Regulaminy - archiwum

Regulamin Internatu

I.  POSTANOWIENIA OGÓLNE

1. Internat jest placówką opiekuńczo - wychowawczą, działającą w ramach Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym, przeznaczoną dla uczniów szkoły mieszkających poza miejscowością, w której znajduje się szkoła.

2. Regulamin określa szczegółowe zasady działalności internatu, tworzy warunki dla rozwijania samorządności wychowanków, partnerstwa i współodpowiedzialności za funkcjonowanie placówki.

 

II.  CELE I ZADANIA INTERNATU

1. Celem internatu jest umożliwienie uczniom realizacji kształcenia i wspomaganie opiekuńczo - wychowawczej roli szkoły i rodziny oraz stwarzanie optymalnych warunków do rozwoju zamiłowań, zainteresowań i uzdolnień.

2. Internat zapewnia wychowankom stałą opiekę i realizację procesów wychowawczych w czasie odbywania przez nich nauki poza miejscem stałego zamieszkania.


3. Podstawowym zadaniem realizowanym przez zespół wychowawców w poszczególnych grupach jest dążenie do pełnego usamodzielnienia wychowanków i autonomii, poczucia własnej wartości i twórczej aktywności.

4. Do zadań internatu w szczególności należy:

a) zapewnienie wychowankom zakwaterowania za częściową odpłatnością i pełnego wyżywienia wg stawki zatwierdzonej przez Dyrektora Szkoły,
b) zapewnienie właściwych warunków sanitarno - higienicznych,
c) zapewnienie właściwych warunków do nauki, rozwijania zainteresowań i uzdolnień,
d) stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze oraz organizowania własnych imprez kulturalnych, naukowych i sportowych,
e) upowszechnianie różnych form aktywności fizycznej i dbałości o własny stan zdrowia,
f) wdrażanie do samodzielnego wykonywania różnych prac porządkowo - gospodarczych,
g) rozwijanie samorządności wychowanków, ich samodzielności i zaradności życiowej,
h) zapewnienie warunków do korzystania z podręcznej biblioteki, pokojów cichej nauki, dostępnych programów telewizyjnych i innych udogodnień socjalnych.

 

III.  ORGANIZACJA INTERNATU

1. Internat czynny jest w okresie trwania zajęć dydaktycznych
w szkole (od niedzieli godz. 1600 do piątku godz. 1500).

2. Podstawową komórkę organizacyjną internatu stanowi grupa wychowawcza.

3. Mieszkańcy internatu podzieleni są na grupy wychowawcze z uwzględnieniem wieku i klas. Liczebność grup może wynosić 35 - 40 osób

4. Opiekę wychowawczą nad grupą sprawuje wychowawca.

5. Kierownictwo internatu, w miarę możliwości kadrowo-organizacyjnych, powierza prowadzenie grupy wychowawcom przez cały okres pobytu wychowanków w placówce, aż do ukończenia nauki.

 6. W celu realizacji zadań opiekuńczo - wychowawczych działa „Zespół Wychowawczy Internatu" w skład, którego wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni internatu.

7. Zespół Wychowawczy ma prawo do dokonywania analizy działalności opiekuńczo - wychowawczej oraz formułowanie wniosków zmierzających do stałego podnoszenia jej poziomu.

8. Nadzór nad wykonaniem wniosków z posiedzeń Zespołu Wychowawczego oraz zadań z nich wynikających sprawuje kierownik internatu.

9. Przedstawiciele Zespołu Wychowawczego mają prawo do uzgadniania oceny z zachowania z wychowawcą klasy.

10.  Wychowawcy mają prawo uczestniczenia we wszystkich posiedzeniach rozpatrujących sprawy wychowanków z przydzielonej grupy.

11.  Podstawą realizacji zadań opiekuńczo - wychowawczych internatu jest roczny plan pracy opracowany przez kierownika internatu we współpracy z wychowawcami i zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną szkoły.

12.  Plan zajęć opiekuńczo-wychowawczych zatwierdza dyrektor szkoły.

13.  Rozkład dnia i tygodnia w internacie uwzględnia czas na naukę, pracę na rzecz internatu i środowiska, zajęcia kulturalne i sportowe oraz inne formy wypoczynku i rozrywki. Rozkłady te winny być zaopiniowane przez Zespół Wychowawczy internatu i Młodzieżową Radę Internatu.

14.  Reprezentantami ogółu mieszkańców internatu jest Młodzieżowa Rada Internatu.

15.  Pracami MRI kieruje 3-osobowy zarząd wybrany w demokratycznych wyborach. Kadencja zarządu MRI trwa 1 rok szkolny.

16.  Opiekę nad Młodzieżową Radą Internatu sprawuje wychowawca wybrany przez młodzież.

17.  Młodzieżowa Rada internatu może przedstawiać kierownikowi internatu, dyrektorowi szkoły, Zespołowi Wychowawczemu internatu oraz Radzie Pedagogicznej szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach, w szczególności dotyczących praw i obowiązków wychowanków.

18.   W internacie mogą działać organizacje młodzieżowe i społeczne. Zgodę na działalność tych organizacji wydaje dyrektor szkoły. Zadania tych organizacji określają ich statuty.

19.  Wewnętrzne życie wychowanków internatu regulują przepisy porządkowe opracowane na każdy rok szkolny przez kierownictwo internatu, opiniowane przez MRI, Zespół Wychowawczy i zatwierdzone przez dyrektora szkoły. Stanowią one integralną część Regulaminu internatu.

 
IV.  WYCHOWANKOWIE

1. O przyjęcie do internatu może ubiegać się każdy uczeń szkoły mieszkający poza terenem miejscowości, w której znajduje się szkoła.

2. Podanie o przyjęcie do internatu składa uczeń (rodzice, prawni opiekunowie) w trybie określonym przez dyrektora szkoły.

3. Wychowanek ma prawo do :

a) zakwaterowania za częściową odpłatnością i pełnego, odpłatnego wyżywienia;
b) korzystania z pomieszczeń, urządzeń i pomocy dydaktycznych internatu służących do nauki własnej, rozwijania i pogłębiania zainteresowań i uzdolnień;
c) wypoczynku i uczestniczenia we wszystkich zajęciach organizowanych w internacie oraz w porozumieniu z wychowawcą, w innych zajęciach kulturalnych, sportowych, turystycznych i technicznych w środowisku;
d) korzystania z pomocy wychowawców w rozwiązywaniu problemów osobistych oraz we wszystkich sprawach dotyczących nauki i zamieszkania w internacie;
e) współuczestniczenia poprzez MRI w decydowaniu o sprawach wychowawczych i organizacyjnych internatu;
f) przyjmowania na terenie internatu odwiedzin osób za wiedzą wychowawcy i przy przestrzeganiu ustalonych przepisów porządkowych;
g) opuszczania internatu w czasie wolnym do godz. 2100 po obowiązkowym wpisaniu sie do zeszytu wyjść;
h) zwolnienia w czasie nauki własnej w uzasadnionych przypadkach;

4. Obowiązkiem wychowanka mieszkającego w internacie jest:

a) wykorzystywać jak najpełniej czas i warunki do nauki;
b) przestrzegać postanowień przepisów porządkowych i stosować się do ramowego porządku dnia;
c) utrzymywać porządek, czystość, estetykę pokojów mieszkalnych, pomieszczeń internackich i otoczenia zewnętrznego;
d) dbać o sprzęt i wyposażenie, a za zawinione zniszczenia ponosić odpowiedzialność materialną;
e) uczestniczyć w doraźnych pracach na rzecz internatu i środowiska;
f) pełnić rzetelnie dyżury porządkowe;
g) dokonywać drobnych napraw sprzętu i poprawiać wystrój pokojów mieszkalnych;
h) podporządkować się poleceniom kierownika, wychowawców internatu i postanowieniom Młodzieżowej Rady Internatu;
i) każdorazowo zgłaszać wychowawcy wyjścia oraz wyjazdy i powroty w ciągu całego tygodnia;
j) odnosić się z szacunkiem do pracowników internatu i współmieszkańców, a w szczególności otaczać opieką najmłodszych kolegów;
k) przestrzegać zasad kulturalnego zachowania się w każdym miejscu;
l) oszczędnie i prawidłowo korzystać z energii elektrycznej oraz wody;
m) w razie choroby lub wypadku niezwłocznie zgłosić ten fakt do dyżurnego wychowawcy;

5. Za szczególnie rażące naruszenie zasad współżycia społecznego, szkodliwy wpływ na mieszkańców oraz w przypadku nie wywiązywania się z obowiązków, o których mowa w punkcie 4, wychowanek może utracić prawo do zamieszkania w internacie.

6. Decyzje o usunięciu wychowanka z internatu, po zaopiniowaniu przez Zespół Wychowawczy internatu, podejmuje dyrektor szkoły.

7. Od decyzji, o której mowa z pkt. 6, wychowanek może odwołać się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.

8. Wychowanek przeniesiony lub usunięty ze szkoły na mocy Uchwały RP i Decyzji Dyrektora szkoły traci prawo do zamieszkania w internacie.

9. Wychowankom szczególnie wyróżniającym mogą być przyznane następujące formy nagród:
a) pochwała wychowawcy;
b) pochwała kierownika internatu;
c) nagroda rzeczowa;
d) list pochwalny do rodziców;
e) pochwała dyrektora szkoły wobec całej społeczności uczniowskiej;


10.  W przypadku rażącego naruszenia zasad współżycia w internacie i przepisów porządkowych wychowanek może zostać ukarany:
a) ostrzeżeniem ze strony wychowawcy;
b) naganą kierownika internatu;
c) pisemnym zawiadomieniem rodziców i szkoły;
d) usunięciem z internatu Decyzją Dyrektora Szkoły na wniosek Zespołu Wychowawczego internatu.

11.  Kary porządkowe powinny być odnotowane w dokumentacji wychowawczej internatu.

 
V.  PRACOWNICY INTERNATU

1.W internacie zatrudnieni są:
a) pracownicy pedagogiczni
b) pracownicy administracji i obsługi

2. Pracownikami pedagogicznym są kierownik internatu i wychowawcy.

3. Obowiązki pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi określają odpowiednio: Karta Nauczyciela, Regulamin Pracy oraz szczegółowy zakres czynności i obowiązków.

 
  VI.  DOKUMENTACJA PRACY

  W Internacie prowadzi się następującą dokumentację:

  1. Plan Pracy internatu,
  2. Plany Pracy opiekuńczo-wychowawczej z grupą,
  3. Dzienniki zajęć wychowawczych,
  4. Księgę meldunkową wychowanków,
  5. Dziennik wyjść i wyjazdów wychowanków,
  6. Książkę protokołów posiedzeń Zespołu Wychowawczego internatu,
  7. Harmonogram pracy pracowników pedagogicznych internatu.

 

 

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 01.09.2005r.
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Anna Durlej
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 30 listopada 2009 12:49
Dokument wprowadzony do BIP przez: Anna Durlej
Ilość wyświetleń: 2394
30 listopada 2009 12:56 (Anna Durlej) - Zmiana treści dokumnetu.
30 listopada 2009 12:54 (Anna Durlej) - Zmiana treści dokumnetu.
30 listopada 2009 12:53 (Anna Durlej) - Zmiana treści dokumnetu.