Plan pracy pedagoga szkolnego |
Lp |
Zadania |
Formy realizacji |
1 |
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań
|
- rozpoznanie środowiska rodzinnego ucznia, przygotowanie narzędzi, opracowanie wyników - przeprowadzenie ankiety diagnozującej zainteresowania, uzdolnienia, mocne strony uczniów - badanie predyspozycji zawodowych uczniów - wykrywanie patologii życia społecznego i eliminowanie początkowych symptomów niedostosowania - rozpoznanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego
|
2 |
Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne
|
- opracowanie planu działań profilaktycznych w bieżącym roku szkolnym z uwzględnieniem potrzeb poszczególnych zespołów klasowych - czuwanie nad prawidłową realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów – kontrola frekwencji i wyników nauczania - analiza struktury grupy pod kątem poprawy relacji rówieśniczych - Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów - zapobieganie zachowaniom agresywnym wśród uczniów - udzielenie pomocy wychowawcom i nauczycielom w pracy z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze poprzez konsultacje, porady, opracowanie materiałów na zajęcia wychowawcze z zespołem klasowym, spotkania z uczniami i ich rodzicami
|
3 |
Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
|
- udzielenie uczniom porady w eliminowaniu napięć psychicznych powstających na tle niepowodzeń szkolnych - udzielenie rodzicom porad ułatwiających rozwiązanie problemów wychowawczych, skierowanie ich do poradni specjalistycznych - przygotowanie listy uczniów z dysfunkcjami, ustalenie harmonogramu pracy z uczniami - udzielenie pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych, - pomoc w pokonywaniu lęku m.in. przed brakiem akceptacji w grupie, stresu, budowania na nowo relacji interpersonalnych. - praca z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu oraz z uczniem zdolnym (według potrzeb) -udzielanie uczniom pomocy w planowaniu swojej kariery zawodowej bądź w wyborze dalszych kierunków kształcenia (spotkanie ze specjalistami) - Przygotowanie uczniów do konkursów - Współorganizacja konkursów
|
4 |
Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży;
|
-diagnoza potrzeb z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży - prowadzenie działań profilaktycznych przez cały rok (według potrzeb) oraz podczas Szkolnych Dni Profilaktyki - gromadzenie i upowszechnianie informacji z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci młodzieży - propagowanie zdrowego stylu życia, uwrażliwianie młodzieży na zagrożenia współczesnego świata, kształtowanie odpowiedzialności za własne życie i zdrowie - przekazywanie uczniom informacji na temat obowiązujących w szkole procedur dotyczących przeciwdziałania Covid-19 obejmującymi m.in. zasady dezynfekcji, zachowania odstępu społecznego, higieny rąk, stosowania maseczek, wietrzenia sal. - kształtowanie pozytywnej postawy wobec spożywania zdrowych produktów żywieniowych. - Przeprowadzenie warsztatów z zakresu profilaktyki czerniaka - realizowanie programów profilaktycznych:
- współpraca z instytucjami wspierającymi działania szkoły w zakresie profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży:
|
5 |
Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy
|
-wspieranie działań opiekuńczo – wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły - przygotowanie materiałów informacyjnych dla wychowawców klas dotyczących procedury „Niebieska Karta” - uwrażliwianie młodzieży na najbardziej nurtujące problemy społeczne, angażowanie ich w akcje charytatywne
|
6 |
Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych
|
- pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach. - udzielanie porad (współpraca przy podejmowaniu konkretnych działań) w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasie - udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi w tym, presją negatywnych wzorców.
|
7 |
Pomoc rodzicom i nauczycielom
|
- organizowanie zajęć dla uczniów potrzebujących wsparcia w tym m.in. szczególnie uzdolnionych, ze specyficznymi trudnościami w nauce - Przygotowywanie (zapraszanie specjalistów z zewnątrz) lub prowadzenie pogadanek, prelekcji, odczytów, warsztatów - Spotkania zespołu dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego |
8 |
Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych w: a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
|
- Opracowanie i udostępnienie materiałów wspomagających dla nauczycieli dot. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej - Prowadzenie konsultacji - Organizowanie szkoleń i warsztatów na tematy związane z profilaktyką, opieką, wychowaniem - Wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka. - Wspomaganie rodziców we wszelkich działaniach związanych ze staraniem się o pomoc z różnych instytucji - pomoc w pisaniu podań, kompletowanie dokumentacji, informowanie o przepisach regulujących udzielanie pomocy itp. |
9 |
Działania zlecone przez dyrektora szkoły |
- Przygotowanie szkolnego planu lekcji - udział w konferencjach i szkoleniach - systematyczne prowadzenie dokumentacji szkolnej i pedagogicznej - opieka nad Szkolnym Klubem Wolontariatu, Szklonym Klubem HDK w Sichowie Dużym - Prowadzenie strony internetowej szkoły ora strony szkoły na portalu społecznościowym Facebook - wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora |
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym