Programy

Program Wychowawczy

MISJA SZKOŁY, CELE EDUKACYJNE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

 
Nasza szkoła:

·        jest miejscem harmonijnego rozwoju człowieka
·        promuje i respektuje ogólnoludzki system wartości
·        uczy szacunku do prawdy
·        uczy tolerancji i odpowiedniej postawy wobec otaczającego świata
·        pielęgnuje tradycje narodowe i regionalne, uczy odbioru świata
·        integruje młodzież ze środowiskiem, organizuje kontakty z rówieśnikami           w kraju i za granicą
·        wspomaga rodzinę w wychowaniu
·        uczy samodzielności i komunikowania się, rozwiązywania problemów, rozwija samorządność
·        wyzwala aktywność, uczy stosować wiedze w praktyce
·        przygotowuje do samodzielnego życia i pracy zawodowej
·        zapobiega zjawiskom agresji i przemocy, stwarza bezpieczne warunki edukacji
·        wspiera uczniów w  pokonywaniu trudności
·        wdraża do dyscypliny i samodyscypliny
·        jest szkołą twórczą i przyjazną uczniowi
·        stwarza jak najlepsze warunki do nauki
·        w pełni akceptuje indywidualność ucznia

I . Program realizowany jest pod hasłem:
„Wychowanie do dojrzałej osobowości"

- we współpracy z rodzicami w zakresie wychowania
- we współpracy wychowawców klas i internatu z nauczycielami
- z udziałem w realizacji Programu takich instytucji jak:


·        Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Staszowie
·        Staszowski Ośrodek Kultury
·        Centrum Kształcenia w Połańcu
·        Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Staszowie
·        Komenda Powiatowa Policji w Staszowie
·        Ośrodek Pomocy Społecznej w Rytwianach
·        Samodzielny Niepubliczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Koniemłotach
·        Redakcja pisma „Powiat Staszowski"
·        Stowarzyszenie Pro Civitas
·        Świętokrzyski Ruch Trzeźwości

1.     Za realizację zadań Programu Wychowawczego odpowiedzialni są:

·        Dyrektor
·        Wychowawcy klas oraz nauczyciele
·        Pedagog szkolny
·        Kierownik i wychowawcy internatu
·        Samorząd Uczniowski
·        Rada Rodziców

2.     Nauczyciele i wychowawcy w pełni respektują prawo rodziców do wychowywania swoich dzieci.

3.     Szkoła spełnia rolę pomocniczą wobec rodziny, wspierając ją w procesie wychowania.

4.     Kierownik internatu, Samorząd Uczniowski i Rada Rodziców realizują zadania według opracowanych i zatwierdzonych planów pracy.

5.     Program wychowawczy będzie ulegał stałej ewaluacji i ciągłemu ulepszaniu.


Zadania wychowawcy klasy i wychowawcy internatu:

1.     Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawcy opiekowali się danym oddziałem lub grupą w ciągu całego etapu edukacyjnego.

2.     Opracowanie i prowadzenie dokumentacji:

Wychowawca:
·        opracowuje klasowy lub grupowy plan wychowawczy, który jest przedstawiony rodzicom
·        ustala w porozumieniu z uczniami treści i formy zajęć tematycznych na godziny do dyspozycji wychowawcy
·        prowadzi dziennik, arkusze ocen, zeszyt spostrzeżeń o wychowankach, wypisuje świadectwa szkolne
·        ustala i wystawia oceny z zachowania według szczegółowych kryteriów

  3. Tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia  się i przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie

·        kształtuje kulturę osobistą wychowanków
·        udziela uczniom wsparcia psychicznego
·        otacza indywidualną opieką każdego wychowanka
·        swoją postawą i działaniami wspiera rozwój uczniów
·        pomaga poszerzyć zainteresowania wychowanków
·         czuwa nad postępami w nauce i frekwencją sowich podopiecznych
·         organizuje różne formy pomocy dla uczniów
·         współdziała z nauczycielami i koordynuje ich działania wobec wychowanków
·        dba o przestrzeganie praw i obowiązków ucznia zgodnie ze Statutem Szkoły
·         wnioskuje o nagradzanie wychowanków
·         stosuje karę upomnienia
·        udziela pochwały

4. Inspirowanie działań zespołowych uczniów.

·        stwarza sytuacje wychowawcze, które pomagają integrować klasę lub grupę
·        organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego - wycieczki, studniówki, wieczorki

5. Współpraca z rodzicami

·        okazuje pomoc rodzicom w działaniach wychowawczych
·        umożliwia rodzicom kontakt z nauczycielami
·        włącza rodziców  w sprawy życia klasy, szkoły i internatu
·        organizuje spotkania zespołowe rodziców
·        utrzymuje z rodzicami kontakt indywidualny w celu informowania rodziców wynikach w nauce i zachowaniu
·        zapoznaje rodziców z planem pracy wychowawcy
·        zapoznaje rodziców ze szczegółowymi kryteriami ocen z zachowania i trybem odwołań od tych ocen
·        dokonuje wespół z rodzicami wyboru klasowych Rad Rodziców
·        współpracuje z rodzicami w rozwiązywaniu trudniejszych problemów wychowawczych
·        udziela informacji na temat instytucji wspierających rodziców   procesie wychowania

6. Współdecydowanie o przyznaniu pomocy materialnej swoim wychowankom.


Prawa i obowiązki rodziców w zakresie wychowania wobec uczniów
Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sichowie Dużym

1.     Rodzic ma prawo do:

·        znajomości zadań i zamierzeń wychowawczych szkoły, klasy lub grupy wychowawczej w internacie
·        uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat postępów lub trudności wychowawczych swego dziecka
·        włączenia się w życie Szkoły, klasy lub internatu po uzgodnieniu z dyrekcją, kierownikiem internatu lub wychowawcą
·        znajomości kryteriów ocen z zachowania
·        współdecydowania w sprawach dotyczących wychowywania swoich dzieci

2.     Do obowiązku rodziców należy:

·        stwarzanie właściwej atmosfery w domu rodzinnym
·        zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne
·        udział w spotkaniach organizowanych przez dyrekcję lub wychowawcę
·        zgłaszanie się do Szkoły w przypadku wezwania
·        pokrywanie w miarę możliwości finansowych kosztów wycieczek
i imprez organizowanych przez szkołę
·        ponoszenie odpowiedzialności materialnej za szkody wynikłe
z winy ucznia

 

WSPIERANIE PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU EMOCJONALNEGO

Cele ogólne

Zadania szkoły

Cele operacyjne

Odpowiedzialni

1

2

3

4

 

 

 

 

Kształtowanie poczucia własnej wartości ucznia.

1.Rozpoznanie środowiska rodzinnego ucznia.
- wywiad
- ankieta

2. Zapoznanie z możliwościami oraz indywidualnymi potrzebami ucznia

 

 

3. Zapoznanie   z typami temperamentów - rozpoznanie swoich słabych      i mocnych stron.

 

4. Uświadamianie uczniowi wpływu emocji na jego zachowanie.


5.Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów międzyludzkich.


6.Kształtowanie postaw asertywnych.

 

 
7. Kształtowanie umiejętności interpersonalnych ucznia.


8. Uczenie etycznego zachowania.

 

 


9.Utrzmanie stałego kontaktu    z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną  w Staszowie.

10. Pomoc materialna uczniom.

 
11. Współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej.

- uczeń potrafi     w sposób prawidłowy rozpoznać swoje potrzeby

 
- uczeń zna swój poziom rozwoju psychicznego, emocjonalnego, uświadamia sobie przyczyny swojego zachowania

 
- uczeń rozpozna swój temperament

 

 

 

- uczeń potrafi panować nad swoimi emocjami

 
 
- uczeń potrafi rozwiązywać konflikty

 

 
- uczeń potrafi mówić „nie"       w sytuacjach trudnych               i zagrażających mu

 
- uczeń umie pracować w grupie, potrafi nawiązać z rówieśnikami

 
- uczeń odróżnia i właściwie ocenia pożądane  i niepożądane przejawy zachowań  i postaw

 
- uczeń wie, gdzie może zwrócić się o pomoc

 


 - uczeń ma poczucie wsparciawsparcia

- wychowawcy, pedagog , rodzice

 

 
- nauczyciel psychologii

 

 

 

- nauczyciel psychologii

 

 

 

- nauczyciel psychologii
- wychowawcy

 

- wychowawcy,
- pedagog

 

 

- wychowawcy,
- pedagog

 

 

- wychowawcy
- pedagog

 

 
- wychowawcy
- ksiądz
- pedagog

 

 

- wychowawcy
- pedagog

 

 

- dyrektor
- wychowawcy

 
- wychowawcy
- pedagog

 

WSPIERANIE PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU INTELEKTUALNEGO

Cele ogólne

Zadania szkoły

Cele operacyjne

Odpowiedzialni

1.

2.

3.

4.

I. Rozwijanie uzdolnień

i zainteresowań.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

1. Prowadzenie lekcji aktywizującymi metodami.

 

 
2. Korzystanie  z programów komputerowych  i innych nowatorskich pomocy dydaktycznych na lekcjach.

 

 

 

 
 
3.Angażowanie uczniów do zajęć pozalekcyjnych - prowadzenie Kroniki Szkoły, aktualizacja gablot, przygotowanie uroczystości szkolnych, udział w dodatkowych zajęciach (wg .typów zajęć zaproponowanych przez nauczycieli)

 
4. Systematyczne uzupełnianie księgozbioru biblioteki szkolnej.

 

 

5. Organizowanie wycieczek tematycznych.

 
6. Przygotowanie uczniów do egzaminu z przygotowania zawodowego              i matury.

 

7. Przygotowanie uczniów do udziału    w olimpiadach  i konkursach:

- wiedzy o AIDS

- OW i UR

- BHP

- literackich,

- przeglądach artystycznych

 
8. Wdrażanie uczniów do samodzielnego poszukiwania informacji                  z różnych źródeł.
- uczeń rozumie potrzebę własnego rozwoju intelektualnego

 

- uczeń jest aktywny, zespołowo rozwiązuje problemy,

- uczeń potrafi posługiwać się komputerem - zna i praktycznie wykorzystuje technologie informatyczno-komunikacyjne    w edukacji szkolnej,

 
- uczeń potrafi zrelacjonować wydarzenia z życia szkoły

- uczeń potrafi dobierać materiały tematyczne.

- uczeń potrafi korelować  i grupować wiadomości               z różnych przedmiotów,

- uczeń rozbudza       i rozwija potrzebę czytelniczą   i informacyjną związaną z nauką szkolną i indywidualnymi zainteresowaniami,

 
- uczeń potrafi dociekliwie poznawać,

 
- uczeń nabywa wiedzę niezbędna do zdania tych egzaminów

 

 
- uczeń rozwija swoje zainteresowania

 

 

 

 

 

 

 
- uczeń umie korzystać ze źródeł umożliwiających samokształcenie
- nauczyciele

 

 

 
- nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

- opiekun Samorządu Uczniowskiego

- nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 




-  wychowawcy

 

 
- nauczyciele
przedmiotów zawodowych



 

- pedagog
- nauczyciele


 

 

 

 

 

 

 
- nauczyciele
II. Mobilizowanie do uczestnictwa w kulturze.

 

1. Organizowanie wyjazdów do kina, teatru, na wystawy, do muzeum.

 

2.Promowanie wartościowej literatury, filmu, muzyki.

 

3. Poznanie historii, tradycji, twórców i dzieł naszego narodu.

 
4. Umiejscowienie historii swojego regionu                 w ogólnopolskim kontekście.

 
5. „Jestem Europejczykiem" - poszukiwanie miejsca, regionu, Polski w kulturze europejskiej - warsztaty dla kl. II „Polska - kraj atrakcyjny turystycznie".

 
6. Współpraca ze Staszowskim Ośrodkiem Kultury

- uczeń bierze udział kulturalnych wystawach, imprezach kulturalnych

 
- uczeń potrafi odróżnić kicz filmowy, muzyczny , literacki od wartościowych dzieł kultury.

 
- uczeń szanuje dziedzictwo kulturowe

 

- uczeń rozumie związki pomiędzy historią ojczystą  a wydarzeniami historii powszechnej


- uczeń zna najbardziej atrakcyjne turystycznie miejsca Polski

 

 

 

- uczeń rozwija się artystycznie

 

- wychowawcy, Rada Rodziców

 

 

- nauczyciele poloniści

 

 

- nauczyciele historii

 

 
- nauczyciele poloniści

- nauczyciele historii

 
- nauczyciel geografii

 

 

 

 


- nauczyciele

 

III. Kultywowanie tradycji szkolnych

1. Tworzenie    i aktualizowanie dokumentacji szkoły, harmonogramu uroczystości szkolnych.


2. Organizacja uroczystości szkolnych.

 

 

 

 

3.Przeprowadzenie  akcji na rzecz Domu Dziecka     w Łoniowie

Przeprowadzenie akcji Góra Grosza na rzecz fundacji „Nasz dom" oraz akcji „Góra złota".

- uczeń potrafi być twórczy, potrafi tworzyć, sam prezentować swoją twórczość

 

- uczeń wykazuje postawę samodyscypliny
- uczeń potrafi ładnie wypowiadać się
- uczeń potrafi przygotować, zorganizować uroczystość szkolną

 

- uczeń zna  i stosuje wartości cenione       w społeczeństwie

- uczeń jest wrażliwy na potrzeby innych

- dyrektor

 

 

 

- nauczyciele odpowiedzialni za zorganizowanie uroczystości szkolnych

 

 

 

-  opiekun Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy

 

WSPIERANIE ROZWOJU SPOŁECZNEGO

Cele ogólne

Zadani szkoły

Cele operacyjne

Odpowiedzialni

1.

2.

3.

4.

I. Rozwijanie samorządności

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1.Przeprowadzenie demokratycznych wyborów do Samorządu Uczniowskiego

 


2.Upowszechnianie treści zawartych w Statucie Szkoły.

 

3. Wdrażanie uczniów do:
- poszanowania mienia i pomocy szkolnych

- dbałości o estetyczny wystrój sal lekcyjnych,

- utrzymanie ładu, porządku i czystości w szkole

- pełnienie dyżurów klasowych na terenie parku.

 
4. Udział uczniów  w organizowaniu uroczystości, wycieczek klasowych - wpływanie na proces integrowania zespołu klasowego.
 

5. Propagowanie odpowiedniego stroju podczas uroczystości szkolnych.

 



6. Kształtowanie umiejętności podejmowania zespołowego wysiłku.


7. Uczestniczenie  w konkursie  o tytuł „Najlepszej klasy" - uczenie zdrowej rywalizacji.

- uczeń zna procedury demokratyczne

- uczeń zna rolę Samorządu jako rzecznika jego praw


- uczeń zna swoje prawa i obowiązki
akceptuje je i przestrzega

 
- uczeń dba o estetykę własną i otoczenia

- uczeń ponosi odpowiedzialność za powierzone zadania

 

 

 

 

 
- uczeń potrafi funkcjonować  w grupie  i budować odpowiednie więzi,

 

 
- uczeń identyfikuje się ze społecznością szkolną, potrafi odpowiednio zachować się na uroczystościach szkolnych.

 
- uczeń potrafi działać w grupie

 

 
- uczeń potrafi prezentować swoje osiągnięcia

 

 
- opiekun Samorządu Uczniowskiego

 

 

- dyrektor
- wychowawcy
- nauczyciele

 

- nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 
- nauczyciele
-  wychowawcy

 

 

 
- wychowawcy,
- nauczyciele

 

 

 

- wychowawcy

 

 

- wychowawcy

 

II. Kształtowanie racjonalnych postaw wobec zagrożeń.

 

1. Informowanie uczniów o różnych zagrożeniach - przemoc, sekty, nikotynizm, alkoholizm, narkotyki, HIV - AIDS

 
2. Współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno - Epidemiologiczną w Staszowie, z PCK           w Staszowie.

 
3. Organizowanie warsztatów z pracownikami Stacji Sanitarno - Epidemiol., policji, specjalistów od pierwszej pomocy przedmedycznej, psychologiem.

 
4. Prezentacja broszur, książek, filmów traktujących o zagrożeniach.


5.Przeprowadzenie pogadanki na temat zagrożeń jakie niosą sekty (kl. I).

 

6. Uczestniczenie   w spektaklach traktujących o zagrożeniach

 
7. Realizacja programu profilaktycznego „Już teraz mogę zadbać o zdrowie mojego przyszłego dziecka".

 
- uczeń umie rozpoznać zagrożenia, zna źródła zakażeń wirusem HIV

 

- uczeń wie, gdzie zwrócić się  o pomoc dla siebie i bliskich      w sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu

 
- uczeń wie w jakich sprawach może zwrócić się do wymienionych instytucji

 

 

- uczeń rozpoznaje konsekwencje ryzykownych zachowań

 
- uczeń umie przeciwstawić się zagrożeniom szczególnie w sytuacji presji środowiskowej

 
- uczeń uświadamia sobie jak zachować się w trudnej sytuacji


- uczniowie przygotowują się do odpowiedzialnego rodzicielstwa

 

- nauczyciele, pedagog , pracownicy Sanepidu, Poradni Psych.-Ped., policji, ksiądz

- dyrektor,
- pedagog ,
- wychowawcy

 

 

- pedagog
 

 

 

 

 
- pedagog
 

 

 
- pedagog
- wychowawcy

 

 

- pedagog ,
- ksiądz

 

- wychowawcy
- pedagog




III. Współpraca rodzicami - wspieranie rodziców wychowaniu młodzieży.

 

 

1. Uzupełnienie składu Rady Rodziców.

 


2. Wybór trójek klasowych.

3. Organizowanie wywiadówek                i indywidualnych spotkań z rodzicami.

 

 

 
4. Udział rodziców w uroczystościach

 

 

5. Angażowanie rodziców w sprawowaniu opieki nad uczniami w trakcie wycieczek, w pracach na rzecz szkoły,                  w pozyskiwaniu środków finansowych.

6.Współpraca                z rodzicami                 w rozwiązywaniu problemów wychowawczych           i dydaktycznych uczniów.

 
- rodzice współpracują              z dyrekcją szkoły, wychowawcami, nauczycielami.

- rodzice angażują się w sprawy szkoły

- rodzice                       i nauczyciele przekazują                   i pozyskują informacje                  o sytuacji materialnej, zdrowotnej, stanie emocjonalnym ucznia.


- rodzice biorą aktywny udział   w uroczystościach szkolnych oraz je współtworzą


- rodzice wspierają szkołę w jej działaniach wychowawczych

 

 

- rodzice współpracuje ze szkołą  w rozwiązywaniu trudności dydaktycznych  wychowawczych uczniów

- dyrektor
- rodzice
- wychowawcy

 

- wychowawcy

 
- dyrektor
- wychowawcy

 

 

 

 
- dyrektor
- wychowawcy

 

 

- wychowawcy

 

 

 

 
- dyrektor
- wychowawcy, 
- pedagog

 

 

IV. Przygotowanie uczniów do życia w rodzinie.

 

1. Realizowanie programu „wychowanie do życia w rodzinnie"

2. Realizacja tematyki prorodzinnej na lekcjach wychowawczych, zajęciach z pedagogiem, religii.

3. Rozwijanie postaw tolerancji wobec ludzi niepełnosprawnych, innych ras   i poglądów.


4.Kształtowanie szacunku do tradycji i historii własnej rodziny - zrozumienie, że rodzina to grupa najważniejszych przyjaciół.

 

5. Poznanie potrzeb i zagrożeń okresu dorastania                       i młodości, uczenie się odpowiedzialnych postaw.

 

6. Przeprowadzenie warsztatów „ Jak się przygotować do macierzyństwa"

uczeń zna wartości rodzinne

 
- uczeń rozumie rolę rodziny

 

 

 

 

 
- uczeń potrafi współistnieć  z ludźmi innych ras i poglądów.

 

 

 

- uczeń szanuje tradycje rodzinne, pielęgnuje obyczaje                     i zwyczaje rodzinne

 

 
- uczeń lepiej poznaje samego siebie
- uczennica zna istotę odpowiedzialnego macierzyństwa

- nauczyciel wdż

 

- wychowawcy, ksiądz, pedagog

 

- wychowawcy, pedagog, ksiądz

 

-nauczyciele

 

 

 

 

- nauczyciel wdż
- wychowawcy

 

 

 

- nauczyciel wdż

 

 

V. Kształtowanie postaw obywatelskich

 

1. Poznanie praw i obowiązków obywatelskich, wdrażanie do ich wypełniania na poziomie szkoły.


2. Analizowanie znaczenia i wywiązywania się z obowiązków szkolnych   i społecznych.

3. Przygotowanie do prawidłowego funkcjonowania w grupie, pełnienia odpowiednich ról.

 
4. Organizacja uroczystości szkolnej w ramach kształtowania postaw obywatelskich:
- Dzień Edukacji Narodowej
- Narodowe Święto Niepodległości


5. Organizowanie wycieczek - poznanie miejsc pamięci narodowej i miejsc związanych z historią regionu.


6. Promowanie idei humanitaryzmu poprzez uczniów zrzeszonych w Szkolnym Kole PCK

 

7. Umieszczenie w tematyce godzin do dyspozycji wychowawcy treści pro obywatelskich.

- uczeń zna  i stosuje prawa i obowiązki obywatelskie

 

 

 - uczeń nie zaniedbuje obowiązku szkolnego

 

- uczeń potrafi efektywnie współpracować  w zespole

 

- uczeń zna i szanuje symbole narodowe

- uczeń zna najważniejsze wydarzenia historyczne, szanuje dobro wspólne


- uczeń zna historię swojego regionu

 

 

 
- uczeń orientuje się jakie jest Międzynarodowe Prawo Humanitarne

 

 - uczeń kształtuje w sobie postawy patriotyczne

 

- dyrektor
- wychowawcy
- nauczyciel wos

 

 

- wychowawcy, rodzice

 

   
- wychowawcy, nauczyciel wos

 

 

- nauczyciele
odpowiedzialni za uroczystość

 

 

 

- wychowawcy

 

 

 

- Szkolne Koło PCK, pedagog

 

 

- wychowawcy
- nauczyciele historii, wos


 
VI. Kształtowanie postaw proekologicznych.

 

1. Organizowanie akcji „Sprzątanie Świata"

 

2. Dbanie o czytać otoczenia szkoły, realizowanie dyżurów klas na terenie parku.

3. Promowanie zdrowego stylu życia.

 
4. Uświadomienie wpływu człowieka na otaczającą przyrodę. Organizacja konkursu proekologicznego.


5. Uwrażliwienie na piękno przyrody w trakcie wycieczek klasowych.

 

6. Znajomość potrzeb w zakresie ochrony środowiska i zasad zachowania się na terenach chronionych.

 
- uczeń rozumie potrzebę ochrony środowiska naturalnego

- uczeń podejmuje inicjatywy na rzecz ochrony środowiska

 
- uczeń prowadzi higieniczny tryb życia

 
- uczeń ma świadomość wpływu człowieka na otaczającą go przyrodę

 
- uczeń umie patrzeć na otaczającą rzeczywistość jako źródło inspiracji do własnej twórczości.


- uczeń przestrzega zachowań dotyczących ochrony przyrody, współdziała z nią.

 
- nauczyciele

 

 
- wychowawcy

 

 
- nauczyciel biologii,
- wychowawcy,

- nauczyciel biologii, w -fu,

 

 

- wychowawcy

 

 

 
 - nauczyciel  biologii

 


VII. Kształtowanie postaw prozawodowych

1. Uczestniczenie uczniów w zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych.

2. Wykonanie pomocy dydaktycznych w ramach zajęć praktycznych.

 
3. Zapoznanie uczniów z aktualnie obowiązującymi dokumentami potrzebnymi do ubiegania się o pracę:
- pisanie życiorysu
- pisanie listu motywacyjnego
- zasady przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej

 
4. Współpraca z PUP w Staszowie.

 

5. Udzielanie pomocy     w podejmowaniu życiowych decyzji dotyczących dalszej drogi kształcenia.

- uczeń umie wykorzystać nabytą wiedzę w praktycznych działaniach

- umie zaprezentować swoje umiejętności zawodowe

 

- zna zasady pisania c.v., listu motywacyjnego

 

 

 

 

 

  - dostrzega rolę wykształcenia we współczesnym świecie

 
- uczeń podejmuje decyzję o dalszej karierze w kontekcie swoich predyspozycji osobowościowych i intelektualnych

- nauczyciele praktycznej nauki zawodu

 

- nauczyciele przedmiotow zawodowych


 
- nauczyciele ekonomii

 

 

 

 

 

 
- nauczyciele ekonomii

 

- wychowawcy
- rodzice
- pedagog

 

KSZTAŁTOWANIE OGÓLNEJ SPRAWNOŚCI CZŁOWIEKA   I  DBAŁOŚCI O WŁASNE ZDROWIE

Cele ogólne

Zadania szkoły

Cele operacyjne

Odpowiedzialni

1.

2.

3.

4.

I. Propagowanie zdrowego stylu życia.

 

1. Realizowanie programu wychowania fizycznego, udział uczniów sekcjach sportowych.


2. Przekazywanie na lekcjach podstawowej wiedzy na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego.

 
3. Zapoznanie z bezpiecznymi formami spędzania wolnego czasu.

 
4.Zapoznanie               z różnymi technikami relaksacyjnymi.

 

5. Propagowanie idei dbania   o zdrowie      w kontekście przyszłego macierzyństwa.


6. Profilaktyka cewy nerwowej.

 

7. Spotkanie         z pracownikiem PPPP                        w Staszowie odnośnie uzależnień.


8. Organizacja zajęć na temat pierwszej pomocy.

-  uczeń zna korzyści płynące  z aktywnego wypoczynku                i uprawiania sportu

 

- uczeń rozumie potrzebę i zna zasady dbania            o własne ciało, zdrowie, sprawność fizyczną.

- uczeń rozumie pojęcie rekreacji         i turystyki,

 

- uczeń zna techniki relaksacyjne

 

 
- uczennica wie jak należy dbać          o zdrowie przed ciąża i w jej trakcie

 

- uczennica rozumie potrzebę zażywania kwasu foliowego

 
- uczeń zna konsekwencje uzależnień

 

 
- potrafi udzielić pierwszej pomocy.

- nauczyciele w-fu

 

 
- nauczyciele biologii, wf -u

 

 


- wychowawcy

 

 

- nauczyciel psychologii

 

 
- pedagog

 

 

 
- pedagog

 

 
- pracownik Poradni

 

 

- pracownik PCK

 

II. Higiena                   i ochrona zdrowia

 

1. Zapoznanie uczniów  zasadami bhp na lekcjach           i zajęciach praktycznych.


2. Nadzorowanie przestrzegania przepisów bhp, ppoż, w trakcie realizacji zadań  z praktycznej nauki zawodu              i nauki jazdy.


3. Zapewnienie bezpieczeństwa młodzieży podczas uroczystości szkolnych, zawodów sportowych, wycieczek, przerw lekcyjnych.

 
4. Współpraca z Ośrodkiem Opieki Zdrowotnej w Koniemłotach.

 
5. Uczenie zasad racjonalnego odżywiania się.

 

6. Sporządzanie           i degustacja potraw dietetycznych zdrowej żywności

- uczeń rozumie pojęcie higieny pracy

 

 

- uczeń wie jak postępować               w sytuacjach niebezpiecznych

 

 

- uczeń jest otoczony opieką

 

 

 

 
- potrzeby zdrowotne ucznia są zabezpieczone

 

- uczeń zna zasady zdrowego żywienia, umie je stosować

 

- uczeń potrafi przygotować dietetyczne potrawy

- nauczyciele praktycznej nauki zawodu

 

 
- nauczyciele

 

 

 

 
- dyrektor
- wychowawcy

 

 

 

 
- dyrektor
- pedagog

 

 
- nauczyciele podstaw żywienia,

 

- nauczyciele podstaw żywienia

 
 

 

PROGRAM WSPÓŁPRACY z RODZICAMI
 

Cel ogólny: „Współpraca z rodzicami oparta jest na wzajemnym zaufaniu i życzliwości, a także jedności oddziaływania".

 
Cele szczegółowe:

  • systematyczne przekazywanie informacji na temat postępów w nauce             i zachowania ucznia
  • współpraca w celu wyeliminowania zachowań niepożądanych, np. ucieczki z lekcji, agresja itp.
  • wdrożenie rodziców do współuczestnictwa w życiu klasy i szkoły
  • pedagogizacja rodziców zakresie przeciwdziałania zagrożeniom typu: narkomania, alkoholizm, zagrożenia ze strony sekt i środków masowego przekazu.


1.     Organizacja spotkań z rodzicami:

a)     Informacyjne:

  • przekazywanie informacji na temat postępów w nauce i problemach wychowawczych,
  • zapoznanie rodziców ze Statutem Szkoły, zasadami szkolnego systemu oceniania, z dokumentami wymaganiami prawa szkolnego, z regulaminem i przebiegiem matury i egzaminu z przygotowania zawodowego, z zasadami kierowania uczniów na praktyki zawodowe za granicę, z formą odbywania praktyk zawodowych
  • informacje przekazywane przez dyrektora szkoły


b)    Szkoleniowe z zakresu wiedzy pedagogicznej i psychologicznej

 

  • patologie społeczne np.: alkoholiz, narkomania
  • przyczyny występujących obecnie zaburzeń zachowania (nerwice, agresja, uzależnienia)
  • przyczyny niepowodzeń szkolnych uczniów, sposoby radzenia sobie z nimi
  • kierowanie procesem uczenia się
  • rozpoznanie potrzeb własnych dzieci
  • umiejętność porozumiewania się dziecka z osobą dorosłą
  • umiejętność organizowania czasu - zdrowy styl życia
  • wybrane akty prawne

c)     Okolicznościowe: z okazji uroczystości klasowych lub ogólnoszkolnych

d)    Indywidualne :

 

  • konsultacje pedagogiczne: wspólna identyfikacja i rozwiązywanie problemów wychowawczych i dydaktycznych ucznia, udzielanie wsparcia w sytuacjach kryzysowych
  • konsultacje telefoniczne


2. Włączenie rodziców w proces wychowania:

  • przeprowadzenie diagnozy środowiska rodzinnego ucznia
  • rozpoznanie potrzeb ucznia i rodziny, integrowanie działań zaradczych
  • wspieranie uczniów z rodzin patologicznych trudnościami materialnymi
  • tworzenie atmosfery zaufania, tolerancji i współodpowiedzialności za wychowanie
  • pomoc w organizacji imprez klasowych i szkolnych
  • pomoc w organizacji wycieczek
  • zaangażowanie rodziców w działaniach opiekuńczych czasie wycieczek
  • pomoc w urządzaniu klasopracowni (naprawa sprzętu szkolnego, przemeblowanie)

3. Współtworzenie i udział rodziców w uroczystościach szkolnych:

  • Inauguracja Roku Szkolnego
  • Dzień Edukacji Narodowej
  • Szkolna Wigilia
  • Uroczystość pożegnania kas maturalnych
  • Uroczystość zakończenia roku szkolnego


4. Współpraca w zakresie działań profilaktycznych celu wyeliminowania zachowań niepożądanych uczniów w szkole

 

  • zwrócenie uwagi rodziców na sygnały ostrzegawcze pojawiające się w przypadku uzależnień
  • wspólne mobilizowanie uczniów do systematycznej pracy celem osiągnięcia jak najlepszych wyników dydaktycznych
  • przekazanie informacji na temat konsekwencji zachowań uczniów
  • rzetelne i konsekwentne rozliczanie uczniów nieobecności na lekcjach
  • wspólna troska o kulturę słowa i bycia w miejscach publicznych także zachowanie w kontaktach międzyludzkich
  • szkolenia  i warsztaty prowadzone przez wychowawców


5. Współpraca z poradnią psychologiczno - pedagogiczną, lekarzem.

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 22.09.2009r.
Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Anna Durlej
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 30 listopada 2009 10:17
Dokument wprowadzony do BIP przez: Anna Durlej
Ilość wyświetleń: 2525
30 listopada 2009 12:21 (Anna Durlej) - Zmiana treści dokumnetu.
30 listopada 2009 12:16 (Anna Durlej) - Zmiana treści dokumnetu.
30 listopada 2009 11:58 (Anna Durlej) - Zmiana treści dokumnetu.