Plany pracy - archiwum

Plan pracy internatu na rok szkolny 2010/2011

Plan Pracy opiekuńczo – wychowawczej na rok szkolny 2010/2011 został opracowany w oparciu o następujące dokumenty :

1.     Statut Szkoły.

2.     Program Wychowawczy Szkoły

3.     Regulamin Internatu i Rozkład dnia.

4.     Uwagi i propozycje zadań opiekuńczo – wychowawczych zaproponowanych przez wychowawców internatu.

5.     Uwagi rodziców dotyczące oddziaływań wychowawczych i pracy opiekuńczej

 

Mieszkańcy Internatu oraz baza kadrowa i lokalna

 Internat jest placówką opiekuńczo – wychowawczą, będącą integralna częścią ZSCKR w Sichowie Dużym. W internacie w zdecydowanej większości zamieszkują uczniowie
z bardziej oddalonych od szkoły miejscowości. Szacuje się, że w roku szk. 2010/2011,
w okresie jesienno – zimowym w internacie zamieszka około 60 wychowanków.
Większość mieszkańców stanowią chłopcy. Liczbowo dominuje grupa młodzieży z klas pierwszych i drugich.

 

Kadrę pedagogiczną stanowią:

- kierownik – Barbara Zdrojkowska

- wychowawca Pan Andrzej Zapart – opiekun grupy chłopców

- wychowawca Pani Dorota Zybała – opiekun grupy dziewcząt

 

oraz nauczyciele, uzupełniający godziny do etatu w internacie:

- Pani Beata Sadowska – nauczyciel języka polskiego

- Pani Elżbieta Sztaba – nauczyciel ekonomii

- Pani Teresa Adamczyk – nauczyciel chemii i biologii

 

Personel administracyjno – obsługowy to:

- intendentka

- opiekun nocny

- kucharka

- pomoc kuchenna

- sprzątaczka

 

W części mieszkalnej znajduje się 23 pokoje przeznaczone dla młodzieży. Internat dysponuje 70 miejscami dla uczniów naszej szkoły. Inne pomieszczenia to pokój wychowawców, świetlica, pokoje socjalne, łazienki. Baza internatu to jadalnia i kuchnia z zapleczem magazynowym i socjalnym.

 

 

CELE PLANU OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ W INTERNATU W ROKU SZK. 2010/2011


1.      Ukształtowanie wizerunku wychowanka, który wykorzystując w pełni swoje możliwości, intelekt, emocje i umiejętności społeczne prawidłowo funkcjonuje we wszystkich dziedzinach życia.

 

2.      Ochrona wychowanków przed zagrożeniami codziennego życia.

 

3.      Reagowanie na pojawiające się zagrożenia.

 

4.      Pomoc w rozwijaniu zdolności do samokontroli, samoobserwacji.

 

5.      Osłabianie czynników ryzyka przez dostarczanie adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych.

 

6.      Umacnianie pozytywnych postaw i pożądanych działań wśród młodzieży.

 

7.      Wdrażanie wychowanków do wspólnej odpowiedzialności za ład i porządek
w Internacie oraz w najbliższym otoczeniu.

 

8.      Pomoc w rozwijaniu zainteresowań.

 

 

TREŚCI

 

1.      Wychowanie zdrowotne i działania zdrowotne.

 

2.      Profilaktyka zachowań ryzykownych.

 

3.      Wychowanie do pełnienia podstawowych funkcji i ról społecznych.

 

4.      Modelowanie pozytywnych wzorców zachowań.

 

5.      Edukacja i wychowanie w warunkach zmian społecznych.

 

6.      Troska o wyniki osiągane w procesie dydaktycznym i rozwój intelektualny.

 

7.      Kultura czasu wolnego.

 

8.      Elementy orientacji zawodowej.

 

Internat realizuje swoje zadania współpracując z Radą Pedagogiczną, samorządem młodzieży oraz instytucjami i organizacjami w środowisku. Niniejsze zadania wypełnia zgodnie ze Statutem szkoły.

 

ZAKRES OBSERWACJI KIEROWNIKA NA ROK SZKOLNY 2010/2011

 

1.      Bieżący przegląd dokumentacji wychowawców grup.

 

2.      Znajomość wychowanków i ich potrzeb.

 

3.      Organizacja nauki własnej. Kształtowanie postaw odpowiedzialności:

  • planowanie nauki
  • dyscyplina
  • atmosfera
  • wspieranie ucznia

 

4.      Zajęcia wychowawcze

  • wybór tematu
  • realizacja celów wychowawczych
  • metody aktywizujące
  • rola prowadzącego
  • zaangażowanie

 

5.      Organizacja imprez, uroczystości i konkursów

  • poziom merytoryczny, artystyczny
  • umiejętność zaprezentowania talentów młodzieży
  • sprawność organizacyjna
  • budzenie zainteresowania
  • kultura osobista

 

6.      Lustracje sal mieszkalnych.

7.      Współpraca z rodzicami i szkołą.

8.      Współpraca z instytucjami wspierającymi wychowanie.

 

TEMATYKA I TERMINARZ POSIEDZEŃ WYCHOWAWCÓW

 

1.      Przydział grup wychowawczych i opieki nad sekcjami. Propozycje  zadań do planu pracy opiekuńczo – wychowawczej internatu. (wrzesień 2010r. )

 

2.      Analiza postępów i niepowodzeń w nauce podopiecznych. Omówienie bieżących problemów wynikających z diagnozy wychowawczej. Podjęcie działań naprawczych. (listopad/grudzień 2010r)

 

3.      Rada szkoleniowa. (styczeń 2011r.)

 

4.      Sprawozdanie z realizacji zadań opiekuńczo – wychowawczych za I półrocze roku szkolnego 2010/2011. Podsumowanie oraz wnioski prowadzące do podniesienia jakości życia mieszkańców internatu. (styczeń 2011r.)

 

5.      Analiza powodzenia szkolnego wychowanków. Ewaluacja działań wychowawczych
w obszarze nauki własnej i bezpieczeństwa. (kwiecień 2011r.)

 

6.      Sprawozdanie i podsumowanie realizacji planu pracy opiekuńczo – wychowawczej
za rok szkolny 2010/2011. (czerwiec 2011r.)

 

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE

Obszar oddziaływań wychowawczych

Zadania i sposoby realizacji

Oczekiwany wizerunek wychowanka

Odpowiedzialni

Termin realizacji

Organizacja życia służąca dobrej opiece i bezpieczeństwu ucznia.

1.Omówienie regulaminu i porządku dnia ze szczególną uwagą na prawa i obowiązki ucznia.

 

2. Wdrażanie i egzekwowanie odpowiedzialności za ład i porządek w pokojach oraz pomieszczeniach ogólnych.

 

a)      okresowa kontrola pokoi pod względem dbałości o wyposażenie

 

b)       osobista odpowiedzialność uczniów za powstałe szkody

 

c)      zgłaszanie wszystkich usterek na bieżąco do wychowawców

 

d)       nagradzanie lokatorów najlepiej utrzymanych pokoi

 

3.Szczególne  zainteresowanie uczniami klas I oraz zapewnienie im własnej opieki jako antidotum na dobrą adaptację w zbiorowości.

 

4. Diagnoza środowiska wychowawczego uczniów

 

a)      systematyczne kontakty
z rodzicami

 

b)      obserwacja środowiska rówieśników

 

5. Powołanie grup  sekcji kulturalnej i sanitarnej.

 

6. Zaspokajanie potrzeb wychowanków przez niesienie różnorakiej pomocy przez wychowawców.  

 

7. Współpraca z wychowankami klas, nauczycielami w celu eliminowania problemów.

 

8.Ustawiczne zapewnianie bezpieczeństwa oraz wyczulenie na ryzyko miejsc i okoliczności w najbliższym środowisku.

 

9.Zapobieganie przejawom przemocy.

 

10.Montaż słowno-muzyczny pt. „Milczenie nie chroni, nienawiść nie leczy”.

zna swoje prawa
i obowiązki

 

 

 

odczuwa dyskomfort w nieładzie

 

 

 

utrzymuje czystość

 

 

 

uczy się odpowiedzialności

 

 

 

 

 

 

 

jest współgospodarzem

 

 

wie, że może liczyć na pomoc

 

 

 

 

wychowawca poznaje ucznia i wie jak oddziaływać

 

 

 

 

 

 

współdecyduje
o życiu codziennym

 

 

 

 

 

wie, że jego dobro nie jest obojętne

 

 

 

 

 

 

 

wie, co to jest przemoc

wychowawcy grup

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wychowawcy

kierownik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B. Zdrojkowska

wrzesień

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wrzesień październik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wrzesień październik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

październik

 

 

 

 

Promocja zdrowia
i działania profilaktyczne

1.Powołanie sekcji stołówkowej i wdrażanie zasad racjonalnego
i zdrowego żywienia.

 

2. Kształtowanie i utrwalania nawyków zdrowotnych, higienicznych oraz dotyczących zasad bezpieczeństwa;

 

a)      dyskusje z klasami I-ymi na temat higieny

 

b)      dyskusje na temat otyłości oraz bulimii

i anoreksji

 

c)      omówienie zasad BHP

i p.poż w internacie.

 

d)      zajęcia instruktażowe
z I pomocy przedmed.

 

 

3. Spotkania z inspektorami PPIS w Staszowie na temat zagrożeń zdrowotnych ludzi
w zbiorowościach:

  • warsztaty na temat zagrożeń HIV i AIDS z okazji Światowego Dnia  - 1 grudnia

 

4. Umożliwianie młodzieży wyjść na popołudniowy SKS i na boisko trawiaste.

 

5. Okresowe wyjazdy na basen do Połańca. 

 

6. Spotkanie z psychologiem na temat skutków młodzieńczych inicjacji.

 

7. Zajęcia wychowawcze
z profilaktyki uzależnień od różnych substancji psychoaktywnych (rodzaje
i mechanizmy uzależnień)

 

8. Zajęcia wychowawcze n.t. asertywności, uległość, agresja.

 

9. Warsztaty kosmetyczne

 

10. Organizacja konkursu
„Bez papierosa zadzieraj nosa”

 

11. „Nie dziękuję – w zakresie komunikacji interpersonalnej
i zapobieganiu nałogom.

 

12. Zapoznanie uczniów z Kampanią Unii Europejskiej „Help” hasło kampanii „Rzuć palenie”, jak najdalej „ zebranie i wykorzystanie pomysłów młodzieży.

zna zasady zdrowego żywienia

 

 

stosuje w codziennym życiu zdrowe nawyki

 

 

wiedzą jak dbać
o siebie

 

 

 

 

 

 

 

 

praktycznie poznają sposoby udzielania pomocy

 

znają rodzaje zagrożeń i wiedzą jak im zapobiegać

 

 

 

 

 

 

dbają o tężyznę fizyczną

 

 

 

 

 

znają skutki nieprzemyślanych decyzji

 

 

 

 

 

 

 

na rozważanie problemu palenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wychowawcy, grup

 

 

 

 

 

 

 

 

opiekun Rejonowego Koła PCK

 

pracownicy PPIS

 

 

 

 

 

 

 

 

psycholog
B. Zdrojkowska

 

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A.      Zapart

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

marzec

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

listopad

Wspieranie nauki
i aktywności umysłowej uczniów

1.Wdrożenie opracowanego regulaminu nauki własnej w internacie.

 

2.Warsztaty z pedagogiem na temat kształtowania własnej metodyki uczenia się.

 

3. Egzekwowanie dyscypliny nauki.

 

4.Organizacja pomocy
i samopomocy koleżeńskiej.

5.Współpraca z rodzicami w wypadkach niewłaściwego podejścia ucznia do nauki.

 

6.Praca z uczniem słabym
z podstaw ekonomii

 

7. Doraźna pomoc uczniom języka polskiego. 

 

8.Wspieranie uczniów mających trudności w zrozumieniu przedmiotów ścisłych – chemia – praca indywidualna i zbiorowa.

 

9.Pomoc w przygotowaniu się uczniów klas IV- ych do matury
z języka polskiego

 

10.”ABC” ekonomii – konkurs praktycznej wiedzy ekonomicznej.

znają zasady zachowania się podczas nauki  

 

A.      Zapart

 

 

 

 

pedagog

 

 

 

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

E. Sztaba

 

 

B.Sadowska

 

 

T.Adamczyk

 

 

 

 

 

B.Sadowska

 

 

 

E. Sztaba

 

 

wrzesień

 

 

 

 

październik

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

cały rok

 

 

cały rok

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

styczeń

Przygotowanie do życia społecznego
i zawodowego

1.Kształtowanie umiejętnego współżycia  w grupie poprzez stworzenie atmosfery przyjaźni, współpracy i opiekuńczości.

 

2.Zajęcia wychowawcze n.t. tolerancji oraz praw i obowiązków człowieka.

 

3.Zwrócenie uwagi na potrzeby ludzi będących w trudnej sytuacji życiowej i propagowanie niesienia bezinteresownej pomocy.

 

4.Bezrobocie, ubóstwo:

a)      dostarczenie wiedzy na temat alternatywnych sposobów organizowania życia.

b)      dostarczenie wiedzy
o możliwościach kształcenia życia.

c)      informacje o możliwościach lokalnego rynku pracy

d)       dostarczenie wiedzy o własnych zdolnościach, zainteresowaniach i ograniczeniach zdrowotnych przy wyborze dalszego kierunku kształcenia.

 

e)      Kształtowanie umiejętności zaprezentowania własnej osoby.

 

5.Kreowanie szacunku do pracy poprzez włączanie młodzieży do przygotowania imprez i prac porządkowych

 

6.Dzień Przyjaźni – montaż sceniczny „Mur”

 

7.Atrybuty dorosłości – zajęcia wychowawcze

dobrze się czuje
w grupie internackiej

 

 

 

 

 

 

 

kształtuje postawę empatii

 

 

 

 

cykl zajęć
z doradztwa zawodowego

 

 

 

 

są świadomi swoich zdolności i zainteresowań

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

umie się zaprezentować

wychowawcy

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

 

E. Sztaba

B. Zdrojkowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T.Adamczyk

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

wg. harmonog-ramu zajęć wychowaw-czych

wg. harmonog-ramu zajęć wychowaw-czych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

listopad

 

 

Upowszechnianie zasad kultury osobistej i dobrego wychowania

1.Nauka właściwych postaw
i zachowań w różnego rodzaju uroczystościach.

 

2. Propagowanie zasad savoir-vivre w zajęciach wychowawczych.

 

3. Bezpośrednia reakcja na niewłaściwe zachowania (plotkowanie, wulgaryzmy, ignorowanie praw i potrzeb innych, agresja, kłamstwo)

 

4. Nabywanie umiejętności porozumiewania się we współpracy z innymi.

 

5.Zachęcanie młodzieży do oglądania programów publicystycznych i informacyjnych.

 

6.Wdrażanie do porządku
i poszanowania mienia własnego i innych.

 

7.Budzenie współodpowiedzialności za stan środowiska naturalnego.

 

8.Promowanie zachowań ekologicznych i przekazywanie istniejących zagrożeń środowiska.

 

9.Konkurs ekologiczny n.t. zagospodarowania odpadów.

 

 

 

 

zna zasady dobrego wychowania

 

 

 

 

 

 

 

 

pozbywa się barier komunikacyjnych

 

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T.Adamczyk

 

 

 

 

 

 

 

 

T.Adamczyk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kwiecień

 

 

 

 

 

 

 

 

kwiecień

 

Właściwa organizacja czasu wolnego wychowanka

1.Dyskoteka Integrująco-zapoznawcza.

 

2. Prezentowanie wartościowych filmów kina światowego oraz ich omawianie.

 

3.Ratujemy kasztanowce  - niszcząc szrotówka  - grabienie i palenie  liści  połączone z pieczeniem kiełbasek.

 

4.Obchody dnia kolegów – połączone z prezentacją kobiecych umiejętności chłopców.

 

5.”Nie bądź pewny, że masz czas. – montaż poetycko-muzyczny.
Utwory J. Twardowskiego
i H. Poświatowskiej.

 

6. „O zabawie słowem w poezji
i literaturze” - wieczornica

 

7.Uroczysty wieczór andrzejkowy – zabawa taneczna i skecze kabaretowe.

 

8.Uroczysty wieczór wigilijny.

 

9.Zabawa karnawałowa.

 

10.”O kobiecie żartobliwie” – wieczór poezji.

 

11.Jak nam się żyje?. Dzień mieszkańca internatu – program satyryczny.

 

12.Uroczystość: poważnie i na wesoło o znaczeniu zdrowia dla owocnego, szczęśliwego życia – 7 kwiecień: Światowy Dzień Zdrowia

 

13. Pożegnanie absolwentów – wychowanków internatu.

 

T.Adamczyk

 

 

B. Sadowska

 

 

 

T.Adamczyk

B.Zdrojkowska

 

 

 

D. Zybała

 

 

 

 

A.Zapart

 

 

 

 

 

B. Sadowska

 

 

B.Zdrojkowska

E. Sztaba

 

 

D.Zybała

 

A.Zapart

 

B. Sadowska

 

 

B.Zdrojkowska

E. Sztaba

 

 

A. Zapart

 

 

T. Adamczyk

 

 

D. Zybała

wrzesień

 

 

cały rok

 

 

 

październik

 

 

 

 

wrzesień

 

 

 

 

październik

 

 

 

 

 

styczeń

 

 

listopad

 

 

 

grudzień

 

styczeń

 

marzec

 

 

marzec

 

 

 

kwiecień

 

 

 

 

 

kwiecień

Promocja internatu

1. Organizacja „dni otwartych” podczas wywiadówek i wizyt gimnazjalistów w szkole.

 

2.Organizacja koncertu żeńskiego zespołu wokalnego „Rytm” dla społeczności lokalnej i szkolnej.

 

3.Wyjazd grupy młodzieży do Ośrodka Rehabilitacyjnego w Koniemłotach z programem wigilijnym.

 

4.Współpraca ARiMR – udział młodzieży w szkoleniach dla rolników.

 

5.Spotkania wychowanków
z radnymi Gminy i Powiatu.

 

 

 

 

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 21.09.2010r.
Dokument wytworzony przez: Dyrekcja
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Dyrektor
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 24 września 2010 16:10
Dokument wprowadzony do BIP przez: Anna Durlej
Ilość wyświetleń: 4138
24 września 2010 16:10 (Anna Durlej) - Dodanie dokumentu.