Plany pracy - archiwum

Plan pracy internatu na rok szkolny 2011/12

Plan pracy opiekuńczo – wychowawczej na rok szkolny 2011/2012 został opracowany w oparciu o:

  1.  Statut Szkoły. 
  2.  Program Wychowawczy Szkoły. 
  3.  Regulamin Internatu i Rozkład dnia. 
  4.  Uwagi i propozycje zadań zaproponowanych przez wychowawców internatu.
  5.  Uwagi rodziców dotyczące wpływu wychowawczego i pracy opiekuńczej.

 

 Mieszkańcy internatu oraz baza kadrowa i lokalowa.

 Internat jest placówką opiekuńczo – wychowawczą, będącą integralną częścią Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym. W internacie większość mieszkańców stanowią uczniowie pochodzący z bardziej oddalonych od szkoły miejscowości: Rodzice większej części uczniów to rolnicy.

Szacuje się, że w roku szk. 2011/2012, w okresie jesienno – zimowym w internacie zamieszka prawie 70 wychowanków. W tej dużej grupie przeważają chłopcy. Natomiast liczbowo dominują w internacie klasy pierwsze i drugie.

 

Kadrę pedagogiczną stanowią:

-     Kierownik –       mgr Barbara Zdrojkowska

-     Wychowawca –  mgr Andrzej Zapart – opiekun grupy chłopców

-     Wychowawca –  Dorota Zybała – opiekun grupy dziewcząt

 

 oraz nauczyciele, uzupełniający godziny do etatu:

-     mgr Beata Sadowska – nauczyciel języka polskiego

-     mgr Zofia Kania – nauczyciel języka polskiego

 

Personel administracyjno – obsługowy to:

-     intendent

-     opiekun nocny

-     kucharka

-     pomoc kuchenna

-     sprzątaczka

W części mieszkalnej znajdują się 24 pokoje przeznaczone dla młodzieży. Internat dysponuje 70 miejscami dla uczniów naszej szkoły. Inne pomieszczenia to pokój wychowawców, świetlica, szatnia, pokoje socjalne, łazienki. Baza internatu to jadalnia i kuchnia z zapleczem magazynowym i socjalnym.

 

CELE PLANU OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ W INTERNACIE W ROKU SZK. 2011/2012

 

  1.  Ukształtowanie wizerunku wychowanka, który wykorzystując w pełni swoje możliwości, intelekt, emocje i umiejętności społeczne prawidłowo funkcjonuje we wszystkich dziedzinach życia.
  2. Ochrona wychowanków przed zagrożeniami codziennego życia.
  3. Reagowanie na pojawiające się zagrożenia.
  4. Pomoc w rozwijaniu zdolności do samokontroli, samoobserwacji.
  5. Osłabianie czynników ryzyka przez dostarczanie adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych.
  6. Umacnianie pozytywnych postaw i pożądanych działań wśród młodzieży.
  7.  Wdrażanie wychowanków do wspólnej odpowiedzialności za ład
    i porządek w Internacie oraz w najbliższym otoczeniu.
  8. Pomoc w rozwijaniu zainteresowań.

 

TREŚCI


1.     Wychowanie zdrowotne i działania zdrowotne.

2.     Profilaktyka zachowań ryzykownych.

3.     Wychowanie do pełnienia podstawowych funkcji i ról społecznych.

4.     Modelowanie pozytywnych wzorców zachowań.

5.     Edukacja i wychowanie w warunkach zmian społecznych.

6.     Troska o wyniki osiągane w procesie dydaktycznym i rozwój intelektualny.

7.     Kultura czasu wolnego.

8.     Elementy orientacji zawodowej.

 Internat realizuje swoje zadania współpracując z Radą Pedagogiczną, samorządem młodzieży oraz instytucjami i organizacjami w środowisku. Niniejsze zadania wypełnia zgodnie ze Statutem szkoły.

 

ZAKRES OBSERWACJI KIEROWNIKA NA ROK SZKOLNY 2011/2012


1.     Bieżący przegląd dokumentacji wychowawców grup.

2.     Znajomość wychowanków i ich potrzeb.

3.     Organizacja nauki własnej. Kształtowanie postaw odpowiedzialności:

-     planowanie nauki

-     dyscyplina

-     atmosfera

-     wspieranie ucznia

4.     Zajęcia wychowawcze

-     wybór tematu

-     realizacja celów wychowawczych

-     metody aktywizujące

-     rola prowadzącego

-     zaangażowanie

5.     Organizacja imprez, uroczystości i konkursów
-     poziom merytoryczny, artystyczny
-     umiejętności zaprezentowania talentów młodzieży
-     sprawność organizacyjna
-     budzenie zainteresowania
-     kultura osobista

6.     Lustracje sal mieszkalnych.

7.     Współpraca z rodzicami i szkołą.

8.     Współpraca z instytucjami wspierającymi wychowanie.

 

TEMATYKA I TERMINARZ POSIEDZEŃ WYCHOWAWCÓW

 

  1. Przydział grup wychowawczych i opieki nad sekcjami. Propozycje zadań do planu pracy opiekuńczo – wychowawczej internatu. (wrzesień 2011r.)
  2. Analiza postępów i niepowodzeń w nauce podopiecznych. Omówienie bieżących problemów wynikających z diagnozy wychowawczej. Podjęcie działań naprawczych. (listopad/grudzień 2011r.)
  3. Rada szkoleniowa. (styczeń 2012r.)
  4. Sprawozdanie z realizacji zadań opiekuńczo – wychowawczych za I półrocze roku szkolnego 2011/2012. Podsumowanie oraz wnioski prowadzące do podniesienia jakości życia mieszkańców internatu. (luty 2012r.)
  5. Analiza powodzenia szkolnego wychowanków. Ewaluacja działań wychowawczych w obszarze nauki własnej i bezpieczeństwa. (kwiecień 2012r.)
  6. Sprawozdanie i podsumowanie realizacji planu pracy opiekuńczo – wychowawczej za rok szkolny 2011/2012. (czerwiec 2012r.)

 

 

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE

 

Zadania

Sposoby realizacji

Odpowiedzialni

Termin

I. Opieka i bezpieczeństwo uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Promocja zdrowia i działania kształtujące zdrowy styl życia.

1. Szczegółowe omówienie regulaminu internatu, podkreślenie praw i obowiązków ucznia.

 

2. Egzekwowanie odpowiedzialności za ład i porządek w pokojach oraz pomieszczeniach ogólnych.

 

3. Zapewnienie szczególnej opieki uczniom klas pierwszych jako warunek dobrej adaptacji w zbiorowości.

 

4. Budowanie poprawnych, relacji współpracy uczniów, klas starszych z klasami pierwszymi.

 

5.Diagnoza środowiska wychowawczego uczniów:

 

a) całoroczne kontakty z rodzicami

 

b) obserwacja środowiska rówieśniczego

 

6. Zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa poprzez niesienie pomocy

 

7. Zapobieganie przejawom przemocy.

 

8. Współpraca z wychowawcami klas, rodziców, pedagogiem, KPP i PPP w profilaktyce przemocy.

 

9. Spotkanie z policjantami Wydziału Prewencji KPP na temat konsekwencji Karnych stosowania agresji i przemocy.

 

10. Zajęcia wychowawcze dotyczące przeciwdziałania przemocy.

 

1. Współpraca z Ośrodkiem Zdrowia w Koniemłotach w zakresie pomocy medycznej.

 

2. Powołanie sekcji stołówkowej i wdrażanie zasad racjonalnego i zdrowego żywienia.

 

3. Kontynuowanie współpracy z PPIS w Staszowie, działem Oświaty Zdrowotnej. Organizacja warsztatów i prelekcji:

 

- „stop menigokokom”

 

- „HIV- AIDS”

 

- „zakażenia wywołane kleszczami”

 

4. Kształtowanie i utrwalenie nawyków zdrowotnych, higienicznych oraz dotyczących zasad bezpieczeństwa.

 

5. Organizacja i prowadzenie zajęć poruszających problemy zagrożeń natury osobowej:

 

- alkohol

- nikotyna

- narkotyki

- sekty

 

6. Motywowanie uczniów do aktywności ruchowej, do udziału w zajęciach SKS- u.

 

7. Artystyczny program p.t. „W chmurach dymu”- traktujący o szkodliwości palenia.

 

8. Spotkanie z psychologiem na temat radzenia sobie z młodzieńczym kryzysem.

 

9. Pokaz filmów wypożyczonych z wydziału oświaty zdrowotnej, na temat zagrożeń zdrowotnych  i sposobów postępowania

 

10. Diagnozowanie obecności środków psychoaktywnych w życiu podopiecznych.

 

Wychowawcy

 

 

 

 

Wychowawcy

 

 

 

 

Wychowawcy

 

 

 

 

Wychowawcy

 

 

 

 

Kierownik wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy

 

 

 

Wychowawcy

 

 

Wychowawcy

 

 

 

 

Kierownik

 

 

 

 

Wychowawcy

 

 

 

Wychowawcy

 

 

 

Opiekun sekcji

 

 

 

 

Kierownik, wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A.Zapart

 

 

 

B.Zdrojkowska

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

 

wychowawcy

Wrzesień

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

Cały rok, w zależności od potrzeb

 

 

Październik

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

listopad

 

 

 

styczeń

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

cały rok

 

III. Wspieranie, nauki własnej i aktywności umysłowej uczniów.

1. Zapewnienie optymalnych warunków podczas przebiegu nauki własnej uczniów.

 

2. Egzekwowanie dyscypliny nauki.

 

3. Warsztaty z pedagogiem na temat doboru samodzielnej techniki uczenia się.

 

4. Organizacja pomocy i samopomocy koleżeńskiej.

 

5. Współpraca z rodzicami w wypadkach niewłaściwego podejścia ucznia do nauki.

 

6. Kontakty z wychowawcami klas i nauczycielami celem badania efektów pomocy i samopomocy koleżeńskiej.

 

7. Doraźna pomoc uczniom w przygotowaniu się do lekcji z jęz. Polskiego.

 

8. Wsparcie dla uczniów klas IV w przygotowaniu się do matury z jęz. Polskiego.

 

9. Organizowanie konkursów poszerzających wiedzę ogólną ucznia.

 

10. Spotkania z ludźmi, których wiedza i osobowość wpływa na rozwój umysłowy ucznia.

wychowawcy

 

 

 

wychowawcy

 

 

pedagog

 

 

 

wychowawcy

 

 

wychowawcy

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

Z.Kania

B.Sadowska

 

 

Z.Kania

B.Sadowska

 

 

Z.Kania

 

 

 

wychowawcy

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

październik

 

 

 

cały rok

 

 

cały rok

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

cały rok

 

 

 

luty

 

 

 

cały rok

IV. Przygotowanie do życia społecznego i zawodowego.

1. Kształtowanie umiejętnego współżycia w grupie poprzez stworzenie atmosfery przyjaźni, współpracy i opieki.

 

 

2. Zajęcia wychowawcze na temat tolerancji oraz praw człowieka.

 

3. Zwrócenie uwagi na potrzeby ludzi będących w trudnej sytuacji życiowej.

 

4. Cykl zajęć z doradztwa zawodowego.

 

a)dostarczenie wiedzy na temat alternatywnych sposobów organizowania życia

b)wiedza o możliwościach kształtowania życia

c)informacje o możliwościach lokalnego rynku pracy

d)diagnoza własnych zdolności, zainteresowań i ograniczeniach przy wyborze dalszego kierunku kształcenia

 

5. Kreowanie szacunku do pracy przez włączanie młodzieży do przygotowania imprez i prac porządkowych.

 

6. Atrybuty dorosłości- zajęcia wychowawcze.

 

7. „Świątynia przyjaźni” montaż sceniczny.

 

wychowawcy

 

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

B.Zdrojkowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

A.Zapart

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wg. Harmonogramu zajęć wychowawczych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

październik

V. Upowszechnienie zasad kultury osobistej i dobrego wychowania.

1. Propagowanie zasad savoir- vivre na zajęciach wychowawczych i w sprzyjających okolicznościach.

 

2. Nauka właściwych postaw i zachowań podczas uroczystości i spotkań w internacie.

 

 

3. Bezpośrednia reakcja  na niewłaściwe zachowania (plotkowanie, wulgaryzmy, ignorowanie potrzeb innych, kłamstwo)

 

4. Pielęgnowanie i kultywowanie szacunku dla tradycji szkolnych, rodzinnych i narodowych.

 

5. Nabywanie umiejętności porozumiewania się we współpracy z ludźmi.

 

6. Wdrażanie do porządku i poszanowania mienia własnego i innych.

 

7. Budzenie współodpowiedzialności za stan środowiska naturalnego.

 

8. Promowanie zachowań ekologicznych i przekazywanie o istniejących zagrożeniach.

 

9. Program ekologiczny „ Pamiętajcie o ogrodach”.

wychowawcy

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

B.Zdrojkowska

Cały rok

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

 

kwiecień

VI. Organizacja czasu wolnego.

1.Organizacja dyskotek integrujących.

 

2. Grabienie i palenie liści kasztanowca, niszcząc szrotówka, połączone z pieczeniem kiełbasek.

 

3. Wielcy Polacy, którzy zmienili świat- program artystyczny poświęcony Janowi Pawłowi II.

 

4. Nastrojowy montaż poetycko muzyczny z okazji Święta Zmarłych.

 

5. Program słowno- muzyczny na okoliczność 93 rocznicy odzyskania niepodległości.

 

 

6. Pory roku w poezji. Wieczór poetycko – muzyczny.

 

7. Uroczysty wieczór andrzejkowy zabawa taneczna, wróżby i skecze kabaretowe.

 

8. Uroczysty wieczór wigilijny.

 

9. Dzień zakochanych na wesoło- wybór Walentego i Walentyny internatu.

 

10. Dzień Języka Ojczystego „Konkurs z języka polskiego”

 

11. „Niepoważne wiersze poetów polskich”- wieczór poezji lingwistycznej.

 

12.Pożegnanie wychowanków, absolwentów klas czwartych.

 

13. Dzień Matki z udziałem zaproszonych mam wychowanków.

Wychowawcy

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

Z.Kania

 

 

 

 

D.Zybała

 

 

 

A.Zapart

 

 

 

 

B.Sadowska

 

 

B.Zdrojkowska

 

 

 

A.Zapart

 

B.Zdrojkowska

 

 

 

Z.Kania

 

 

B.Sadowska

 

 

 

D.Zybała

 

 

B.Zdrojkowska

Cały rok

 

 

październik

 

 

 

 

październik

 

 

 

 

październik

 

 

 

listopad

 

 

 

 

listopad

 

 

listopad

 

 

 

grudzień

 

luty

 

 

 

luty

 

 

marzec

 

 

 

kwiecień

 

 

maj

VII. Promocja internatu.

1. Spotkanie Kierownika internatu z rodzicami uczniów klas I. Przedstawienie oferty internatu w bieżącym roku szkolnym

 

2. Udział zaproszonych rodziców na znaczniejsze uroczystości.

 

3. Organizacja „otwartych drzwi” podczas wywiadówek szkolnych.

 

4. Organizacja koncertu zespołu wokalnego ze SOK dla mieszkańców i środowiska.

 

5. Organizacja szkoleń dla uczniów i rodziców.

 

6. Pozyskiwanie rodziców do opieki w internacie podczas dużych uroczystości.

 

7. Wyjazd grupy młodzieży do Ośrodka Rehabilitacyjno- Leczniczego w Koniemłotach z programem wigilijnym.

B.Zdrojkowska

 

 

 

 

 

B.Zdrojkowska

D.Zybała

 

 

wychowawcy

 

 

 

B.Zdrojkowska

A.Zapart

 

 

B.Zdrojkowska

 

 

Wychowawcy

 

 

A.Zapart

wrzesień

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

styczeń

 

 

 

 

 

 

 

 

 

grudzień

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Dyrekcja
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 21 września 2011 20:10
Dokument wprowadzony do BIP przez: Anna Durlej
Ilość wyświetleń: 3795
25 października 2011 11:51 (Anna Durlej) - Zmiana danych dokumentu.
21 września 2011 20:13 (Anna Durlej) - Zmiana danych dokumentu.
21 września 2011 20:10 (Anna Durlej) - Dodanie dokumentu.