PROGRAM na lata 2017 - 2021 |
|||
Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego
|
Wychowanie – (…) wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
art. 1 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe
Podstawa Prawna |
Podstawa prawna:
WSTĘP |
Treści zawarte w niniejszym programie przewidziane są do realizacji w ciągu czteroletniej nauki w technikum, a jego realizatorami są wszyscy pracownicy szkoły w dostępnym sobie zakresie działania.
Program wychowawczo-profilaktyczny przygotowany jest w formie spójnego dokumentu, którego elementy mogą być modyfikowane w kolejnych latach pracy szkoły, w zależności od zmieniających się potrzeb. Określa pracę wychowawczą jako proces wspierania ucznia w rozwoju. Szkoła w swej działalności uwzględnia wolę rodziców wspomagając ich w procesie wychowania oraz państwa, do którego obowiązków należy stwarzanie właściwych warunków wychowania.
Program dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb ich środowiska rodzinnego i szkolnego. Jego realizacja ma stwarzać optymalne warunki rozwoju uczniów naszego technikum oraz promować i chronić ich zdrowie. Obejmuje wszystkie działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym.
Działalność profilaktyczna polega przede wszystkim na wspieraniu wszystkich uczniów w prawidłowym rozwoju, prowadzeniu zdrowego stylu życia, podejmowaniu działań prozdrowotnych, wzmacnianiu norm przeciwnych używaniu środków i substancji uzależniających oraz podejmowaniu działań ograniczających zachowania ryzykowne. Aby profilaktyka osiągnęła swój cel niezbędna jest współpraca na różnych obszarach: szkoła, klasa, środowisko.
diagnoza sytuacji wychowawczej środowiska szkolnego |
Przeprowadzone badania wskazują, iż problemy występujące w szkole dotyczą głównie:
Przyjęta wizja szkoły |
Szkoła pomaga uczniom w ich rozwoju poprzez stworzenie bezpiecznej i twórczej atmosfery procesu nauczania. Jest miejscem harmonijnego rozwoju człowieka. Promuje i respektuje ogólnoludzki system wartości. Uczy szacunku do prawdy, tolerancji i odpowiedniej postawy wobec otaczającego świata. Pielęgnuje tradycje narodowe i regionalne, uczy odbioru świata. Młodzież jest integrowana ze środowiskiemoraz ma organizowane kontakty z rówieśnikami w kraju i zagranicą. Szkoła wspomaga rodzinę w wychowaniu. Uczy samodzielności i komunikowania się, rozwiązywania problemów i samorządności. Wyzwala aktywność, uczy stosować wiedzę w praktyce. Przygotowuje do samodzielnego życia i pracy zawodowej. Zapobiega zjawiskom agresji i przemocy, stwarza bezpieczne warunki edukacji. Wspiera uczniów w pokonywaniu trudności. Wdraża do dyscypliny i samodyscypliny. Jest szkołą twórczą i przyjazną uczniowi, w pełni akceptuje jego indywidualność.
Przyjęta Sylwetka absolwenta |
Celem wychowania realizowanego w szkole jest uczeń dojrzały na miarę fazy rozwojowej, w której się znajduje. Nabywa w naszej szkole cech ważnych do prawidłowego funkcjonowania w sferze: fizycznej, psychicznej, społecznej, aksjologicznej.
Absolwent Technikum w Sichowie Dużym to obywatel Europy XXI wieku, który:
Absolwent Technikum w Sichowie Dużym to człowiek:
Cele Programu Wychowawczo - profilaktycznego |
Uczestnicy programu |
Program obejmuje treści skierowane do:
Realizatorzy programu |
Za realizację zadań Programu Wychowawczego odpowiedzialni są:
Zadania Dyrektora:
Zadania nauczyciela wychowawcy:
Zadania rodziców:
Zadania uczniów:
Zadania pedagoga:
Instytucje uczestniczące w realizacji programu:
Obszary działań wychowawczych i profilaktycznych |
Zadania |
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
ROZWÓJ EMOCJONALNY |
|||
Rozpoznanie środowiska rodzinnego ucznia. Zapoznanie z możliwościami oraz indywidualnymi potrzebami. |
|
wychowawcy, pedagog |
wrzesień |
Kształtowanie poczucia wartości i godności, budowanie systemu i hierarchii wartości |
|
wszyscy nauczyciele, |
Cały rok |
Dbałość o kulturalne zachowanie się (godny strój uczniowski, używanie zwrotów grzecznościowych).
|
|
wszyscy nauczyciele, nauczyciele języka polskiego, |
Cały rok |
Promowanie postawy szacunku do siebie, innych oraz otoczenia. Uczenie etycznego zachowania. Kształtowanie postaw interpersonalnych ucznia. |
|
wychowawcy, nauczyciele, nauczyciel wychowania do życia w rodzinie,
|
Cały rok |
Uczenie się tolerancji w stosunku do drugiego człowieka. Tolerancja wobec odmienności, chorób, niepełnosprawności. |
|||
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów międzyludzkich. |
|||
Uświadomienie uczniowi wpływu emocji na jego zachowanie. Kształtowanie postaw asertywnych. |
|||
ROZWÓJ INTELEKTUALNY |
|||
Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów |
|
nauczyciele, wychowawcy |
wrzesień |
|
nauczyciele, wychowawcy |
Cały rok |
|
|
Pedagog, nauczyciele w-f |
czerwiec |
|
|
Nauczyciele |
Wg harmonogramu uroczystości szkolnych |
|
Mobilizowanie uczniów do uczestnictwa w kulturze |
|
wychowawcy Rada Rodziców nauczyciele j. polskiego, historii, geografii
|
Cały rok |
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień |
zajęcia z orientacji zawodowej |
wychowawcy, pedagog szkolny |
Cały rok |
Kształcenie samodzielnego formułowania i wyrażania sądów
|
debata na temat wartości i zasad wolontariatu
|
wychowawcy
|
pierwsze półrocze |
ROZWÓJ SPOŁECZNY |
|||
Kształtowanie postaw prospołecznych, rozwój samorządności |
|
dyrektor szkoły wychowawcy nauczyciele |
Wrzesień - październik |
|
dyrektor szkoły wychowawcy nauczyciele opiekun Samorządu Uczniowskiego
|
Cały rok |
|
Poznawanie dorobku kultury, tradycji, obyczajów narodowych i regionalnych, kształtowanie postaw patriotycznych |
|
Wychowawcy, nauczycieleWOS-u historii i geografii |
Cały rok |
Doskonalenie kultury bycia |
Zajęcia „Savoir-vivre. Uczymy się dobrych manier” |
wychowawcy |
pierwsze półrocze, zgodnie z programem zajęć |
Kształtowanie racjonalnych postaw wobec zagrożeń |
|
Dyrektor, nauczyciele, pracownicy Sanepidu, Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, policji specjaliści, ksiądz, wychowawcy
|
Cały rok |
Rozwijanie wiedzy na temat odpowiedzialności prawnej nieletnich |
Organizowanie warsztatów dla uczniów klas pierwszych nt. odpowiedzialność karna nieletnich |
pedagog szkolny, zaproszeni specjaliści |
listopad |
Kształtowanie postaw proekologicznych
|
|
nauczyciel biologii pedagog wychowawcy |
Cały rok |
Przygotowanie uczniów do życia w rodzinie. |
|
Wychowawcy, nauczyciel wdż, ksiądz, nauczyciele, pedagog |
Cały rok |
Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy. Współpraca z instytucjami w celu uzyskania informacji o sytuacji na lokalnym rynku pracy |
|
Kierownik praktycznej nauki zawodu, nauczyciel przedsiębiorczości, pedagog szkolny, wychowawcy |
drugie półrocze
|
Współpraca z rodzicami |
|
dyrektor szkoły, rodzice, wychowawcy
|
wrzesień |
|
Wychowawcy, nauczyciele, rodzice |
Cały rok |
|
ROZWÓJ AKSJOLOGICZNY |
|||
Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej |
|
opiekun samorządu szkolnego |
Cały rok |
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych |
|
Nauczyciele, wychowawcy |
zgodnie z kalendarzem uroczystości
|
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję
|
|
pedagog szkolny, wychowawcy |
Cały rok |
Dbałość o zdrowie fizyczne i psychiczne |
|||
Wdrażania do aktywnego wypoczynku i rekreacji - propagowanie walorów turystycznych naszego regionu, zachęcanie do twórczego i aktywnego wypoczynku
|
|
Wychowawcy, nauczyciele |
Cały rok |
Kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu |
|
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
Wyposażenie uczniów w podstawowe wiadomości na temat odmian wirusowego zapalenia wątroby i dróg zakażeń |
|
Pedagog, nauczyciel wdż |
Cały rok |
Dostarczenie uczniom wiedzy na temat czerniaka ( nowotworu skóry), czynników ryzyka i możliwości zapobiegania |
|
Pedagog |
Cały rok |
Kształtowanie i rozwijanie norm przeciwnych używania środków i substancji uzależniających przez uczniów |
|
Pedagog, wychowawcy |
Cały rok |
Uczenie zasad racjonalnego odżywienia, które jest warunkiem zdrowia i prawidłowego rozwoju młodzieży
|
|
Pedagog, nauczyciele |
Cały rok |
Promocja zdrowia psychicznego poprzez wzmacnianie poczucia własnej wartości, ugruntowanie adekwatnego obrazu siebie. |
|
wychowawcy, pedagog, psycholog |
Cały rok |
Propagowanie idei dbania o zdrowie w kontekście przyszłego macierzyństwa. |
|
Nauczyciel wdż, położna środowiskowa, pedagog |
Cały rok |
Badania profilaktyczne uczniów |
Współpraca z Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w Koniemłotach |
Pielęgniarka Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Koniemłotach |
Cały rok |
Profilaktyka uzależnień |
|||
Diagnoza zagrożenia środowiska szkolnego uzależnieniami
|
|
Wychowawcy, pedagog |
Wrzesień, czerwiec |
Przestrzeganie zakazu palenia papierosów na terenie szkoły |
Pełnienie dyżurów przez nauczycieli |
Dyrektor, nauczyciele
|
Cały rok |
Propagowanie świadomego wybierania programów TV i racjonalnego korzystania z komputera. Zwrócenie uwagi na uzależnienie od komputera |
|
Pedagog, wychowawcy, zaproszeni specjaliści |
Cały rok |
Poszerzanie wiedzy na temat uzależnień przez nauczycieli i wychowawców |
|
Dyrektor, pedagog, nauczyciele |
Cały rok |
Upowszechnienie wśród uczniów i rodziców informacji o placówkach udzielających pomocy dziecku i rodzinie.
|
|
Wychowawcy, pedagog |
Cały rok |
Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków i substancji uzależniających oraz podejmowaniu innych zachowań ryzykownych |
|
Pedagog, wychowawcy, zaproszeni specjaliści |
Cały rok |
Przeciwdziałanie agresji i przemocy |
|||
Zwiększenie bezpieczeństwa w miejscach szczególnie zagrożonych (w szkole, domu i w drodze do szkoły) |
|
Dyrektor, nauczyciele |
Cały rok |
Wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za mienie własne i społeczne
|
|
Wychowawcy |
Cały rok |
Uświadomienie uczniom zagrożeń związanych z cyberprzemocą |
|
- wychowawcy - pedagog - SU - specjaliści z PP-P
|
Cały rok |
Przeciwdziałanie i redukowanie agresji (fizycznej, psychicznej) w szkole, domu i środowisku lokalnym. Uczenie alternatywnych sposobów rozwiązywania konfliktów
|
|
Wychowawcy |
Cały rok |
Pokazanie rodzicom właściwych sposobów radzenia sobie z agresją u dzieci
|
|
Wychowawcy, pedagog |
Wg potrzeb |
Kontrola zachowań negatywnych uczniów
|
|
Nauczyciele, wychowawcy |
Cały rok |
Podnoszenie kultury słowa, eliminowanie wulgaryzmów ze słownika ucznia
|
|
Nauczyciele, wychowawcy |
Cały rok |
ZADANIA SZKOŁY W ZAKRESIE PROFILAKTYKI DRUGORZĘDOWEJ |
Profilaktyka drugorzędowa adresowana jest do grup uczniów o wysokim ryzyku dysfunkcjonalności, u których występują poważne problemy osobiste, rodzinne, szkolne, a działania informacyjne i edukacyjne już nie wystarczają. Niezbędna staje się głębsza interwencja poprzedzona specjalistyczną diagnozą pozwalającą określić stopień zagrożenia oraz charakter i głębokość problemów psychologicznych, rodzinnych czy szkolnych.
Do grupy „wysokiego ryzyka” zaliczamy osoby, które:
a) Żyją w złych warunkach ekonomicznych,
b) Wychowywane są w rodzinach patologicznych,
c) Doświadczyły przemocy fizycznej lub psychicznej (posiadają tzw. Niebieską Kartę),
d) Doświadczyły przez dłuższy czas bólu fizycznego (choroby, urazy),
e) Osoby, u których pojawiły się w zachowaniu następujące symptomy:
Podstawowa procedura interwencyjna
W przypadku stwierdzenia zachowań nagannych wychowawca, pedagog we współpracy z dyrektorem szkoły podejmują działania zmierzające do zminimalizowania ich skutków, przezwyciężania zachowań destrukcyjnych i obniżenia prawdopodobieństwa wystąpienia ich w przyszłości (tzw. profilaktyka objawowa).
Są to:
a) Działania interwencyjne (kierowanie do specjalistycznych poradni, lekarzy, na zajęcia grup terapeutycznych),
b) Rozmowa dyscyplinująca,
c) ZespółProblemowo-Zadaniowy,
f) Kara statutowa – ma powstrzymać zachowania sprzeczne z normami regulaminowymi i wpłynąć na poprawę postępowania ucznia naruszającego te normy,
g) Przeniesienie do innej grupy klasowej (chodzi o rozbicie grupy nieformalnej, np. zmiana klasy, szkoły).
W ramach wczesnej interwencji bezpośrednie działania prowadzi:
a) Dyrektor
b) wychowawca klasy
c) pedagog szkolny (indywidualne rozmowy, współpraca z rodziną i z wychowawcą klasy, kierowane do specjalistycznych poradni),
d) grupa rówieśnicza (pomoc w nauce, wsparcie itp.),
e) profesjonaliści (pracownicy instytucji działających na rzecz dzieci i rodziny):
ü Poradnia Psychologiczna – Pedagogiczna,
ü Poradnia Zdrowia Psychicznego,
ü Poradnia Uzależnień,
ü Kurator sądowy,
Szczegółowe procedury postępowania w sytuacji zagrożenia młodzieży przestępczością
i demoralizacją przedstawia Załącznik nr 1 do Szkolnego Programu Wychowawczo - Profilaktycznego.
Ewaluacja programu |
Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę rodziców w porozumieniu z Radą pedagogiczną Zespołu Szkół Centrum kształcenia Rolniczego w Sichowie Dużym w dniu …………………………………..……….
Załącznik nr 1 do Szkolnego Programu Wychowawczo - Profilaktycznego
PROCEDURY DZIAŁAŃ INTERWENCYJNYCH NAUCZYCIELI
Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego
im. Adolfa Dygasińskiego
w sytuacjach zagrożenia młodzieży przestępczością i demoralizacją
Do przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości młodzieży w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sichowie Dużym zobowiązani są:
W sytuacji zagrożenia młodzieży przestępczością i demoralizacją mają zastosowania następujące procedury postępowania:
Procedura |
Dotyczy sytuacji |
Procedura 1 |
Uczeń szkołyużywa alkoholu lub innychśrodków w celu wprowadzeniasię w stan odurzenia,uprawia nierząd, bądźprzejawiainne zachowania świadczące demoralizacji
|
Procedura 2 |
Na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków |
Procedura 3 |
Na terenie szkoły nauczyciel znajduje substancję przypominającą wyglądem narkotyk |
Procedura 4 |
Nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk |
Procedura 5 |
Postępowanie nauczyciela wobec ucznia – sprawcy czynu karalnego lub przestępstwa. |
Procedura 6 |
Postępowanie nauczyciela wobec ucznia, który stał się ofiarą czynu karalnego
|
Procedura 7 |
Procedura postępowania nauczyciela z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze
|
Procedura 8 |
Procedura postępowania nauczyciela w przypadku agresywnego zachowania ucznia
|
DZIAŁANIA INTERWENCYJNE NAUCZYCIELA
w obszarze poszczególnych procedur
PROCEDURA 1.
W przypadku uzyskania informacji, że uczeń szkoły używa alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawia nierząd, bądź przejawia inne zachowania świadczące demoralizacji
1.Nauczyciel przekazuje uzyskaną informację wychowawcy ucznia.
2.Wychowawca informuje o fakcie dyrektora szkoły oraz przewodniczącego zespołu problemowo-zadaniowego.
3.Członkowie zespołu problemowo-zadaniowego przeprowadzają rozmowę
z uczniem w celu wyjaśnienia okoliczności i motywów jego działania. W przypadku potwierdzenia informacji zobowiązują ucznia do zaniechania negatywnego postępowania.
4.Wychowawca wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów ucznia), przekazując uzyskaną informację przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz z uczniem w ich obecności, informuje rodziców o stanowisku w tej sprawie członków zespołu problemowo-zadaniowego i zobowiązuje do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. Może zaproponować rodzicom skierowanie dziecka do odpowiedniej poradni lub udział dziecka w programie terapeutycznym.
5.Gdy rodzice odmawiają współpracy i nie stawiają się na wezwania, a napływają wiarygodne informację o demoralizacji dziecka, zespół przeprowadza rozmowę wyjaśniająco-pouczającą z uczniem. Jeżeli te działania nie odniosą pozytywnego skutku dyrektor szkoły powiadamia pisemnie o zaistniałej sytuacji policję i sąd rodzinny.
PROCEDURA 2.
W przypadku podejrzenia, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków.
(Należy dążyć do zapewnienia obecności dorosłego świadka podczas trwania procedury)
Procedura 3.
W przypadku, gdy na terenie szkoły nauczyciel znajduje substancję przypominającą wyglądem narkotyk.
Procedura 4.
W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk.
(Należy dążyć do obecności dorosłego świadka podczas trwania procedury)
Procedura 5.
Postępowanie nauczyciela wobec ucznia – sprawcy czynu karalnego lub przestępstwa.(ściganego z urzędu, np. bójka,znęcanie się, rozbój, kradzież,)
Procedura 6.
Postępowanie nauczyciela wobec ucznia, który stał się ofiarą czynu karalnego.
Procedura 7.
Procedura postępowania nauczyciela z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze.
Procedura 8.
Procedura postępowania nauczyciela w przypadku agresywnego
zachowania ucznia
Nauczyciel bądź pracownik szkoły, który jest świadkiem agresywnego zachowania się uczniów (bójka, pobicie) jest zobowiązany do:
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym