MISJA
SZKOŁY, CELE EDUKACYJNE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Nasza szkoła:
·
jest miejscem
harmonijnego rozwoju człowieka
·
promuje i
respektuje ogólnoludzki system wartości
·
uczy szacunku do
prawdy
·
uczy tolerancji i
odpowiedniej postawy wobec otaczającego świata
·
pielęgnuje tradycje
narodowe i regionalne, uczy odbioru świata
·
integruje młodzież
ze środowiskiem, organizuje kontakty z rówieśnikami w kraju i za granicą
·
wspomaga rodzinę w
wychowaniu
·
uczy samodzielności
i komunikowania się, rozwiązywania problemów, rozwija samorządność
·
wyzwala aktywność,
uczy stosować wiedze w praktyce
·
przygotowuje do
samodzielnego życia i pracy zawodowej
·
zapobiega zjawiskom
agresji i przemocy, stwarza bezpieczne warunki edukacji
·
wspiera uczniów w pokonywaniu trudności
·
wdraża do
dyscypliny i samodyscypliny
·
jest szkołą twórczą
i przyjazną uczniowi
·
stwarza jak
najlepsze warunki do nauki
·
w pełni akceptuje
indywidualność ucznia
I . Program realizowany
jest pod hasłem:
„Wychowanie do dojrzałej
osobowości"
- we współpracy z rodzicami w zakresie
wychowania
- we współpracy wychowawców klas i
internatu z nauczycielami
- z udziałem w realizacji Programu takich
instytucji jak:
·
Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna w Staszowie
·
Staszowski Ośrodek
Kultury
·
Centrum Kształcenia
w Połańcu
·
Stacja
Sanitarno-Epidemiologiczna w Staszowie
·
Komenda Powiatowa
Policji w Staszowie
·
Ośrodek Pomocy
Społecznej w Rytwianach
·
Samodzielny
Niepubliczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Koniemłotach
·
Redakcja pisma
„Powiat Staszowski"
·
Stowarzyszenie Pro
Civitas
·
Świętokrzyski Ruch
Trzeźwości
1.
Za realizację zadań
Programu Wychowawczego odpowiedzialni są:
·
Dyrektor
·
Wychowawcy klas
oraz nauczyciele
·
Pedagog szkolny
·
Kierownik i
wychowawcy internatu
·
Samorząd Uczniowski
·
Rada Rodziców
2.
Nauczyciele i
wychowawcy w pełni respektują prawo rodziców do wychowywania swoich dzieci.
3.
Szkoła spełnia rolę
pomocniczą wobec rodziny, wspierając ją w procesie wychowania.
4.
Kierownik internatu,
Samorząd Uczniowski i Rada Rodziców realizują zadania według opracowanych i
zatwierdzonych planów pracy.
5.
Program wychowawczy
będzie ulegał stałej ewaluacji i ciągłemu ulepszaniu.
Zadania wychowawcy
klasy i wychowawcy internatu:
1.
Dla zapewnienia
ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawcy
opiekowali się danym oddziałem lub grupą w ciągu całego etapu edukacyjnego.
2.
Opracowanie i
prowadzenie dokumentacji:
Wychowawca:
·
opracowuje klasowy
lub grupowy plan wychowawczy, który jest przedstawiony rodzicom
·
ustala w
porozumieniu z uczniami treści i formy zajęć tematycznych na godziny do
dyspozycji wychowawcy
·
prowadzi dziennik,
arkusze ocen, zeszyt spostrzeżeń o wychowankach, wypisuje świadectwa szkolne
·
ustala i wystawia
oceny z zachowania według szczegółowych kryteriów
3. Tworzenie
warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się i przygotowania do życia w rodzinie i
społeczeństwie
·
kształtuje kulturę
osobistą wychowanków
·
udziela uczniom
wsparcia psychicznego
·
otacza indywidualną
opieką każdego wychowanka
·
swoją postawą i
działaniami wspiera rozwój uczniów
·
pomaga poszerzyć
zainteresowania wychowanków
·
czuwa nad postępami w nauce i frekwencją
sowich podopiecznych
·
organizuje różne formy pomocy dla uczniów
·
współdziała z nauczycielami i koordynuje ich
działania wobec wychowanków
·
dba o
przestrzeganie praw i obowiązków ucznia zgodnie ze Statutem Szkoły
·
wnioskuje o nagradzanie wychowanków
·
stosuje karę upomnienia
·
udziela pochwały
4. Inspirowanie działań zespołowych uczniów.
·
stwarza sytuacje
wychowawcze, które pomagają integrować klasę lub grupę
·
organizuje wspólnie
z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego - wycieczki,
studniówki, wieczorki
5. Współpraca z rodzicami
·
okazuje pomoc rodzicom
w działaniach wychowawczych
·
umożliwia rodzicom
kontakt z nauczycielami
·
włącza
rodziców w sprawy życia klasy, szkoły i
internatu
·
organizuje
spotkania zespołowe rodziców
·
utrzymuje z
rodzicami kontakt indywidualny w celu informowania rodziców wynikach w nauce i
zachowaniu
·
zapoznaje rodziców z
planem pracy wychowawcy
·
zapoznaje rodziców
ze szczegółowymi kryteriami ocen z zachowania i trybem odwołań od tych ocen
·
dokonuje wespół z
rodzicami wyboru klasowych Rad Rodziców
·
współpracuje z
rodzicami w rozwiązywaniu trudniejszych problemów wychowawczych
·
udziela informacji
na temat instytucji wspierających rodziców
procesie wychowania
6. Współdecydowanie o przyznaniu pomocy materialnej
swoim wychowankom.
Prawa i obowiązki
rodziców w zakresie wychowania wobec uczniów
Zespołu Szkół
Centrum Kształcenia Rolniczego w Sichowie Dużym
1.
Rodzic ma prawo do:
·
znajomości zadań i
zamierzeń wychowawczych szkoły, klasy lub grupy wychowawczej w internacie
·
uzyskania w każdym
czasie rzetelnej informacji na temat postępów lub trudności wychowawczych swego
dziecka
·
włączenia się w
życie Szkoły, klasy lub internatu po uzgodnieniu z dyrekcją, kierownikiem
internatu lub wychowawcą
·
znajomości
kryteriów ocen z zachowania
·
współdecydowania w
sprawach dotyczących wychowywania swoich dzieci
2.
Do obowiązku
rodziców należy:
·
stwarzanie
właściwej atmosfery w domu rodzinnym
·
zapewnienie
regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne
·
udział w
spotkaniach organizowanych przez dyrekcję lub wychowawcę
·
zgłaszanie się do
Szkoły w przypadku wezwania
·
pokrywanie w miarę
możliwości finansowych kosztów wycieczek
i imprez organizowanych przez szkołę
·
ponoszenie
odpowiedzialności materialnej za szkody wynikłe
z winy ucznia
WSPIERANIE PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU EMOCJONALNEGO
Cele
ogólne |
Zadania
szkoły |
Cele
operacyjne |
Odpowiedzialni |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
Kształtowanie poczucia własnej
wartości ucznia. |
1.Rozpoznanie
środowiska rodzinnego ucznia. - wywiad - ankieta 2. Zapoznanie z możliwościami oraz indywidualnymi potrzebami ucznia 3. Zapoznanie z typami temperamentów - rozpoznanie swoich słabych i mocnych stron. 4. Uświadamianie uczniowi wpływu emocji na jego zachowanie. 5.Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów międzyludzkich. 6.Kształtowanie postaw asertywnych. 7. Kształtowanie umiejętności interpersonalnych ucznia. 8. Uczenie etycznego zachowania. 9.Utrzmanie stałego kontaktu z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Staszowie. 10. Pomoc materialna uczniom. 11. Współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej. |
- uczeń
potrafi w sposób prawidłowy
rozpoznać swoje potrzeby - uczeń zna swój poziom rozwoju psychicznego, emocjonalnego, uświadamia sobie przyczyny swojego zachowania - uczeń rozpozna swój temperament - uczeń potrafi panować nad swoimi emocjami - uczeń potrafi rozwiązywać konflikty - uczeń potrafi mówić „nie" w sytuacjach trudnych i zagrażających mu - uczeń umie pracować w grupie, potrafi nawiązać z rówieśnikami - uczeń odróżnia i właściwie ocenia pożądane i niepożądane przejawy zachowań i postaw - uczeń wie, gdzie może zwrócić się o pomoc - uczeń ma poczucie wsparciawsparcia |
-
wychowawcy, pedagog , rodzice - nauczyciel psychologii - nauczyciel psychologii - nauczyciel psychologii - wychowawcy - wychowawcy, - pedagog - wychowawcy, - pedagog - wychowawcy - pedagog - wychowawcy - ksiądz - pedagog - wychowawcy - pedagog - dyrektor - wychowawcy - wychowawcy - pedagog |
Cele ogólne |
Zadania szkoły |
Cele operacyjne |
Odpowiedzialni |
1. |
2. |
3. |
4. |
I. Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań. |
1.
Prowadzenie lekcji aktywizującymi metodami. 2. Korzystanie z programów komputerowych i innych nowatorskich pomocy dydaktycznych na lekcjach. 3.Angażowanie uczniów do zajęć pozalekcyjnych - prowadzenie Kroniki Szkoły, aktualizacja gablot, przygotowanie uroczystości szkolnych, udział w dodatkowych zajęciach (wg .typów zajęć zaproponowanych przez nauczycieli) 4. Systematyczne uzupełnianie księgozbioru biblioteki szkolnej. 5. Organizowanie wycieczek tematycznych. 6. Przygotowanie uczniów do egzaminu z przygotowania zawodowego i matury. 7. Przygotowanie uczniów do udziału w olimpiadach i konkursach: - wiedzy o AIDS - OW i UR - BHP - literackich, - przeglądach artystycznych 8. Wdrażanie uczniów do samodzielnego poszukiwania informacji z różnych źródeł. |
- uczeń
rozumie potrzebę własnego rozwoju intelektualnego - uczeń jest aktywny, zespołowo rozwiązuje problemy, - uczeń potrafi posługiwać się komputerem - zna i praktycznie wykorzystuje technologie informatyczno-komunikacyjne w edukacji szkolnej, - uczeń potrafi zrelacjonować wydarzenia z życia szkoły - uczeń potrafi dobierać materiały tematyczne. - uczeń potrafi korelować i grupować wiadomości z różnych przedmiotów, - uczeń rozbudza i rozwija potrzebę czytelniczą i informacyjną związaną z nauką szkolną i indywidualnymi zainteresowaniami, - uczeń potrafi dociekliwie poznawać, - uczeń nabywa wiedzę niezbędna do zdania tych egzaminów - uczeń rozwija swoje zainteresowania - uczeń umie korzystać ze źródeł umożliwiających samokształcenie |
-
nauczyciele - nauczyciele - opiekun Samorządu Uczniowskiego - nauczyciele - wychowawcy - nauczyciele przedmiotów zawodowych - pedagog - nauczyciele - nauczyciele |
II. Mobilizowanie do uczestnictwa
w kulturze. |
1.
Organizowanie wyjazdów do kina, teatru, na wystawy, do muzeum. 2.Promowanie wartościowej literatury, filmu, muzyki. 3. Poznanie historii, tradycji, twórców i dzieł naszego narodu. 4. Umiejscowienie historii swojego regionu w ogólnopolskim kontekście. 5. „Jestem Europejczykiem" - poszukiwanie miejsca, regionu, Polski w kulturze europejskiej - warsztaty dla kl. II „Polska - kraj atrakcyjny turystycznie". 6. Współpraca ze Staszowskim Ośrodkiem Kultury |
- uczeń
bierze udział kulturalnych wystawach, imprezach kulturalnych - uczeń potrafi odróżnić kicz filmowy, muzyczny , literacki od wartościowych dzieł kultury. - uczeń szanuje dziedzictwo kulturowe - uczeń rozumie związki pomiędzy historią ojczystą a wydarzeniami historii powszechnej - uczeń zna najbardziej atrakcyjne turystycznie miejsca Polski - uczeń rozwija się artystycznie |
-
wychowawcy, Rada Rodziców - nauczyciele poloniści - nauczyciele historii - nauczyciele poloniści - nauczyciele historii - nauczyciel geografii - nauczyciele |
III. Kultywowanie tradycji
szkolnych |
1.
Tworzenie i aktualizowanie dokumentacji
szkoły, harmonogramu uroczystości szkolnych. 2. Organizacja uroczystości szkolnych. 3.Przeprowadzenie akcji na rzecz Domu Dziecka w Łoniowie Przeprowadzenie akcji Góra Grosza na rzecz fundacji „Nasz dom" oraz akcji „Góra złota". |
- uczeń potrafi
być twórczy, potrafi tworzyć, sam prezentować swoją twórczość - uczeń wykazuje postawę samodyscypliny - uczeń potrafi ładnie wypowiadać się - uczeń potrafi przygotować, zorganizować uroczystość szkolną - uczeń zna i stosuje wartości cenione w społeczeństwie - uczeń jest wrażliwy na potrzeby innych |
-
dyrektor - nauczyciele odpowiedzialni za zorganizowanie uroczystości szkolnych - opiekun Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy |
Cele
ogólne |
Zadani
szkoły |
Cele
operacyjne |
Odpowiedzialni |
1. |
2. |
3. |
4. |
I. Rozwijanie samorządności |
1.Przeprowadzenie
demokratycznych wyborów do Samorządu Uczniowskiego 2.Upowszechnianie treści zawartych w Statucie Szkoły. 3. Wdrażanie uczniów do: - poszanowania mienia i pomocy szkolnych - dbałości o estetyczny wystrój sal lekcyjnych, - utrzymanie ładu, porządku i czystości w szkole - pełnienie dyżurów klasowych na terenie parku. 4. Udział uczniów w organizowaniu uroczystości, wycieczek klasowych - wpływanie na proces integrowania zespołu klasowego. 5. Propagowanie odpowiedniego stroju podczas uroczystości szkolnych. 6. Kształtowanie umiejętności podejmowania zespołowego wysiłku. 7. Uczestniczenie w konkursie o tytuł „Najlepszej klasy" - uczenie zdrowej rywalizacji. |
- uczeń
zna procedury demokratyczne - uczeń zna rolę Samorządu jako rzecznika jego praw - uczeń zna swoje prawa i obowiązki akceptuje je i przestrzega - uczeń dba o estetykę własną i otoczenia - uczeń ponosi odpowiedzialność za powierzone zadania - uczeń potrafi funkcjonować w grupie i budować odpowiednie więzi, - uczeń identyfikuje się ze społecznością szkolną, potrafi odpowiednio zachować się na uroczystościach szkolnych. - uczeń potrafi działać w grupie - uczeń potrafi prezentować swoje osiągnięcia |
- opiekun
Samorządu Uczniowskiego - dyrektor - wychowawcy - nauczyciele - nauczyciele - nauczyciele - wychowawcy - wychowawcy, - nauczyciele - wychowawcy - wychowawcy |
II. Kształtowanie racjonalnych
postaw wobec zagrożeń. |
1.
Informowanie uczniów o różnych zagrożeniach - przemoc, sekty, nikotynizm,
alkoholizm, narkotyki, HIV - AIDS 2. Współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno - Epidemiologiczną w Staszowie, z PCK w Staszowie. 3. Organizowanie warsztatów z pracownikami Stacji Sanitarno - Epidemiol., policji, specjalistów od pierwszej pomocy przedmedycznej, psychologiem. 4. Prezentacja broszur, książek, filmów traktujących o zagrożeniach. 5.Przeprowadzenie pogadanki na temat zagrożeń jakie niosą sekty (kl. I). 6. Uczestniczenie w spektaklach traktujących o zagrożeniach 7. Realizacja programu profilaktycznego „Już teraz mogę zadbać o zdrowie mojego przyszłego dziecka". |
- uczeń
umie rozpoznać zagrożenia, zna źródła zakażeń wirusem HIV - uczeń wie, gdzie zwrócić się o pomoc dla siebie i bliskich w sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu - uczeń wie w jakich sprawach może zwrócić się do wymienionych instytucji - uczeń rozpoznaje konsekwencje ryzykownych zachowań - uczeń umie przeciwstawić się zagrożeniom szczególnie w sytuacji presji środowiskowej - uczeń uświadamia sobie jak zachować się w trudnej sytuacji - uczniowie przygotowują się do odpowiedzialnego rodzicielstwa |
-
nauczyciele, pedagog , pracownicy Sanepidu, Poradni Psych.-Ped., policji, ksiądz - dyrektor, - pedagog , - wychowawcy - pedagog - pedagog - pedagog - wychowawcy - pedagog , - ksiądz - wychowawcy - pedagog |
III. Współpraca rodzicami -
wspieranie rodziców wychowaniu młodzieży. |
1.
Uzupełnienie składu Rady Rodziców. 2. Wybór trójek klasowych. 3. Organizowanie wywiadówek i indywidualnych spotkań z rodzicami. 4. Udział rodziców w uroczystościach 5. Angażowanie rodziców w sprawowaniu opieki nad uczniami w trakcie wycieczek, w pracach na rzecz szkoły, w pozyskiwaniu środków finansowych. 6.Współpraca z rodzicami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych uczniów. |
-
rodzice współpracują z
dyrekcją szkoły, wychowawcami, nauczycielami. - rodzice angażują się w sprawy szkoły - rodzice i nauczyciele przekazują i pozyskują informacje o sytuacji materialnej, zdrowotnej, stanie emocjonalnym ucznia. - rodzice biorą aktywny udział w uroczystościach szkolnych oraz je współtworzą - rodzice wspierają szkołę w jej działaniach wychowawczych - rodzice współpracuje ze szkołą w rozwiązywaniu trudności dydaktycznych wychowawczych uczniów |
-
dyrektor - rodzice - wychowawcy - wychowawcy - dyrektor - wychowawcy - dyrektor - wychowawcy - wychowawcy - dyrektor - wychowawcy, - pedagog |
IV. Przygotowanie uczniów do życia
w rodzinie. |
1.
Realizowanie programu „wychowanie do życia w rodzinnie" 2. Realizacja tematyki prorodzinnej na lekcjach wychowawczych, zajęciach z pedagogiem, religii. 3. Rozwijanie postaw tolerancji wobec ludzi niepełnosprawnych, innych ras i poglądów. 4.Kształtowanie szacunku do tradycji i historii własnej rodziny - zrozumienie, że rodzina to grupa najważniejszych przyjaciół. 5. Poznanie potrzeb i zagrożeń okresu dorastania i młodości, uczenie się odpowiedzialnych postaw. 6. Przeprowadzenie warsztatów „ Jak się przygotować do macierzyństwa" |
uczeń
zna wartości rodzinne - uczeń rozumie rolę rodziny - uczeń potrafi współistnieć z ludźmi innych ras i poglądów. - uczeń szanuje tradycje rodzinne, pielęgnuje obyczaje i zwyczaje rodzinne - uczeń lepiej poznaje samego siebie - uczennica zna istotę odpowiedzialnego macierzyństwa |
-
nauczyciel wdż - wychowawcy, ksiądz, pedagog - wychowawcy, pedagog, ksiądz -nauczyciele - nauczyciel wdż - wychowawcy - nauczyciel wdż |
V. Kształtowanie postaw
obywatelskich |
1.
Poznanie praw i obowiązków
obywatelskich, wdrażanie do ich wypełniania na poziomie szkoły. 2. Analizowanie znaczenia i wywiązywania się z obowiązków szkolnych i społecznych. 3. Przygotowanie do prawidłowego funkcjonowania w grupie, pełnienia odpowiednich ról. 4. Organizacja uroczystości szkolnej w ramach kształtowania postaw obywatelskich: - Dzień Edukacji Narodowej - Narodowe Święto Niepodległości 5. Organizowanie wycieczek - poznanie miejsc pamięci narodowej i miejsc związanych z historią regionu. 6. Promowanie idei humanitaryzmu poprzez uczniów zrzeszonych w Szkolnym Kole PCK 7. Umieszczenie w tematyce godzin do dyspozycji wychowawcy treści pro obywatelskich. |
-
uczeń zna i stosuje prawa i obowiązki
obywatelskie - uczeń nie zaniedbuje obowiązku szkolnego - uczeń potrafi efektywnie współpracować w zespole - uczeń zna i szanuje symbole narodowe - uczeń zna najważniejsze wydarzenia historyczne, szanuje dobro wspólne - uczeń zna historię swojego regionu - uczeń orientuje się jakie jest Międzynarodowe Prawo Humanitarne - uczeń kształtuje w sobie postawy patriotyczne |
-
dyrektor - wychowawcy - nauczyciel wos - wychowawcy, rodzice - wychowawcy, nauczyciel wos - nauczyciele odpowiedzialni za uroczystość - wychowawcy - Szkolne Koło PCK, pedagog - wychowawcy - nauczyciele historii, wos |
VI. Kształtowanie postaw
proekologicznych. |
1.
Organizowanie akcji „Sprzątanie Świata" 2. Dbanie o czytać otoczenia szkoły, realizowanie dyżurów klas na terenie parku. 3. Promowanie zdrowego stylu życia. 4. Uświadomienie wpływu człowieka na otaczającą przyrodę. Organizacja konkursu proekologicznego. 5. Uwrażliwienie na piękno przyrody w trakcie wycieczek klasowych. 6. Znajomość potrzeb w zakresie ochrony środowiska i zasad zachowania się na terenach chronionych. |
- uczeń
rozumie potrzebę ochrony środowiska naturalnego - uczeń podejmuje inicjatywy na rzecz ochrony środowiska - uczeń prowadzi higieniczny tryb życia - uczeń ma świadomość wpływu człowieka na otaczającą go przyrodę - uczeń umie patrzeć na otaczającą rzeczywistość jako źródło inspiracji do własnej twórczości. - uczeń przestrzega zachowań dotyczących ochrony przyrody, współdziała z nią. |
-
nauczyciele - wychowawcy - nauczyciel biologii, - wychowawcy, - nauczyciel biologii, w -fu, - wychowawcy - nauczyciel biologii |
VII. Kształtowanie postaw
prozawodowych |
1.
Uczestniczenie uczniów w zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych. 2. Wykonanie pomocy dydaktycznych w ramach zajęć praktycznych. 3. Zapoznanie uczniów z aktualnie obowiązującymi dokumentami potrzebnymi do ubiegania się o pracę: - pisanie życiorysu - pisanie listu motywacyjnego - zasady przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej 4. Współpraca z PUP w Staszowie. 5. Udzielanie pomocy w podejmowaniu życiowych decyzji dotyczących dalszej drogi kształcenia. |
- uczeń
umie wykorzystać nabytą wiedzę w
praktycznych działaniach - umie zaprezentować swoje umiejętności zawodowe - zna zasady pisania c.v., listu motywacyjnego - dostrzega rolę wykształcenia we współczesnym świecie - uczeń podejmuje decyzję o dalszej karierze w kontekcie swoich predyspozycji osobowościowych i intelektualnych |
-
nauczyciele praktycznej nauki zawodu - nauczyciele przedmiotow zawodowych - nauczyciele ekonomii - nauczyciele ekonomii - wychowawcy - rodzice - pedagog |
Cele
ogólne |
Zadania
szkoły |
Cele
operacyjne |
Odpowiedzialni |
1. |
2. |
3. |
4. |
I. Propagowanie zdrowego stylu
życia. |
1.
Realizowanie programu wychowania fizycznego, udział uczniów sekcjach
sportowych. 2. Przekazywanie na lekcjach podstawowej wiedzy na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego. 3. Zapoznanie z bezpiecznymi formami spędzania wolnego czasu. 4.Zapoznanie z różnymi technikami relaksacyjnymi. 5. Propagowanie idei dbania o zdrowie w kontekście przyszłego macierzyństwa. 6. Profilaktyka cewy nerwowej. 7. Spotkanie z pracownikiem PPPP w Staszowie odnośnie uzależnień. 8. Organizacja zajęć na temat pierwszej pomocy. |
- uczeń zna korzyści płynące z aktywnego wypoczynku i uprawiania sportu - uczeń rozumie potrzebę i zna zasady dbania o własne ciało, zdrowie, sprawność fizyczną. - uczeń rozumie pojęcie rekreacji i turystyki, - uczeń zna techniki relaksacyjne - uczennica wie jak należy dbać o zdrowie przed ciąża i w jej trakcie - uczennica rozumie potrzebę zażywania kwasu foliowego - uczeń zna konsekwencje uzależnień - potrafi udzielić pierwszej pomocy. |
- nauczyciele w-fu - nauczyciele biologii, wf -u - wychowawcy - nauczyciel psychologii - pedagog - pedagog - pracownik Poradni - pracownik PCK |
II. Higiena i ochrona zdrowia |
1.
Zapoznanie uczniów zasadami bhp na
lekcjach i
zajęciach praktycznych. 2. Nadzorowanie przestrzegania przepisów bhp, ppoż, w trakcie realizacji zadań z praktycznej nauki zawodu i nauki jazdy. 3. Zapewnienie bezpieczeństwa młodzieży podczas uroczystości szkolnych, zawodów sportowych, wycieczek, przerw lekcyjnych. 4. Współpraca z Ośrodkiem Opieki Zdrowotnej w Koniemłotach. 5. Uczenie zasad racjonalnego odżywiania się. 6. Sporządzanie i degustacja potraw dietetycznych zdrowej żywności |
- uczeń
rozumie pojęcie higieny pracy - uczeń wie jak postępować w sytuacjach niebezpiecznych - uczeń jest otoczony opieką - potrzeby zdrowotne ucznia są zabezpieczone - uczeń zna zasady zdrowego żywienia, umie je stosować - uczeń potrafi przygotować dietetyczne potrawy |
-
nauczyciele praktycznej nauki zawodu - nauczyciele - dyrektor - wychowawcy - dyrektor - pedagog - nauczyciele podstaw żywienia, - nauczyciele podstaw żywienia |
1. Organizacja spotkań
z rodzicami:
a)
Informacyjne:
b)
Szkoleniowe z
zakresu wiedzy pedagogicznej i psychologicznej
c)
Okolicznościowe: z
okazji uroczystości klasowych lub ogólnoszkolnych
d)
Indywidualne :
2. Włączenie rodziców w proces wychowania:
3. Współtworzenie i udział rodziców w uroczystościach szkolnych:
4. Współpraca
w zakresie działań profilaktycznych celu wyeliminowania zachowań niepożądanych
uczniów w szkole
5.
Współpraca z poradnią psychologiczno - pedagogiczną, lekarzem.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym