CHARAKTERYSTYKA INTERNATU
Internat jest placówką opiekuńczo- wychowawczą przeznaczoną dla uczniów ZSCKR w Sichowie Dużym. Internat przede wszystkim zapewnia wychowankom zakwaterowanie
i wyżywienie. Stwarza godne warunki do nauki, rozwijania zainteresowań i uczestnictwa
w życiu kulturowym. Szacuje się, że w roku szk. 2012/2013 w okresie jesienno – zimowym
w internacie zamieszka około 70 wychowanków. Liczbowo dominuje grupa młodzieży z klas pierwszych i drugich.
Kadrę pedagogiczną stanowią :
- Kierownik – mgr Andrzej Zapart
- Wychowawca - mgr Barbara Zdrojkowska - opiekun grupy chłopców
- Wychowawca - lic.Dorota Zybała – opiekun grupy dziewcząt
oraz nauczyciele, uzupełniający godziny do etatu w internacie:
- mgr Beata Sadowska – nauczyciel języka polskiego
- mgr Zofia Kania – nauczyciel języka polskiego
- mgr Teresa Adamczyk – nauczyciel chemii i biologii
- mgr Agnieszka Brudkiewicz – nauczyciel geografii
Personel administracyjno – obsługowy to:
- intendentka
- opiekun nocny
- kucharka
- pomoc kuchenna
- sprzątaczka
w części mieszkalnej znajduje się 24 pokoje przeznaczone dla młodzieży. Internat dysponuje 75 miejscami dla uczniów naszej szkoły. Inne pomieszczenia to pokój wychowawców, pokój komputerowy, świetlica, pokoje socjalne, łazienki. Baza internatu to jadalnia i kuchnia z zapleczem magazynowym i socjalnym.
CELE PLANU PRACY OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZEJ INTERNATU
1. Ukształtowanie wizerunku wychowanka, który wykorzystując w pełni swoje możliwości, intelekt, emocje i umiejętności społeczne prawidłowo funkcjonuje we wszystkich dziedzinach życia.
2. Ochrona wychowanków przed zagrożeniami codziennego życia.
3. Reagowanie na pojawiające się zagrożenia.
4. Pomoc w rozwijaniu zdolności do samokontroli, samoobserwacji.
5. Osłabienie czynników ryzyka przez dostarczenie adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych.
6. Umacnianie pozytywnych postaw i pożądanych działań wśród młodzieży.
7. Wdrażanie wychowanków do wspólnej odpowiedzialności za ład i porządek w Internacie oraz w najbliższym otoczeniu.
8. Pomoc w rozwijaniu zainteresowań i hobby wychowanka.
TREŚCI
Organizacja życia w internacie.
1. Wychowanie zdrowotne i działania zdrowotne.
2. Profilaktyka zachowań ryzykownych.
3. Wychowanie do pełnienia podstawowych funkcji i ról społecznych.
4. Modelowanie pozytywnych wzorców zachowań.
5. Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich.
6. Edukacja i wychowanie w warunkach zmian społecznych.
7. Troska o wyniki osiągane w procesie dydaktycznym i rozwój intelektualny wychowanka.
8. Edukacja medialna.
9. Kultura czasu wolnego.
10. Elementy orientacji zawodowej.
ZAŁOŻENIA PLANU PRACY OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ INTERNATU
A. Plan pracy opiekuńczo- wychowawczej Internatu obejmuje:
1. Zadnia organizacyjne i ogólno- wychowawcze
2. Profilaktykę wychowawczą
3. Indywidualną opiekę psychologiczno- pedagogiczną
B. Działania realizowane w ramach Planu Pracy opiekuńczo- wychowawczej Internatu dotyczą nie tylko Kierownika placówki, wychowawców, ale także osób odpowiedzialnych za młodzież tj. rodziców, prawnych opiekunów i nauczycieli.C. Osobą nadzorującą realizację Planu Pracy opiekuńczo- wychowawczej jest Kierownik Internatu.
D. Plan Pracy opiekuńczo- wychowawczej Internatu jest odzwierciedleniem potrzeb wychowanka placówki.
E. Poszczególne elementy Planu Pracy opiekuńczo- wychowawczej Internatu mogą ulegać modyfikacji.
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE
Obszar oddziaływań wychowawczych
|
Zadania i sposoby realizacji |
Oczekiwany wizerunek wychowanka |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Organizacja życia w internacie |
1.Zakwaterowanie młodzieży przyjętej do Internatu. 2.Zapoznanie wychowanków z regulaminem internatu, przepisami BHP oraz z przepisami przeciwpożarowymi, wskazanie dróg ewakuacyjnych i urządzeń gaśniczych. 3.Wdrażanie wychowanków do wspólnej odpowiedzialności za ład i porządek w pokojach oraz pomieszczeniach wspólnego użytkowania:a)ogłoszenie, systematyczne prowadzenie i podsumowanie konkursu czystości pokoi
b)okresowa kontrola pokoi pod względem dbałości o ich wyposażenie przez młodzież
c)osobista odpowiedzialność wychowanków za poniesione szkody
d)zgłaszanie wszelkich usterek na bieżąco do wychowawców
4.Stałe diagnozowanie środowiska wychowawczego wychowanków:
a) systematyczne kontakty z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowanków
b) obserwacja środowiska rówieśników
5.Poznanie osobowości, zainteresowań i sytuacji materialno- bytowej wychowanków: a) Ankieta, b)indywidualne rozmowy z wychowankiem.
6.Mobilizowanie wychowanków do pełnienia obowiązków wobec internatu.
a)ustalenie dyżurów (hol, świetlica, stołówka)
b)prace porządkowe na rzecz internatu (wewnątrz budynku, jak i na terenie przydzielonym wokół obejścia budynku)
|
Zna swoje prawa i obowiązki
Dba za prządek w pokojach
Utrzymuje czystość
Wie, że odpowiada za to, co użytkuje
Kontroluje swoje otoczenie
Jest gospodarzem swojej przestrzeni
Wychowawca poznaje ucznia i coraz lepiej wie, jak mądrze oddziaływać
Współdecyduje o życiu codziennym |
Kierownik wychowawcy Kierownik
Wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy
Kierownik, wychowawcy |
wrzesień
Wrzesień
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Wrzesień
Przez cały rok |
Upowszechnianie zasad kultury osobistej i dobrego wychowanków |
1.Integracja zespołu wychowanków wokół wspólnych spraw, celów, pracy, przeżyć
a) udział w organizacji wszelkich imprez ogólno internackich b)spotkania grupowe o charakterze warsztatowym c)różnorodne zajęcia pozalekcyjne 2.Pomoc w rozwiązywaniu trudności adaptacyjnych wychowanków. 3.Uczenie umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktów z rówieśnikami poprzez spotkania grupowe i zajęcia integracyjne. 4.Kształtowanie postawy szacunku i poszanowania wobec siebie i innych. 5.Zwracanie uwagi na przestrzeganie norm współżycia społecznego poprzez dbałość o kulturę osobistą, uczciwość, pomoc słabszym i potrzebującym. 6.Dbałość o odpowiedni stosunek młodzieży do przełożonych, pracowników internatu i szkoły oraz do siebie nawzajem (przeciwdziałanie przemocy i agresji). 7.Indywidualna opieka nad wychowankami z trudnościami adaptacyjnymi i sprawiającymi trudności wychowawcze poprzez rozmowy indywidualne, konsultacje z psychologiem szkolnym, rozmowy z rodzicami. 8.Wpajanie zasad kulturalnego zachowywania się w różnych sytuacjach życiowych. a)zajęcia grupowe b)rozmowy indywidualne c)uczenie nawyków kulturalnego zachowania
|
Czuje się coraz bardziej zintegrowany z grupą
Pozbywa się barier komunikacyjnych
Zna zasady dobrego wychowania |
Kierownik, wychowawcy
Kierownik, wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy
|
Przez cały rok
Przez cały rok
Przez cały rok
Przez cały rok
Przez cały rok
Przez cały rok
Przez cały rok
Przez cały rok |
Właściwa organizacja nauki własnej |
1.Opieka nad wychowankami w trakcie nauki własnej, stwarzanie odpowiednich warunków do nauki, motywowanie do osiągania jak najlepszych wyników.
2.Zorganizowanie instruktażu i pogadanek dotyczących podstawowych zasad higieny pracy umysłowej i sposobów efektywnego uczenia się.
3.Kontrola przebiegu procesu kształcenia oraz kontrola osiągnięć wychowanków, analizowanie i diagnozowanie ewentualnych trudności w nauce (kontakt z nauczycielami, rodzicami, psychologiem szkolnym).
4.Doraźna pomoc uczniom z języka polskiego, z chemii, biologii, geografii.
6.Pomoc uczniom mających trudności w rozumieniu przedmiotów – chemia, biologia. 7.Zapoznanie wychowanków z technikami uczenia się: spotkanie na temat technik szybkiego czytania i uczenia siępogadanka „Jak się uczyć” egzekwowanie efektywnego wykorzystania czasu na naukę własną 8.Organizowanie pomocy koleżeńskiej dla wychowanków internatu.
9.Dyscyplina pracy
10.Oglądanie TV – programów oświatowych.
|
Zna zasady zachowania się podczas nauki
|
Kierownik, wychowawcy
Wychowawcy
Kierownik, wychowawcy
B. Sadowska T. Adamczyk A. Brudkiewicz B. Sadowska
T. Adamczyk
Kierownik, wychowawcy
Kierownik, wychowawcy
Wychowawcy |
Przez cały rok
Na bieżąco
Na bieżąco
Na bieżąco
Przez cały rok
Przez cały rok
Na bieżąco |
Właściwa organizacja czasu wolnego wychowanka |
1.Przestrzeganie ustalonego porządku dnia w Internacie. 3.Program słowno – muzyczny poświęcony Janowi Pawłowi II plus konkurs wiedzy o Janie Pawle II. 4.„Ekologiczne swaty” montaż słowno – muzyczny i konkurs ekologiczny 5.Program poetycko – muzyczny pt: „Czas zadumy i wspomnień” 6.Uroczysty wieczór andrzejkowy- zabawa taneczna. 7.Uroczysty wieczór wigilijny. 8.Pożegnanie najstarszych wychowanków, absolwentów klas czwartych. 9.Umożliwianie wychowankom uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych, kółkach zainteresowań, wolontariacie, itp. 10.Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi. 11.Organizowanie uroczystości wynikających z kalendarza internatu:
|
Jest świadomy potrzeby kultywowania tradycji i jej odpowiedniej oprawy |
Wychowawcy Wychowawcy
Z. Kania
T. Adamczyk B. Sadowska
D. Zybała
A. Zapart B. Zdrojkowska
|
Przez cały rok Przez cały rok
Październik
Listopad
Listopad
Kwiecień
Wrzesień Listopad Listopad Grudzień Luty Marzec Kwiecień |
Pomoc wychowankom w kształtowaniu własnej osobowości |
1.Motywowanie i wspieranie wychowanków w systematycznej pracy nad sobą i własnym rozwojem. 2.Wychowanie w poszanowaniu praw i wolności osobistej.
3.Wspieranie wychowanków w budowaniu poczucia własnej wartości przez pomoc w zaspokajaniu ambicji, pomoc w osiąganiu sukcesów, pomoc w wykorzystywaniu talentów i możliwości. 4.Uczenie radzenia sobie ze stresem
|
Wie, że człowiek warty tyle, ile może pomóc drugiemu człowiekowi |
Wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy |
Przez cały rok
Przez cały rok
Przez cały rok
Na bieżąco
Na bieżąco |
Przygotowanie do życia społecznego i rodzinnego |
1.Kształtowanie umiejętnego współżycia w grupie poprzez stworzenie atmosfery opartej na życzliwości, współpracy i opiekuńczości.
2.Organizowanie wieczorów towarzyskich, pogadanek i spotkań kształtujących właściwe zachowanie. 3.Uświadomienie młodzieży zagrożeń wynikających z przynależności do sekt
4.Kształtowanie prawidłowych zachowań chłopców i dziewcząt w kontaktach z płcią odmienną, zagadnienia z życia seksualnego
|
Dobrze się czuje w grupie internackiej
Umie się zachować |
Kierownik, wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy
|
Na bieżąco
Na bieżąco
Na bieżąco
Na bieżąco
|
Profilaktyka uzależnień |
1.Uzależnienia od alkoholu
2.Przeciwdziałanie zjawisku narkomanii
papierosów
|
Zna ryzykowne zachowania jest świadomy wpływu uzależnienia na swoje życie |
Kierownik, wychowawcy
|
Przez cały rok |
Promocja zdrowia psychicznego i fizycznego |
1.Przeprowadzenie rozmowy na temat stanu zdrowia wychowanków oraz sytuacji materialnej ich rodzin.
2.Dbałość o higienę osobistą uczniów, schludny wygląd, kulturalne zachowanie. 3.Dbałość o zdrowy styl życia oraz prawidłowy rozwój fizyczny (propagowanie uprawiania sportów, aktywnego trybu życia, zdrowego odżywiania). 4.Przeciwdziałanie rozwijaniu się patologii społecznych i uzależnień (pogadanki, rozmowy indywidualne, projekcje filmów, literatura). 5.Pomoc w rozwiązywaniu wszelkich problemów, wątpliwości (indywidualny kontakt z każdym wychowankiem, wnikliwa obserwacja, w razie potrzeby kontakt z psychologiem). 6.Rozwój sportu
|
Wie jak dbać o swoje zdrowie
Zna sposoby dbania o swoją higienę osobistą
Zna korzyści wynikające z działalności ruchowej dla kondycji psychicznej
Zna wpływ ruchu na umysł i ciało |
Wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy
|
Na bieżąco
Na bieżąco
Przez cały rok
Na bieżąco
Na bieżąco
Przez cały rok |
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym