Programy - archiwum

Program Profilaktyki

GŁÓWNE CELE  PROGRAMU

 

·        redukowanie agresywnych zachowań w grupie rówieśniczej

·        zapobieganie patologiom takim jak agresja, przemoc, uzależnienia

·        pomoc w rozwijaniu umiejętności społecznych i psychologicznych

·        budowanie poczucia własnej wartości i zachowań asertywnych

·        promowanie zdrowego stylu życia i alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu

·        troska o bezpieczeństwo ucznia

·        przygotowanie uczniów do pełnienia ról społecznych (rodzicielstwo)

·        wdrażanie postaw humanitarnych w zachowania uczniów.

 

1.     Priorytetowe działania Programu

Szkolny Program Profilaktyki przewiduje priorytetowe działania naprawcze w obszarach:

·        Naruszanie dyscypliny szkolnej

·        Patologie w środowisku uczniowskim

·        Oddziaływania prozdrowotne

 

2.     Sposoby prowadzące do osiągnięcia celów:

·        wskazywanie pożądanych wzorców zachowań

·        informowanie uczniów, rodziców i nauczycieli o różnych zagrożeniach i możliwościach ich eliminowania

·        stwarzanie na terenie szkoły warunków do realizacji zainteresowań

·        ukazywanie uczniowi wartości zdrowia z uwzględnieniem aspektów fizycznych, psychicznych i społecznych

·        kształtowanie podstawowych umiejętności życiowych

·        aktywizowanie uczniów do działań na rzecz ochrony środowiska

·        podnoszenie kompetencji wychowawczej rodziców i dostarczenie im wiedzy na temat zagrożeń.

 

4. Uczestnicy programu

Program obejmuje w treści działania o charakterze:

·        Profilaktycznym - skierowane do ucznia

·        Edukacyjnym - skierowane do nauczyciela, rodzica i ucznia.

 

5. Realizatorzy Programu:

·        - dyrektor

·        - wychowawcy klas i internatu

·        - nauczyciele

·        - pedagog

·        - samorządy klasowe i samorząd szkolny

·        - rodzice

·        - instytucje pozaszkolne

 

6. Treści programu realizowane będą podczas:

·        lekcji,

·        godzin wychowawczych,

·        zajęć z pedagogiem,

·        zajęć warsztatowych prowadzonych przez specjalistów,

·        zajęć pozalekcyjnych,

·        wycieczek,

we współpracy z:

·        - Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Staszowie,

·        - Stacją Sanitarno - Epidemiologiczną w Staszowie,

·        - PCK w Staszowie,

·        -Zespołem Kuratorskiej Służby Sądowej Sądu Rejonowego w Staszowie,

·        - Komendą Powiatową Policji w Staszowie,

·        - Komisariatem Policji w Rytwianach.

 

 

 

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ

 

Obszary działania

 

Sposób realizacji

Osoby
odpowiedzialne


Termin realizacji

Oczekiwane
rezultaty


I. Profilaktyka
uzależnień.


1. Realizacja tematyki na godzinie do dyspozycji wychowawcy.

 

2. Projekcja filmów
i prowadzenie zajęć warsztatowych na temat uzależnień.

 

3. Spotkanie uczniów z psychologiem - zajęcia na temat zagrożeń jakie niosą narkotyki, nikotyna i alkohol.

 

4. Przestrzeganie zakazu palenia papierosów na terenie szkoły

 

5.  Propagowanie świadomego wybierania programów TV
i racjonalnego korzystania z komputera. Zwrócenie uwagi na uzależnienie od komputera i Internetu.

6. Poszerzanie wiedzy na temat uzależnień przez
nauczycieli i
wychowawców.
 Organizacja szkolenia nt narkomanii

 

- wychowawcy

 

 

 

- pedagog

 

 

 

 

- pracownicy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej

 

 

 

- nauczyciele dyżurujący

 

 

 

- wychowawcy

 
- pedagog

- policja

 

I półrocze

 

 

 

 

 

 

 

II półrocze

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

I półrocze

 
I półrocze

- uczeń jest świadomy jak trudno wyjść z uzależnienia

 

 

 

 

 

- uczeń zna konsekwencje zdrowotne i społeczne picia alkoholu, palenia
 papierosów i zażywania narkotyków

 

- uczeń przestrzega zasady obowiązujące na terenie szkoły

 

- uczeń potrafi racjonalnie gospodarować swoim wolnym czasem

- uczeń nie zaniedbuje relacji rodzinnych
i koleżeńskich na rzecz surfowania w sieci

- nauczyciel zna obecnie funkcjonujące wśród
młodzieży środki
odurzające, wie jak
postępować w przypadku ich wykrycia

II. Kształtowanie
umiejętności
interpersonalnych.


1. Uczenie umiejętności radzenia sobie z emocjami

- lekcje z psychologii społecznej

- godziny wychowawcze

 

2. Wzmacnianie poczucia przynależności do grupy klasowej

- zajęcia integracyjne

 

3. Ćwiczenia umiejętności wczuwania się w położenie innej osoby, uczenie tolerancji

- warsztaty „Tolerancja wobec osób
niepełnosprawnych"

 

4. Organizowanie pomocy uczniom mającym problemy w szkole i w domu

- spotkania z pedagogiem

- organizacja pomocy rówieśniczej

 

5. Wzmacnianie poczucia własnej wartości

- lekcje z psychologii społecznej

- zajęcia WDŻ

 

 

6. Kształtowanie właściwych postaw uczniów poprzez ukazywanie odpowiednich wzorców

- warsztaty: „W
poszukiwaniu autorytetów moralnych"

 

7. Kształtowanie poprawnej komunikacji
- tematyka realizowana na godzinach wychowawczych

- lekcjach z psychologii społecznej

 

8. Integracja z zespołem klasowym podczas wycieczek

 

 

- nauczyciel psychologii

 

- wychowawcy

 

 

 
- wychowawcy

- pedagog

 

 

 

- pedagog

 

 

 

 

 

- wychowawcy

- pedagog

 

 

 

 

 

 

- nauczyciel psychologii

- nauczyciel WDŻ

 

 

 

 

 

- wychowawcy

- pedagog

- ksiądz

 

 

 

 

 

 

- wychowawcy

- nauczyciel psychologii

 

 

 

 

 

 

- wychowawcy

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

październik

 

 

 

 

I półrocze

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

II półrocze

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

- uczeń potrafi radzić sobie z negatywnym emocjami

 

 

 

 
- uczeń dobrze czuje się w zespole klasowym

 

 

 

- uczeń potrafi być
empatyczny w stosunku do innych

 

 

 

 

- uczeń ma poczucie
wsparcia ze strony szkoły

 

 

 

 

 

 

- uczeń zna swoją wartość, potrafi dążyć do
samorealizacji

 

 

 

 

- uczeń respektuje
powszechnie przyjęte
normy i zasady

 

 

 

 

 

 

- uczeń nawiązuje znajomości, potrafi dyskutować, szanuje zdanie innych

 

 

 

 

- uczeń nawiązuje
koleżeńskie znajomości w swojej klasie

III. Eliminowanie
przejawów agresji
i przemocy w szkole.


1. Zwiększenie bezpieczeństwa w miejscach szczególnie zagrożonych (w szkole, domu i w drodze do szkoły)

- dyżury nauczycieli

 

2. Wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za
mienie własne i społeczne

- zapoznanie uczniów na godzinach wychowawczych z konsekwencjami stosowania agresji i przemocy na terenie szkoły i z procedurą postępowania w takich przypadkach

 

3. Przeciwdziałanie i redukowanie agresji (fizycznej, psychicznej)
w szkole, domu i środowisku lokalnym

- realizowanie tematyki na godzinach wychowawczych

- zajęcia z profilaktykiem, psychologiem

 

4. Uczenie alternatywnych sposobów rozwiązywania konfliktów podczas:

- lekcji z psychologii
społecznej

- godzin wychowawczych

 

5. Pokazanie rodzicom właściwych sposobów radzenia sobie z agresją u dzieci. Według potrzeb przeprowadzenie prelekcji na ten temat podczas spotkań z rodzicami.

 

6. Kontrola  zachowań 

negatywnych  uczniów.

- zapisy uwag
w dziennikach

- współpraca z rodzicami

 

7. Podnoszenie kultury
słowa, eliminowanie 
wulgaryzmów  ze słownika  ucznia

- poruszenie tematyki kultury słowa podczas lekcji języka polskiego
i godzin wychowawczych

- zwracanie uwagi uczniom podczas dyżurów

 

- nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

- wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 - wychowawcy

- pedagog

- psycholog, profilaktyk

 

 

 

 

 

 

 

 

- nauczyciel psychologii

- wychowawcy

 

 

 

 

 

 

- wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- nauczyciele

- wychowawcy

 

 

 

 

- nauczyciele

- wychowawcy

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

- I półrocze

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

cały rok

- uczeń czuje się w szkole bezpiecznie

 

 

 

 

 

 

- uczeń bierze odpowiedzialność za swoje czyny

- zna procedury postępowania w wypadku przejawów przemocy w szkole

 

 

 

 

 

 

- uczeń jest świadomy, że agresja rodzi agresję,
poszukuje innych metod rozwiązywania konfliktów

 

 

 

 

 

 

- uczeń zna inne metody radzenia sobie z konfliktami

 

 

 

 

 

- rodzic jest poinformowany jak zachować się
w przypadku agresji swojego dziecka

 

 

 

 

- zachowanie ucznia objęte jest stałą kontrolą

 

 

 

 

- uczeń potrafi wyrażać się bez wulgaryzmów, jest świadomy, że język jest jego wizytówką

IV. Promowanie
zdrowego stylu życia
i alternatywnych metod spędzania wolnego czasu.


1. Dbanie o higienę ciała i umysłu
- tematyka realizowana podczas godzin
wychowawczych

- zajęć warsztatowych z udziałem pracowników służby zdrowia

 

 

2. Przypominanie zasad zdrowego odżywiania się

- realizowanie zagadnień na zajęciach z podstaw żywienia
- uczenie zasad racjonalnego odżywiania się

 

3. Wdrażania do aktywnego wypoczynku i rekreacji

- propagowanie walorów turystycznych naszego regionu, zachęcanie do twórczego i aktywnego wypoczynku - zajęcia warsztatowe

- organizacja wycieczek

4. Profilaktyka cewy
nerwowej i innych wad rozwojowych

 

 

 

5. Propagowanie idei
dbania o zdrowie w
kontekście przyszłego macierzyństwa.

- zajęcia z pedagogiem

- spotkanie z położną

 

6.Organizacja zajęć na
temat pierwszej pomocy.

 

 

7. Znajomość potrzeb w

zakresie ochrony środowiska i zasad zachowania się na terenach chronionych.

 

8. Promowanie zachowań proekologicznych i
uświadamianie wpływu środowiska na nasze zdrowie
- udział w akcji Sprzątanie Świata

- organizacja konkursu ekologicznego

- pogadanki na godzinach wychowawczych i lekcjach biologii

 

 

- wychowawcy

 

 

- pracownicy służby
zdrowia

 

 

 

- nauczyciele podstaw
żywienia

 

 

 

 

 

 

 

- wychowawcy

- nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 

- pedagog

 

 

 

 

 

- pedagog

 

- położna

 

 

 

 

- pedagog

- pracownik PCK

 

 

- nauczyciel geografii

- nauczyciel biologii

 

 

 

 

 

- wychowawcy

 

- nauczyciel biologii

 

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I półrocze

 

 

 

 

 

I półrocze

 

 

 

 

 

 

I półrocze

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- uczeń wie co znaczy
higieniczny tryb życia

 

 

 

 

 

 

 

- uczeń zna zasady
racjonalnego odżywiania się, potrafi wskazać na składniki odżywcze
w pokarmach

 

 

 

 

- uczeń potrafi zorganizować sobie czas wolny,

- uczeń interesuje się turystyką, dba o swoją kondycję fizyczną

 

 

 

 

- uczennica wyjaśni jaki wpływ na rozwój dziecka ma kwas foliowy, wskaże w jakich pokarmach on się znajduje

 

- uczennica wie jak dbać o zdrowie, rozumie potrzebę badań profilaktycznych,

 

 

 

- uczeń zna zasady pierwszej pomocy

 

 

- uczeń potrafi dbać o
środowisko naturalne

 

 

 

 

- uczeń jest świadomy przyczyn,  które degradują środowisko życia człowieka, wie jak konkretnie chronić przyrodę

V. Współpraca
z rodzicami oraz organizacjami
zajmującymi się
profilaktyką.


1. Wyposażenie rodziców
w wiedzę na temat przyczyn niepowodzeń szkolnych

 

2.   Dostarczenie rodzicom  informacji o przyczynach i  skutkach  uzależnień oraz  instytucjach  udzielających pomocy

 

3. Zapoznawanie rodziców z działaniami  szkoły wynikającymi z  Programu
Profilaktyki

 

4. Rozmowy z rodzicami w ramach zebrań klasowych

 

5. Współpraca z Komisariatem Policji w Rytwianach

- spotkanie z młodzieżą odnoście bezpieczeństwa na drogach

- szkolenie na temat
narkotyków

 

6. Współpraca z PCK w Staszowie

- prelekcja dla uczniów na temat pierwszej pomocy przedmedycznej

 

7.Współpraca z Publiczną Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Staszowie
- warsztaty dotyczące
uzależnień

 

8. Współpraca z Powiatową Stacja Sanitarno - Epidemiologiczną w Staszowie

- spotkanie dotyczące profilaktyki HIV/AIDS

 

9. Współpraca ze służbą zdrowia
- spotkanie z położną - „Zdrowie kobiety"

 

 

 

 

- wychowawcy

 

 

 

 

- wychowawcy

- pedagog

 

 

 

 

 

- wychowawcy

 

 

 

 

 

- wychowawcy

- pedagog

 

 

- pedagog

 

 

 

 

 

 

 

 

- pedagog

- nauczyciele w-fu

- pracownik PCK

 

 

 

- pedagog

- wychowawcy

- psycholog

 

 

 

 

- pedagog

- pracownik Stacji

 

 

 

 

 

 

- pedagog

- położna

 

 

cały rok

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

I półrocze

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

I półrocze

 

 

 

 

 

 

 

 

I półrocze

 

 

 

 

 

II półrocze

 

 

 

 

 

 

II półrocze

 

 

 

 

 

 

 

I półrocze

 

- rodzice wiedzą jakie są najczęstsze przyczyny niepowodzeń szkolnych młodzieży

 

- rodzice potrafią rozeznać czy ich dzieciom grozi uzależnienie

 

 

 

 

- rodzice znają założenia Programu Profilaktyki

 

 

 

 

- rodzice mają poczucie wsparcia w wychowaniu ze strony szkoły

 

- uczeń stosuje się do zasad bezpieczeństwa na drogach

- wie jakim zagrożeniem dla zdrowia i funkcjonowania społecznego są narkotyki

 

 

- uczeń jest w stanie
udzielić pierwszej pomocy

 

 

 

- uczeń zna konsekwencje uzależnień

 

 

 

 

 

- uczeń wie jakie są drogi zakażenia wirusem HIV, wie jak chronić swój organizm przed tą nieuleczalną chorobą

 

 

 

- uczennica potrafi dbać
o swoje zdrowie, korzysta z programów profilaktyki zdrowotnej

 

VI. Przeciwdziałanie
zaniedbywaniu przez uczniów obowiązku nauki.


 

1. Systematyczny
monitoring absencji na
zajęciach szkolnych

- sprawdzanie obecności uczniów na każdej
jednostce lekcyjnej

- odnotowywanie spóźnień

- ustalenie powodów
absencji

- informowanie pedagoga o licznych absencjach

- informowanie rodziców o frekwencji uczniów (rozmowy, spotkania, kierowanie pism).

 

2. Usprawiedliwianie nieobecności uczniów na zajęciach zgodnie ze Statutem Szkoły.

 

3. Ścisłe przestrzeganie zapisu Statutu Szkoły odnośnie wpływu nieusprawiedliwionych godzin na ocenę z zachowania.

 

 

 

4. Egzekwowanie od uczniów wiadomości z lekcji, na których byli nieobecni.

 

5. Comiesięczne podsumowanie frekwencji klas i podawanie do wiadomości ogółu młodzieży.

 

6. Nagradzanie klas i uczniów wyróżniających się dobrą frekwencją.

 

 

7. Motywowanie uczniów do nauki, wskazywanie na efektywne metody uczenia się.(lekcje wychowawcze, zajęcia z pedagogiem).

 

8. Rozbudzanie
zainteresowań uczniów
 poprzez prowadzenie zajęć dodatkowych i
organizowanie wycieczek  o zróżnicowanej tematyce

 

- wychowawcy

 

- nauczyciele

 

 

 

- nauczyciele

 

 

- wychowawcy

 

 

- wychowawcy, pedagog

 

 

 

 

- wychowawcy

 

 

 

 

- wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

- nauczyciele

 

 

 

 

- wychowawcy

 

 

 

 

 

 

- dyrektor

 

 

 

 

- wychowawcy, pedagog

 

 

 

 

 

 

- nauczyciele, wychowawcy

 

cały rok

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

cały rok

 

- uczeń bez wyraźnych
powodów nie opuszcza
zajęć lekcyjnych

 

 

 

 

 

 

 

 

- rodzic zna bieżące problemy wychowawcze dotyczące jego dziecka

 

 

 

- uczeń zna terminy usprawiedliwiania nieobecności

 

 

- uczeń stara się, aby nieusprawiedliwione godziny nie były powodem obniżenia oceny z zachowania

 

 

 

 

- uczeń rozumie potrzebę systematycznego uczenia się

 

 

- uczeń jest motywowany do właściwej frekwencji

 

 

 

 

 

- uczeń ma pozytywny stosunek do trudu nauki,
potrafi efektywnie
przyswajać wiedzę

 

 

 

 

 

 

 

 

- uczeń rozwija swoje zainteresowania

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 30 listopada 2009 10:53
Dokument wprowadzony do BIP przez: Anna Durlej
Ilość wyświetleń: 1447
30 listopada 2009 10:55 (Anna Durlej) - Zmiana treści dokumnetu.
30 listopada 2009 10:53 (Anna Durlej) - Utworzenie dokumentu.