Plany pracy

Plan pracy pedagoga szkolnego w roku szkolnym 2021/2022

 

Plan pracy pedagoga szkolnego
w roku szkolnym 2021/2022

 

 

Lp

Zadania

Formy realizacji

1

Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych

i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań
i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły

 

- rozpoznanie środowiska rodzinnego ucznia, przygotowanie narzędzi, opracowanie wyników

- przeprowadzenie ankiety diagnozującej zainteresowania, uzdolnienia, mocne strony uczniów

- badanie predyspozycji zawodowych uczniów

- wykrywanie patologii życia społecznego i eliminowanie początkowych symptomów niedostosowania

- rozpoznanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w  realizacji procesu  dydaktyczno-wychowawczego

 

2

Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne
i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły

 

- opracowanie planu działań profilaktycznych w bieżącym roku szkolnym z uwzględnieniem potrzeb poszczególnych zespołów klasowych

- czuwanie nad prawidłową realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów – kontrola frekwencji i wyników nauczania

- analiza struktury grupy pod kątem poprawy relacji rówieśniczych

- Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną  w diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów

- zapobieganie zachowaniom agresywnym wśród uczniów

- udzielenie pomocy wychowawcom i nauczycielom w pracy z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze poprzez konsultacje, porady, opracowanie materiałów na zajęcia wychowawcze z zespołem klasowym, spotkania z uczniami i ich rodzicami

 

3

Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;

 

 

- udzielenie uczniom porady w eliminowaniu napięć psychicznych powstających na tle niepowodzeń szkolnych

-   udzielenie rodzicom porad ułatwiających rozwiązanie problemów wychowawczych, skierowanie ich do poradni specjalistycznych

- przygotowanie listy uczniów z dysfunkcjami, ustalenie harmonogramu pracy z uczniami

- udzielenie pomocy uczniom  posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych,

- pomoc w pokonywaniu lęku m.in. przed brakiem akceptacji w grupie, stresu, budowania na nowo relacji interpersonalnych.

- praca z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu oraz z uczniem zdolnym (według potrzeb)

-udzielanie uczniom pomocy w planowaniu swojej kariery zawodowej bądź  w wyborze dalszych kierunków kształcenia (spotkanie ze specjalistami)

- Przygotowanie uczniów do konkursów

- Współorganizacja konkursów

 

4

Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży;

 

-diagnoza potrzeb z zakresu  profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży

- prowadzenie działań profilaktycznych przez cały rok (według potrzeb) oraz podczas Szkolnych Dni Profilaktyki

- gromadzenie i upowszechnianie informacji z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci młodzieży

- propagowanie zdrowego stylu życia, uwrażliwianie młodzieży na zagrożenia współczesnego świata, kształtowanie odpowiedzialności za własne życie i zdrowie

- przekazywanie uczniom informacji na temat obowiązujących w szkole procedur dotyczących przeciwdziałania Covid-19 obejmującymi m.in. zasady dezynfekcji, zachowania odstępu społecznego, higieny rąk, stosowania maseczek, wietrzenia sal.

- kształtowanie pozytywnej postawy wobec spożywania zdrowych produktów żywieniowych.

- Przeprowadzenie warsztatów z zakresu profilaktyki czerniaka

- realizowanie programów profilaktycznych:

  • „ARS, czyli jak dbać o miłość”
  • Podstępne WZW
  • Europejski Kodeks Walki z Rakiem
  • Wybierz życie – pierwszy krok

- współpraca z instytucjami wspierającymi działania szkoły w zakresie profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży:

  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
  • Powiatowa Komenda Policji
  • Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej
  • Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna – profilaktyka HIV/AIDS, udział uczniów w konkursach profilaktycznych organizowanych przez tą jednostkę

 

5

Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy
w środowisku szkolnym
i pozaszkolnym uczniów;

 

-wspieranie działań opiekuńczo – wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły

- przygotowanie materiałów informacyjnych dla wychowawców klas dotyczących procedury „Niebieska Karta”

- uwrażliwianie młodzieży na najbardziej nurtujące problemy społeczne, angażowanie ich w akcje charytatywne

 

6

Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych
w sytuacjach kryzysowych;

 

- pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach.

- udzielanie porad (współpraca przy podejmowaniu konkretnych działań) w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasie

- udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi w tym, presją negatywnych wzorców.

 

7

Pomoc rodzicom i nauczycielom
w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;

 

- organizowanie zajęć dla uczniów potrzebujących wsparcia w tym m.in. szczególnie uzdolnionych, ze specyficznymi trudnościami w nauce

- Przygotowywanie (zapraszanie specjalistów z zewnątrz) lub prowadzenie pogadanek, prelekcji, odczytów, warsztatów

- Spotkania zespołu dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

8

Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych w:

a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych

i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających

funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły

b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

- Opracowanie i udostępnienie materiałów wspomagających dla nauczycieli dot. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

- Prowadzenie konsultacji

- Organizowanie szkoleń i warsztatów na tematy związane z profilaktyką, opieką, wychowaniem
i dydaktyką

- Wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka.

- Wspomaganie rodziców we wszelkich działaniach związanych ze staraniem się o pomoc z różnych instytucji - pomoc w pisaniu podań, kompletowanie dokumentacji, informowanie o przepisach regulujących udzielanie pomocy itp.

9

Działania zlecone przez dyrektora szkoły

- Przygotowanie szkolnego planu lekcji

- udział w konferencjach i szkoleniach

- systematyczne prowadzenie dokumentacji szkolnej i pedagogicznej

- opieka nad Szkolnym Klubem Wolontariatu, Szklonym Klubem HDK w Sichowie Dużym

- Prowadzenie strony internetowej szkoły ora strony szkoły na portalu społecznościowym Facebook

- wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora

 

 

Załączniki

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 15.09.2021
Dokument wytworzony przez: Dyrekcja
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Jolanta Godzwon
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 01 października 2021 22:28
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jolanta Godzwon
Ilość wyświetleń: 586
01 października 2021 22:37 (Jolanta Godzwon) - Dodanie załącznika [plan_pracy_pedagoga_21_221.docx] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
01 października 2021 22:28 (Jolanta Godzwon) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)