|
Obszar oddziaływań wychowawczych
|
Zadania i sposoby realizacji
|
Oczekiwany wizerunek wychowanka
|
Odpowiedzialni
|
Termin realizacji
|
|
Organizacja życia w internacie
|
- 1. Zakwaterowanie młodzieży przyjętej do Internatu.
- 2. Zapoznanie wychowanków z regulaminem internatu, przepisami BHP oraz
z przepisami przeciwpożarowymi, wskazanie dróg ewakuacyjnych i urządzeń gaśniczych.
- 3. Szczegółowe omówienie regulaminu Internatu, ze szczególnym zwróceniem uwagi na prawa i obowiązki wychowanka.
- 4. Wdrażanie wychowanków do wspólnej odpowiedzialności za ład i porządek
w pokojach oraz pomieszczeniach wspólnego użytkowania:
- Okresowa kontrola estetyki i czystości pokoi mieszkalnych.
- Osobista odpowiedzialność wychowanków za poniesione szkody.
- Zgłaszanie wszelkich usterek na bieżąco do wychowawców i wpis do zeszytu usterek.
- 5. Stałe diagnozowanie środowiska wychowawczego wychowanków:
- Systematyczne kontakty z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowanków.
- Obserwacja zachowań młodzieży.
- Współpraca z wychowankami.
- 6. Poznanie osobowości, zainteresowań
i sytuacji materialno- bytowej wychowanków:
- indywidualne rozmowy z wychowankiem i rodzicem.
- wywiad, założenie karty spostrzeżeń
- 7. Zaspokajanie potrzeb wychowanków poprzez niesienie różnorakiej pomocy dydaktyczno - wychowawczej wychowawców internatu.
- 8. Wdrażanie do dyscypliny
i odpowiedzialności za swoje czyny i zachowanie poprzez rozwijanie postawy współgospodarza Internatu współtworzenie jadłospisu.
|
Zna swoje prawa i obowiązki
Dba za porządek w pokojach
Utrzymuje czystość
Wie, że odpowiada za to, co użytkuje
Kontroluje swoje otoczenie
Jest gospodarzem swojej przestrzeni
Wychowawca poznaje ucznia i coraz lepiej wie, jak mądrze oddziaływać
Współdecyduje o życiu codziennym
|
Kierownik wychowawcy
Kierownik, wychowawcy
|
Wrzesień
Wrzesień
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
|
|
Upowszechnianie zasad kultury osobistej i dobreg wychowania
|
- 1. Modelowanie pozytywnych wzorców zachowań i postaw właściwych dla człowieka kulturalnego. Zwracanie uwagi na kulturę bycia w codziennym życiu, stosowania form grzecznościowych
w stosunku do współmieszkańców i pracowników Internatu.
- Propagowanie zasad sztuki życia.
- Wdrażanie do utrzymywania ładu
i porządku w swoim najbliższym otoczeniu.
- Propagowanie tolerancyjnych zachowań w stosunku do odmienności uczenie poszanowania mienia i innych osób.
- Przypomnienie zasad zachowania uczestnikom różnego rodzaju imprez kulturalnych w internacie i poza nim.
- 2. Wdrażanie do przestrzegania norm społecznych.
- bezpośrednia i natychmiastowa reakcja na niewłaściwe zachowanie wychowanka( plotkowanie, używanie wulgaryzmów, ignorowanie potrzeb i praw innych, agresja, kłamstwo.)
- Zachowanie ciszy i spokoju, szczególnie w godzinach nauki własnej i ciszy nocnej.
- 3. Zwracanie uwagi na przestrzeganie norm współżycia społecznego poprzez dbałość
o kulturę osobistą, uczciwość, pomoc słabszym i potrzebującym.
- 4. Wpajanie zasad kulturalnego zachowywania się w różnych sytuacjach życiowych.
- zajęcia grupowe,
- rozmowy indywidualne,
- uczenie nawyków kulturalnego zachowania.
|
Czuje się coraz bardziej zintegrowany z grupą
Pozbywa się barier komunikacyjnych
Zna zasady dobrego wychowania
|
Wychowawcy
|
Cały rok szkolny
|
|
Właściwa organizacja nauki własnej
|
- 1. Rozwijanie potrzeby samokształcenia
i rozwoju intelektualnego.
- Prawidłowa organizacja nauki własnej (zapoznanie nowych podopiecznych
z zasadami „nauki własnej”).
- Poznanie zasad higieny pracy umysłowej.
- Zwiększenie udziału wychowanków
w samodzielnym rozwiązywaniu problemów poprzez formy pracy w grupach:
- uświadamianie celu i dobór właściwych metod uczenia się,
- kreowanie własnych osiągnięć i sukcesów,
- przezwyciężanie swoich słabości tj. strach, trema, nieśmiałość,
- umiejętność zaciekawienia swoimi zainteresowaniami.
- 2. Stałe kontrolowanie frekwencji szkolnej
i wyników nauczania wychowanków.
- Bieżąca analiza osiągnięć edukacyjnych młodzieży oraz frekwencji na zajęciach szkolnych.
- Udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce w celu odniesienia sukcesów na miarę ich możliwości, poprzez zorganizowanie min. pomocy koleżeńskiej.
- Wspieranie zachowań samowychowawczych, umożliwiających tworzenie własnych systemów: uczenia się, organizacji czasu wolnego, pracy.
- Motywowanie do pracy na wysokim poziomie.
- Zachęcanie do wykorzystywania wiedzy
z różnych źródeł informacji.
- Organizowanie zajęć dotyczących samooceny własnego zachowania,sukcesów i niepowodzeń.
|
Zna zasady zachowania się podczas nauki
Kontrola realizacji obowiązku szkolnego
|
Wychowawcy
Wychowawcy
|
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
|
|
Właściwa organizacja czasu wolnego wychowanka
|
- 1. Organizacja ogniska i dyskotek integrujących połączonych piknikiem na świeżym powietrzu, uroczyste przyjęcie nowych wychowanków.
- 2. Wieczór zabaw poświęcony z obchodami dnia chłopaka przygotowane przez dziewczęta.
- 3. Program poetycko – muzyczny pt. „Barwy jesieni” powiązany z konkursem plastycznym pt. „Jesienne dekoracje”.
- 4. Konkurs – „Wiem co jem”
- 5. Program poznajemy ciekawe miejsca swoich małych ojczyzn (prezentacja multimedialna + konkurs).
- 6. Program poetycko – muzyczny Zaduszki.
- 7. Wyjazd do kina na film - Miasto 44
- 8. Spotkanie z Policją temat
„ Odpowiedzialny kierowca – obowiązki i kary”
- 9. Uroczysty wigilijny program artystyczny.
- 10. Konkurs – humanista internatu.
- 11. Turniej Wiedzy o Kulturze (część pisemna i ustna finał).
- 12. Bal karnawałowo – walentynkowy
- 13. Dzień mieszkańca internatu.
- 14. Wieczór niespodzianek z okazji Dnia Kobiet.
- 15. Pożegnanie najstarszych wychowanków, absolwentów klas czwartych.
- 16. Organizowanie zajęć wychowawczych:
- Eliminowanie agresji słownej
i przemocy fizycznej,
- Zajęcia na temat asertywności, uległości i agresji,
- Jak uczyć się szubko, dobrze i bez wysiłku,
- Poznanie istoty, przyczyn i objawów stresu,
- Ćwiczenia umiejętności radzenia sobie z emocjami i stresem,
- Ćwiczenia umiejętności dostrzegania pozytywnych stron życia,
- Pogłębianie zdolności do empatycznego rozumienia
i odczuwania,
- Kształtowanie umiejętności interpersonalnych i negocjujących,
- Kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych,
- Cierpienie i postawy wobec cierpienia,
- Umiejętność wzbudzenia sympatii,
- Uzależnienia od alkoholu
- Zajęcia na temat Empatii
- Zajęcia na temat najważniejszych wartości człowieka – miłość
i przyjaźń,
- Zajęcia pt. „ Różne rodzaje samotności,
- Zagrożenia w sieci,
- Inne tematy wg potrzeb w ciągu roku szkolneo.
|
Jest świadomy potrzeby kultywowania tradycji i jej odpowiedniej oprawy
|
Kierownik, wychowawcy
D. Zybała
Z. Kania
B. Zdrojkowska
T. Adamczyk
B. Zdrojkowska
T. Adamczyk
A. Brudkiewicz
T. Adamczyk
A. Zapart
B. Zdrojkowska
Z. Kania
B. Zdrojkowska
B. Zdrojkowska
A. Zapart
D. Zybała
|
Przez cały rok
Wrzesień
Październik
Październik
Październik
Listopad
Listopad
Grudzień
Grudzień
Styczeń
Luty
Luty
Marzec
Marzec
Kwiecień
Na bieżąco
|
|
Przygotowanie do życia społecznego i rodzinnego
|
- 1. Kształtowanie umiejętnego współżycia
w grupie poprzez stworzenie atmosfery opartej na życzliwości, współpracy i opiekuńczości.
- 2. Organizowanie wieczorów towarzyskich, pogadanek i spotkań kształtujących właściwe zachowanie, stosunek do ludzi otaczającego świata
- 3. Uświadomienie młodzieży zagrożeń wynikających z przynależności do sekt
- zajęcia warsztatowe
- pogadanki
- rozmowy indywidualne
- 4. Kształtowanie prawidłowych zachowań chłopców i dziewcząt w kontaktach z płcią odmienną, zagadnienia z życia seksualnego
- zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwo zakażenia się chorobą, antykoncepcja, szczęście w rodzinie
- erotyzm w oparciu o humanistyczne normy etyczne, koleżeństwo, przyjaźń, miłość.
|
Dobrze się czuje w grupie internackiej
Umie się zachować
|
Wychowawcy
|
Na bieżąco
|
|
Profilaktyka uzależnień
|
- 1. Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń zdrowotnych, higienicznych oraz związanych z zachowaniem bezpieczeństwa.
- 2. Przeciwdziałanie negatywnym zachowaniem młodzieży.
- 3. Działania edukacyjne dotyczące uzależnień i zagrożeń współczesnego świata.
- 4. Kształtowanie świadomości w zakresie bezpieczeństwa osobistego.
- 5. Pomoc w uświadomieniu sytuacji problemowych, szukanie dróg wyjścia.
- 6. Ukazanie wychowankom rodzajów zagrożeń, uświadomienie przyczyn
i skutków wynikających z nierozważnego zachowania.
- 7. Uświadamianie konsekwencji zażywania środków psychoaktywnych.
- 8. Realizacja zagadnień związanych
z prawidłowym odżywianiem- problem anoreksji i bulimii.
|
Rozmowy indywidualne z wychowankami.
Zajęcia wychowawcze.
gazetki ścienne
|
Wychowawcy internatu
|
Cały rok szkolny
|
|
Wychowanie do pełnienia podstawowych funkcji i ról społecznych
|
- 1. Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
- Integracja grup wychowawczych.
- Wzajemne poznanie się i nawiązanie bliższych kontaktów.
- Udział wychowanków w imprezach internackich.
- 2. Nabywanie umiejętności komunikacji interpersonalnej.
- Poznanie sposobów dobrej komunikacji interpersonalnej miedzy rówieśnikami.
- Kształtowanie umiejętności odczytywania sygnałów niewerbalnych.
- Poznanie przyczyn zakłóceń
w procesie komunikacji.
- Nauka przekazywania jasnych
i precyzyjnych komunikatów.
- Stosowanie imienia jako podstawa dobrych relacji w grupie rówieśniczej.
- Zachęcanie wychowanków do przestrzegania poprawności językowej i kultury języka.
- 3. Nabywanie umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
- Zapoznanie z różnymi stylami negocjacji.
- Uświadomienie najczęstszych przyczyn konfliktów
- Nauka polubownego rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
- Uczenie otwartości i precyzowania własnych opinii, rozwiązywania problemów oraz pracy nad sobą
i doskonaleniem siebie.
- Umiejętność spojrzenia na konflikt
z punktu widzenia obu stron.
- Zajęcie odpowiedniego stanowiska adekwatnego do zaistniałej sytuacji konfliktowej / arbiter, negocjator, mediator/.
- 4. Analiza własnych emocji, mocnych
i słabych stron, sposobu myślenia i zachowania; redukowanie stresu i napięcia emocjonalnego.
- Obserwacja stanu emocjonalnego wychowanków.
- Poznanie istoty, przyczyn i objawów stresu.
- Ćwiczenia umiejętności radzenia sobie z emocjami i stresem.
- Nabywanie umiejętności redukcji negatywnych uczuć.
- Ćwiczenia umiejętności dostrzegania pozytywnych stron życia.
- Pogłębianie zdolności do empatycznego rozumienia
i odczuwania.
- Wskazywanie praktycznych ćwiczeń relaksacyjnych.
- 5. Budowanie hierarchii wartości.
- Wspomaganie wychowanków
w budowaniu systemu wartości.
- Poznanie mocnych i słabych stron własnej osobowości.
- Nauka odróżniania dążeń, chęci
i potrzeb.
- Zwiększenie poziomu samoakceptacji .
- Uczenie brania odpowiedzialności za własne wybory.
- Zachęcanie do rozwiązywania
w twórczy sposób różnorodnych sytuacji rzeczywistych lub fikcyjnych.
- Wdrażanie pozytywnego nastawienia w działaniu.
- Uwrażliwienie na drugiego człowieka.
- Szacunek dla norm poprawnego zachowania.
- Rozbudzanie postaw tolerancji dla odmienności światopoglądowych, wyznaniowych i kulturowych.
- 6. Nabywanie umiejętności asertywnych
- Nauka rozpoznawania zachowań asertywnych, uległych i agresywnych oraz ryzyka jakie niosą w kontaktach
z innymi.
- Ćwiczenie zachowań asertywnych
w różnych sytuacjach społecznych.
- Wdrażanie do umiejętnego wyrażania
i obrony swoich praw.
- Kształtowanie umiejętności skutecznej odmowy.
|
Rozumienie mechanizmów procesu grupowego
Umie wykorzystywać umiejętności w relacjach z innymi ludźmi
Zna bariery w komunikacji interpersonalnej
Zna sposoby wpływające na reakcje i czynniki
Wspomaganie wychowanków w akceptacji i świata wartości
Umie żyć w zgodzie ze sobą i innymi
|
Wychowawcy
Wychowawcy
|
Cały rok szkolny
Przez cały rok
|
|
Promocja zdrowia
psychicznego i fizycznego
|
- 1. Przeprowadzenie rozmowy na temat stanu zdrowia wychowanków oraz sytuacji materialnej ich rodzin.
- 2. Dbałość o higienę osobistą uczniów, schludny wygląd, kulturalne zachowanie.
- 3. Dbałość o zdrowy styl życia oraz prawidłowy rozwój fizyczny (propagowanie uprawiania sportów, aktywnego trybu życia, zdrowego odżywiania).
- 4. Przeciwdziałanie rozwijaniu się patologii społecznych i uzależnień (pogadanki, rozmowy indywidualne, projekcje filmów, literatura).
- 5. Pomoc w rozwiązywaniu wszelkich problemów, wątpliwości (indywidualny kontakt z każdym wychowankiem, wnikliwa obserwacja, w razie potrzeby kontakt z psychologiem).
- 6. Rozwój sportu
- gra w tenisa stołowego
- organizowanie rozgrywek sportowych (piłka nożna, koszykówka) i zajęcia na świeżym powietrzu
- rozgrywki szachowe i warcabowe.
|
Wie jak dbać o swoje zdrowie
Zna sposoby dbania o swoją higienę osobistą
Zna korzyści wynikające z działalności ruchowej dla kondycji psychicznej
Zna wpływ ruchu na umysł i ciało
|
Wychowawcy
Wychowawcy
|
Przez cały rok
Przez cały rok
|