłości – zajęcia wychowawcze |
dobrze się czuje
kształtuje postawę empatii
cykl zajęć
są świadomi swoich zdolności i zainteresowań
umie się zaprezentować |
wychowawcy
wychowawcy
wychowawcy
E. Sztaba B. Zdrojkowska
T.Adamczyk |
cały rok
wg. harmonog-ramu zajęć wychowaw-czych wg. harmonog-ramu zajęć wychowaw-czych
listopad
|
Upowszechnianie zasad kultury osobistej i dobrego wychowania |
1.Nauka właściwych postaw
2. Propagowanie zasad savoir-vivre w zajęciach wychowawczych.
3. Bezpośrednia reakcja na niewłaściwe zachowania (plotkowanie, wulgaryzmy, ignorowanie praw i potrzeb innych, agresja, kłamstwo)
4. Nabywanie umiejętności porozumiewania się we współpracy z innymi.
5.Zachęcanie młodzieży do oglądania programów publicystycznych i informacyjnych.
6.Wdrażanie do porządku
7.Budzenie współodpowiedzialności za stan środowiska naturalnego.
8.Promowanie zachowań ekologicznych i przekazywanie istniejących zagrożeń środowiska.
9.Konkurs ekologiczny n.t. zagospodarowania odpadów. |
zna zasady dobrego wychowania
pozbywa się barier komunikacyjnych
|
wychowawcy
T.Adamczyk
T.Adamczyk |
Kwiecień
kwiecień
|
Właściwa organizacja czasu wolnego wychowanka |
1.Dyskoteka Integrująco-zapoznawcza.
2. Prezentowanie wartościowych filmów kina światowego oraz ich omawianie.
3.Ratujemy kasztanowce - niszcząc szrotówka - grabienie i palenie liści połączone z pieczeniem kiełbasek.
4.Obchody dnia kolegów – połączone z prezentacją kobiecych umiejętności chłopców.
5.”Nie bądź pewny, że masz czas. – montaż poetycko-muzyczny.
6. „O zabawie słowem w poezji
7.Uroczysty wieczór andrzejkowy – zabawa taneczna i skecze kabaretowe.
8.Uroczysty wieczór wigilijny.
9.Zabawa karnawałowa.
10.”O kobiecie żartobliwie” – wieczór poezji.
11.Jak nam się żyje?. Dzień mieszkańca internatu – program satyryczny.
12.Uroczystość: poważnie i na wesoło o znaczeniu zdrowia dla owocnego, szczęśliwego życia – 7 kwiecień: Światowy Dzień Zdrowia
13. Pożegnanie absolwentów – wychowanków internatu. |
|
T.Adamczyk
B. Sadowska
T.Adamczyk B.Zdrojkowska
D. Zybała
A.Zapart
B. Sadowska
B.Zdrojkowska E. Sztaba
D.Zybała
A.Zapart
B. Sadowska
B.Zdrojkowska E. Sztaba
A. Zapart
T. Adamczyk
D. Zybała |
wrzesień
cały rok
październik
wrzesień
październik
styczeń
listopad
grudzień
styczeń
marzec
marzec
kwiecień
kwiecień |
Promocja internatu |
1. Organizacja „dni otwartych” podczas wywiadówek i wizyt gimnazjalistów w szkole.
2.Organizacja koncertu żeńskiego zespołu wokalnego „Rytm” dla społeczności lokalnej i szkolnej.
3.Wyjazd grupy młodzieży do Ośrodka Rehabilitacyjnego w Koniemłotach z programem wigilijnym.
4.Współpraca ARiMR – udział młodzieży w szkoleniach dla rolników.
5.Spotkania wychowanków |
|
|
|
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym