PLAN PRACY
OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ INTERNATU
na rok szkolny 2021/2022
Przedstawiony na posiedzeniu
Rady Pedagogicznej
w dniu 15 września 2021r.
Plan Pracy opiekuńczo – wychowawczej
na rok szkolny 2021/2022 został opracowany w oparciu o:
1. Statut Szkoły.
2. Program Wychowawczo - Profilaktyczny Szkoły.
3. Regulamin Internatu i Rozkład dnia.
4. Regulamin na czas trwania pandemii COVID-19
Charakterystyka Internatu
Internat jest placówką opiekuńczo- wychowawczą przeznaczoną dla uczniów Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sichowie Dużym. Internat zapewnia wychowankom pomoc w nauce, opiekę i wychowanie oraz zakwaterowanie i wyżywienie. Stwarza godne warunki do nauki, rozwijania zainteresowań i uczestnictwa w życiu kulturalnym.
Założenia Planu Pracy Opiekuńczo-Wychowawczej Internatu
A. Plan pracy opiekuńczo- wychowawczej został opracowany na potrzeby Internatu i obejmuje.
1. Zadania organizacyjne i ogólno - wychowawcze.
2. Profilaktykę wychowawczą.
3. Indywidualną opiekę psychologiczno- pedagogiczną.
B. Działania realizowane w ramach Planu Pracy opiekuńczo- wychowawczej Internatu dotyczą nie tylko kadry wychowawczej, ale także osób odpowiedzialnych za młodzież tj. rodziców lub prawnych opiekunów i nauczycieli.
C. Osobą bezpośrednio nadzorującą realizację Planu Pracy opiekuńczo- wychowawczej jest Kierownik Internatu.
D. Plan Pracy opiekuńczo- wychowawczej Internatu jest odzwierciedleniem potrzeb wychowanka placówki.
E. Poszczególne elementy Planu Pracy opiekuńczo- wychowawczej Internatu mogą ulegać modyfikacji.
CELE PRACY OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZEJ INTERNATU
1. Wszechstronny rozwój osobowości wychowanka w zakresie intelektualnym, psychicznym, moralnym, społecznym, estetycznym i zdrowotnym.
2. Kształtowanie świadomości obywatelskiej oraz więzi z krajem ojczystym, regionem.
3. Dążenie do rozwijania u podopiecznych dociekliwości poznawczej ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie.
4. Kształtowanie świadomości moralnej w wymiarze indywidualnym
i społecznym, dokonywania wyborów i hierarchii wartości.
5. Ukazywanie celu i potrzeby kształcenia oraz użyteczności nabywania wiedzy w przygotowywaniu się do zadań w czynnym życiu zawodowym
i społecznym.
6. Wyrabianie umiejętności kreowania koncepcji własnego życia, realizacji postawionych celów poprzez rzetelną pracę i uczciwość.
7. Tworzenie klimatu miłości i szacunku do Ojczyzny, rodziny, rówieśników, słabszych i potrzebujących.
8. Rozwijanie wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka i jego środowiska.
9. Profilaktyka zachowań ryzykownych wśród młodzieży.
Wszelkie działania mają zmierzać do ukształtowania wizerunku wychowanka, który wykorzystując w pełni swoje możliwości, intelekt, emocje i umiejętności społeczne prawidłowo funkcjonuje we wszystkich dziedzinach życia
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE
Obszar oddziaływań wychowawczych
|
Zadania i sposoby realizacji |
Oczekiwany wizerunek wychowanka |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Organizacja życia |
1. Zakwaterowanie młodzieży przyjętej do internatu. 2. Podział wychowanków na grupy wychowawcze. 3. Omówienie Regulaminu Internatu z uwzględnieniem szczegółowych zasad postępowania w czasie pandemii . 4. Zapoznanie z przepisami BHP oraz z przepisami przeciwpożarowymi. 5. Przestrzeganie ustalonego porządku dnia w internacie. 6. Zapoznanie wychowanków z harmonogramem dnia, zasadami zwolnień, wyjść i wyjazdów z internatu oraz z obowiązkami dyżurnych. 7. Wdrażanie wychowanków do wspólnej odpowiedzialności za powierzone mienie i porządek w pokojach oraz pomieszczeniach wspólnego użytkowania. 8. Osobista odpowiedzialność materialna za zniszczenia. |
Zna swoje prawa
Zna harmonogram internatu
Kontroluje otoczenie, w którym przebywa
Wie, że odpowiada za to, co użytkuje
Dobrze adoptuje się w zbiorowości i lepiej się rozwija
|
Kierownik wychowawcy
|
Cały rok szkolny
|
Wychowanie zdrowotne i promocja zdrowia. |
1. Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń zdrowotnych, higienicznych oraz związanych z zachowaniem bezpieczeństwa. 2. Kształtowanie świadomości w zakresie bezpieczeństwa osobistego. 3. Kształtowanie w wychowankach dbanie o czystość w pokojach mieszkalnych. 4. Stosowanie szczególnych zasad higieny w czasie pandemii. 5. Przeciwdziałanie negatywnym zachowaniom młodzieży. 6. Dbałość o zdrowy styl życia oraz prawidłowy rozwój fizyczny przez propagowanie uprawiania sportów, aktywnego trybu życia i zdrowego odżywiania. 7. Pomoc w uświadamianiu sytuacji problemowych, szukanie dróg wyjścia. 8. Troska o higienę snu – czuwanie nad przestrzeganiem zasad ciszy nocnej. |
Wie jak dbać o swoje zdrowie
|
Kierownik wychowawcy
|
Cały rok szkolny
|
Sukces szkolny wychowanka. |
1. Tworzenie warunków do nauki. 2. Zapoznanie wychowanków z zasadami przestrzegania czasu nauki własnej. 3. Troska o efektywne wykorzystanie czasu nauki. 4. Kształtowanie nawyków systematyczności w pracy. 5. Otoczenie szczególną uwagą uczniów mających problemy w nauce. 6. Zapoznanie wychowanków z technikami uczenia się. 7. Diagnozowanie przyczyn trudności szkolnych i pomoc w ich przezwyciężeniu. |
Zna zasady zachowania się podczas nauki
|
Kierownik, wychowawcy
|
Cały rok szkolny
|
Edukacja kulturalna młodzieży. |
1. Wdrażanie do kształtowania kultury języka oraz poprawności wymowy. 6. Uczenie przestrzegania zasad tolerancji. |
Rozumienie mechanizmów procesu grupowego
|
Kierownik, wychowawcy
|
Cały rok szkolny
|
Czas wolny wychowanka. |
1. Rozbudzenie zainteresowań wychowanków. 2. Pomoc w organizowaniu różnorodnych form spędzania czasu wolnego. 3. Współpraca ze środowiskiem lokalnym i innymi. 4. Troska o wystrój sypialń, itp. 5. Propagowanie aktywnych form wypoczynku – korzystanie ze szkolnej bazy sportowej. 6. Zachęcenie młodzieży do czytelnictwa. 7. Korzystanie z komputerowych nowości technicznych. |
Jest świadomy potrzeby kultywowania tradycji i jej odpowiedniej oprawy
|
Kierownik, wychowawcy
|
Cały rok
Cały rok
|
Przeciwdziałanie agresji i zachowaniom ryzykownym. |
1. Bezpośrednia natychmiastowa reakcja na zaistniałą sytuację np. wulgarne słownictwo, konflikty rówieśnicze i inne. 2. Natychmiastowa reakcja a przejawy agresji i przemocy, w tym przeciwdziałanie nękaniu za pośrednictwem portali społecznościowych w internacie.
|
Organizowanie spotkań młodzieży z internatu.
|
Kierownik, wychowawcy
|
Cały rok szkolny
|
Wychowanie obywatelskie i patriotyczne. |
1. Kształtowanie szacunku do ojczyzny, języka ojczystego i symboli narodowych. 2. Kultywowanie tradycji i obyczajów. 3. Budzenie patriotyzmu lokalnego.
|
Uczestnictwo w obchodach świąt państwowych i uroczystościach szkolnych.
|
Kierownik, wychowawcy
|
|
Współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowanków |
1.Zapoznanie rodziców z Regulaminem obowiązującym w czasie COVID- 19. 3. Systematyczne kontakty z rodzicami wychowanków.
|
Rozmowy z wychowankami i ich rodzicami.
Zebrania z rodzicami.
|
Kierownik, wychowawcy
Spotkania z pedagogiem.
|
|
Wspomaganie indywidualnego rozwoju wychowanków. |
1. Prezentowanie wartości uniwersalnych. 2. Edukacja w zakresie pozytywnego myślenia, poczucia własnej wartości, komunikacji. 3. Pobudzenie kreatywności i twórczej postawy, zainteresowań. 4. Kształtowanie umiejętności analizowania własnego postępowania. 5. Uczenie umiejętności adekwatnej samooceny. 6. Edukacja jak radzić sobie ze stresem. |
Rozmowy indywidualne z wychowankami.
Pogadanki
|
Kierownik, wychowawcy
Spotkania z pedagogiem.
|
|
Edukacja medialna |
1. Propagowanie idei świadomego i mądrego korzystania z multimediów środków przekazu (Internetu, telewizji, radia). 2. Uświadomienie zagrożeń i szans jakie niesie współczesna kultura i wirtualna rzeczywistość. |
Zna narzędzia kreowania wizerunku
|
Kierownik, wychowawcy
|
Cały rok szkolny
|
Kształtowanie postaw ekologicznych |
1. Propagowanie idei ochrony środowiska. 2. Promowanie zachowań ekologicznych. 3. Budzenie współodpowiedzialności za stan środowiska naturalnego. 4. Udział w pracach porządkowych na rzecz lokalnego środowiska.
|
Zna zasady ochrony środowiska
|
Kierownik, wychowawcy
|
Cały rok szkolny
|
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym