Plany pracy

PLAN PRACY OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ INTERNATU na rok szkolny 2021/2022

 

PLAN PRACY
OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ INTERNATU
na rok szkolny 2021/2022

 

Przedstawiony na posiedzeniu

Rady Pedagogicznej

w dniu 15 września 2021r.

 

Plan Pracy opiekuńczo – wychowawczej
na rok szkolny 2021/2022 został opracowany w oparciu o:

 

1.    Statut Szkoły.
2.    Program Wychowawczo - Profilaktyczny Szkoły.
3.    Regulamin Internatu i Rozkład dnia.
4.    Regulamin na czas trwania pandemii COVID-19

 

Charakterystyka Internatu

Internat jest placówką opiekuńczo- wychowawczą przeznaczoną dla uczniów Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sichowie Dużym. Internat zapewnia wychowankom pomoc w nauce, opiekę i wychowanie oraz zakwaterowanie i wyżywienie. Stwarza godne warunki do nauki, rozwijania zainteresowań i uczestnictwa w życiu kulturalnym.

 

Założenia Planu Pracy Opiekuńczo-Wychowawczej Internatu

A.   Plan pracy opiekuńczo- wychowawczej został opracowany na potrzeby Internatu i obejmuje.

                         1.  Zadania organizacyjne i ogólno - wychowawcze.

                         2.  Profilaktykę wychowawczą.

                         3.  Indywidualną opiekę psychologiczno- pedagogiczną.

 

B.   Działania realizowane w ramach Planu Pracy opiekuńczo- wychowawczej Internatu dotyczą nie tylko kadry wychowawczej, ale także osób odpowiedzialnych za młodzież tj. rodziców lub prawnych opiekunów i nauczycieli.

C.   Osobą bezpośrednio nadzorującą realizację Planu Pracy opiekuńczo- wychowawczej jest Kierownik Internatu.

D.   Plan Pracy opiekuńczo- wychowawczej Internatu jest odzwierciedleniem potrzeb wychowanka placówki.

E.   Poszczególne elementy Planu Pracy opiekuńczo- wychowawczej Internatu mogą ulegać modyfikacji.

 
CELE PRACY OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZEJ INTERNATU

 

1.    Wszechstronny rozwój osobowości wychowanka w zakresie intelektualnym, psychicznym, moralnym, społecznym, estetycznym i zdrowotnym.
2.    Kształtowanie świadomości obywatelskiej oraz więzi z krajem ojczystym, regionem.
3.    Dążenie do rozwijania u podopiecznych dociekliwości poznawczej ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie.
4.    Kształtowanie świadomości moralnej w wymiarze indywidualnym
i społecznym, dokonywania wyborów i hierarchii wartości.
5.    Ukazywanie celu i potrzeby kształcenia oraz użyteczności nabywania wiedzy w przygotowywaniu się do zadań w czynnym życiu zawodowym
i społecznym.
6.    Wyrabianie umiejętności kreowania koncepcji własnego życia, realizacji postawionych celów poprzez rzetelną pracę i uczciwość.
7.    Tworzenie klimatu miłości i szacunku do Ojczyzny, rodziny, rówieśników, słabszych i potrzebujących.
8.    Rozwijanie wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka i jego środowiska.
9.    Profilaktyka zachowań ryzykownych wśród młodzieży.

Wszelkie działania mają zmierzać do ukształtowania wizerunku wychowanka, który wykorzystując w pełni swoje możliwości, intelekt, emocje i umiejętności społeczne prawidłowo funkcjonuje we wszystkich dziedzinach życia

 

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE

Obszar oddziaływań wychowawczych

 

Zadania i sposoby realizacji

Oczekiwany wizerunek wychowanka

Odpowiedzialni

Termin realizacji

Organizacja życia
w internacie

1.  Zakwaterowanie młodzieży przyjętej do internatu.
 
2.  Podział wychowanków na grupy wychowawcze.
 
3.  Omówienie Regulaminu Internatu z uwzględnieniem szczegółowych zasad postępowania w czasie pandemii .
 
4.  Zapoznanie z przepisami BHP oraz
z przepisami przeciwpożarowymi.
 
5.  Przestrzeganie ustalonego porządku dnia w internacie.
 
6.  Zapoznanie wychowanków z harmonogramem dnia, zasadami zwolnień, wyjść i wyjazdów z internatu oraz z obowiązkami dyżurnych.
 
7.  Wdrażanie wychowanków do wspólnej odpowiedzialności za powierzone mienie i porządek w pokojach oraz pomieszczeniach wspólnego użytkowania.
 
8.  Osobista odpowiedzialność materialna za zniszczenia.

Zna swoje prawa
i obowiązki

 

Zna harmonogram internatu

 

 

 

 

Kontroluje otoczenie, w którym przebywa

 

 

Wie, że odpowiada za to, co użytkuje

 

Dobrze adoptuje się w zbiorowości i lepiej się rozwija

 

Kierownik wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowanie zdrowotne i promocja zdrowia.

1.  Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń zdrowotnych, higienicznych oraz związanych z zachowaniem bezpieczeństwa.
 
2.  Kształtowanie świadomości w zakresie bezpieczeństwa osobistego.
 
3.  Kształtowanie w wychowankach dbanie
o czystość w pokojach mieszkalnych.
 
4.  Stosowanie szczególnych zasad higieny
w czasie pandemii.
 
5.  Przeciwdziałanie negatywnym zachowaniom młodzieży.
 
6.  Dbałość o zdrowy styl życia oraz prawidłowy rozwój fizyczny przez propagowanie uprawiania sportów, aktywnego trybu życia i zdrowego odżywiania.
 
7.  Pomoc w uświadamianiu sytuacji problemowych, szukanie dróg wyjścia.
 
8.  Troska o higienę snu – czuwanie nad przestrzeganiem zasad ciszy nocnej.

Wie jak dbać o swoje zdrowie
i higienę osobistą

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kierownik wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sukces szkolny wychowanka.

1.      Tworzenie warunków do nauki.
 
2.      Zapoznanie wychowanków z zasadami przestrzegania czasu nauki własnej.
 
3.      Troska o efektywne wykorzystanie czasu nauki.
 
4.      Kształtowanie nawyków systematyczności w pracy.
 
5.      Otoczenie szczególną uwagą uczniów mających problemy w nauce.
 
6.      Zapoznanie wychowanków z technikami uczenia się.
 
7.      Diagnozowanie przyczyn trudności szkolnych i pomoc w ich przezwyciężeniu.

Zna zasady zachowania się podczas nauki
i obowiązku szkolnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kierownik, wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edukacja kulturalna młodzieży.

1.      Wdrażanie do kształtowania kultury języka oraz poprawności wymowy.
 
2.      Uczenie zachowania się w miejscach publicznych.
 
3.      Dbałość o kulturę spożywania posiłków.
 
4.      Przestrzeganie higieny osobistej i dbałość o własny wygląd zewnętrzny i troska o bezpieczeństwo drugiej osoby
( stosowanie środków dezynfekcyjnych).
 
5.      Savoire – vivre na co dzień.

6.      Uczenie przestrzegania zasad tolerancji.
 
7.      Kształtowanie nawyków dbałości o czystość i estetykę pokoi oraz najbliższego otoczenia.
 
8.      Nauka właściwych postaw i zachowań.

Rozumienie mechanizmów procesu grupowego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kierownik, wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czas wolny wychowanka.

1.  Rozbudzenie zainteresowań wychowanków.
 
2.  Pomoc w organizowaniu różnorodnych form spędzania czasu wolnego.
 
3.  Współpraca ze środowiskiem lokalnym i innymi.
 
4.  Troska o wystrój sypialń, itp.
 
5.      Propagowanie aktywnych form wypoczynku – korzystanie ze szkolnej bazy sportowej.
 
6.      Zachęcenie młodzieży do czytelnictwa.
 
7.      Korzystanie z komputerowych nowości technicznych.

Jest świadomy potrzeby kultywowania tradycji i jej odpowiedniej oprawy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kierownik, wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

Przeciwdziałanie agresji i zachowaniom ryzykownym.

1.  Bezpośrednia natychmiastowa reakcja na zaistniałą sytuację np. wulgarne słownictwo, konflikty rówieśnicze i inne.
 
2.  Natychmiastowa reakcja a przejawy agresji i przemocy, w tym przeciwdziałanie nękaniu za pośrednictwem portali społecznościowych w internacie.

 

Organizowanie spotkań młodzieży z internatu.

 

 

 

 

 

Kierownik, wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

Wychowanie obywatelskie i patriotyczne.

1.  Kształtowanie szacunku do ojczyzny, języka ojczystego i symboli narodowych.
 
2.  Kultywowanie tradycji i obyczajów.
 
3.  Budzenie patriotyzmu lokalnego.

 

Uczestnictwo w obchodach świąt państwowych i uroczystościach szkolnych.

 

Kierownik, wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowanków

1.Zapoznanie rodziców z Regulaminem obowiązującym w czasie  COVID- 19.
 
2. Zapoznanie się z sytuacją domową wychowanków.

3. Systematyczne kontakty z rodzicami wychowanków.
 
4. Stała obserwacja zachowania podopiecznych.
 
5. Współpraca z pedagogiem, psychologiem szkolnym, wychowawcą klasowym i Dyrekcją szkoły w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.

 

Rozmowy z wychowankami i ich rodzicami.

 

 

 

Zebrania z rodzicami.

 

 

 

 

 

Kierownik, wychowawcy

 

 

 

 

Spotkania z pedagogiem.

 

 

 

 

 

 

Wspomaganie indywidualnego rozwoju wychowanków.

1.      Prezentowanie wartości uniwersalnych.
 
2.      Edukacja w zakresie pozytywnego myślenia, poczucia własnej wartości, komunikacji.
 
3.      Pobudzenie kreatywności i twórczej postawy, zainteresowań.

 

4.      Kształtowanie umiejętności analizowania własnego postępowania.
 
5.      Uczenie umiejętności adekwatnej samooceny.
 
6.      Edukacja jak radzić sobie ze stresem.

Rozmowy indywidualne z wychowankami.

 

 

 

 

Pogadanki

 

 

 

 

Kierownik, wychowawcy

 

 

 

 

Spotkania z pedagogiem.

 

 

 

 

 

 

Edukacja medialna

1.      Propagowanie idei świadomego i mądrego korzystania z multimediów środków przekazu (Internetu, telewizji, radia).
 
2.      Uświadomienie zagrożeń i szans jakie niesie współczesna kultura i wirtualna rzeczywistość.

Zna narzędzia kreowania wizerunku

 

 

 

 

 

Kierownik, wychowawcy

 

 

 

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie postaw ekologicznych

1.      Propagowanie idei ochrony środowiska.
 
2.       Promowanie zachowań ekologicznych.
 
3.      Budzenie współodpowiedzialności za stan środowiska naturalnego.
 
4.      Udział w pracach porządkowych na rzecz lokalnego środowiska.

 

Zna zasady ochrony środowiska

 

 

 

 

 

 

 

Kierownik, wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załączniki

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 15.09.2021
Dokument wytworzony przez: Dyrekcja
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Andrzej Zapart
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 01 października 2021 22:18
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jolanta Godzwon
Ilość wyświetleń: 4061
01 października 2021 22:37 (Jolanta Godzwon) - Dodanie załącznika [plan_pracy_internatu_zs_ckr_w_sichowie_duzym_20212022.docx] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
01 października 2021 22:18 (Jolanta Godzwon) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)