I. NAZWA i TYP SZKOŁY
§ 1
Technikum jest publiczną szkołą ponadgimnazjalną dla młodzieży i nosi nazwę:
„Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego
im. Adolfa Dygasińskiego
Technikum w Sichowie Dużym”.
§ 2
Siedzibą Technikum jest Sichów Duży, powiat staszowski, województwo świętokrzyskie.
§ 3
1. Organem prowadzącym Technikum jest minister właściwy do spraw rolnictwa.
2. Nadzór pedagogiczny nad Technikum sprawuje minister właściwy do spraw rolnictwa oraz
Świętokrzyski Kurator Oświaty.
§ 4
a) technik żywienia i gospodarstwa domowego – symbol cyfrowy zawodu: 321[10]
b) technik agrobiznesu – symbol cyfrowy zawodu: 341[01]
c) technik mechanizacji rolnictwa – symbol cyfrowy zawodu: 311[22]
d) technik architektury krajobrazu – symbol cyfrowy zawodu: 321[07]
e) technik turystyki wiejskiej – symbol cyfrowy zawodu: 341[08]
f) technik rolnik – symbol cyfrowy zawodu: 321[05]
g) technik inżynierii środowiska i melioracji – symbol cyfrowy zawodu: 311[19]
II. - skreślony
III. CELE i ZADANIA TECHNIKUM
§ 5
1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Technikum oraz uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowego po zdaniu egzaminu, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego;
2) przygotowuje uczniów do wyboru dalszego kształcenia;
3) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zadań określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z poźn. zm.);
4) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości;
§ 6 – skreślony
§ 7
Technikum wykonuje zadania w zakresie wspomagania ucznia w jego wszechstronnym rozwoju poprzez:
1) wdrażanie i realizowanie przyjętych przez Radę Pedagogiczną programu wychowawczego i programu profilaktyki;
2) dostosowanie form i metod realizacji zadań wynikających z wyżej wymienionych programów do potrzeb poszczególnych grup wiekowych i grup klasowych;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej w ramach stałej opieki wychowawcy klasy i pedagoga szkolnego oraz współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
4) indywidualizację procesu dydaktyczno-wychowawczego dostosowaną do potrzeb i możliwości ucznia;
5) współpracę z instytucjami pozaszkolnymi wspierającymi ogólny rozwój ucznia.
Rozdział IV
ORGANIZACJA TECHNIKUM
§ 8
§ 9
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Technikum Dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§ 10 - skreślony
§ 11 - skreślony
§ 12
Do realizacji celów statutowych Szkoła posiada bazę dydaktyczną:
- klasopracownie
- pracownie zajęć praktycznych
- pracownie komputerowe
- bibliotekę z multimedialną czytelnią
- warsztaty szkolne
- internat
- grunty rolne
§ 13
Szkoła pracuje w systemie rocznym, z podziałem na I i II półrocze.
§ 14
Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, egzaminów, rekrutacji do klas pierwszych, przerw świątecznych i ferii określa Rozporządzenie MEN w sprawie organizacji roku szkolnego, Świętokrzyski Kurator Oświaty i Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
§ 15
§ 16 - skreślony
§ 17
Minimalną liczbę uczniów w oddziale określa organ prowadzący szkołę.
§ 18
W Technikum obowiązuje podział na grupy na zajęciach z języków obcych i technologii informacyjnej w przypadku, gdy liczba uczniów w oddziale jest większa niż 24 uczniów.
§ 19
W oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów, w ramach kształcenia ogólnego, dla którego z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń na nie więcej niż połowie obowiązkowych zajęć edukacyjnych, obowiązuje podział na grupy.
§ 20
Zajęcia praktyczne są prowadzone w grupach, których liczebność nie przekracza 12 uczniów.
§ 21
Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów. Zajęcia mogą być organizowane w zespołach międzyoddziałowych, oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.
§ 22
Zajęcia pozalekcyjne organizowane są w ramach posiadanych środków finansowych oraz za zgodą Dyrektora. Liczba uczniów w kołach zespołach zainteresowań oraz uczestniczących w innych zajęciach nadobowiązkowych, finansowanych z budżetu Zespołu Centrum Kształcenia Rolniczego m. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym, nie może być mniejsza niż 15 uczniów w grupie.
§ 23 – skreślony
§ 24 – skreślony
§ 25
Szkoła może przyjmować studentów szkół wyższych na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły a uczelnią wyższą.
§ 26
Szczegółowe zasady działalności internatu i warsztatów szkolnych określają odrębne regulaminy stanowiące załącznik do Statutu Szkoły.
V. ORGANY SZKOŁY
Organami Szkoły są:
1) Dyrektor
2) Rada Pedagogiczna
3) Rada Rodziców
4) Samorząd Uczniowski.
Dyrektor Szkoły
§ 27
Stanowisko Dyrektora powierza organ prowadzący.
§ 28
1) kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Rady Pedagogicznej;
4) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
5) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkół zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować ich administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę;
7) wykonuje inne zadania wynikające z odrębnych przepisów.
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników.
§ 29 - skreślony
§ 30 - skreślony
§ 31 - skreślony
Rada Pedagogiczna
§ 32
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej zadań statutowych dotyczących kształcenia i wychowania.
§ 33
Członkami Rady Pedagogicznej są wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
§ 34
Kompetencje i obowiązki RP określa Ustawa o Systemie Oświaty (art.41) i przepisy wykonawcze MEN.
§ 35
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Szkoły,
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
4) przygotowanie projektu Statutu Szkoły oraz podejmowanie uchwał w sprawie zmian w jego treści,
5) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
6) podejmowanie uchwał w sprawie regulaminów o charakterze wewnętrznym,
7) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
§ 36
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) projekt planu finansowego Szkoły.
3) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 37
Przewodniczącego, co najmniej 1/3 członków Rady, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- poinformowanie członków o terminie Rady plenarnej i nadzwyczajnej,
- przygotowanie i przebieg spotkania.
doradczym inne osoby.
§ 38
1) numer (cyfry rzymskie) i datę zebrania,
2) numery podjętych uchwał ( cyfry arabskie),
3) stwierdzenie prawomocności zebrania,
4) listę członków Rady,
5) zatwierdzony porządek obrad,
6) przyjęcie protokołu z poprzedniego zebrania,
7) przebieg zebrania, streszczenie wystąpień i dyskusji oraz zgłoszonych i uchwalonych wniosków,
8) czas trwania zebrania.
§ 39
§ 40
§ 41
Członkowie Rady są zobowiązani do:
- uczestnictwa w posiedzeniach,
- realizowaniu jej uchwał nawet wtedy, gdy zgłosili do nich swe zastrzeżenia,
- zachowania tajemnicy obrad za wyjątkiem informacji mających charakter komunikatów,
- składania przez Radę sprawozdań z wykonania przydziału zadań.
§ 42
w ciągu trzech dni.
2. Nieusprawiedliwioną nieobecność członka na posiedzeniu będzie traktowana jako nieobecność w pracy.
§ 43
w głosowaniu jawnym.
§ 44
Dyrektor ma prawo do wstrzymania uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa, o czym zawiadamia organ prowadzący Szkołę i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 45
i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
Rada Rodziców
§ 46
Rada Rodziców jest samorządnym przedstawicielem rodziców współpracującym z pozostałymi Organami Szkoły oraz instytucjami w realizacji zadań wychowawczych, dydaktycznych
i opiekuńczych Szkoły.
§ 47
Skład i struktura Rady Rodziców:
1) Podstawowe ogniwo Rady Rodziców stanowią rady klasowe składające się z trzech osób
2) i wychowawcy klasy.
3) Rady klasowe rodziców wybierane są na ogólnym zebraniu rodziców danej klasy.
4) Na czele rady klasowej stoi przewodniczący, który wchodzi w skład Rady Rodziców.
5) W skład RR mogą wchodzić również pozostali członkowie rad klasowych.
6) Dyrektor Szkoły wchodzi w skład RR.
7) RR wyłania ze swego składu zarząd: przewodniczący, wiceprzewodniczący, skarbnik. Zbieraniem składek, wystawianiem stosownych kwitów zajmuje się księgowość szkoły.
§ 48
Rada Rodziców prowadzi swą działalność finansową w oparciu o instrukcję Ministra Edukacji w sprawie zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości Rady Rodziców.
1) Wysokość minimalnej rocznej składki na rzecz Rady Rodziców ustala się większością
2) 2/3 głosów na ogólnym zebraniu rodziców.
3) Rada klasowa na wniosek wychowawcy może w szczególnie uzasadnionych przypadkach zwolnić określonych rodziców z wnoszenia części lub całości składki na rzecz Rady Rodziców.
4) Rodzice wpłacają składkę jednorazowo lub półrocznie.
§ 49
Podstawowe zasady działalności finansowo-gospodarczej.
1) Podstawową działalności finansowo- gospodarczej Rady jest roczny plan finansowy zatwierdzony na ogólnym zebraniu.
2) Plan finansowy opracowuje się oddzielnie na każdy rok.
3) Fundusze Rady powstają z dochodów osiąganych z własnej działalności, ze składek rodziców, dotacji instytucji państwowych oraz organizacji społecznych.
4) Środki mogą być zużyte na udzielenia Szkole pomocy materialnej w zakresie programu wychowania i opieki nad młodzieżą, realizacji zadań dydaktycznych.
5) Za zgodność działalności finansowo- gospodarczej z przepisami odpowiada przewodniczący Rady Rodziców Szkoły oraz Dyrektor.
§ 50
1) pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy Szkoły,
2) udzielanie pomocy samorządowi uczniowskiemu,
3) uczestniczenie w planowaniu wydatków Szkoły,
4) podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla Szkoły zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Samorząd Uczniowski
§ 51
Wszyscy uczniowie Szkoły są członkami Samorządu Uczniowskiego.
§ 52
1) przewodniczący
2) z-ca przewodniczącego
3) skarbnik
4) przewodniczący sekcji kulturalnej, dydaktycznej i gospodarczej.
§ 53
Samorząd Szkolny pracuje w oparciu o plan organizacji opracowany na podstawie planów pracy samorządów klasowych.
§ 54
§ 55
Samorząd Uczniowski ma prawo do:
1) organizacji imprez szkolnych,
2) spotkań Dyrektora i nauczycieli z młodzieżą,
3) zajęć pozalekcyjnych,
4) otrzymywania ze strony Dyrektora i Rady Pedagogicznej pomocy w realizacji zadań,
5) udziału (w razie takiej potrzeby) w posiedzeniach Rady Pedagogicznej,
6) przedstawianie RP oraz Dyrektorowi wniosków i opinii we wszystkich sprawach uczniów, a w szczególności realizacji podstawowych praw uczniów.
§ 56
Do zadań Samorządu Uczniowskiego należy:
- podtrzymywanie ceremoniału Szkoły,
- kultywowanie tradycji zgodnie z Programem Wychowawczym i planem dydaktyczno-
wychowawczym Szkoły,
- prowadzenie kroniki Szkoły,
- prowadzenie konkursu o tytuł,,Najlepszej klasy",
- pomoc nauczycielom i wychowawcom w utrzymaniu porządku w obiektach szkoły i na
terenie parku,
- opracowywanie tematyki apeli szkolnych i troska o ich właściwy przebieg.
VI. OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA DYŻURNEGO
§ 57
Harmonogram dyżurów porządkowo – wychowawczych nauczycieli opracowuje Dyrektor i sprawuje nadzór nad wykonywaniem obowiązków przez nauczycieli.
§ 58
1) w budynku szkoły,
2) w warsztatach szkolnych,
3) w hali sportowej.
1) parter i szatnia - jeden
2) I i II piętro – drugi.
§ 59
Nauczyciel pełniący dyżur powinien być obecny w pracy o godzinie 7:15. Dyżur trwa do czasu zakończenia przez młodzież zajęć lekcyjnych.
§ 60
Do obowiązków nauczyciela dyżurnego należy:
1) czuwanie nad bezpieczeństwem młodzieży podczas przerw,
2) eliminowanie przypadków dewastacji sprzętu, instalacji,
3) zwracanie uwagi na przestrzeganie zakazu noszenia niewłaściwego obuwia i palenia papierosów,
4) likwidowanie wszelkich przejawów stosowania przemocy.
§ 61
§ 62
Obowiązkiem nauczyciela dyżurnego jest zwrócenia szczególnej uwagi na utrzymanie przez młodzież porządku w szatni.
§ 63
VII. WYCHOWAWCA KLASY
§ 64
1. Klasą opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel — wychowawca opiekował się danym oddziałem w czasie całego etapu edukacyjnego.
3. Decyzję o powierzeniu lub odebraniu nauczycielowi obowiązków wychowawcy podejmuje Dyrektor.
4. Do zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:
1) prowadzenie opieki wychowawczej nad uczniami;
2) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadnianie działań wychowawczych podejmowanych wobec ogółu uczniów oraz wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka;
3) utrzymywanie kontaktów z rodzicami lub prawnymi opiekunami uczniów i wychowawcami internatu w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych, pomocy w działaniach wychowawczych oraz włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły;
4) współpraca ze specjalistami oferującymi kwalifikowaną pomoc przy rozwiązywaniu problemowi zaspakajaniu potrzeb edukacyjnych uczniów;
5) korzystanie z pomocy merytorycznej i pedagogicznej różnych placówek, instytucji naukowych oświatowych;
6) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
7) podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu sytuacji konfliktowych i umożliwiających ich rozwiązywanie;
8) prawidłowe i terminowe prowadzenie dokumentacji – dzienników lekcyjnych, arkuszy ocen, świadectw szkolnych.
§ 65
Do obowiązków nauczyciela wychowawcy należy ponadto:
1) ustalanie i wystawianie ocen z zachowania uczniów według kryteriów zawartych w Statucie Szkoły;
2) Informowanie rodziców o postępach uczniów w nauce, przewidywanych ocenach niedostatecznych śródrocznych i końcoworocznych (zgodnie ze Statutem Szkoły oraz o zasadach oceniania zachowania uczniów;
3) opiniowanie przyznania pomocy materialnej swoim wychowankom;
4) przeprowadzenie przynajmniej trzech zebrań ogólnych z rodzicami wychowanków;
5) zapoznanie uczniów i rodziców ze Statutem Szkoły i Programem Wychowawczym.
§ 66
zczegółowe zadania wychowawcy zawarte są w,,Programie Wychowawczym Szkoły".
§ 67 - skreślony
§ 68
Wychowawca klasy zapoznaje uczniów i rodziców ze Statutem Szkoły oraz założeniami Programu Wychowawczego.
§ 69
Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej, a także placówek oświatowych i naukowych.
§ 70
Nauczyciel sprawujący wychowawstwo ma prawo do rocznej przerwy po 4-letnim pełnieniu tej funkcji (w miarę możliwości organizacyjnych Szkoły).
§ 71
1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach rodzice mogą większością 2/3 głosów wystąpić
do Dyrektora Szkoły o zmianę wychowawcy.
Pedagogicznej.
VIII. NAUCZYCIELE
§ 72
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
§ 73
Obowiązkiem nauczyciela jest:
a) punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć lekcyjnych,
b) przestrzeganie tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych, zmiany mogą być dokonane tylko po uprzednim uzgodnieniu z Dyrektorem Szkoły,
c) zgłaszanie nieobecności w pracy zgodnie z obowiązującymi pracowników przepisami,
d) przestrzeganie wewnętrznych zarządzeń dyrektora szkoły.
a) uroczystości rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego,
b) apelach szkolnych,
c) uroczystościach rocznicowych.
10. Opieka nad przydzieloną pracownią przedmiotową.
11. Przestrzeganie praw ucznia, poszanowanie ich godności.
12. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa uczniów w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
§ 74
Nauczyciel ma prawo do:
IX. WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
§ 75
Ocena ucznia dotyczy jego postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych.
§ 76
W skład pensum zadań podlegających ocenie powinny wchodzą:
1) odpowiedź ustna,
2) prace pisemne (sprawdziany, testy otwarte i zamknięte, wypracowania i inne),
3) wykonane ćwiczenia i zadania,
4) aktywność na lekcji,
5) umiejętność korzystania z wiedzy pozapodręcznikowej,
6) umiejętność stosowania wiedzy teoretycznej na zajęciach praktycznych.
§ 77
Formę i liczbę zadań podlegających ocenie określają poszczególne zespoły przedmiotowe zgodnie ze specyfiką przedmiotu i tygodniowym wymiarem godzin (ocenianie przedmiotowe).
§ 78
O formach podlegających ocenianiu wymienionych w § 76 uczniowie zostają poinformowani przez nauczyciela na pierwszej jednostce lekcyjnej z danego przedmiotu ( potwierdzenie w dzienniku lekcyjnym i w zeszycie przedmiotowym ucznia), zaś rodzice otrzymują informację od wychowawcy klasy na pierwszym ogólnym zebraniu.
§ 79
1. Poziom opanowania przez ucznia wiedzy i umiejętności ocenia się w stopniach, ustalając następującą śródroczną i roczną skalę:
stopień celujący 6
stopień bardzo dobry 5
stopień dobry 4
stopień dostateczny 3
stopień dopuszczający 2
stopień niedostateczny 1
2. W klasyfikacji śródrocznej i rocznej stosuje się pełne brzmienie stopni bez znaków „ +” i „–”
3. W klasyfikacji bieżącej stosuje się znaki „+” i „–” jedynie przy stopniu dobrym (4) i dostatecznym (3).
§ 80
Ocenianie powinno być:
1) jawne,
2) systematyczne,
3) wieloaspektowe,
4) kryteria oceniania muszą być zrozumiałe dla ucznia,
5) wszystkie formy oceniania powinny zapewniać uczniowi możliwość otrzymania informacji zwrotnej na temat swojej pracy ( uczeń ma prawo dowiedzieć się, co jest jego mocną stroną, a co wymaga uzupełnienia),
6) ocena powinna motywować do dalszej pracy,
7) na ocenę nie może mieć wpływu postawa ucznia i jego cechy osobowościowe,
8) ocena nie może spełniać funkcji represyjnej.
§ 81
Nauczyciel ma obowiązek wystawić w półroczu co najmniej 4 oceny cząstkowe z danego przedmiotu. Jeśli tygodniowy wymiar zajęć wynosi 1 godzinę co najmniej 3 oceny cząstkowe.
§ 82
Nauczyciel nie może wystawić śródrocznej (rocznej) oceny niedostatecznej z danego przedmiotu, jeśli uczeń nie uzyskał w półroczu co najmniej 3 ocen cząstkowych, pod warunkiem, że nieobecność ucznia na lekcjach przekroczyła 50 %.
§ 83
Na prośbę ucznia lub jego rodziców ( opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić w formie ustnej, w obecności wychowawcy klasy.
§ 84
Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczniowie lub jego rodzice (opiekunowie) mogą otrzymać do wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela przedmiotu.
§ 85
W okresie miesiąca września uczniom klas pierwszych nie wystawia się ocen niedostatecznych.
§ 86
Uczeń może ubiegać się o poprawę cząstkowej oceny niedostatecznej w formie i czasie ustalonym przez nauczyciela przedmiotu.
§ 87
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 88
§ 89
Przy ocenianiu ucznia z dysfunkcjami lub o specyficznych trudnościach w uczeniu się (na podstawie pisemnego orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej) należy uwzględnić indywidualne możliwości ucznia.
§ 90
1.Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
§ 91
Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się według skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
§ 92
Zasady wystawiania ocen z zachowania:
- spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą,
- i reprezentuje Szkołę w olimpiadach, konkursach przedmiotowych, w zawodach sportowych,
- i /lub angażuje się w prace na rzecz środowiska,
- i /lub w określonej dziedzinie życia szkolnego jest wzorem dla innych uczniów.
2. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- nie ma w semestrze godzin nieusprawiedliwionych i nieobecności na zajęciach
usprawiedliwia w ciągu 7 dni,
- i charakteryzuje się wysoką kulturą osobistą w szkole i poza nią
- i angażuje się w prace na rzecz klasy lub szkoły
- i nie ma negatywnych wpisów w danym półroczu w zeszycie nauczycielskich spostrzeżeń
z dyżurów i w dzienniku lekcyjnym,
- i przestrzega innych obowiązków ucznia wynikających ze Statutu Szkoły.
3. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- nie przekroczył w semestrze 10 godzin nieusprawiedliwionych.
- i charakteryzuje się wysoką kulturą osobistą w szkole i poza nią
- i nie ma więcej niż dwie negatywne uwagi zapisane w dzienniku lekcyjnym lub w zeszycie
nauczyciela dyżurnego
- i /lub angażuje się w prace społeczne na rzecz klasy.
4. Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który :
- ma w półroczu do 30 godzin nieusprawiedliwionych
- i /lub zdarzają mu się uchybienia związane z kulturą osobistą oraz wypełnianiem
obowiązków ucznia
- i /lub rzadko włącza się w życie klasy, szkoły,
- i /lub ma niewiele wpisów w dzienniku lekcyjnym i zeszycie nauczyciela dyżurnego.
5. Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- ma w półroczu do 40 godzin nieusprawiedliwionych,
- i /lub prezentuje niską kulturę osobistą w szkole i poza nią
- i /lub odmawia uczestniczenia w działaniach na rzecz klasy, Szkoły
- i /lub ma powtarzające się wielokrotnie negatywne wpisy w dzienniku lekcyjnym lub
w zeszycie nauczyciela dyżurnego,
- i /lub często ignoruje polecenia nauczyciela.
6. Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
- ma w półroczu ponad 40 godzin nieusprawiedliwionych,
- i /lub wchodzi w konflikt z prawem, dopuszcza się czynów karalnych – oszustwa,
fałszerstwa, kradzieże, rozboje,
- i /lub świadomie i ze złą wolą dopuszcza się zachowań, o których mowa przy ocenie
nieodpowiedniej, a żadne oddziaływania wychowawcze nie odnoszą skutku.
§ 93
Uczniowie, którzy po wystawieniu ocen śródrocznych (rocznych) lub po dokonaniu klasyfikacji śródrocznej (rocznej) z nieusprawiedliwionych powodów opuścili ponad 10 godzin lekcyjnych, w II półroczu danego roku szkolnego lub w I półroczu następnego roku szkolnego nie mogą otrzymać oceny wzorowej z zachowania, a w przypadku pozostałych ocena zostaje obniżona o jeden stopień od ustalonej za dane półrocze.
§ 94
Wychowawca klasy na początku roku szkolnego ma obowiązek poinformować uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
§ 95
Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia i jest ona ostateczna.
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę
klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykła większością głosów;
w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
§ 96
a) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem ust. 2.
3 - skreślony
X. KLASYFIKOWANIE i PROMOWANIE UCZNIÓW
Klasyfikowanie uczniów
§ 97
Klasyfikowanie śródroczne i roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w szkolnym planie nauczania i ustalaniu jednolitych ocen klasyfikacyjnych według skali ocen podanych w Statucie Szkoły § 79.
§ 98
styczeń - klasyfikacja śródroczna
czerwiec – klasyfikacja roczna .
§ 99
Sichów Duży, dnia ............
Państwo ................
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów …..,
informuję, że uczeń ………………………imię i nazwisko ... .............. klasa …………………………………..
jest zagrożony ocenami niedostatecznymi z następujących przedmiotów :
.......................................
.......................................
.......................................
wychowawca klasy
§ 100
2a. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
§ 101
W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel danych obowiązkowych zajęć edukacyjnych jako egzaminator (może on być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych sytuacjach ),
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia jako członek komisji.
7a. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) dla ucznia nieklasyfikowanego z zajęć praktycznych z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na organizację zajęć umożliwiających uzupełnienie programu nauczania i ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć praktycznych,
10. Komisja ustala dla ucznia łączną ocenę z egzaminu ustnego i pisemnego.
11. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół według następującego wzoru:
Protokół
z egzaminu klasyfikacyjnego odbytego w dniu .........................
Komisja egzaminacyjna w składzie :
_____________________________
_____________________________
_____________________________
przeprowadziła egzamin klasyfikacyjny ucznia ............................................................................
klasy ............................................. z przedmiotu ..........................................................................
W części pisemnej wyznaczono następujące tematy (zadania) :
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
W części ustnej otrzymał następujące pytania ( zadania):
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
W wyniku przeprowadzonego egzaminu komisja ustaliła następującą ocenę :............................
Podpisy członków komisji :
12. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
13. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w szkołach ponadgimnazjalnych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.
14. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną."
§ 102
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący się w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej Szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne;
5. Nauczyciel, o którym mowa w ust 4 pkt 2 może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach.
6. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, który może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
7. Z prac Komisji sporządza sie protokół zawierający:
1) skład komisji
2) termin sprawdzianu
3) pytania sprawdzianu
4) wynik sprawdzianu oraz ustalona ocenę
8. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
§ 103
dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
5. W skład Komisji do przeprowadzenia sprawdzianu wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący się w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej Szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne;
6. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2 może być zwolniony z udziału w pracy
komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach.
7. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być
niższa od ustalonej wcześniej oceny.
8. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej
oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, który może być zmieniona w wyniku egzaminu
poprawkowego.
9. Z prac Komisji sporządza się protokół zawierający:
- skład komisji
- termin sprawdzianu
- pytania sprawdzianu
- wynik sprawdzianu oraz ustalona ocenę
10. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
11. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
12. W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanych w wyniku egzaminu poprawkowego, uczeń lub jego rodzice mogą wnieść zastrzeżenia. Termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 2 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
§ 104
§ 105
§ 106
§ 107
Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
Egzamin poprawkowy
§ 108
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły, nie później niż do końca września.
W skład komisji wchodzą :
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminator (może on być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach),
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji .
10. Część pisemna egzaminu poprawkowego trwa 60 minut.
11. Uczeń przygotowuje się do części ustnej egzaminu nie dłużej niż 10 minut.
12. Komisja ustala dla ucznia łączną ocenę z egzaminu ustnego i pisemnego.
13. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół według wzoru
( wzór protokołu podobnie jak w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego).
14. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły ponadgimnazjalnej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
15. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego w klasie czwartej nie kończy szkoły i powtarza klasę.
Promowanie uczniów
§ 109
Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 96 ust. 2 oraz § 108 ust.14.
§ 110
Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ze wszystkich zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
§ 111
Egzamin maturalny, egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe.
§ 112
Egzamin maturalny oraz egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe przeprowadza się zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U z 2007r. Nr 83 poz. 562 z późn. zm.).
XI. PRAWA i OBOWIĄZKI UCZNIA. NAGRODY i KARY.
Prawa ucznia
§ 113
1. Uczeń ma prawo do:
1) poszanowania swojej godności,
2) wyrażania swych myśli, przekonań światopoglądowych i religijnych w sposób zgodny z przyjętymi normami społecznymi,
3) znajomości Statutu Szkoły zwłaszcza w zakresie spraw dotyczących uczniów,
4) korzystania z pomieszczeń szkolnych oraz wszystkich urządzeń i pomocy naukowych służących kształceniu i rozwijaniu zainteresowań uczniów,
5) zapoznania się z materiałem programowym z poszczególnych przedmiotów,
6) dobrowolnego uczestniczenia w olimpiadach przedmiotowych i konkursach,
7) uczestniczenia w uroczystościach i imprezach organizowanych przez Szkołę,
8) zapewnienia warunków bezpieczeństwa podczas pobytu w Szkole, w czasie wycieczek, imprez szkolnych i zajęć pozalekcyjnych,
9) korzystania z przerw międzylekcyjnych,
10) wyrażania poprzez organy Samorządu Uczniowskiego opinii dotyczących życia i organizacji pracy Szkoły,
11) pomocy ze strony wychowawcy, organów Samorządu Uczniowskiego i Dyrekcji w rozwiązywaniu trudnych problemów,
12) korzystania w miarę możliwości finansowych Szkoły z pomocy materialnej,
13) obiektywnej, jawnej i uzasadnionej oceny,
14) znajomości form i zasad sprawdzania wiadomości i umiejętności.
2. W szczególności ustala się:
1) pisemne sprawdziany wiadomości zwane pracami klasowymi muszą być zapowiadane uczniom co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem,
2) termin pracy klasowej powinien być uzgodniony i zaznaczony w dzienniku lekcyjnym,
3) w ciągu dnia może się odbyć tylko jedna praca klasowa lub więcej o ile klasa wyrazi zgodę,
4) w ostatnim tygodniu przed klasyfikacja śródroczną i końcoworoczną nie przeprowadza się prac klasowych,
5) krótkie prace pisemne zwane kartkówkami obejmujące materiał 2-3 jednostek lekcyjnych nie muszą być zapowiadane,
6) uczeń ma prawo do jednego nieprzygotowania w ciągu półrocza, bez podawania powodów,
7) nieprzygotowanie uczeń zgłasza na początku lekcji, nie obejmuje ono prac klasowych,
8) za nieobecność na sprawdzianach uczeń nie może otrzymać oceny niedostatecznej,
9) w czasie Dnia Wiosny i Dnia Dziecka nauczyciele nie przeprowadzają kartkówek i prac klasowych oraz nie pytają na ocenę,
10) na czas przerw świątecznych i ferii zadaje się prace domowe tylko w uzasadnionych przypadkach,
11) prace pisemne powinny być ocenione i podane uczniowi do wglądu w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie od daty ich przeprowadzenia,
12) zwolnienie z odpowiedzi ustnych w dniu, w którym wylosowano jego numer (zgodnie z regulaminem Samorządu Uczniowskiego).
Obowiązki ucznia
§ 114
Obowiązkiem ucznia jest:
1) uczniom niepełnoletnim nieobecności usprawiedliwia rodzic w formie pisemnej, telefonicznej lub osobiście,
2) formy usprawiedliwiania nieobecności uczniom pełnoletnim ustala wychowawca klasy po uzgodnieniu z rodzicami,
3) uczeń może być zwolniony z zajęć wyłącznie na pisemną lub telefoniczną prośbę rodzica.
a) za uroczystości szkolne uznaje się – uroczystości z okazji rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, z okazji Dnia Edukacji Narodowej i inne ważne uroczystości okolicznościowe.
1) galowym strojem uczennicy jest biała bluzka, czarna lub granatowa spódnica albo spodnie,
2) galowym strojem ucznia jest biała koszula, czarne lub granatowe spodnie i odpowiednie do stroju obuwie.
Nagrody i Kary
§ 115
1) pochwała Dyrektora w obecności ogółu uczniów,
2) pochwała wychowawcy w obecności klasy ,
3) pochwała Dyrektora lub wychowawcy klasy w obecności rodziców,
4) list pochwalny (dyplom) na mocy uchwały Rady Pedagogicznej,
5) nagrody rzeczowe przyznawane na koniec roku szkolnego na mocy uchwały Rady Pedagogicznej,
6) nagrody pieniężne przyznawane za udział w konkursie o tytuł ,,Najlepszej klasy"
7) dofinansowanie wycieczek lub imprez klasowych,
8) eksponowanie w gablotach nazwisk uczniów wyróżnionych za wyniki w nauce i frekwencję, udział w konkursach.
§ 116
1) upomnienie przez wychowawcę klasy-indywidualne lub na forum klasy,
2) upomnienie przez Dyrektora-indywidualne na piśmie lub w obecności ogółu uczniów,
3) nagana udzielona przez Dyrektora w obecności rodziców lub ogółu uczniów lub przed Radą Pedagogiczną,
4) zawieszenie prawa do reprezentowania Szkoły na zewnątrz (stosuje wychowawca lub nauczyciel),
5) obniżenie oceny z zachowania,
6) zawieszenie przez Dyrektora prawa ucznia do udziału w wycieczkach,
7) karne przeniesienie ucznia do innej szkoły na mocy Uchwały RP i Decyzji Dyrektora
8) skreślenie z listy uczniów.
§ 117
Na wniosek wychowawcy klasy lub innego nauczyciela w oparciu o Uchwałę Rady Pedagogicznej Dyrektor Szkoły ma prawo skreślić ucznia z listy.
§ 118
1) powtarzające się przypadki spożywania alkoholu na terenie Szkoły lub przebywanie na terenie Szkoły po spożyciu alkoholu,
2) dystrybucję i zażywanie narkotyków,
3) powtarzające się kradzieże,
4) celowe niszczenie mienia szkolnego i wandalizm,
5) powtarzające się przypadki fizycznego lub psychicznego znęcania się nad członkami społeczności szkolnej,
6) nieusprawiedliwioną ciągłą nieobecność na zajęciach przez okres 12 tygodni, jeżeli uczeń ukończył 18 lat,
7) w przypadku nieklasyfikowania ucznia z przyczyn nieusprawiedliwionych przez Radę Pedagogiczną na posiedzeniu klasyfikacyjnym śródrocznym lub rocznym i braku wniosku ze strony ucznia lub jego rodziców o przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych,
8) rażące nieposzanowanie godności nauczyciela lub innych pracowników Szkoły,
9) dopuszczanie się innych czynów podlegających Kodeksowi Karnemu.
§ 119
Decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów wydaje na piśmie Dyrektor Szkoły w ciągu trzech dni od powzięcia uchwały przez Radę Pedagogiczną.
§ 120
XII. ZASADY PRZYJĘCIA DO KLASY PIERWSZEJ SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ
§ 121
Kandydaci do klas pierwszych są przyjmowani na podstawie świadectwa ukończenia gimnazjum oraz wyniku egzaminu gimnazjalnego.
§ 122
Przy składaniu dokumentów uczniowie deklarują pisemnie wybór języków obcych.
§ 123
Kandydaci ubiegają się o przyjęcie do szkoły muszą posiadać zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w określonym zawodzie.
§ 124
1) coroczne uaktualnianie ,,kryteriów przyjęć do klas pierwszych",
2) podanie do wiadomości kandydatom informacji o zasadach i terminach rekrutacji - zgodnie coroczną decyzją Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty
3) organizacja rekrutacji do Szkoły,
4) ustalenie listy kandydatów przyjętych do Szkoły,
5) sporządzanie protokołu postępowania kwalifikacyjnego.
§ 125
Od decyzji komisji rekrutacyjnej uczeń lub jego rodzic ma prawo odwołać się do Dyrektora Szkoły w ciągu 2 dni.
§ 126
Decyzja Dyrektora Szkoły jest ostateczna.
§ 127
Po 20 sierpnia każdego roku Dyrektor ogłasza termin dodatkowej rekrutacji dla absolwentów gimnazjum, którzy przystąpili do egzaminu w późniejszym terminie.
§ 128
W przypadku braku pełnego naboru do Szkoły, Dyrektor wyznacza termin dodatkowej rekrutacji i przedłuża termin składania podań.
XIII. ZESPOŁY NAUCZYCIELSKIE
1) ustalenie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb;
2) układanie indywidualnych programów nauczania dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
c) współdziałanie w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych.
XIV. BIBLIOTEKA SZKOLNA
§ 132
1. Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną pracownią służącą realizacji programu dydaktyczno-wychowawczego Szkoły oraz kształceniu i doskonaleniu zawodowemu nauczycieli poprzez:
1) gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych;
2) zaspokajanie potrzeb czytelniczych uczniów i pracowników Szkoły;
3) rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
4) popularyzację wiedzy pedagogicznej i wiedzy o regionie.
2. Część zbiorów księgarskich i audiowizualnych przekazywana jest do pracowni przedmiotowych jako podręczna biblioteka nauczycieli — opiekunów pracowni.
3. Do zadań biblioteki należy:
1) gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych;
2) zaspokajanie potrzeb czytelniczych uczniów i nauczycieli Szkoły;
3) rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
4) organizowanie warsztatu informacyjnego;
5) stosowanie rożnych metod, form i środków propagowania czytelnictwa oraz realizacja programu przysposobienia czytelniczego i informacyjnego;
6) współpraca z Dyrektorem, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, bibliotekami szkolnymi oraz innymi instytucjami.
4. Zbiory biblioteki stanowią:
1) księgozbiór podręczny;
2) lektury obowiązkowe oraz literatura dla młodzieży;
3) literatura popularnonaukowa i naukowa z zakresu kształcenia zawodowego wynikającego z typu szkoły;
4) czasopisma przedmiotowo-metodyczne oraz literatura z zakresu pedagogiki i psychologii dla nauczycieli.
§ 134
1. Prawa i obowiązki ucznia wobec biblioteki:
1) z biblioteki mogą korzystać wszyscy uczniowie;
2) książki można wypożyczać na okres dwóch tygodni;
3) jeżeli czytelnik nie przeczytał książki, a biblioteka nie ma na nią innych zamówień, można uzyskać prolongatę;
4) na dwa tygodnie przed zakończeniem roku szkolnego wszystkie książki należy obowiązkowo zwrócić do biblioteki;
5) w zamian za zgubioną lub zniszczoną książkę uczeń winien odkupić taką samą książkę, w szczególnych przypadkach bibliotekarz może wyrazić zgodę na zwrot innej książki o tej samej wartości czytelniczej i materialnej;
6) godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas trwania zajęć lekcyjnych.
XV. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 135
Zasady gospodarki finansowej i gospodarczej Szkoły określają odrębne przepisy.
§ 136
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 137
§ 138
1) zmian w prawie oświatowym,
2) nowych rozporządzeń MEN,
3) nowych decyzji i zarządzeń nadzoru pedagogicznego i organu prowadzącego Szkołę,
4) potrzeb wynikających z realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Szkoły.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym