GŁÓWNE CELE
PROGRAMU
·
redukowanie agresywnych zachowań w grupie rówieśniczej
·
zapobieganie patologiom takim jak agresja, przemoc, uzależnienia
·
pomoc w rozwijaniu umiejętności społecznych i psychologicznych
·
budowanie poczucia własnej wartości i zachowań asertywnych
·
promowanie zdrowego stylu życia i alternatywnych sposobów
spędzania wolnego czasu
·
troska o bezpieczeństwo ucznia
·
przygotowanie uczniów do pełnienia ról społecznych (rodzicielstwo)
·
wdrażanie postaw humanitarnych w zachowania uczniów.
1. Priorytetowe
działania Programu
Szkolny
Program Profilaktyki przewiduje priorytetowe działania naprawcze w obszarach:
·
Naruszanie
dyscypliny szkolnej
·
Patologie w
środowisku uczniowskim
·
Oddziaływania
prozdrowotne
2. Sposoby
prowadzące do osiągnięcia celów:
·
wskazywanie pożądanych wzorców zachowań
·
informowanie uczniów, rodziców i nauczycieli o różnych
zagrożeniach i możliwościach ich eliminowania
·
stwarzanie na terenie szkoły warunków do realizacji zainteresowań
·
ukazywanie uczniowi wartości zdrowia z uwzględnieniem aspektów fizycznych,
psychicznych i społecznych
·
kształtowanie podstawowych umiejętności życiowych
·
aktywizowanie uczniów do działań na rzecz ochrony środowiska
·
podnoszenie kompetencji wychowawczej rodziców i dostarczenie im wiedzy
na temat zagrożeń.
4. Uczestnicy programu
Program
obejmuje w treści działania o charakterze:
·
Profilaktycznym - skierowane do ucznia
·
Edukacyjnym - skierowane do nauczyciela, rodzica i ucznia.
5. Realizatorzy Programu:
·
- dyrektor
·
- wychowawcy klas i internatu
·
- nauczyciele
·
- pedagog
·
- samorządy klasowe i samorząd szkolny
·
- rodzice
·
- instytucje pozaszkolne
6. Treści programu realizowane będą podczas:
·
lekcji,
·
godzin wychowawczych,
·
zajęć z pedagogiem,
·
zajęć warsztatowych prowadzonych przez specjalistów,
·
zajęć pozalekcyjnych,
·
wycieczek,
we
współpracy z:
·
- Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Staszowie,
·
- Stacją Sanitarno - Epidemiologiczną w Staszowie,
·
- PCK w Staszowie,
·
-Zespołem Kuratorskiej Służby Sądowej Sądu Rejonowego w Staszowie,
·
- Komendą Powiatową Policji w Staszowie,
·
- Komisariatem Policji w Rytwianach.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Obszary
działania |
Sposób
realizacji |
Osoby
odpowiedzialne |
Termin
realizacji |
Oczekiwane
rezultaty |
I. Profilaktyka uzależnień. |
1. Realizacja tematyki na godzinie do
dyspozycji wychowawcy. 2. Projekcja filmów i prowadzenie zajęć warsztatowych na temat uzależnień. 3. Spotkanie uczniów z psychologiem - zajęcia na temat zagrożeń jakie niosą narkotyki, nikotyna i alkohol. 4. Przestrzeganie zakazu palenia papierosów na terenie szkoły 5. Propagowanie świadomego wybierania programów TV i racjonalnego korzystania z komputera. Zwrócenie uwagi na uzależnienie od komputera i Internetu. 6. Poszerzanie wiedzy na temat uzależnień przez nauczycieli i wychowawców. Organizacja szkolenia nt narkomanii |
- wychowawcy - pedagog - pracownicy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej - nauczyciele dyżurujący - wychowawcy - pedagog - policja |
I półrocze II półrocze cały rok I półrocze I półrocze |
- uczeń jest świadomy jak
trudno wyjść z uzależnienia - uczeń zna konsekwencje zdrowotne i społeczne picia alkoholu, palenia papierosów i zażywania narkotyków - uczeń przestrzega zasady obowiązujące na terenie szkoły - uczeń potrafi racjonalnie gospodarować swoim wolnym czasem - uczeń nie zaniedbuje relacji rodzinnych i koleżeńskich na rzecz surfowania w sieci - nauczyciel zna obecnie funkcjonujące wśród młodzieży środki odurzające, wie jak postępować w przypadku ich wykrycia |
II. Kształtowanie umiejętności interpersonalnych. |
1. Uczenie umiejętności radzenia sobie z
emocjami - lekcje z psychologii społecznej - godziny wychowawcze 2. Wzmacnianie poczucia przynależności do grupy klasowej - zajęcia integracyjne 3. Ćwiczenia umiejętności wczuwania się w położenie innej osoby, uczenie tolerancji - warsztaty „Tolerancja wobec osób niepełnosprawnych" 4. Organizowanie pomocy uczniom mającym problemy w szkole i w domu - spotkania z pedagogiem - organizacja pomocy rówieśniczej 5. Wzmacnianie poczucia własnej wartości - lekcje z psychologii społecznej - zajęcia WDŻ 6. Kształtowanie właściwych postaw uczniów poprzez ukazywanie odpowiednich wzorców - warsztaty: „W poszukiwaniu autorytetów moralnych" 7. Kształtowanie poprawnej komunikacji - tematyka realizowana na godzinach wychowawczych - lekcjach z psychologii społecznej 8. Integracja z zespołem klasowym podczas wycieczek |
- nauczyciel
psychologii - wychowawcy - wychowawcy - pedagog - pedagog - wychowawcy - pedagog - nauczyciel psychologii - nauczyciel WDŻ - wychowawcy - pedagog - ksiądz - wychowawcy - nauczyciel psychologii - wychowawcy |
cały rok październik I półrocze cały rok cały rok cały rok II półrocze cały rok cały rok |
- uczeń potrafi radzić sobie z
negatywnym emocjami - uczeń dobrze czuje się w zespole klasowym - uczeń potrafi być empatyczny w stosunku do innych - uczeń ma poczucie wsparcia ze strony szkoły - uczeń zna swoją wartość, potrafi dążyć do samorealizacji - uczeń respektuje powszechnie przyjęte normy i zasady - uczeń nawiązuje znajomości, potrafi dyskutować, szanuje zdanie innych - uczeń nawiązuje koleżeńskie znajomości w swojej klasie |
III. Eliminowanie przejawów agresji i przemocy w szkole. |
1. Zwiększenie bezpieczeństwa w miejscach
szczególnie zagrożonych (w szkole, domu i w drodze do szkoły) - dyżury nauczycieli 2. Wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za mienie własne i społeczne - zapoznanie uczniów na godzinach wychowawczych z konsekwencjami stosowania agresji i przemocy na terenie szkoły i z procedurą postępowania w takich przypadkach 3. Przeciwdziałanie i redukowanie agresji (fizycznej, psychicznej) w szkole, domu i środowisku lokalnym - realizowanie tematyki na godzinach wychowawczych - zajęcia z profilaktykiem, psychologiem 4. Uczenie alternatywnych sposobów rozwiązywania konfliktów podczas: - lekcji z psychologii społecznej - godzin wychowawczych 5. Pokazanie rodzicom właściwych sposobów radzenia sobie z agresją u dzieci. Według potrzeb przeprowadzenie prelekcji na ten temat podczas spotkań z rodzicami. 6. Kontrola zachowań negatywnych uczniów. - zapisy uwag w dziennikach - współpraca z rodzicami 7. Podnoszenie kultury słowa, eliminowanie wulgaryzmów ze słownika ucznia - poruszenie tematyki kultury słowa podczas lekcji języka polskiego i godzin wychowawczych - zwracanie uwagi uczniom podczas dyżurów |
-
nauczyciele - wychowawcy - wychowawcy - pedagog - psycholog, profilaktyk - nauczyciel psychologii - wychowawcy - wychowawcy - nauczyciele - wychowawcy - nauczyciele - wychowawcy |
cały rok - I półrocze cały rok cały rok cały rok cały rok cały rok |
- uczeń czuje się w szkole
bezpiecznie - uczeń bierze odpowiedzialność za swoje czyny - zna procedury postępowania w wypadku przejawów przemocy w szkole - uczeń jest świadomy, że agresja rodzi agresję, poszukuje innych metod rozwiązywania konfliktów - uczeń zna inne metody radzenia sobie z konfliktami - rodzic jest poinformowany jak zachować się w przypadku agresji swojego dziecka - zachowanie ucznia objęte jest stałą kontrolą - uczeń potrafi wyrażać się bez wulgaryzmów, jest świadomy, że język jest jego wizytówką |
IV. Promowanie zdrowego stylu życia i alternatywnych metod spędzania wolnego czasu. |
1. Dbanie o higienę ciała i umysłu - tematyka realizowana podczas godzin wychowawczych - zajęć warsztatowych z udziałem pracowników służby zdrowia 2. Przypominanie zasad zdrowego odżywiania się - realizowanie zagadnień na zajęciach z podstaw żywienia - uczenie zasad racjonalnego odżywiania się 3. Wdrażania do aktywnego wypoczynku i rekreacji - propagowanie walorów turystycznych naszego regionu, zachęcanie do twórczego i aktywnego wypoczynku - zajęcia warsztatowe - organizacja wycieczek 4. Profilaktyka cewy nerwowej i innych wad rozwojowych 5. Propagowanie idei dbania o zdrowie w kontekście przyszłego macierzyństwa. - zajęcia z pedagogiem - spotkanie z położną 6.Organizacja zajęć na temat pierwszej pomocy. 7. Znajomość potrzeb w zakresie ochrony środowiska i zasad zachowania się na terenach chronionych. 8. Promowanie zachowań proekologicznych i uświadamianie wpływu środowiska na nasze zdrowie - udział w akcji Sprzątanie Świata - organizacja konkursu ekologicznego - pogadanki na godzinach wychowawczych i lekcjach biologii |
- wychowawcy - pracownicy służby zdrowia - nauczyciele podstaw żywienia - wychowawcy - nauczyciele - pedagog - pedagog - położna - pedagog - pracownik PCK - nauczyciel geografii - nauczyciel biologii - wychowawcy - nauczyciel biologii |
cały rok cały rok cały rok I półrocze I półrocze I półrocze cały rok cały rok |
- uczeń wie co znaczy higieniczny tryb życia - uczeń zna zasady racjonalnego odżywiania się, potrafi wskazać na składniki odżywcze w pokarmach - uczeń potrafi zorganizować sobie czas wolny, - uczeń interesuje się turystyką, dba o swoją kondycję fizyczną - uczennica wyjaśni jaki wpływ na rozwój dziecka ma kwas foliowy, wskaże w jakich pokarmach on się znajduje - uczennica wie jak dbać o zdrowie, rozumie potrzebę badań profilaktycznych, - uczeń zna zasady pierwszej pomocy - uczeń potrafi dbać o środowisko naturalne - uczeń jest świadomy przyczyn, które degradują środowisko życia człowieka, wie jak konkretnie chronić przyrodę |
V. Współpraca z rodzicami oraz organizacjami zajmującymi się profilaktyką. |
1. Wyposażenie rodziców w wiedzę na temat przyczyn niepowodzeń szkolnych 2. Dostarczenie rodzicom informacji o przyczynach i skutkach uzależnień oraz instytucjach udzielających pomocy 3. Zapoznawanie rodziców z działaniami szkoły wynikającymi z Programu Profilaktyki 4. Rozmowy z rodzicami w ramach zebrań klasowych 5. Współpraca z Komisariatem Policji w Rytwianach - spotkanie z młodzieżą odnoście bezpieczeństwa na drogach - szkolenie na temat narkotyków 6. Współpraca z PCK w Staszowie - prelekcja dla uczniów na temat pierwszej pomocy przedmedycznej 7.Współpraca z Publiczną Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Staszowie - warsztaty dotyczące uzależnień 8. Współpraca z Powiatową Stacja Sanitarno - Epidemiologiczną w Staszowie - spotkanie dotyczące profilaktyki HIV/AIDS 9. Współpraca ze służbą zdrowia - spotkanie z położną - „Zdrowie kobiety" |
- wychowawcy - wychowawcy - pedagog - wychowawcy - wychowawcy - pedagog - pedagog - pedagog - nauczyciele w-fu - pracownik PCK - pedagog - wychowawcy - psycholog - pedagog - pracownik Stacji - pedagog - położna |
cały rok cały rok I półrocze cały rok I półrocze I półrocze II półrocze II półrocze I półrocze |
- rodzice wiedzą jakie są
najczęstsze przyczyny niepowodzeń szkolnych młodzieży - rodzice potrafią rozeznać czy ich dzieciom grozi uzależnienie - rodzice znają założenia Programu Profilaktyki - rodzice mają poczucie wsparcia w wychowaniu ze strony szkoły - uczeń stosuje się do zasad bezpieczeństwa na drogach - wie jakim zagrożeniem dla zdrowia i funkcjonowania społecznego są narkotyki - uczeń jest w stanie udzielić pierwszej pomocy - uczeń zna konsekwencje uzależnień - uczeń wie jakie są drogi zakażenia wirusem HIV, wie jak chronić swój organizm przed tą nieuleczalną chorobą - uczennica potrafi dbać o swoje zdrowie, korzysta z programów profilaktyki zdrowotnej |
VI. Przeciwdziałanie zaniedbywaniu przez uczniów obowiązku nauki. |
1. Systematyczny monitoring absencji na zajęciach szkolnych - sprawdzanie obecności uczniów na każdej jednostce lekcyjnej - odnotowywanie spóźnień - ustalenie powodów absencji - informowanie pedagoga o licznych absencjach - informowanie rodziców o frekwencji uczniów (rozmowy, spotkania, kierowanie pism). 2. Usprawiedliwianie nieobecności uczniów na zajęciach zgodnie ze Statutem Szkoły. 3. Ścisłe przestrzeganie zapisu Statutu Szkoły odnośnie wpływu nieusprawiedliwionych godzin na ocenę z zachowania. 4. Egzekwowanie od uczniów wiadomości z lekcji, na których byli nieobecni. 5. Comiesięczne podsumowanie frekwencji klas i podawanie do wiadomości ogółu młodzieży. 6. Nagradzanie klas i uczniów wyróżniających się dobrą frekwencją. 7. Motywowanie uczniów do nauki, wskazywanie na efektywne metody uczenia się.(lekcje wychowawcze, zajęcia z pedagogiem). 8. Rozbudzanie zainteresowań uczniów poprzez prowadzenie zajęć dodatkowych i organizowanie wycieczek o zróżnicowanej tematyce |
- wychowawcy - nauczyciele - nauczyciele - wychowawcy - wychowawcy, pedagog - wychowawcy - wychowawcy - nauczyciele - wychowawcy - dyrektor - wychowawcy, pedagog - nauczyciele, wychowawcy |
cały rok cały rok cały rok cały rok cały rok cały rok |
- uczeń bez wyraźnych powodów nie opuszcza zajęć lekcyjnych - rodzic zna bieżące problemy wychowawcze dotyczące jego dziecka - uczeń zna terminy usprawiedliwiania nieobecności - uczeń stara się, aby nieusprawiedliwione godziny nie były powodem obniżenia oceny z zachowania - uczeń rozumie potrzebę systematycznego uczenia się - uczeń jest motywowany do właściwej frekwencji - uczeń ma pozytywny stosunek do trudu nauki, potrafi efektywnie przyswajać wiedzę - uczeń rozwija swoje zainteresowania |
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym