| 
 Plan pracy pedagoga szkolnego  
 
 
  | 
||
| 
 Lp  | 
 Zadania  | 
 Formy realizacji  | 
| 
 1  | 
 Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów 
 
  | 
 - rozpoznanie środowiska rodzinnego ucznia, przygotowanie narzędzi, opracowanie wyników - przeprowadzenie ankiety diagnozującej zainteresowania , uzdolnienia, mocne strony uczniów - badanie predyspozycji zawodowych uczniów - wykrywanie patologii życia społecznego i eliminowanie początkowych symptomów niedostosowania - rozpoznanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego 
  | 
| 
 2  | 
 Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów  | 
 - opracowanie planu działań profilaktycznych w bieżącym roku szkolnym z uwzględnieniem potrzeb poszczególnych zespołów klasowych - czuwanie nad prawidłową realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów – kontrola frekwencji i wyników nauczania - analiza struktury grupy pod kątem poprawy relacji rówieśniczych - Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów - zapobieganie zachowaniom agresywnym wśród uczniów - udzielenie pomocy wychowawcom i nauczycielom w pracy z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze poprzez konsultacje, porady, opracowanie materiałów na zajęcia wychowawcze z zespołem klasowym, spotkania z uczniami i ich rodzicami 
  | 
| 
 3  | 
 Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb 
 
  | 
 - udzielenie uczniom porady w eliminowaniu napięć psychicznych powstających na tle niepowodzeń szkolnych - udzielenie rodzicom porad ułatwiających rozwiązanie problemów wychowawczych, skierowanie ich do poradni specjalistycznych - przygotowanie listy uczniów z dysfunkcjami, ustalenie harmonogramu pracy z uczniami - udzielenie pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych - praca z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu oraz z uczniem zdolnym (według potrzeb) - prowadzenie/organizacja zajęć z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego - bieżąca współpraca z instytucjami zajmującymi się rynkiem pracy - udzielanie uczniom pomocy w planowaniu swojej kariery zawodowej bądź w wyborze dalszych kierunków kształcenia (spotkanie ze specjalistami) 
  | 
| 
 4  | 
 Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży  | 
 - diagnoza potrzeb z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży - prowadzenie działań profilaktycznych przez cały rok (według potrzeb) oraz podczas Szkolnych Dni Profilaktyki - gromadzenie i upowszechnianie informacji z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci młodzieży - propagowanie zdrowego stylu życia, uwrażliwianie młodzieży na zagrożenia współczesnego świata, kształtowanie odpowiedzialności za własne życie i zdrowie - kształtowanie pozytywnej postawy wobec spożywania zdrowych produktów żywieniowych. - realizowanie programów profilaktycznych: 
 - Realizacja projektu wychowawczego „A bez dopalaczy jest tak pięknie” - Udział w spektaklu profilaktycznym „Labirynt” ( przeprowadzonym na terenie szkoły przez Teatr Kurtyna z Krakowa) - Udział w spektaklu profilaktycznym „Dopalacze. Siedem stopni do nikąd” – Kamienica Teatr w Warszawie - Udział w warsztatach „Oswoić Emocje” prowadzonych przez Teatr Edukacji i Profilaktyki „Maska” - współpraca z instytucjami wspierającymi działania szkoły w zakresie profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży: 
 
  | 
| 
 5  | 
 Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów  | 
 - wspieranie działań opiekuńczo – wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego profilaktycznego szkoły - przygotowanie materiałów informacyjnych dla wychowawców klas dotyczących procedury „Niebieska Karta” - uwrażliwianie młodzieży na najbardziej nurtujące problemy społeczne, angażowanie ich w akcje charytatywne 
  | 
| 
 6  | 
 Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych  | 
 - pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach. - udzielanie porad (współpraca przy podejmowaniu konkretnych działań) w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasie - udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi w tym, presją negatywnych wzorców. 
  | 
| 
 7  | 
 Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów  | 
 - organizowanie zajęć dla uczniów potrzebujących wsparcia w tym m.in. szczególnie uzdolnionych, ze specyficznymi trudnościami w nauce - Przygotowywanie (zapraszanie specjalistów z zewnątrz) lub prowadzenie pogadanek, prelekcji, odczytów, warsztatów - Udział rodziców w festynie profilaktycznym powiązanym z pokazem talentów - Zorganizowanie konkursu plastycznego „A bez dopalaczy jest tak pięknie” - Nagranie filmu edukacyjnego „A bez dopalaczy jest tak pięknie”  | 
| 
 8  | 
 Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej  | 
 - Opracowanie i udostępnienie materiałów wspomagających dla nauczycieli dot. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej - Prowadzenie konsultacji - Organizowanie szkoleń i warsztatów na tematy związane z profilaktyką, opieką, wychowaniem i dydaktyką - Wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka. - Przeprowadzenie warsztatów dotyczących profilaktyki dopalaczy przez Poradnie Terapii Uzależnień „Wspólnota” w Połańcu - Zorganizowanie konferencji dotyczącej tematyki dopalaczy - Wspomaganie rodziców we wszelkich działaniach związanych ze staraniem się o pomoc z różnych instytucji - pomoc w pisaniu podań, kompletowanie dokumentacji, informowanie o przepisach regulujących udzielanie pomocy itp.  | 
| 
 9  | 
 Działania zlecone przez dyrektora szkoły  | 
 - udział w konferencjach i szkoleniach dla pedagogów - systematyczne prowadzenie dokumentacji szkolnej i pedagogicznej - opieka nad Samorządem Uczniowskim - Prowadzenie strony internetowej szkoły - wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora  | 
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym