Statut - archiwum

Statut Technikum

I. NAZWA i TYP SZKOŁY


§ 1
Technikum jest publiczną szkołą ponadgimnazjalną dla młodzieży i nosi nazwę:
„Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego
im. Adolfa Dygasińskiego
Technikum w Sichowie Dużym".

§ 2
Siedzibą Technikum jest Sichów Duży, powiat staszowski, województwo świętokrzyskie.

§ 3
1. Organem prowadzącym Technikum jest minister właściwy do spraw rolnictwa.
2. Nadzór pedagogiczny nad Technikum sprawuje minister właściwy do spraw rolnictwa oraz
Świętokrzyski Kurator Oświaty.


§ 4
1. Nauka w Technikum trwa 4 lata i jest prowadzona na podbudowie gimnazjum.
2. Zawody i specjalności, w których szkoła kształci zgodne są z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego.
3. Szkoła kształci w zawodach:
a) technik żywienia i gospodarstwa domowego - symbol cyfrowy zawodu: 321[10]
b) technik agrobiznesu - symbol cyfrowy zawodu: 341[01]
c) technik mechanizacji rolnictwa - symbol cyfrowy zawodu: 311[22]
d) technik architektury krajobrazu - symbol cyfrowy zawodu: 321[07]
e) technik turystyki wiejskiej - symbol cyfrowy zawodu: 341[08]
f) technik rolnik - symbol cyfrowy zawodu: 321[05]
4. Szkoła prowadzi internat, warsztaty szkolne, bibliotekę z czytelnią.

II. - skreślony


III. CELE i ZADANIA TECHNIKUM


§ 5
1. Technikum realizuje w szczególności następujące cele i zadania:
1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Technikum oraz uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowego po zdaniu egzaminu, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego;
2) przygotowuje uczniów do wyboru dalszego kształcenia;
3) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zadań określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z poźn. zm.);
4) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości;
2. Technikum realizuje cele i zadania wynikające z programu wychowawczego i programu profilaktycznego dostosowanych do potrzeb rozwojowych uczniów.
3. Szkoła kontynuuje nawiązaną współpracę z instytucjami działającymi na rzecz rolnictwa i gospodarstwami specjalistycznymi celem obopólnej korzyści edukacyjnej i produkcyjnej.
4. Zajęcia z praktycznej nauki zawodu są realizowane z wykorzystaniem własnej bazy szkolenia praktycznego oraz w wyspecjalizowanych zakładach pracy lub indywidualnych gospodarstwach rolnych na podstawie umowy zawartej ze Szkołą.

§ 6 - skreślony

§ 7
Technikum wykonuje zadania w zakresie wspomagania ucznia w jego wszechstronnym rozwoju poprzez:
1) wdrażanie i realizowanie przyjętych przez Radę Pedagogiczną programu wychowawczego i programu profilaktyki;
2) dostosowanie form i metod realizacji zadań wynikających z wyżej wymienionych programów do potrzeb poszczególnych grup wiekowych i grup klasowych;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej w ramach stałej opieki wychowawcy klasy i pedagoga szkolnego oraz współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
4) indywidualizację procesu dydaktyczno-wychowawczego dostosowaną do potrzeb i możliwości ucznia;
5) współpracę z instytucjami pozaszkolnymi wspierającymi ogólny rozwój ucznia.

 

Rozdział IV

ORGANIZACJA TECHNIKUM

§ 8
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Technikum opracowywany przez Dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania oraz planu finansowego, w terminie wymaganym przez organ prowadzący.
2. Arkusz ten zatwierdzany jest w terminie określonym w odrębnych przepisach.
3. W arkuszu organizacji Technikum zamieszcza się w szczególności: liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych (obowiązkowych i nadobowiązkowych), finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
§ 9
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Technikum Dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.

§ 10 - skreślony
§ 11 - skreślony


§ 12
Do realizacji celów statutowych Szkoła posiada bazę dydaktyczną:
- klasopracownie
- pracownie zajęć praktycznych
- pracownie komputerowe
- bibliotekę z multimedialną czytelnią
- warsztaty szkolne
- internat
- grunty rolne
§ 13
Szkoła pracuje w systemie rocznym, z podziałem na I i II półrocze.


§ 14
Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, egzaminów, rekrutacji do klas pierwszych, przerw świątecznych i ferii określa Rozporządzenie MEN w sprawie organizacji roku szkolnego, Świętokrzyski Kurator Oświaty i Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.


§ 15
1. Podstawową jednostką organizacyjną Technikum jest oddział.
2. Zajęcia edukacyjne w Technikum prowadzone są w systemie klasowo-lekcyjnym.
3. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
4. Godzina zajęć praktycznych trwa 55 minut.
5. Godzina zajęć z nauki jazdy, zajęć wychowawczo-opiekuńczych w internacie, pracy w bibliotece trwa 60 minut.
6. Zajęcia pozalekcyjne realizowane w kołach zainteresowań, sportowych, artystycznych trwają 60 minut.


§ 16 - skreślony


§ 17
Minimalną liczbę uczniów w oddziale określa organ prowadzący szkołę.


§ 18
W Technikum obowiązuje podział na grupy na zajęciach z języków obcych i technologii informacyjnej w przypadku, gdy liczba uczniów w oddziale jest większa niż 24 uczniów.

§ 19
W oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów, w ramach kształcenia ogólnego, dla którego z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń na nie więcej niż połowie obowiązkowych zajęć edukacyjnych, obowiązuje podział na grupy.


§ 20
Zajęcia praktyczne są prowadzone w grupach, których liczebność nie przekracza 12 uczniów.

 

§ 21
Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów. Zajęcia mogą być organizowane w zespołach międzyoddziałowych, oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.


§ 22
Zajęcia pozalekcyjne organizowane są w ramach posiadanych środków finansowych oraz za zgodą Dyrektora. Liczba uczniów w kołach zespołach zainteresowań oraz uczestniczących w innych zajęciach nadobowiązkowych, finansowanych z budżetu Zespołu Centrum Kształcenia Rolniczego m. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym, nie może być mniejsza niż 15 uczniów w grupie.


§ 23 - skreślony
§ 24 - skreślony


§ 25
Szkoła może przyjmować studentów szkół wyższych na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły a uczelnią wyższą.


§ 26
Szczegółowe zasady działalności internatu i warsztatów szkolnych określają odrębne regulaminy stanowiące załącznik do Statutu Szkoły.

 

V. ORGANY SZKOŁY

Organami Szkoły są:
1) Dyrektor
2) Rada Pedagogiczna
3) Rada Rodziców
4) Samorząd Uczniowski.

 

Dyrektor Szkoły

§ 27
Stanowisko Dyrektora powierza organ prowadzący.


§ 28
1. Dyrektor w szczególności:
1) kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Rady Pedagogicznej;
4) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
5) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkół zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować ich administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę;
7) wykonuje inne zadania wynikające z odrębnych przepisów.

2. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników.

3. Dyrektor decyzji, może skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.
4. Dyrektor może, zgodnie z odrębnymi przepisami, wprowadzić obowiązek noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju.
5. Dyrektor wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
6. Dyrektor może, w porozumieniu z organem prowadzącym, zmieniać lub wprowadzać nowe zawody.
7. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Rady Pedagogicznej Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w porozumieniu z organem prowadzącym, uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.


§ 29 - skreślony

§ 30 - skreślony

§ 31 - skreślony

 

Rada Pedagogiczna

§ 32
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej zadań statutowych dotyczących kształcenia i wychowania.


§ 33
Członkami Rady Pedagogicznej są wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.


§ 34
Kompetencje i obowiązki RP określa Ustawa o Systemie Oświaty (art.41) i przepisy wykonawcze MEN.

§ 35
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Szkoły,
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
4) przygotowanie projektu Statutu Szkoły oraz podejmowanie uchwał w sprawie zmian w jego treści,
5) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
6) podejmowanie uchwał w sprawie regulaminów o charakterze wewnętrznym,
7) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.


§ 36
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) projekt planu finansowego Szkoły.
3) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

§ 37
1. Zebrania Rady Pedagogicznej są zwoływane na wniosek:
Przewodniczącego, co najmniej 1/3 członków Rady, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

2. Zebraniu Rady przewodniczy Dyrektor Szkoły lub osoba przez niego wyznaczona spośród członków Rady Pedagogicznej.

3. Przewodniczący Rady odpowiada za:
- poinformowanie członków o terminie Rady plenarnej i nadzwyczajnej,
- przygotowanie i przebieg spotkania.

4. Na wniosek Przewodniczącego lub 1/3 członków Rady (po uzgodnieniu z Przewodniczącym) w zebraniach mogą uczestniczyć bez prawa głosu lub z głosem
doradczym inne osoby.

§ 38
1. Dokumentem zebrań RP jest księga protokołów.
2. Z każdego zebrania sporządza się protokół, który zawiera:
1) numer (cyfry rzymskie) i datę zebrania,
2) numery podjętych uchwał ( cyfry arabskie),
3) stwierdzenie prawomocności zebrania,
4) listę członków Rady,
5) zatwierdzony porządek obrad,
6) przyjęcie protokołu z poprzedniego zebrania,
7) przebieg zebrania, streszczenie wystąpień i dyskusji oraz zgłoszonych i uchwalonych wniosków,
8) czas trwania zebrania.


§ 39
1. Protokół podpisuje Przewodniczący obrad i protokolant.
2. W terminie 7 dni od daty zebrania wpisuje się protokół do księgi protokołów.


§ 40
1. Członkowie Rady mogą w terminie do 14 dni od daty posiedzenia zgłaszać ewentualne poprawki Przewodniczącemu.
2. O wprowadzeniu zgłoszonych poprawek do protokołu decyduje Rada na następnym zebraniu.
3. Brak zgłoszenia poprawek oznacza jego akceptację.


§ 41
Członkowie Rady są zobowiązani do:
- uczestnictwa w posiedzeniach,
- realizowaniu jej uchwał nawet wtedy, gdy zgłosili do nich swe zastrzeżenia,
- zachowania tajemnicy obrad za wyjątkiem informacji mających charakter komunikatów,
- składania przez Radę sprawozdań z wykonania przydziału zadań.


§ 42
1. Członkowie Rady usprawiedliwiają Przewodniczącemu swoją nieobecność na posiedzeniu
w ciągu trzech dni.
2. Nieusprawiedliwioną nieobecność członka na posiedzeniu będzie traktowana jako nieobecność w pracy.

§ 43
1. Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy członków. Zwykła większość jest to taka liczba głosów,,za", która przewyższa, co najmniej o jeden głos liczbę głosów,,przeciw", pomija się głosy wstrzymujące.
2. Uchwały są podejmowane w głosowaniu jawnym.
3. Głosowanie tajne dotyczy uchwał odnoszących się do obsadzania stanowisk kierowniczych oraz delegowania przedstawicieli Rady do innych organów.
4. Głosowanie tajne można również przeprowadzić na wniosek członka Rady, przyjęty
w głosowaniu jawnym.

§ 44
Dyrektor ma prawo do wstrzymania uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa, o czym zawiadamia organ prowadzący Szkołę i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.


§ 45
1. Rada Pedagogiczna może wystąpić z uzasadnionym wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole.
2. W przypadku uchwał związanych z obsadą stanowiska dyrektora i innych stanowisk kierowniczych, jak również wniosków o odwołanie ze stanowiska kierowniczego uchwały winny zawierać: tytuł uchwały, podstawę prawną, tekst uchwały, podpis członków Rady Pedagogicznej.
3. Organ prowadzący jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające
i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.

Rada Rodziców
§ 46
Rada Rodziców jest samorządnym przedstawicielem rodziców współpracującym z pozostałymi Organami Szkoły oraz instytucjami w realizacji zadań wychowawczych, dydaktycznych
i opiekuńczych Szkoły.

§ 47
Skład i struktura Rady Rodziców:
1) Podstawowe ogniwo Rady Rodziców stanowią rady klasowe składające się z trzech osób
2) i wychowawcy klasy.
3) Rady klasowe rodziców wybierane są na ogólnym zebraniu rodziców danej klasy.
4) Na czele rady klasowej stoi przewodniczący, który wchodzi w skład Rady Rodziców.
5) W skład RR mogą wchodzić również pozostali członkowie rad klasowych.
6) Dyrektor Szkoły wchodzi w skład RR.
7) RR wyłania ze swego składu zarząd: przewodniczący, wiceprzewodniczący, skarbnik. Zbieraniem składek, wystawianiem stosownych kwitów zajmuje się księgowość szkoły.


§ 48
Rada Rodziców prowadzi swą działalność finansową w oparciu o instrukcję Ministra Edukacji w sprawie zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości Rady Rodziców.
1) Wysokość minimalnej rocznej składki na rzecz Rady Rodziców ustala się większością
2) 2/3 głosów na ogólnym zebraniu rodziców.
3) Rada klasowa na wniosek wychowawcy może w szczególnie uzasadnionych przypadkach zwolnić określonych rodziców z wnoszenia części lub całości składki na rzecz Rady Rodziców.
4) Rodzice wpłacają składkę jednorazowo lub półrocznie.

§ 49
Podstawowe zasady działalności finansowo-gospodarczej.
1) Podstawową działalności finansowo- gospodarczej Rady jest roczny plan finansowy zatwierdzony na ogólnym zebraniu.
2) Plan finansowy opracowuje się oddzielnie na każdy rok.
3) Fundusze Rady powstają z dochodów osiąganych z własnej działalności, ze składek rodziców, dotacji instytucji państwowych oraz organizacji społecznych.
4) Środki mogą być zużyte na udzielenia Szkole pomocy materialnej w zakresie programu wychowania i opieki nad młodzieżą, realizacji zadań dydaktycznych.
5) Za zgodność działalności finansowo- gospodarczej z przepisami odpowiada przewodniczący Rady Rodziców Szkoły oraz Dyrektor.

§ 50
1. Zadania Rady Rodziców:
1) pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy Szkoły,
2) udzielanie pomocy samorządowi uczniowskiemu,
3) uczestniczenie w planowaniu wydatków Szkoły,
4) podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla Szkoły zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
2. Rada Rodziców może występować do rady Pedagogicznej i Dyrektora Szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.

Samorząd Uczniowski

§ 51
Wszyscy uczniowie Szkoły są członkami Samorządu Uczniowskiego.

§ 52
1. Organem przedstawicielskim Samorządu Uczniowskiego na forum Szkoły jest Zarząd Samorządu.
2. Zarząd Samorządu Szkolnego jest wybierany spośród reprezentantów klas na okres 2 lat zgodnie z ustaloną przez młodzież i opiekuna ordynacją wyborczą.
3. W skład Zarządu wchodzi:
1) przewodniczący
2) z-ca przewodniczącego
3) skarbnik
4) przewodniczący sekcji kulturalnej, dydaktycznej i gospodarczej.


§ 53
Samorząd Szkolny pracuje w oparciu o plan organizacji opracowany na podstawie planów pracy samorządów klasowych.


§ 54
1. Opiekunem Samorządu Uczniowskiego jest członek Rady Pedagogicznej wybierany przez młodzież w tajnym głosowaniu.


§ 55
Samorząd Uczniowski ma prawo do:
1) organizacji imprez szkolnych,
2) spotkań Dyrektora i nauczycieli z młodzieżą,
3) zajęć pozalekcyjnych,
4) otrzymywania ze strony Dyrektora i Rady Pedagogicznej pomocy w realizacji zadań,
5) udziału (w razie takiej potrzeby) w posiedzeniach Rady Pedagogicznej,
6) przedstawianie RP oraz Dyrektorowi wniosków i opinii we wszystkich sprawach uczniów, a w szczególności realizacji podstawowych praw uczniów.


§ 56
Do zadań Samorządu Uczniowskiego należy:
- podtrzymywanie ceremoniału Szkoły,
- kultywowanie tradycji zgodnie z Programem Wychowawczym i planem dydaktyczno-
wychowawczym Szkoły,
- prowadzenie kroniki Szkoły,
- prowadzenie konkursu o tytuł,,Najlepszej klasy",
- pomoc nauczycielom i wychowawcom w utrzymaniu porządku w obiektach szkoły i na
terenie parku,
- opracowywanie tematyki apeli szkolnych i troska o ich właściwy przebieg.

 

VI. OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA DYŻURNEGO


§ 57
Harmonogram dyżurów porządkowo - wychowawczych nauczycieli opracowuje Dyrektor i sprawuje nadzór nad wykonywaniem obowiązków przez nauczycieli.


§ 58
1. Dyżury pełnione są :
1) w budynku szkoły,
2) w warsztatach szkolnych,
3) w hali sportowej.
2. W budynku szkolnym dyżur pełni dwóch nauczycieli:
1) parter i szatnia - jeden
2) I i II piętro - drugi.
3. W warsztatach szkolnych dyżur pełni nauczyciel zajęć praktycznych według ustalonego planu dyżurów, natomiast w hali sportowej nauczyciel wychowania fizycznego.

§ 59
Nauczyciel pełniący dyżur powinien być obecny w pracy o godzinie 7:15. Dyżur trwa do czasu zakończenia przez młodzież zajęć lekcyjnych.


§ 60
Do obowiązków nauczyciela dyżurnego należy:
1) czuwanie nad bezpieczeństwem młodzieży podczas przerw,
2) eliminowanie przypadków dewastacji sprzętu, instalacji,
3) zwracanie uwagi na przestrzeganie zakazu noszenia niewłaściwego obuwia i palenia papierosów,
4) likwidowanie wszelkich przejawów stosowania przemocy.

§ 61
1. Nauczyciel dyżurny ma prawo wpisać do zeszytu dyżurów uwagę uczniom nieprzestrzegającym zakazu palenia papierosów i chodzenia w niewłaściwym obuwiu.
2. Uwaga musi być przez ucznia podpisana.
3. Informację o nagannym zachowaniu ucznia nauczyciel dyżurny przekazuje wychowawcy klasy i pedagogowi szkolnemu.


§ 62
Obowiązkiem nauczyciela dyżurnego jest zwrócenia szczególnej uwagi na utrzymanie przez młodzież porządku w szatni.

§ 63
1. Nauczyciele, którzy ze względów osobistych nie mogą pełnić w wyznaczonym czasie dyżuru, wyznaczają na swoje miejsce innego nauczyciela.
2. O dokonanej zmianie informują pisemnie Dyrektora Szkoły.

 


VII. WYCHOWAWCA KLASY


§ 64
1. Klasą opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel - wychowawca opiekował się danym oddziałem w czasie całego etapu edukacyjnego.
3. Decyzję o powierzeniu lub odebraniu nauczycielowi obowiązków wychowawcy podejmuje Dyrektor.
4. Do zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:
1) prowadzenie opieki wychowawczej nad uczniami;
2) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadnianie działań wychowawczych podejmowanych wobec ogółu uczniów oraz wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka;
3) utrzymywanie kontaktów z rodzicami lub prawnymi opiekunami uczniów i wychowawcami internatu w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych, pomocy w działaniach wychowawczych oraz włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły;
4) współpraca ze specjalistami oferującymi kwalifikowaną pomoc przy rozwiązywaniu problemowi zaspakajaniu potrzeb edukacyjnych uczniów;
5) korzystanie z pomocy merytorycznej i pedagogicznej różnych placówek, instytucji naukowych oświatowych;
6) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
7) podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu sytuacji konfliktowych i umożliwiających ich rozwiązywanie;
8) prawidłowe i terminowe prowadzenie dokumentacji - dzienników lekcyjnych, arkuszy ocen, świadectw szkolnych.

§ 65
Do obowiązków nauczyciela wychowawcy należy ponadto:
1) ustalanie i wystawianie ocen z zachowania uczniów według kryteriów zawartych w Statucie Szkoły;
2) Informowanie rodziców o postępach uczniów w nauce, przewidywanych ocenach niedostatecznych śródrocznych i końcoworocznych (zgodnie ze Statutem Szkoły oraz o zasadach oceniania zachowania uczniów;
3) opiniowanie przyznania pomocy materialnej swoim wychowankom;
4) przeprowadzenie przynajmniej trzech zebrań ogólnych z rodzicami wychowanków;
5) zapoznanie uczniów i rodziców ze Statutem Szkoły i Programem Wychowawczym.

§ 66
zczegółowe zadania wychowawcy zawarte są w,,Programie Wychowawczym Szkoły".


§ 67 - skreślony


§ 68
Wychowawca klasy zapoznaje uczniów i rodziców ze Statutem Szkoły oraz założeniami Programu Wychowawczego.

 

§ 69
Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej, a także placówek oświatowych i naukowych.


§ 70
Nauczyciel sprawujący wychowawstwo ma prawo do rocznej przerwy po 4-letnim pełnieniu tej funkcji (w miarę możliwości organizacyjnych Szkoły).


§ 71
1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach rodzice mogą większością 2/3 głosów wystąpić
do Dyrektora Szkoły o zmianę wychowawcy.

3. W uzasadnionych sytuacjach nauczyciel ma prawo zrezygnować z wychowawstwa po konsultacji z Dyrektorem.

4. Decyzję w sprawie zmiany wychowawcy podejmuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady
Pedagogicznej.

 

VIII. NAUCZYCIELE


§ 72
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.


§ 73
Obowiązkiem nauczyciela jest:
1. Zrealizowanie podstaw programowych oraz przestrzeganie przepisów prawa zawartych w Rozporządzeniach Ministra Edukacji Narodowej, Zarządzeniach Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
2. Systematyczna kontrola i ocena pracy uczniów, stosowanie różnych form kontroli.
3. Ocenianie uczniów zgodnie z zapisami Statutu w rozdziale ,,Wewnątrzszkolny system oceniania".
4. Systematyczne pogłębianie wiedzy przedmiotowej i pedagogicznej oraz doskonalenie metod pracy.
5. Udział w kursach, konferencjach organizowanych przez Szkołę, władze oświatowe lub inne instytucje.
6. Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
7. Przestrzeganie dyscypliny pracy zgodnie z zarządzeniami wewnętrznymi i oświatowymi, między innymi:
a) punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć lekcyjnych,
b) przestrzeganie tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych, zmiany mogą być dokonane tylko po uprzednim uzgodnieniu z Dyrektorem Szkoły,
c) zgłaszanie nieobecności w pracy zgodnie z obowiązującymi pracowników przepisami,
d) przestrzeganie wewnętrznych zarządzeń dyrektora szkoły.
8. Udział w uroczystościach i imprezach szkolnych wynikających z działalności dydaktyczno - wychowawczej Szkoły, między innymi w:
a) uroczystości rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego,
b) apelach szkolnych,
c) uroczystościach rocznicowych.
9. Sporządzanie pisemnych rocznych wynikowych planów nauczania z przydzielonych przedmiotów i przedkładanie ich dyrektorowi szkoły.
10. Opieka nad przydzieloną pracownią przedmiotową.
11. Przestrzeganie praw ucznia, poszanowanie ich godności.
12. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa uczniów w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.

§ 74

Nauczyciel ma prawo do:

1. Poszanowania godności przez uczniów, kolegów, pracowników szkoły oraz zwierzchników. W przypadku naruszenia tego prawa nauczyciel może odwołać się do Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej, którzy podejmą kroki wyjaśniające.
2. Swobody wyrażania swych przekonań światopoglądowych i religijnych w sposób zgodny z przyjętymi normami społecznymi.
3. Samodzielnej, indywidualnej decyzji dotyczącej wyboru dodatkowych treści programowych, sposobów realizacji materiału nauczania, wyboru podręczników i pomocy naukowych.

 

IX. WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA


§ 75
Ocena ucznia dotyczy jego postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych.

§ 76
W skład pensum zadań podlegających ocenie powinny wchodzić:
1) odpowiedź ustna,
2) prace pisemne (sprawdziany, testy otwarte i zamknięte, wypracowania i inne),
3) wykonane ćwiczenia i zadania,
4) aktywność na lekcji,
5) umiejętność korzystania z wiedzy pozapodręcznikowej,
6) umiejętność stosowania wiedzy teoretycznej na zajęciach praktycznych.


§ 77
Formę i liczbę zadań podlegających ocenie określają poszczególne zespoły przedmiotowe zgodnie ze specyfiką przedmiotu i tygodniowym wymiarem godzin (ocenianie przedmiotowe).


§ 78
O formach podlegających ocenianiu wymienionych w § 76 uczniowie zostają poinformowani przez nauczyciela na pierwszej jednostce lekcyjnej z danego przedmiotu ( potwierdzenie w dzienniku lekcyjnym i w zeszycie przedmiotowym ucznia), zaś rodzice otrzymują informację od wychowawcy klasy na pierwszym ogólnym zebraniu.

§ 79
1. Poziom opanowania przez ucznia wiedzy i umiejętności ocenia się w stopniach, ustalając następującą śródroczną i roczną skalę:
stopień celujący 6
stopień bardzo dobry 5
stopień dobry 4
stopień dostateczny 3
stopień dopuszczający 2
stopień niedostateczny 1

2. W klasyfikacji śródrocznej i rocznej stosuje się pełne brzmienie stopni bez znaków „ +" i „-"
3. W klasyfikacji bieżącej stosuje się znaki „+" i „-" jedynie przy stopniu dobrym (4) i dostatecznym (3).

 

§ 80
Ocenianie powinno być:
1) jawne,
2) systematyczne,
3) wieloaspektowe,
4) kryteria oceniania muszą być zrozumiałe dla ucznia,
5) wszystkie formy oceniania powinny zapewniać uczniowi możliwość otrzymania informacji zwrotnej na temat swojej pracy ( uczeń ma prawo dowiedzieć się, co jest jego mocną stroną, a co wymaga uzupełnienia),
6) ocena powinna motywować do dalszej pracy,
7) na ocenę nie może mieć wpływu postawa ucznia i jego cechy osobowościowe,
8) ocena nie może spełniać funkcji represyjnej.


§ 81
Nauczyciel ma obowiązek wystawić w półroczu co najmniej 4 oceny cząstkowe z danego przedmiotu. Jeśli tygodniowy wymiar zajęć wynosi 1 godzinę co najmniej 3 oceny cząstkowe.


§ 82
Nauczyciel nie może wystawić śródrocznej (rocznej) oceny niedostatecznej z danego przedmiotu, jeśli uczeń nie uzyskał w półroczu co najmniej 3 ocen cząstkowych, pod warunkiem, że nieobecność ucznia na lekcjach przekroczyła 50 %.


§ 83
Na prośbę ucznia lub jego rodziców ( opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić w formie ustnej, w obecności wychowawcy klasy.


§ 84
Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczniowie lub jego rodzice (opiekunowie) mogą otrzymać do wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela przedmiotu.
§ 85
W okresie miesiąca września uczniom klas pierwszych nie wystawia się ocen niedostatecznych.

§ 86
Uczeń może ubiegać się o poprawę cząstkowej oceny niedostatecznej w formie i czasie ustalonym przez nauczyciela przedmiotu.


§ 87
Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego, należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.


§ 88
1. Nauczyciele prowadzący określony dział zajęć praktycznych ustalają ocenę klasyfikacyjną po zrealizowaniu całej tematyki zajęć z danego działu.
2. W przypadku realizacji działu zajęć praktycznych przez okres dłuższy niż I półrocze nauczyciele ustalają oceny klasyfikacyjne w terminach określonych w Statucie Szkoły.
3. Uczeń otrzymuje pozytywną ocenę śródroczną lub roczną z zajęć praktycznych, jeżeli ze wszystkich działów był klasyfikowany i ze wszystkich działów otrzymał ocenę wyższą od niedostatecznej.
4. Ocena śródroczna lub roczna z zajęć praktycznych ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych działów. W przypadku uzyskania średniej ocen np. 2,5 lub 3,5 lub 4,5 uczeń otrzymuje odpowiednio ocenę „dopuszczający" lub „dostateczny" lub „dobry".
5. Ocenę śródroczną lub roczną z zajęć praktycznych ustala kierownik praktycznej nauki zawodu, zgodnie z § 106.
6. Dla ucznia nieklasyfikowanego z jednego lub kilku działów zajęć praktycznych stosuje się odpowiednio zapisy § 101 punkt 7 albo 7a.


§ 89
Przy ocenianiu ucznia z dysfunkcjami (na podstawie pisemnego orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej) należy uwzględnić indywidualne możliwości ucznia.


§ 90
Przy ustalaniu oceny z zachowania należy uwzględnić:
1) stopień realizacji obowiązków wynikających ze Statutu Szkoły
2) przestrzeganie zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

§ 91
Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się według skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.

 

 

§ 92

Zasady wystawiania ocen z zachowania:

1. Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą,
- i reprezentuje Szkołę w olimpiadach, konkursach przedmiotowych, w zawodach sportowych,
- i /lub angażuje się w prace na rzecz środowiska,
- i /lub w określonej dziedzinie życia szkolnego jest wzorem dla innych uczniów.

2. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- nie ma w semestrze godzin nieusprawiedliwionych i nieobecności na zajęciach
usprawiedliwia w ciągu 7 dni,
- i charakteryzuje się wysoką kulturą osobistą w szkole i poza nią
 nie używa wulgaryzmów
 dba o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny
 szanuje mienie szkolne
 okazuje szacunek innym osobom
- i angażuje się w prace na rzecz klasy lub szkoły
- i nie ma negatywnych wpisów w danym półroczu w zeszycie nauczycielskich spostrzeżeń
z dyżurów i w dzienniku lekcyjnym,
- i przestrzega innych obowiązków ucznia wynikających ze Statutu Szkoły.

3. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- nie przekroczył w semestrze 10 godzin nieusprawiedliwionych.
- i charakteryzuje się wysoką kulturą osobistą w szkole i poza nią
 nie używa wulgaryzmów
 dba o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny
 szanuje mienie szkolne
 okazuje szacunek innym osobom
- i nie ma więcej niż dwie negatywne uwagi zapisane w dzienniku lekcyjnym lub w zeszycie
nauczyciela dyżurnego
- i /lub angażuje się w prace społeczne na rzecz klasy.

4. Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który :
- ma w półroczu do 30 godzin nieusprawiedliwionych
- i /lub zdarzają mu się uchybienia związane z kulturą osobistą oraz wypełnianiem
obowiązków ucznia
- i /lub rzadko włącza się w życie klasy, szkoły,
- i /lub ma niewiele wpisów w dzienniku lekcyjnym i zeszycie nauczyciela dyżurnego.

5. Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- ma w półroczu do 40 godzin nieusprawiedliwionych,
- i /lub prezentuje niską kulturę osobistą w szkole i poza nią
 używa wulgaryzmów
 dewastuje mienie szkolne
 nie okazuje szacunku innym osobom
- i /lub odmawia uczestniczenia w działaniach na rzecz klasy, Szkoły
- i /lub ma powtarzające się wielokrotnie negatywne wpisy w dzienniku lekcyjnym lub
w zeszycie nauczyciela dyżurnego,
- i /lub często ignoruje polecenia nauczyciela.

6. Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
- ma w półroczu ponad 40 godzin nieusprawiedliwionych,
- i /lub wchodzi w konflikt z prawem, dopuszcza się czynów karalnych - oszustwa,
fałszerstwa, kradzieże, rozboje,
- i /lub świadomie i ze złą wolą dopuszcza się zachowań, o których mowa przy ocenie
nieodpowiedniej, a żadne oddziaływania wychowawcze nie odnoszą skutku.

§ 93
Uczniowie, którzy po wystawieniu ocen śródrocznych (rocznych) lub po dokonaniu klasyfikacji śródrocznej (rocznej) z nieusprawiedliwionych powodów opuścili ponad 10 godzin lekcyjnych, w II półroczu danego roku szkolnego lub w I półroczu następnego roku szkolnego nie mogą otrzymać oceny wzorowej z zachowania, a w przypadku pozostałych ocena zostaje obniżona o jeden stopień od ustalonej za dane półrocze.

§ 94
Wychowawca klasy na początku roku szkolnego ma obowiązek poinformować uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 95
Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia i jest ona ostateczna.

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno - wychowawczych.

2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
 w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę
klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykła większością głosów;
w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.


§ 96
1. Ocena zachowania nie ma wpływu na:
a) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
3. Uczeń, któremu po raz trzeci z rzędu ustalono naganną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.


X. KLASYFIKOWANIE i PROMOWANIE UCZNIÓW


Klasyfikowanie uczniów

§ 97
Klasyfikowanie śródroczne i roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w szkolnym planie nauczania i ustalaniu jednolitych ocen klasyfikacyjnych według skali ocen podanych w Statucie Szkoły § 79.

§ 98
1. Terminy klasyfikacji:
styczeń - klasyfikacja śródroczna
czerwiec - klasyfikacja roczna .

2. Szczegółowe terminy ustala Dyrektor Szkoły.

§ 99
1. Na 14 dni przed śródrocznym lub rocznym posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej wychowawca klasy po konsultacji z nauczycielami jest zobowiązany poinformować rodziców o przewidywanych ocenach niedostatecznych.

2. Informację należy przekazać osobiście na spotkaniu z rodzicami lub w formie pisemnej np. według podanego wzoru:
Sichów Duży, dnia ............
Państwo ................

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów .....,
informuję, że uczeń ...........................imię i nazwisko ... .............. klasa .........................................
jest zagrożony ocenami niedostatecznymi z następujących przedmiotów :
.......................................
.......................................
.......................................
wychowawca klasy

§ 100
1. Nauczyciel może nie klasyfikować ucznia, jeżeli uczeń opuści w ciągu półrocza ponad 50 % zajęć z danego przedmiotu i nie podda się sprawdzeniu wiedzy.
2. Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych.


§ 101
1. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
2. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na prośbę jego rodziców Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego.
3. Uczeń może przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego po złożeniu umotywowanego podania do Dyrektora Szkoły.
4. Egzamin klasyfikacyjny powinien się odbyć w terminie do 2,5 miesiąca od rady klasyfikacyjnej. Szczegółowy termin egzaminu ustala Dyrektor Szkoły, po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
5. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem egzaminu z technologii informacyjnej, wychowania fizycznego, zajęć praktycznych, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań ćwiczeniowych.
6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły.
W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminator (może on być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych sytuacjach ),
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia jako członek komisji.
7. Dla ucznia nieklasyfikowanego z zajęć praktycznych z powodu usprawiedliwionej nieobecności Szkoła organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania.
7a. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) dla ucznia
nieklasyfikowanego z zajęć praktycznych z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na organizację zajęć umożliwiających uzupełnienie programu nauczania i ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć praktycznych,
8. Część pisemna egzaminu klasyfikacyjnego trwa 60 minut.
9. Uczeń przygotowuję się do części ustnej egzaminu nie dłużej niż 20 minut.
10. Komisja ustala dla ucznia łączną ocenę z egzaminu ustnego i pisemnego.
11. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół według następującego wzoru:


Protokół
z egzaminu klasyfikacyjnego odbytego w dniu .........................


Komisja egzaminacyjna w składzie :
_____________________________
_____________________________
_____________________________

przeprowadziła egzamin klasyfikacyjny ucznia ............................................................................
klasy ............................................. z przedmiotu ..........................................................................

W części pisemnej wyznaczono następujące tematy (zadania) :
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
W części ustnej otrzymał następujące pytania ( zadania):
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
W wyniku przeprowadzonego egzaminu komisja ustaliła następującą ocenę :............................

Podpisy członków komisji :

12. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danego przedmiotu celującą ocenę klasyfikacyjną roczną.


§ 102
1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić pisemny wniosek o ustalenie jednej oceny wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna „niedostateczny" i tylko z jednego przedmiotu, nie później niż w drugim dniu od podanego w szkolnym dzienniku zarządzeń terminu wystawienia rocznych ocen klasyfikacyjnych.

2. Dyrektor szkoły powołuje Komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.

3. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust.2 uzgadnia się z uczniem i rodzicami nie później jednak niż w ciągu 2 dni od wpłynięcia pisemnego wniosku.

4. W skład Komisji do przeprowadzenia sprawdzianu wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący się w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej Szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne;

5. Nauczyciel, o którym mowa w ust 4 pkt 2 może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach.

6. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, który może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

7. Z prac Komisji sporządza sie protokół zawierający:
1) skład komisji
2) termin sprawdzianu
3) pytania sprawdzianu
4) wynik sprawdzianu oraz ustalona ocenę

8. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.


§ 103
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić na piśmie zastrzeżenia do
dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

2. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1 mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno - wychowawczych.

3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny dyrektor szkoły powołuje Komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.

4. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 3 uzgadnia się z uczniem i rodzicami, nie później jednak niż w ciągu 3 dni od wpłynięcia pisemnego wniosku.


5. W skład Komisji do przeprowadzenia sprawdzianu wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący się w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej Szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne;

6. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2 może być zwolniony z udziału w pracy
komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach.

7. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być
niższa od ustalonej wcześniej oceny.

8. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej
oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, który może być zmieniona w wyniku egzaminu
poprawkowego.

9. Z prac Komisji sporządza się protokół zawierający:
- skład komisji
- termin sprawdzianu
- pytania sprawdzianu
- wynik sprawdzianu oraz ustalona ocenę

10. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

11. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

12. W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanych w wyniku egzaminu poprawkowego, uczeń lub jego rodzice mogą wnieść zastrzeżenia. Termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 2 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.


§ 104
1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.
2. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub technologii informacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony".

 

Promowanie uczniów. Egzamin poprawkowy


§ 105
1. Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia:
a) z zajęć wychowania fizycznego na podstawie opinii wydanej przez lekarza oraz na czas
określony w tej opinii,
b) z nauki drugiego języka obcego na podstawie pisemnej opinii poradni specjalistycznej oraz
na pisemny wniosek rodziców.

§ 106
1. Ocenę klasyfikacyjną z zajęć praktycznych ustala kierownik praktycznej nauki zawodu w porozumieniu z nauczycielami zajęć praktycznych.
2. Ocenę klasyfikacyjną z praktyk zawodowych ustala kierownik praktycznej nauki zawodu w porozumieniu z opiekunami praktyk.

§ 107
Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

§ 108
1. Uczeń, który w wyniku końcowej klasyfikacji lub wyniku rocznego egzaminu klasyfikacyjnego uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy.
2. W wyjątkowych przypadkach (sytuacje losowe, rodzinne) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na przeprowadzenie egzaminu poprawkowego z dwóch przedmiotów. Za przedstawienie na RP sytuacji ucznia odpowiedzialny jest wychowawca klasy.
3. Uczeń może zdawać egzamin poprawkowy także po klasie programowo najwyższej.
4. Uczeń może przystąpić do egzaminu poprawkowego po uprzednim pisemnym złożeniu podania do Dyrektora Szkoły.
5. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
6. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły, nie później niż do końca września.
7. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły.
W skład komisji wchodzą :
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminator (może on być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach),
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji .
8. Egzamin poprawkowy składa się części pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem technologii informacyjnej, wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.
9. Egzamin poprawkowy z zajęć praktycznych, zajęć laboratoryjnych lub innych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń, ma formę zadań praktycznych.
10. Część pisemna egzaminu poprawkowego trwa 60 minut.
11. Uczeń przygotowuje się do części ustnej egzaminu nie dłużej niż 20 minut.
12. Komisja ustala dla ucznia łączną ocenę z egzaminu ustnego i pisemnego.
13. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół według wzoru
( wzór protokołu podobnie jak w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego).
14. Uczeń, który nie zdał egzaminu nie otrzymuje promocji (nie kończy Szkoły) i powtarza klasę.

§ 109
Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (kończy Szkołę), jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od niedostatecznej.

§ 110
Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ze wszystkich zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

§ 111
Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych w szkole danego uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.


Egzamin maturalny, egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe.

§ 112

Egzamin maturalny oraz egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe przeprowadza się zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U z 2007r. Nr 83 poz. 562 z późn. zm.).

 


XI. PRAWA i OBOWIĄZKI UCZNIA. NAGRODY i KARY.


Prawa ucznia
§ 113

1. Uczeń ma prawo do:
1) poszanowania swojej godności,
2) wyrażania swych myśli, przekonań światopoglądowych i religijnych w sposób zgodny z przyjętymi normami społecznymi,
3) znajomości Statutu Szkoły zwłaszcza w zakresie spraw dotyczących uczniów,
4) korzystania z pomieszczeń szkolnych oraz wszystkich urządzeń i pomocy naukowych służących kształceniu i rozwijaniu zainteresowań uczniów,
5) zapoznania się z materiałem programowym z poszczególnych przedmiotów,
6) dobrowolnego uczestniczenia w olimpiadach przedmiotowych i konkursach,
7) uczestniczenia w uroczystościach i imprezach organizowanych przez Szkołę,
8) zapewnienia warunków bezpieczeństwa podczas pobytu w Szkole, w czasie wycieczek, imprez szkolnych i zajęć pozalekcyjnych,
9) korzystania z przerw międzylekcyjnych,
10) wyrażania poprzez organy Samorządu Uczniowskiego opinii dotyczących życia i organizacji pracy Szkoły,
11) pomocy ze strony wychowawcy, organów Samorządu Uczniowskiego i Dyrekcji w rozwiązywaniu trudnych problemów,
12) korzystania w miarę możliwości finansowych Szkoły z pomocy materialnej,
13) obiektywnej, jawnej i uzasadnionej oceny,
14) znajomości form i zasad sprawdzania wiadomości i umiejętności.

2. W szczególności ustala się:
1) pisemne sprawdziany wiadomości zwane pracami klasowymi muszą być zapowiadane uczniom co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem,
2) termin pracy klasowej powinien być uzgodniony i zaznaczony w dzienniku lekcyjnym,
3) w ciągu dnia może się odbyć tylko jedna praca klasowa lub więcej o ile klasa wyrazi zgodę,
4) w ostatnim tygodniu przed klasyfikacja śródroczną i końcoworoczną nie przeprowadza się prac klasowych,
5) krótkie prace pisemne zwane kartkówkami obejmujące materiał 2-3 jednostek lekcyjnych nie muszą być zapowiadane,
6) uczeń ma prawo do jednego nieprzygotowania w ciągu półrocza, bez podawania powodów,
7) nieprzygotowanie uczeń zgłasza na początku lekcji, nie obejmuje ono prac klasowych,
8) za nieobecność na sprawdzianach uczeń nie może otrzymać oceny niedostatecznej,
9) w czasie Dnia Wiosny i Dnia Dziecka nauczyciele nie przeprowadzają kartkówek i prac klasowych oraz nie pytają na ocenę,
10) na czas przerw świątecznych i ferii zadaje się prace domowe tylko w uzasadnionych przypadkach,
11) prace pisemne powinny być ocenione i podane uczniowi do wglądu w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie od daty ich przeprowadzenia,
12) zwolnienie z odpowiedzi ustnych w dniu, w którym wylosowano jego numer (zgodnie z regulaminem Samorządu Uczniowskiego).

 

Obowiązki ucznia

§ 114

Obowiązkiem ucznia jest:
1. Systematyczne i punktualne uczęszczanie do szkoły.
2. Usprawiedliwianie nieobecności na zajęciach w okresie do 7 dni:
1) uczniom niepełnoletnim nieobecności usprawiedliwia rodzic w formie pisemnej, telefonicznej lub osobiście,
2) formy usprawiedliwiania nieobecności uczniom pełnoletnim ustala wychowawca klasy po uzgodnieniu z rodzicami,
3) uczeń może być zwolniony z zajęć wyłącznie na pisemną lub telefoniczną prośbę rodzica.
3. Przygotowywanie się do zajęć dydaktycznych oraz właściwe zachowanie w czasie ich trwania.
4. Wyłączenie telefonu komórkowego w czasie trwania zajęć lekcyjnych i uroczystości szkolnych.
5. Udział w uroczystościach szkolnych
a) za uroczystości szkolne uznaje się - uroczystości z okazji rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, z okazji Dnia Edukacji Narodowej i inne ważne uroczystości okolicznościowe.
6. Dbałość o czystość i estetykę własnego ubioru, uczestniczenie w uroczystościach szkolnych w stroju galowym:
1) galowym strojem uczennicy jest biała bluzka, czarna lub granatowa spódnica albo spodnie,
2) galowym strojem ucznia jest biała koszula, czarne lub granatowe spodnie i odpowiednie do stroju obuwie.
7. Poszanowanie mienia szkolnego.
8. Naprawienie lub zrekompensowanie wyrządzonej szkody zgodnie z zaleceniami wychowawcy lub Dyrektora Szkoły.
9. Utrzymanie w czystości i zamykanie powierzonego boksu w szatni.
10. Zmiana obuwia na terenie szkoły (obowiązuje obuwie lekkie).
11. Przestrzeganie zakazu palenia, picia alkoholu, używania narkotyków i wnoszenia ich na teren Szkoły.
12. Przestrzeganie zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, kolegów i innych pracowników Szkoły.
13. Informowanie rodziców o zebraniach klasowych.
14. Nie wnoszenie na teren Szkoły większych sum pieniędzy lub szczególnie wartościowych przedmiotów.
15. Uiszczanie opłat na Radę Rodziców zgodnie z zasadami przyjętymi przez ten organ.
16. Wypełnianie karty obiegowej przed odbiorem świadectwa promocyjnego, świadectwa ukończenia, dokumentów ze Szkoły.
17. Przedstawić w sekretariacie Szkoły dokument określający stosunek do służby wojskowej.

 


Nagrody i Kary

§ 115

1. Uczniowie objęci są systemem nagród indywidualnych i zbiorowych.
2. W Szkole stosowane są następujące formy wyróżnień i nagród:
1) pochwała Dyrektora w obecności ogółu uczniów,
2) pochwała wychowawcy w obecności klasy ,
3) pochwała Dyrektora lub wychowawcy klasy w obecności rodziców,
4) list pochwalny (dyplom) na mocy uchwały Rady Pedagogicznej,
5) nagrody rzeczowe przyznawane na koniec roku szkolnego na mocy uchwały Rady Pedagogicznej,
6) nagrody pieniężne przyznawane za udział w konkursie o tytuł ,,Najlepszej klasy"
7) dofinansowanie wycieczek lub imprez klasowych,
8) eksponowanie w gablotach nazwisk uczniów wyróżnionych za wyniki w nauce i frekwencję, udział w konkursach.

 

§ 116
1. Za nie wywiązywanie się z obowiązków ucznia, naruszanie norm życia społecznego uczniowie ponoszą konsekwencje w postaci kar indywidualnych lub zbiorowych.
2. W szkole stosuje się następujące formy kar:
1) upomnienie przez wychowawcę klasy-indywidualne lub na forum klasy,
2) upomnienie przez Dyrektora-indywidualne na piśmie lub w obecności ogółu uczniów,
3) nagana udzielona przez Dyrektora w obecności rodziców lub ogółu uczniów lub przed Radą Pedagogiczną,
4) zawieszenie prawa do reprezentowania Szkoły na zewnątrz (stosuje wychowawca lub nauczyciel),
5) obniżenie oceny z zachowania,
6) zawieszenie przez Dyrektora prawa ucznia do udziału w wycieczkach,
7) karne przeniesienie ucznia do innej szkoły na mocy Uchwały RP i Decyzji Dyrektora
8) skreślenie z listy uczniów.

§ 117
Na wniosek wychowawcy klasy lub innego nauczyciela w oparciu o Uchwałę Rady Pedagogicznej Dyrektor Szkoły ma prawo skreślić ucznia z listy.


§ 118
1. Skreślenie z listy uczniów może być stosowane za:
1) powtarzające się przypadki spożywania alkoholu na terenie Szkoły lub przebywanie na terenie Szkoły po spożyciu alkoholu,
2) dystrybucję i zażywanie narkotyków,
3) powtarzające się kradzieże,
4) celowe niszczenie mienia szkolnego i wandalizm,
5) powtarzające się przypadki fizycznego lub psychicznego znęcania się nad członkami społeczności szkolnej,
6) nieusprawiedliwioną ciągłą nieobecność na zajęciach przez okres 12 tygodni, jeżeli uczeń ukończył 18 lat,
7) w przypadku nieklasyfikowania ucznia z przyczyn nieusprawiedliwionych przez Radę Pedagogiczną na posiedzeniu klasyfikacyjnym śródrocznym lub rocznym i braku wniosku ze strony ucznia lub jego rodziców o przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych,
8) rażące nieposzanowanie godności nauczyciela lub innych pracowników Szkoły,
9) dopuszczanie się innych czynów podlegających Kodeksowi Karnemu.
2. Uczeń zostaje skreślony z listy, jeżeli różne formy oddziaływań wychowawczych zostały wyczerpane.

§ 119
Decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów wydaje na piśmie Dyrektor Szkoły w ciągu trzech dni od powzięcia uchwały przez Radę Pedagogiczną.


§ 120
1. Uczeń lub jego rodzice mają prawo do odwołania się od decyzji o skreśleniu z listy uczniów do organu nadzoru pedagogicznego.
2. Termin odwołania powinien nastąpić w ciągu 14 dni licząc od daty doręczenia decyzji. Przed upływem terminu wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu.

 

XII. ZASADY PRZYJĘCIA DO KLASY PIERWSZEJ SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ


§ 121
Kandydaci do klas pierwszych są przyjmowani na podstawie świadectwa ukończenia gimnazjum oraz wyniku egzaminu gimnazjalnego.


§ 122
Przy składaniu dokumentów uczniowie deklarują pisemnie wybór języków obcych.


§ 123
Kandydaci ubiegają się o przyjęcie do szkoły muszą posiadać zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w określonym zawodzie.


§ 124
1. Dyrektor Szkoły powołuje każdego roku komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną w celu przeprowadzenia rekrutacji do klas pierwszych.
2. Do zadań szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej należy:
1) coroczne uaktualnianie ,,kryteriów przyjęć do klas pierwszych",
2) podanie do wiadomości kandydatom informacji o zasadach i terminach rekrutacji - zgodnie coroczną decyzją Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty
3) organizacja rekrutacji do Szkoły,
4) ustalenie listy kandydatów przyjętych do Szkoły,
5) sporządzanie protokołu postępowania kwalifikacyjnego.


§ 125
Od decyzji komisji rekrutacyjnej uczeń lub jego rodzic ma prawo odwołać się do Dyrektora Szkoły w ciągu 2 dni.


§ 126
Decyzja Dyrektora Szkoły jest ostateczna.


§ 127
Po 20 sierpnia każdego roku Dyrektor ogłasza termin dodatkowej rekrutacji dla absolwentów gimnazjum, którzy przystąpili do egzaminu w późniejszym terminie.


§ 128
W przypadku braku pełnego naboru do Szkoły, Dyrektor wyznacza termin dodatkowej rekrutacji i przedłuża termin składania podań.

 

 


XIII. ZESPOŁY NAUCZYCIELSKIE

Nauczyciele tworzą zespoły, których zadaniem jest w szczególności:
1) ustalanie zestawów programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego;
2) ustalanie programów nauczania z zakresu kształcenia w danym zawodzie;
3) ustalanie programu wychowawczego;
4) realizacja stałych lub okresowych zadań.

 

XIV. BIBLIOTEKA SZKOLNA

§ 132
1. Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną pracownią służącą realizacji programu dydaktyczno-wychowawczego Szkoły oraz kształceniu i doskonaleniu zawodowemu nauczycieli poprzez:
1) gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych;
2) zaspokajanie potrzeb czytelniczych uczniów i pracowników Szkoły;
3) rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
4) popularyzację wiedzy pedagogicznej i wiedzy o regionie.
2. Część zbiorów księgarskich i audiowizualnych przekazywana jest do pracowni przedmiotowych jako podręczna biblioteka nauczycieli - opiekunów pracowni.
3. Do zadań biblioteki należy:
1) gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych;
2) zaspokajanie potrzeb czytelniczych uczniów i nauczycieli Szkoły;
3) rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
4) organizowanie warsztatu informacyjnego;
5) stosowanie rożnych metod, form i środków propagowania czytelnictwa oraz realizacja programu przysposobienia czytelniczego i informacyjnego;
6) współpraca z Dyrektorem, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, bibliotekami szkolnymi oraz innymi instytucjami.
4. Zbiory biblioteki stanowią:
1) księgozbiór podręczny;
2) lektury obowiązkowe oraz literatura dla młodzieży;
3) literatura popularnonaukowa i naukowa z zakresu kształcenia zawodowego wynikającego z typu szkoły;
4) czasopisma przedmiotowo-metodyczne oraz literatura z zakresu pedagogiki i psychologii dla nauczycieli.

§ 134
1. Prawa i obowiązki ucznia wobec biblioteki:
1) z biblioteki mogą korzystać wszyscy uczniowie;
2) książki można wypożyczać na okres dwóch tygodni;
3) jeżeli czytelnik nie przeczytał książki, a biblioteka nie ma na nią innych zamówień, można uzyskać prolongatę;
4) na dwa tygodnie przed zakończeniem roku szkolnego wszystkie książki należy obowiązkowo zwrócić do biblioteki;
5) w zamian za zgubioną lub zniszczoną książkę uczeń winien odkupić taką samą książkę, w szczególnych przypadkach bibliotekarz może wyrazić zgodę na zwrot innej książki o tej samej wartości czytelniczej i materialnej;
6) godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas trwania zajęć lekcyjnych.
XV. POSTANOWIENIA KOŃCOWE


§ 135
Zasady gospodarki finansowej i gospodarczej Szkoły określają odrębne przepisy.


§ 136
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

§ 137
1. Zapisy w Statucie Szkoły obowiązują całą społeczność szkolną: uczniów, nauczycieli, pracowników niebędących nauczycielami oraz rodziców uczniów.
2. Dyrektor Szkoły zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej a także rodzicom.


§ 138
1. Dopuszcza się zmian, poprawek lub uzupełnień w zapisach Statutu w przypadku:
1) zmian w prawie oświatowym,
2) nowych rozporządzeń MEN,
3) nowych decyzji i zarządzeń nadzoru pedagogicznego i organu prowadzącego Szkołę,
4) potrzeb wynikających z realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Szkoły.
2. Zmiany, o których mowa w pkt.1 dokonane będą po uzgodnieniu z organami szkoły, organem prowadzącym i nadzoru pedagogicznego.
3. Statut Szkoły wszedł w życie 1 stycznia 2007 r. Nowelizacji dokonano 22 września 2009r.

 

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 22.09.2009r.
Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Anna Durlej
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 30 listopada 2009 10:02
Dokument wprowadzony do BIP przez: Anna Durlej
Ilość wyświetleń: 2529
30 listopada 2009 10:12 (Anna Durlej) - Zmiana treści dokumnetu.
30 listopada 2009 10:11 (Anna Durlej) - Zmiana treści dokumnetu.
30 listopada 2009 10:02 (Anna Durlej) - Utworzenie dokumentu.