ZESPÓŁ SZKÓŁ
Centrum Kształcenia Rolniczego
im. Adolfa Dygasińskiego
w Sichowie Dużym
PLAN PRACY
OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ INTERNATU
na rok szkolny 2017/2018
Przedstawiony na posiedzeniu
Rady Pedagogicznej
w dniu 15 września 2017r.
Plan Pracy opiekuńczo – wychowawczej
na rok szkolny 2017/2018 został opracowany w oparciu o:
CHARAKTERYSTYKA INTERNATU
Internat jest placówką opiekuńczo- wychowawczą przeznaczoną dla uczniów Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sichowie Dużym. Internat zapewnia wychowankom pomoc w nauce, opiekę i wychowanie oraz zakwaterowanie i wyżywienie. Stwarza godne warunki do nauki, rozwijania zainteresowań i uczestnictwa w życiu kulturowym.
Internat dysponuje 75 miejscami dla uczniów naszej szkoły, w części mieszkalnej znajduje się 26 pokoi. Inne pomieszczenia to pokój wychowawców, pokój do nauki na instrumentach muzycznych, świetlica, pomieszczenia socjalne dla uczniów, łazienki. Baza internatu to także jadalnia i kuchnia z zapleczem magazynowym i socjalnym.
Kadrę pedagogiczną stanowią :
- Kierownik – mgr Andrzej Zapart
- Wychowawca – lic. Dorota Zybała – opiekun grupy dziewcząt.
- Wychowawca – mgr Barbara Zdrojkowska – opiekun grupy chłopców.
- Wychowawcy sprawujący opiekę nocną (Dorota Zybała, Barbara Zdrojkowska, Anna Durlej, Ewa Wołowiec, Elżbieta Sztaba).
oraz nauczyciele, uzupełniający w internacie godziny do szkolnego etatu:
- mgr Anna Durlej – nauczyciel historii.
- mgr Agnieszka Brudkiewicz – nauczyciel geografii i wychowania fizycznego.
- mgr inż. Teresa Adamczyk – nauczyciel biologii i chemii.
- mgr Michał Lalewicz – nauczyciel wychowania fizycznego.
Personel administracyjny – obsługowy stanowią:
- intendent – magazynier
- kucharka
- pomoce kuchenne
- sprzątaczka
CELE PRACY OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZEJ INTERNATU
Organizacja życia w internacie.
ZAŁOŻENIA PLANU PRACY OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ INTERNATU
A. Plan pracy opiekuńczo- wychowawczej został opracowany na potrzeby Internatu i obejmuje.
B. Działania realizowane w ramach Planu Pracy opiekuńczo- wychowawczej Internatu dotyczą nie tylko kadry wychowawczej, ale także osób odpowiedzialnych za młodzież tj. rodziców lub prawnych opiekunów i nauczycieli.
C. Osobą bezpośrednio nadzorującą realizację Planu Pracy opiekuńczo- wychowawczej jest Kierownik Internatu i Dyrektor Szkoły.
D. Plan Pracy opiekuńczo- wychowawczej Internatu jest odzwierciedleniem potrzeb wychowanka placówki.
E. Poszczególne elementy Planu Pracy opiekuńczo- wychowawczej Internatu mogą ulegać modyfikacji.
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE
Obszar oddziaływań wychowawczych
|
Zadania i sposoby realizacji |
Oczekiwany wizerunek wychowanka |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Organizacja życia |
1. Zakwaterowanie młodzieży przyjętej do Internatu.
2. Zapoznanie wychowanków z regulaminem internatu, przepisami BHP oraz z przepisami przeciwpożarowymi, wskazanie dróg ewakuacyjnych i urządzeń gaśniczych. 3. Szczegółowe omówienie regulaminu Internatu, ze szczególnym zwróceniem uwagi na prawa i obowiązki wychowanka. 4. Wdrażanie wychowanków do wspólnej odpowiedzialności za ład i porządek w pokojach oraz pomieszczeniach wspólnego użytkowania.
5. Stałe diagnozowanie środowiska wychowawczego wychowanków:
6. Poznanie osobowości, zainteresowań i sytuacji materialno- bytowej wychowanków:
7. Zaspokajanie potrzeb wychowanków poprzez niesienie różnorakiej pomocy dydaktyczno - wychowawczej. 8. Wdrażanie do dyscypliny i odpowiedzialności za swoje czyny i zachowanie poprzez rozwijanie postawy współgospodarza Internatu współtworzenie jadłospisu. |
Zna swoje prawa
Dba za porządek w pokojach
Utrzymuje czystość
Wie, że odpowiada za to, co użytkuje
Kontroluje swoje otoczenie
Jest gospodarzem swojej przestrzeni
Wychowawca poznaje ucznia
Współdecyduje
|
Kierownik wychowawcy
Kierownik, wychowawcy
|
Wrzesień
Wrzesień
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
|
Upowszechnianie zasad kultury osobistej i dobrego wychowania |
2. Wprowadzanie do przestrzegania norm społecznych.
3. Zwracanie uwagi na przestrzeganie norm współżycia społecznego poprzez dbałość o kulturę osobistą, uczciwość, pomoc słabszym i potrzebującym. 4. Wpajanie zasad kulturalnego zachowywania się w różnych sytuacjach życiowych.
|
Czuje się coraz bardziej zintegrowany
Pozbywa się barier komunikacyjnych
Zna zasady dobrego wychowania
|
Wychowawcy
|
Cały rok szkolny
|
Właściwa organizacja nauki własnej |
- uświadamianie celu i dobór właściwych metod uczenia się, - kreowanie własnych osiągnięć - przezwyciężanie swoich słabości. 2. Stałe kontrolowanie frekwencji szkolnej i wyników nauczania wychowanków.
|
Zna zasady zachowania się podczas nauki
Kontrola realizacji obowiązku szkolnego
|
Wychowawcy
Wychowawcy
|
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
|
Właściwa organizacja czasu wolnego wychowanka |
2. Program artystyczny poświęcony chłopcom „Dzień Chłopaka”. 3. „Jesienny wieczór z kulturą” program słowno – muzyczny 4. Pierwsza pomoc – „Ratujemy ludzkie życie”. 5. Jesienne wieczory filmowe – projekcje wartościowych filmów polskiego i światowego kina. 6. Halloweenowy wieczór w naszym internacie – konkurs na lampiony z dyni. 7. Wyjazd do kina . 8. Spotkanie z Policją „Odpowiedzialność prawna nieletnich za czyny popełniane przez młodzież oraz konsekwencje które mogą zaważyć na dalszym życiu młodego człowieka ”.9. Wieczór Andrzejkowy „Na Świętego Andrzeja – dziewczyną z wróżby nadzieja”. 10. Program słowno muzyczny na uroczystą Wigilię w internacie. 11. „Zimowy wieczór w stylu europejskim” tematyka miłości w kontekście walentynkowym. 12. Spotkanie z zakresu „Kręci mnie bezpieczeństwo”. Bezpieczne zachowanie w sytuacjach zagrożenia. 13. Program słowno muzyczny „ Dzień Kobiet na wesoło. 14. Pożegnanie maturzystów – „Pożegnania nadszedł czas, internat żegna Was”. 15. Program artystyczny „Dziękuję, nie wchodzę w to…” o charakterze profilaktycznym. 1. Organizowanie zajęć wychowawczych:
2. Filmy edukacyjne realizacja zajęć dydaktycznych i wychowawczych :
|
Jest świadomy potrzeby kultywowania tradycji i jej odpowiedniej oprawy
|
A. Zapart D. Zybała B. Zdrojkowska
D. Zybała B. Zdrojkowska
B. Zdrojkowska D. Zybała
A. Zapart A. Brudkiewicz
B. Zdrojkowska D. Zybała
B. Zdrojkowska D. Zybała
T. Adamczyk
A. Zapart A. Brudkiewicz
B. Zdrojkowska D. Zybała
A. Zapart A. Brudkiewicz
B. Zdrojkowska D. Zybała
A. Zapart A. Brudkiewicz
B. Zdrojkowska D. Zybała
D. Zybała B. Zdrojkowska
B. Zdrojkowska D. Zybała
Na bieżąco
Kierownik, wychowawcy
Na bieżąco
|
Wrzesień zapoznawcza
Październik
Październik
Październik
Cały rok szkolny
Listopad
Cały rok szkolny
Październik Listopad
Listopad
Grudzień
Luty
Luty
Marzec
Kwiecień
Maj
Na bieżąco
Na bieżąco
|
Przygotowanie do życia społecznego |
2. Organizowanie wieczorów towarzyskich, pogadanek i spotkań kształtujących właściwe zachowanie, stosunek do ludzi otaczającego świata 3. Uświadomienie młodzieży zagrożeń wynikających z przynależności do sekt
4. Kształtowanie prawidłowych zachowań chłopców i dziewcząt w kontaktach z płcią odmienną, zagadnienia z życia seksualnego. |
Dobrze się czuje w grupie internackiej
Umie się zachować
|
Wychowawcy
|
Na bieżąco
|
Profilaktyka nałogów i uzależnień |
1. Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń zdrowotnych, higienicznych oraz związanych z zachowaniem bezpieczeństwa. 2. Przeciwdziałanie negatywnym zachowaniem młodzieży. 3. Działania edukacyjne dotyczące uzależnień i zagrożeń współczesnego świata. 4. Spotkanie dotyczące profilaktyki uzależnień, rodzajów i mechanizmów powstawania (nikotynizm, alkoholizm, narkomania). 5. Uświadomienie wychowankom skutków zażywania środków odurzających oraz palenia papierosów. 6. Kształtowanie świadomości w zakresie bezpieczeństwa osobistego. 7. Wskazanie wychowankom rodzajów zagrożeń, uświadomienie przyczyn i skutków wynikających z nierozważnego zachowania. 8. Uświadamianie konsekwencji zażywania środków psychoaktywnych. 9. Realizacja zagadnień związanych z prawidłowym odżywianiem- problem anoreksji i bulimii.
|
Rozmowy indywidualne
Zajęcia wychowawcze. gazetki ścienne
|
Wychowawcy internatu
|
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
|
Wychowanie do pełnienia podstawowych funkcji i ról społecznych |
1. Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie. Integracja grup wychowawczych. Wzajemne poznanie się i nawiązanie bliższych kontaktów. Udział wychowanków w imprezach internackich. 2. Nabywanie umiejętności komunikacji interpersonalnej. Poznanie sposobów dobrej komunikacji interpersonalnej miedzy rówieśnikami. Kształtowanie umiejętności odczytywania sygnałów niewerbalnych. Poznanie przyczyn zakłóceń w procesie komunikacji. Nauka przekazywania jasnych i precyzyjnych komunikatów. Stosowanie imienia jako podstawa dobrych relacji w grupie rówieśniczej. Zachęcanie wychowanków do przestrzegania poprawności językowej i kultury języka. 3. Nabywanie umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych. Zapoznanie z różnymi stylami negocjacji i uświadamianie najczęstszych przyczyn konfliktów oraz metod i sposobów ich rozwiązywania. 4. Analiza odczuć emocji, mocnych i słabych stron, sposobu myślenia i zachowania; redukowanie stresu i napięcia emocjonalnego. Obserwacja stanu emocjonalnego wychowanków. Poznanie istoty, przyczyn i objawów stresu. Ćwiczenia umiejętności radzenia sobie z emocjami i stresem. Nabywanie umiejętności redukcji negatywnych uczuć. Ćwiczenia umiejętności dostrzegania pozytywnych stron życia. Pogłębianie zdolności do empatycznego rozumienia i odczuwania. Wskazywanie praktycznych ćwiczeń relaksacyjnych. 5. Budowanie hierarchii wartości. Wspomaganie wychowanków w budowaniu systemu wartości. Poznanie mocnych i słabych stron własnej osobowości. Nauka odróżniania dążeń, chęci i potrzeb. Zwiększenie poziomu samoakceptacji . Uczenie brania odpowiedzialności za własne wybory. Zachęcanie do rozwiązywania w twórczy sposób różnorodnych sytuacji rzeczywistych lub fikcyjnych. Wdrażanie pozytywnego nastawienia w działaniu. Uwrażliwienie na drugiego człowieka. Szacunek dla norm poprawnego zachowania. Rozbudzanie postaw tolerancji dla odmienności światopoglądowych, wyznaniowych i kulturowych. 6. Nabywanie umiejętności asertywnych Nauka rozpoznawania zachowań asertywnych, uległych i agresywnych oraz ryzyka jakie niosą w kontaktach z innymi. Ćwiczenie zachowań asertywnych w różnych sytuacjach społecznych. Wdrażanie do umiejętnego wyrażania i obrony swoich praw. Kształtowanie umiejętności skutecznej odmowy. |
Rozumienie mechanizmów procesu grupowego
Umie wykorzystywać umiejętności
Zna bariery
Zna sposoby wpływające na reakcje i czynniki
Wspomaganie wychowanków
Umie żyć
|
Wychowawcy
Wychowawcy
|
Cały rok szkolny
Przez cały rok
|
Promocja zdrowia psychicznego |
1. Przeprowadzenie rozmowy na temat stanu zdrowia wychowanków oraz sytuacji materialnej ich rodzin. 2. Dbałość o higienę osobistą uczniów, schludny wygląd, kulturalne zachowanie. 3. Dbałość o zdrowy styl życia oraz prawidłowy rozwój fizyczny (propagowanie uprawiania sportów, aktywnego trybu życia, zdrowego odżywiania). 4. Przeciwdziałanie rozwijaniu się patologii społecznych i uzależnień (pogadanki, rozmowy indywidualne, projekcje filmów, literatura). 5. Pomoc w rozwiązywaniu wszelkich problemów, wątpliwości (indywidualny kontakt z każdym wychowankiem, wnikliwa obserwacja, w razie potrzeby kontakt z psychologiem). 6. Promowanie aktywności sportowej. |
Wie jak dbać
Zna sposoby dbania o swoją higienę osobistą
Zna korzyści wynikające
Zna wpływ ruchu na umysł i ciało |
Wychowawcy
Wychowawcy
|
Przez cały rok
Przez cały rok
|
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym