I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Internat jest placówką opiekuńczo - wychowawczą, działającą w ramach Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym, przeznaczoną dla uczniów szkoły mieszkających poza miejscowością, w której znajduje się szkoła.
2. Regulamin określa szczegółowe zasady działalności internatu, tworzy warunki dla rozwijania samorządności wychowanków, partnerstwa i współodpowiedzialności za funkcjonowanie placówki.
II. CELE I ZADANIA INTERNATU
1. Celem internatu jest umożliwienie uczniom realizacji kształcenia i wspomaganie opiekuńczo - wychowawczej roli szkoły i rodziny oraz stwarzanie optymalnych warunków do rozwoju zamiłowań, zainteresowań i uzdolnień.
2. Internat zapewnia wychowankom stałą opiekę i realizację procesów wychowawczych w czasie odbywania przez nich nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
3. Podstawowym zadaniem realizowanym przez zespół
wychowawców w poszczególnych grupach jest dążenie do pełnego
usamodzielnienia wychowanków i autonomii, poczucia własnej wartości i
twórczej aktywności.
4. Do zadań internatu w szczególności należy:
a) zapewnienie wychowankom zakwaterowania za częściową
odpłatnością i pełnego wyżywienia wg stawki zatwierdzonej przez Dyrektora
Szkoły,
b) zapewnienie właściwych warunków sanitarno -
higienicznych,
c) zapewnienie właściwych warunków do nauki, rozwijania
zainteresowań i uzdolnień,
d) stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze oraz
organizowania własnych imprez kulturalnych, naukowych i sportowych,
e) upowszechnianie różnych form aktywności fizycznej i
dbałości o własny stan zdrowia,
f) wdrażanie do samodzielnego wykonywania różnych prac
porządkowo - gospodarczych,
g) rozwijanie samorządności wychowanków, ich
samodzielności i zaradności życiowej,
h) zapewnienie warunków do korzystania z podręcznej
biblioteki, pokojów cichej nauki, dostępnych programów telewizyjnych i innych
udogodnień socjalnych.
III. ORGANIZACJA INTERNATU
1. Internat czynny jest w okresie trwania zajęć
dydaktycznych
w szkole (od niedzieli godz. 1600 do piątku godz. 1500).
2. Podstawową komórkę organizacyjną internatu stanowi
grupa wychowawcza.
3. Mieszkańcy internatu podzieleni są na grupy wychowawcze z uwzględnieniem wieku i klas. Liczebność grup może wynosić 35 - 40 osób
4. Opiekę wychowawczą nad grupą sprawuje wychowawca.
5. Kierownictwo internatu, w miarę możliwości
kadrowo-organizacyjnych, powierza prowadzenie grupy wychowawcom przez cały
okres pobytu wychowanków w placówce, aż do ukończenia nauki.
6. W celu realizacji zadań opiekuńczo - wychowawczych działa
„Zespół Wychowawczy Internatu" w skład, którego wchodzą wszyscy pracownicy
pedagogiczni internatu.
7. Zespół Wychowawczy ma prawo do dokonywania analizy
działalności opiekuńczo - wychowawczej oraz formułowanie wniosków zmierzających
do stałego podnoszenia jej poziomu.
8. Nadzór nad wykonaniem wniosków z posiedzeń Zespołu
Wychowawczego oraz zadań z nich wynikających sprawuje kierownik internatu.
9. Przedstawiciele Zespołu Wychowawczego mają prawo do
uzgadniania oceny z zachowania z wychowawcą klasy.
10. Wychowawcy
mają prawo uczestniczenia we wszystkich posiedzeniach rozpatrujących sprawy
wychowanków z przydzielonej grupy.
11. Podstawą
realizacji zadań opiekuńczo - wychowawczych internatu jest roczny plan pracy
opracowany przez kierownika internatu we współpracy z wychowawcami i
zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną szkoły.
12. Plan
zajęć opiekuńczo-wychowawczych zatwierdza dyrektor szkoły.
13. Rozkład
dnia i tygodnia w internacie uwzględnia czas na naukę, pracę na rzecz internatu
i środowiska, zajęcia kulturalne i sportowe oraz inne formy wypoczynku i
rozrywki. Rozkłady te winny być zaopiniowane przez Zespół Wychowawczy internatu
i Młodzieżową Radę Internatu.
14. Reprezentantami
ogółu mieszkańców internatu jest Młodzieżowa Rada Internatu.
15. Pracami
MRI kieruje 3-osobowy zarząd wybrany w demokratycznych wyborach. Kadencja zarządu
MRI trwa 1 rok szkolny.
16. Opiekę
nad Młodzieżową Radą Internatu sprawuje wychowawca wybrany przez młodzież.
17. Młodzieżowa
Rada internatu może przedstawiać kierownikowi internatu, dyrektorowi szkoły,
Zespołowi Wychowawczemu internatu oraz Radzie Pedagogicznej szkoły wnioski i
opinie we wszystkich sprawach, w szczególności dotyczących praw i obowiązków wychowanków.
18. W internacie mogą działać organizacje
młodzieżowe i społeczne. Zgodę na działalność tych organizacji wydaje dyrektor
szkoły. Zadania tych organizacji określają ich statuty.
19. Wewnętrzne
życie wychowanków internatu regulują przepisy porządkowe opracowane na każdy
rok szkolny przez kierownictwo internatu, opiniowane przez MRI, Zespół
Wychowawczy i zatwierdzone przez dyrektora szkoły. Stanowią one integralną
część Regulaminu internatu.
IV. WYCHOWANKOWIE
1. O przyjęcie do internatu może ubiegać się każdy uczeń
szkoły mieszkający poza terenem miejscowości, w której znajduje się szkoła.
2. Podanie o przyjęcie do internatu składa uczeń (rodzice,
prawni opiekunowie) w trybie określonym przez dyrektora szkoły.
3. Wychowanek ma prawo do :
a) zakwaterowania za częściową odpłatnością i pełnego,
odpłatnego wyżywienia;
b) korzystania z pomieszczeń, urządzeń i pomocy
dydaktycznych internatu służących do nauki własnej, rozwijania i pogłębiania
zainteresowań i uzdolnień;
c) wypoczynku i uczestniczenia we wszystkich zajęciach
organizowanych w internacie oraz w porozumieniu z wychowawcą, w innych zajęciach
kulturalnych, sportowych, turystycznych i technicznych w środowisku;
d) korzystania z pomocy wychowawców w rozwiązywaniu
problemów osobistych oraz we wszystkich sprawach dotyczących nauki i
zamieszkania w internacie;
e) współuczestniczenia poprzez MRI w decydowaniu o
sprawach wychowawczych i organizacyjnych internatu;
f) przyjmowania na terenie internatu odwiedzin osób za
wiedzą wychowawcy i przy przestrzeganiu ustalonych przepisów porządkowych;
g) opuszczania internatu w czasie wolnym do godz. 2100 po obowiązkowym wpisaniu sie do zeszytu wyjść;
h) zwolnienia w czasie nauki własnej w uzasadnionych
przypadkach;
4. Obowiązkiem wychowanka mieszkającego w internacie jest:
a) wykorzystywać jak najpełniej czas i warunki do nauki;
b) przestrzegać postanowień przepisów porządkowych i
stosować się do ramowego porządku dnia;
c) utrzymywać porządek, czystość, estetykę pokojów
mieszkalnych, pomieszczeń internackich i otoczenia zewnętrznego;
d) dbać o sprzęt i wyposażenie, a za zawinione zniszczenia
ponosić odpowiedzialność materialną;
e) uczestniczyć w doraźnych pracach na rzecz internatu i
środowiska;
f) pełnić rzetelnie dyżury porządkowe;
g) dokonywać drobnych napraw sprzętu i poprawiać wystrój
pokojów mieszkalnych;
h) podporządkować się poleceniom kierownika, wychowawców
internatu i postanowieniom Młodzieżowej Rady Internatu;
i) każdorazowo zgłaszać wychowawcy wyjścia oraz wyjazdy i powroty w ciągu całego tygodnia;
j) odnosić się z szacunkiem do pracowników internatu i współmieszkańców, a w szczególności otaczać opieką najmłodszych kolegów;
k) przestrzegać zasad kulturalnego zachowania się w każdym
miejscu;
l) oszczędnie i prawidłowo korzystać z energii
elektrycznej oraz wody;
m) w razie choroby lub wypadku niezwłocznie zgłosić ten
fakt do dyżurnego wychowawcy;
5. Za szczególnie rażące naruszenie zasad współżycia
społecznego, szkodliwy wpływ na mieszkańców oraz w przypadku nie wywiązywania
się z obowiązków, o których mowa w punkcie 4, wychowanek może utracić prawo do
zamieszkania w internacie.
6. Decyzje o usunięciu wychowanka z internatu, po
zaopiniowaniu przez Zespół Wychowawczy internatu, podejmuje dyrektor szkoły.
7. Od decyzji, o której mowa z pkt. 6, wychowanek może
odwołać się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
8. Wychowanek przeniesiony lub usunięty ze szkoły na mocy
Uchwały RP i Decyzji Dyrektora szkoły traci prawo do zamieszkania w internacie.
9. Wychowankom szczególnie wyróżniającym mogą być
przyznane następujące formy nagród:
a) pochwała wychowawcy;
b) pochwała kierownika internatu;
c) nagroda rzeczowa;
d) list pochwalny do rodziców;
e) pochwała dyrektora szkoły wobec całej społeczności
uczniowskiej;
10. W
przypadku rażącego naruszenia zasad współżycia w internacie i przepisów
porządkowych wychowanek może zostać ukarany:
a) ostrzeżeniem ze strony wychowawcy;
b) naganą kierownika internatu;
c) pisemnym zawiadomieniem rodziców i szkoły;
d) usunięciem z internatu Decyzją Dyrektora Szkoły na
wniosek Zespołu Wychowawczego internatu.
11. Kary
porządkowe powinny być odnotowane w dokumentacji wychowawczej internatu.
V. PRACOWNICY INTERNATU
1.W internacie zatrudnieni są:
a) pracownicy pedagogiczni
b) pracownicy administracji i obsługi
2. Pracownikami pedagogicznym są kierownik internatu i wychowawcy.
3. Obowiązki pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi określają odpowiednio: Karta Nauczyciela, Regulamin Pracy oraz szczegółowy zakres czynności i obowiązków.
VI. DOKUMENTACJA
PRACY
W Internacie
prowadzi się następującą dokumentację:
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym