I. NAZWA i TYP SZKOŁY
§ 1
Technikum jest publiczną szkołą ponadgimnazjalną dla młodzieży i nosi nazwę:
„Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego
Technikum w Sichowie Dużym”.
§ 2
Siedzibą Technikum jest Sichów Duży, powiat staszowski, województwo świętokrzyskie.
§ 3
§ 4
1) technik żywienia i usług gastronomicznych – symbol cyfrowy zawodu: 343404
2) technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki - symbol cyfrowy zawodu: 311515
3) technik mechanizacji rolnictwa – symbol cyfrowy zawodu: 311512
4) technik inżynierii środowiska i melioracji – symbol cyfrowy zawodu: 311208
5) technik architektury krajobrazu – symbol cyfrowy zawodu: 314202
6) technik turystyki wiejskiej - symbol cyfrowy zawodu: 515203
7) technik ogrodnik - symbol cyfrowy zawodu: 314205
4. Szkoła prowadzi internat, warsztaty szkolne, bibliotekę z czytelnią.
5. W szkole funkcjonuje Centrum Kształcenia Ustawicznego z siedzibą w Sichowie Dużym. Centrum Kształcenia Ustawicznego posiada oddzielny statut.
II. – skreślony
III. CELE i ZADANIA TECHNIKUM
§ 5
a) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Technikum oraz uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie po zdaniu egzaminu, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego;
b) przygotowuje uczniów do wyboru dalszego kształcenia;
c) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zadań określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z poźn. zm.);
d) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości;
§ 6
Szkoła opracowała Misję Szkoły i Model Absolwenta. Stanowią one integralną cześć oferty edukacyjnej, a osiągnięcie zawartych w nich założeń jest jednym z głównych celów Szkoły.
Szkoła pomaga uczniom w ich rozwoju poprzez stworzenie bezpiecznej i twórczej atmosfery procesu nauczania, rozpoznawanie, zachęcanie i rozwijanie indywidualnych uzdolnień i umiejętności na miarę posiadanych możliwości intelektualnych, rozbudzanie chęci i szacunku do nauki, pojmowanej jako proces trwający całe życie.
1) Absolwent Technikum w Sichowie Dużym to obywatel Europy XXI wieku, który:
a) w swoim postępowaniu dąży do prawdy,
b) jest świadomy życiowej użyteczności zdobytej wiedzy i umiejętności przedmiotowych, .
c) posługuje się sprawnie językiem polskim i językami obcymi,
d) wykorzystuje najnowsze techniki multimedialne,
e) wie, gdzie szukać pomocy w rozwiązywaniu złożonych problemów,
f) jest otwarty na narodowe i światowe wartości kultury.
2) Absolwent Technikum w Sichowie Dużym to człowiek:
a) umiejący rzetelnie pracować indywidualnie i w zespole,
b) twórczo myślący,
c) umiejący skutecznie się porozumiewać,
d) umiejący stale się uczyć i doskonalić,
e) umiejący planować swoją pracę i ją organizować.
§ 7
Technikum wykonuje zadania w zakresie wspomagania ucznia w jego wszechstronnym rozwoju poprzez:
1) wdrażanie i realizowanie przyjętych przez Radę Pedagogiczną programu wychowawczego i programu profilaktyki;
2) dostosowanie form i metod realizacji zadań wynikających z wyżej wymienionych programów do potrzeb poszczególnych grup wiekowych i grup klasowych;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej w ramach stałej opieki wychowawcy klasy i pedagoga szkolnego oraz współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
4) indywidualizację procesu dydaktyczno-wychowawczego dostosowaną do potrzeb i możliwości ucznia;
5) współpracę z instytucjami pozaszkolnymi wspierającymi ogólny rozwój ucznia.
IV. ORGANIZACJA TECHNIKUM
§ 8
§ 9
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Technikum Dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§ 10
1) efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych,
2) organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki,
3) tworzenia warunków do rozwoju i aktywności uczniów,
4) współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
5) zarządzania szkołą lub placówką.
§ 11
Statutowe cele i zadania realizuje dyrektor szkoły, nauczyciele wraz z uczniami w procesie działalności lekcyjnej, pozalekcyjnej i pozaszkolnej, we współpracy z rodzicami, organem prowadzącym i nadzorującym oraz instytucjami społecznymi, gospodarczymi i kulturalnymi regionu.
§ 12
Do realizacji celów statutowych Szkoła posiada bazę dydaktyczną:
§ 13
Szkoła pracuje w systemie rocznym, z podziałem na I i II półrocze.
§ 14
Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych w roku szkolnym, egzaminów maturalnych i potwierdzających kwalifikacje w zawodzie, przerw świątecznych i ferii określa ustawa o systemie oświaty, Minister właściwy ds. oświaty, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i Świętokrzyski Kurator Oświaty
§ 15
§ 16
1) program nauczania ogólnego opracowuje się na cały etap edukacyjny,
2) zachowanie zgodności programu nauczania z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej,
3) uwzględnienie w całości podstaw programowych edukacji kształcenia ogólnego lub odpowiednio zawodowego,
4) zachowanie poprawności pod względem merytorycznym i dydaktycznym.
1) szczegółowe cele kształcenia i wychowania;
2) treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
3) sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków, w jakich program będzie realizowany,
4) opis założonych osiągnięć ucznia,
5) propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia.
1) stanowi zbiór celów kształcenia i treści nauczania ustalonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach, określonej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. poz. 184 z późn. zm.), w formie efektów kształcenia właściwych dla zawodu, w którym kształci szkoła: efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów, efektów kształcenia wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w tym zawodzie, oraz efektów kształcenia właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie,
2) zawiera programy nauczania poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego ustalonych przez dyrektora szkoły w szkolnym planie nauczania: przedmiotów, modułów lub innych układów treści, obejmujące:
a) uszczegółowione efekty kształcenia, o których mowa w ust. 1, które powinny być osiągnięte przez ucznia w procesie kształcenia, oraz propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania tych osiągnięć,
b) opis sposobu osiągnięcia uszczegółowionych efektów kształcenia, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości uczniów,
c) opis warunków, w jakich program będzie realizowany, z uwzględnieniem warunków realizacji kształcenia w danym zawodzie, ustalonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach, określonej w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1;
3) uwzględnia wyodrębnienie kwalifikacji w zawodzie zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 grudnia 2016 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. 2016 poz. 2094),
4) jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym.
1) uwzględniają aktualny stan wiedzy naukowej, w tym, metodycznej;
2) są przystosowane do danego poziomu kształcenia pod względem stopnia trudności, formy przekazu, właściwego doboru pojęć, nazw, terminów i sposobu ich wyjaśniania;
3) wraz z treściami zawartymi w podstawie programowej stanowią logiczną całość.
1) z zastosowaniem podręcznika, materiału edukacyjnego lub materiału ćwiczeniowego, lub
2) bez zastosowania podręcznika lub materiałów, o których mowa w pkt 1.
1) decyzję o w wykorzystywaniu podręcznika i innych materiałów dydaktycznych w procesie kształcenia podejmuje zespół nauczycieli prowadzących określoną edukację w szkole,
2) propozycję podręczników lub materiałów edukacyjnych do prowadzenia zajęć w klasach przedstawiają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w danym roku szkolnym, zespoły nauczycieli utworzone odrębnie spośród nauczycieli prowadzących zajęcia z danej edukacji przedmiotowej,
3) zespoły, o których mowa w pkt. 2 przedstawiają dyrektorowi szkoły propozycję:
a) jednego podręcznika lub materiału edukacyjnego do danych zajęć edukacyjnych,
b) jednego lub więcej podręczników lub materiałów edukacyjnych do nauczania obcego języka nowożytnego, biorąc pod uwagę poziomy nauczania języka obcego w klasach, w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych lub międzyklasowych,
c) jednego lub więcej podręczników lub materiałów edukacyjnych do danych zajęć kształcenia w zawodzie,
d) jednego lub więcej podręczników lub materiałów edukacyjnych do zaplanowanych zajęć w zakresie niezbędnych do podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej,
4) dyrektor szkoły na podstawie propozycji zespołów nauczycielskich, uczących poszczególnych edukacji, a także w przypadku braku zgody w zespole nauczycieli w sprawie podręcznika lub materiałów dydaktycznych oraz materiałów ćwiczeniowych ustala po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata,
5) dyrektor szkoły, na wniosek nauczycieli uczących w poszczególnych klasach może dokonać zmiany w zestawie podręczników lub materiałach edukacyjnych, jeżeli nie ma możliwości zakupu danego podręcznika lub materiału edukacyjnego,
6) dyrektor szkoły, na wniosek zespołów nauczycielskich, może uzupełnić szkolny zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych, a na wniosek zespołu nauczycieli uczących w oddziale uzupełnić zestaw materiałów ćwiczeniowych,
7) dyrektor szkoły podaje corocznie do publicznej wiadomości w terminie do dnia zakończenia zajęć dydaktycznych zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz wykaz materiałów ćwiczeniowych, obowiązujących w danym roku szkolnym. Informacja umieszczana jest na stronie:
http://zsrsichow.bipszkola.pl/wiadomosci/2/lista/komunikaty
§ 17
Minimalną liczbę uczniów w oddziale określa organ prowadzący szkołę.
§ 18
W Technikum obowiązuje podział na grupy na zajęciach z języków obcych i technologii informacyjnej w przypadku, gdy liczba uczniów w oddziale jest większa niż 24 uczniów.
§ 19
W oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów, w ramach kształcenia ogólnego, dla którego z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń na nie więcej niż połowie obowiązkowych zajęć edukacyjnych, obowiązuje podział na grupy.
§ 20
Zajęcia praktyczne są prowadzone w grupach, których liczebność nie przekracza 12 uczniów.
§ 21
Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów. Zajęcia mogą być organizowane w zespołach międzyoddziałowych, oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.
§ 22
Zajęcia pozalekcyjne organizowane są w ramach posiadanych środków finansowych oraz za zgodą Dyrektora. Liczba uczniów w kołach zespołach zainteresowań oraz uczestniczących w innych zajęciach nadobowiązkowych, finansowanych z budżetu Zespołu Centrum Kształcenia Rolniczego m. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym, nie może być mniejsza niż 15 uczniów w grupie.
§ 23
§ 24 – skreślony
§ 25
Szkoła może przyjmować studentów szkół wyższych na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły a uczelnią wyższą.
§ 26
Szczegółowe zasady działalności internatu i warsztatów szkolnych określają odrębne regulaminy stanowiące załącznik do Statutu Szkoły.
IV A. ORGANIZACJA I ŚWIADCZENIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
§ 26A
bezpłatne, a udział ucznia w zaplanowanych zajęciach w ramach jej realizacji dobrowolny.
1) diagnozowaniu środowiska ucznia,
2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia
i umożliwianiu ich zaspokojenia,
3) rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez ucznia,
4) wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami,
5) opracowywaniu i wdrażaniu indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych oraz indywidualnych programów
6) edukacyjno-terapeutycznych odpowiednio o charakterze resocjalizacyjnym lub socjoterapeutycznym dla uczniów niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów i rodziców,
7) podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie,
8) wspieraniu uczniów, metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym kierunku,
9) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne uczniów,
10) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
11) wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
12) umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,
13) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
1) wybitnych uzdolnień,
2) niepełnosprawności,
3) niedostosowania społecznego,
4) zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
5) specyficznych trudności w uczeniu się,
6) zaburzeń komunikacji językowej,
7) choroby przewlekłej,
8) zaburzeń psychicznych,
9) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
10) rozpoznanych niepowodzeń szkolnych,
11) zaniedbań środowiskowych,
12) trudności adaptacyjnych,
13) odmienności kulturowej.
1) nauczyciele w bieżącej pracy z uczniem,
2) specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w szczególności: pedagog szkolny.
1) rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym szczególnie uzdolnionych,
2) świadczenie adekwatnej pomocy w bieżącej pracy w uczniem,
3) realizacja zaleceń i ustaleń Zespołu Wspierającego,
4) dokonywanie bieżących obserwacji efektywności świadczonej pomocy.
1) rodzice ucznia/prawni opiekunowie
2) uczeń
3) poradnia psychologiczno -pedagogiczna
4) dyrektor szkoły
5) pracownik socjalny
6) asystent rodziny
7) kurator sądowy.
1) Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w szkole jest realizowana przez każdego nauczyciela w bieżącej pracy z uczniem. Polega ona w szczególności na:
a) dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia i jego potrzeb;
b) rozpoznawaniu sposobu uczenia się ucznia i stosowanie skutecznej metodyki nauczania;
c) indywidualizacji pracy na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych;
d) dostosowanie warunków nauki do potrzeb psychofizycznych ucznia;
1) zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze
adresaci
|
Uczniowie przejawiający trudności w nauce, w szczególności w spełnieniu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego |
zadania |
Pomoc uczniom w nabywaniu wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego |
podstawa udzielania |
Na podstawie opinii poradni psychologiczno -pedagogicznej |
prowadzący |
Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć |
czas trwania jednostki zajęć |
45 minut |
liczba uczestników |
maksimum 8 osób |
okres udzielania pp |
zgodnie z decyzją dyrektora |
2) zajęcia rozwijające uzdolnienia
adresaci |
Uczniowie szczególnie uzdolnieni |
|
|
||||||||
zadania |
Rozwijanie zainteresowań i talentów uczniów. |
||||||||||
podstawa udzielania |
Na podstawie opinii poradni psychologiczno -pedagogicznej o szczególnych uzdolnieniach wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela przedmiotu, wniosek ucznia rodzica, |
||||||||||
prowadzący |
Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć |
||||||||||
czas trwania jednostki zajęć |
45 minut |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
liczba uczestników |
maksimum 8 osób |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
okres udzielania pp |
zgodnie z decyzją dyrektora |
|
|
|
|
|
|
||||
3) zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
adresaci |
dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się
|
|
|
||
zadania |
Do zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia lub złagodzenia albo wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia daną formą pomocy psychologiczno -pedagogicznej. |
|
|
||
podstawa udzielania |
Orzeczenie poradni psychologiczno -pedagogicznej |
|
prowadzący |
Specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć |
|
czas trwania jednostki zajęć |
45 minut, w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć |
|
liczba uczestników |
maksimum 5 osób |
|
okres udzielania pp |
zgodnie ze wskazaniami w orzeczeniu |
4) zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne o charakterze terapeutycznym
adresaci |
Uczniowie z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne |
zadania |
Eliminowanie zaburzeń funkcjonowania społecznego |
podstawa udzielania |
Orzeczenie poradni psychologiczno -pedagogicznej lub opinia PP |
prowadzący |
Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych zajęć |
czas trwania jednostki zajęć |
45 minut, w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć |
liczba uczestników |
maksimum 10 osób |
okres udzielania pp |
zgodnie z decyzją dyrektora, |
1) porady i konsultacje dla uczniów - udzielane prowadzone przez pedagoga szkolnego, w godzinach pracy pedagoga,
2) porady i konsultacje dla rodziców - udzielane i prowadzone przez pedagoga szkolnego, w godzinach pracy pedagoga oraz w wyznaczonych godzinach dyżuru nauczycieli,
3) warsztaty i szkolenia dla rodziców - zgodnie z planem pracy szkoły na dany rok szkolny,
4) porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla nauczycieli - zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego lub w godzinach pracy pedagoga szkolnego - w przypadku potrzeby indywidualnych konsultacji nauczycieli z pedagogiem.
§ 26 B
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
1) posiadającym opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
2) posiadającym orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania - na podstawie tego orzeczenia,
3) nieposiadającym orzeczenia lub opinii, ale dla których na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach koniecznym jest zorganizowanie zinstytucjonalizowanej formy pomocy lub pomocy doraźnej w bieżącej pracy z uczniem.
§ 26 C
Uczeń zdolny w szkole
1) udzielanie uczniom pomocy w odkrywaniu ich predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień,
2) wspieranie emocjonalne uczniów, kształtowanie w wychowankach adekwatnej samooceny i wiary w siebie,
3) stymulowanie rozwoju, uzdolnień i zainteresowań oraz wyzwalanie potencjału twórczego uczniów,
4) uwrażliwianie uczniów na potrzeby innych ludzi i zachęcanie do działań prospołecznych,
5) promocja ucznia zdolnego, nauczyciela opiekuna i szkoły.
1) na lekcji,
2) poza lekcjami,
3) poza szkołą,
4) inne formy (np. obozy naukowe, rajdy edukacyjne i obozy sportowo-wypoczynkowe).
1) rozwijania zainteresowań w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) uzyskania od nauczyciela pomocy w przygotowaniu się do konkursów i olimpiad,
3) indywidualnej pracy, dostosowania stopnia trudności , poziomu i ilości zadań lekcyjnych i w domu,
4) realizowania indywidualnego programy nauki lub indywidualnego toku nauki.
1) rozpoznaje uzdolnienia uczniów,
2) umożliwia uczniowi zdolnemu indywidualne, systematyczne konsultacje, celem ukierunkowania jego samodzielnej pracy,
3) systematycznie współpracuje z rodzicami celem ustalenia kierunków samodzielnej pracy ucznia w domu,
4) współpracuje z instytucjami wspierającymi szkołę, w tym Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w zakresie diagnozowania zdolności i zainteresowań kierunkowych ucznia,
5) składa wniosek do dyrektora szkoły o zezwolenie na indywidualny program nauki lub indywidualny tok nauki.
1) dostosowywaniu tempa pracy do możliwości percepcyjnych ucznia;
2) dostosowaniu poziomu wymagań edukacyjnych do możliwości percepcyjnych,
3) intelektualnych i fizycznych ucznia,
4) przyjęciu adekwatnych metod nauczania i sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia,
5) umożliwianiu uczniowi z niepełnosprawnością korzystania ze specjalistycznego wyposażenia i środków dydaktycznych,
6) różnicowaniu stopnia trudności i form prac domowych,
§ 26 D
Organizacja nauczania, wychowania i opieki uczniom niepełnosprawnym
i niedostosowanym społecznie
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) odpowiednie warunki do pobytu w szkole oraz w miarę możliwości sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne,
3) realizację programów nauczania dostosowanych do indywidualnych potrzeb
4) edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia,
5) zajęcia rewalidacyjne, stosownie do potrzeb;
6) integrację ze środowiskiem rówieśniczym.
7) dla uczniów niesłyszących, z afazją lub z autyzmem w ramach zajęć rewalidacyjnych naukę języka migowego lub zajęcia z innych alternatywnych metod komunikacji.
1) zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających
z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
2) zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, w tym w przypadku ucznia niepełnosprawnego - działania o charakterze rewalidacyjnym; ucznia niedostosowanego społecznie - działania o charakterze resocjalizacyjnym; ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym - działania o charakterze socjoterapeutycznym;
3) formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane;
4) działania wspierające rodziców ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;
5) zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia, a także działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposób realizacji tych działań;
6) zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia w realizacji zadań.
§ 26 E
Zadania i obowiązki pedagoga szkolnego
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron ucznia,
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów,
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych,
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów uczniów,
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie i organizowanie różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,
6) prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej,
7) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
8) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
9) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
10) rozpoznawanie i analizowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
11) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktyki w stosunku do uczniów z udziałem rodziców i wychowawców,
12) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
13) prowadzenie warsztatów dla rodziców oraz udzielanie im indywidualnych porad w zakresie wychowania,
14) wspomaganie i pomoc nauczycielom w realizacji Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki,
15) udział w opracowywaniu Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki, przewodniczenie Zespołowi powołanego do opracowania Indywidualnych Programów Edukacyjno - terapeutycznych, prowadzenie dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 26 F
IV B. NAUCZANIE INDYWIDUALNE
1) w orzeczeniu wskazano taką możliwość oraz
2) szkoła dysponuje pomieszczeniami na prowadzenie indywidualnych zajęć.
IV C. INDYWIDUALNY TOK NAUKI, INDYWIDUALNY PROGRAM NAUKI
1) uczeń - z tym, że uczeń niepełnoletni za zgodą rodziców ( prawnych opiekunów);
2) rodzice ( prawni opiekunowie) niepełnoletniego ucznia;
3) wychowawca klasy lub nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek - za zgodą rodziców (prawnych opiekunów).
1) uczestniczenie w lekcjach przedmiotu objętego ITN oraz jednej godzinie konsultacji indywidualnych;
2) zdanie egzaminu klasyfikacyjnego z przedmiotu w zakresie materiału obowiązującego wszystkich uczniów w danym semestrze lub roku szkolnym na ocenę co najmniej bardzo dobrą i w konsekwencji uczestniczenie tylko w zajęciach indywidualnych z nauczycielem.
V. ORGANY SZKOŁY
Organami Szkoły są:
1) Dyrektor
2) Rada Pedagogiczna
3) Rada Rodziców
4) Samorząd Uczniowski.
Dyrektor Szkoły
§ 27
Stanowisko Dyrektora powierza organ prowadzący.
§ 28
1) kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Rady Pedagogicznej;
4) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
5) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkół zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować ich administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę;
7) wykonuje inne zadania wynikające z odrębnych przepisów.
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników.
§ 29
1) powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną,
2) podaje do publicznej wiadomości do końca zajęć dydaktycznych szkolny zestaw podręczników, który będzie obowiązywał w szkole od początku następnego roku szkolnego,
3) ustala w przypadku braku zgody wśród nauczycieli uczących danej edukacji w szkole, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, jeden podręcznik do przedmiotu który będzie obowiązywał wszystkich nauczycieli w cyklu kształcenia,
4) powołuje spośród nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w szkole zespoły przedmiotowe, problemowo-zadaniowe Zespół Wspierający ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
5) zwalnia uczniów z zajęć wychowania fizycznego, bądź wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, z zajęć informatyki w oparciu o odrębne przepisy,
6) udziela zezwoleń na indywidualny tok nauki lub indywidualne nauczanie, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale IVC statutu szkoły,
7) występuje do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły przypadkach określonych w § 118 statutu szkoły,
8) skreśla ucznia z listy uczniów, na zasadach określonych w § 118 statutu szkoły, wyznacza terminy egzaminów poprawkowych do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i podaje do wiadomości uczniów,
9) powołuje komisje do przeprowadzania egzaminów poprawkowych, klasyfikacyjnych i sprawdzających, ustala zajęcia, które ze względu na indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym prowadzą lub uczestniczą w zajęciach zatrudnieni nauczyciele posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej oraz pomoc nauczyciela.
1) opracowuje do 30 kwietnia arkusz organizacyjny na kolejny rok szkolny,
2) przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno- wychowawczych lub opiekuńczych,
3) określa i ustala sposoby dokumentowania pracy dydaktyczno wychowawczej,
4) wyznacza w miarę potrzeb w wymiarze i na zasadach ustalonym w odrębnych przepisach dni wolne od zajęć,
5) informuje nauczycieli, rodziców i uczniów do 30 września o ustalonych dniach wolnych,
6) odwołuje zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w sytuacjach, gdy występuje zagrożenie zdrowia uczniów,
7) zapewnia odpowiednie warunki do jak najpełniejszej realizacji zadań szkoły, a w szczególności należytego stanu higieniczno-sanitarnego, bezpiecznych warunków pobytu uczniów w budynku szkolnym i placu szkolnym,
8) dba o właściwe wyposażenie szkoły w sprzęt i pomoce dydaktyczne,
9) egzekwuje przestrzeganie przez pracowników szkoły ustalonego porządku oraz dbałości o estetykę i czystość,
10) sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną i gospodarczą szkoły,
11) opracowuje projekt planu finansowego szkoły i przedstawia go celem zaopiniowania Radzie Pedagogicznej,
12) dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym szkoły, ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
13) dokonuje co najmniej raz w ciągu roku przeglądu technicznego budynku i stanu technicznego urządzeń na szkolnym boisku,
14) organizuje prace konserwacyjno - remontowe oraz powołuje komisje przetargowe,
15) powołuje komisję w celu dokonania inwentaryzacji majątku szkoły,
16) odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji szkoły zgodnie z odrębnymi przepisami,
17) organizuje i sprawuje kontrolę zarządczą zgodnie z ustawą o finansach publicznych.
§ 30 - skreślony
§ 31 - skreślony
Rada Pedagogiczna
§ 32
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej zadań statutowych dotyczących kształcenia i wychowania.
§ 33
Członkami Rady Pedagogicznej są wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
§ 34
Kompetencje i obowiązki RP określa Ustawa o Systemie Oświaty (art.41) i przepisy wykonawcze MEN.
§ 35
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Szkoły,
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
4) skreślono
5) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
6) skreślono
7) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
8) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
§ 36
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła takie kursy prowadzi
2) projekt planu finansowego Szkoły.
3) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 37
Przewodniczącego, co najmniej 1/3 członków Rady, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- poinformowanie członków o terminie Rady plenarnej i nadzwyczajnej,
- przygotowanie i przebieg spotkania.
§ 38
1) numer (cyfry rzymskie) i datę zebrania,
2) numery podjętych uchwał ( cyfry arabskie),
3) stwierdzenie prawomocności zebrania,
4) listę członków Rady,
5) zatwierdzony porządek obrad,
6) przyjęcie protokołu z poprzedniego zebrania,
7) przebieg zebrania, streszczenie wystąpień i dyskusji oraz zgłoszonych i uchwalonych wniosków,
8) czas trwania zebrania.
§ 39
§ 40
§ 41
Członkowie Rady są zobowiązani do:
- uczestnictwa w posiedzeniach,
- realizowaniu jej uchwał nawet wtedy, gdy zgłosili do nich swe zastrzeżenia,
- zachowania tajemnicy obrad za wyjątkiem informacji mających charakter komunikatów,
- składania przez Radę sprawozdań z wykonania przydziału zadań.
§ 42
§ 43
§ 44
Dyrektor ma prawo do wstrzymania uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa, o czym zawiadamia organ prowadzący Szkołę i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 45
Rada Rodziców
§ 46
Rada Rodziców jest samorządnym przedstawicielem rodziców współpracującym z pozostałymi Organami Szkoły oraz instytucjami w realizacji zadań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych Szkoły.
§ 47
Skład i struktura Rady Rodziców:
1) Podstawowe ogniwo Rady Rodziców stanowią rady klasowe składające się z trzech osób i wychowawcy klasy.
2) Rady klasowe rodziców wybierane są na ogólnym zebraniu rodziców danej klasy.
3) Na czele rady klasowej stoi przewodniczący, który wchodzi w skład Rady Rodziców.
4) W skład RR mogą wchodzić również pozostali członkowie rad klasowych.
5) Dyrektor Szkoły wchodzi w skład RR.
6) RR wyłania ze swego składu zarząd: przewodniczący, wiceprzewodniczący, sekretarz. Zbieraniem składek, wystawianiem stosownych dokumentów zajmuje się księgowość szkoły.
§ 48
Rada Rodziców prowadzi swą działalność finansową w oparciu o instrukcję Ministra Edukacji w sprawie zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości Rady Rodziców.
1) Wysokość minimalnej rocznej składki na rzecz Rady Rodziców ustala się większością 2/3 głosów na ogólnym zebraniu rodziców.
2) Rada klasowa na wniosek wychowawcy może w szczególnie uzasadnionych przypadkach zwolnić określonych rodziców z wnoszenia części lub całości składki na rzecz Rady Rodziców.
3) Rodzice wpłacają składkę jednorazowo lub półrocznie.
§ 49
Podstawowe zasady działalności finansowo-gospodarczej.
1) Podstawową działalności finansowo- gospodarczej Rady jest roczny plan finansowy zatwierdzony na ogólnym zebraniu.
2) Plan finansowy opracowuje się oddzielnie na każdy rok.
3) Fundusze Rady powstają z dochodów osiąganych z własnej działalności, ze składek rodziców, dotacji instytucji państwowych oraz organizacji społecznych.
4) Środki mogą być zużyte na udzielenia Szkole pomocy materialnej w zakresie programu wychowania i opieki nad młodzieżą, realizacji zadań dydaktycznych.
5) Za zgodność działalności finansowo- gospodarczej z przepisami odpowiada przewodniczący Rady Rodziców Szkoły oraz Dyrektor.
§ 50
1) pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy Szkoły,
2) udzielanie pomocy samorządowi uczniowskiemu,
3) uczestniczenie w planowaniu wydatków Szkoły,
4) podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla Szkoły zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Samorząd Uczniowski
§ 51
Wszyscy uczniowie Szkoły są członkami Samorządu Uczniowskiego.
§ 52
1) przewodniczący
2) z-ca przewodniczącego
3) skarbnik
4) przewodniczący sekcji kulturalnej, dydaktycznej i gospodarczej.
§ 53
Samorząd Szkolny pracuje w oparciu o plan organizacji opracowany na podstawie planów pracy samorządów klasowych.
§ 54
Opiekunem Samorządu Uczniowskiego jest członek Rady Pedagogicznej wybierany przez młodzież w tajnym głosowaniu.
§ 55
Samorząd Uczniowski ma prawo do:
1) organizacji imprez szkolnych,
2) spotkań Dyrektora i nauczycieli z młodzieżą,
3) zajęć pozalekcyjnych,
4) otrzymywania ze strony Dyrektora i Rady Pedagogicznej pomocy w realizacji zadań,
5) udziału (w razie takiej potrzeby) w posiedzeniach Rady Pedagogicznej,
6) przedstawianie RP oraz Dyrektorowi wniosków i opinii we wszystkich sprawach uczniów, a w szczególności realizacji podstawowych praw uczniów.
§ 56
Do zadań Samorządu Uczniowskiego należy:
VI. OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA DYŻURNEGO
§ 57
Harmonogram dyżurów porządkowo – wychowawczych nauczycieli opracowuje Dyrektor i sprawuje nadzór nad wykonywaniem obowiązków przez nauczycieli.
§ 58
1) w budynku szkoły,
2) w warsztatach szkolnych,
3) w hali sportowej.
1) parter i szatnia - jeden
2) I i II piętro – drugi.
§ 59
Nauczyciel pełniący dyżur powinien być obecny w pracy o godzinie 7:15. Dyżur trwa do czasu zakończenia przez młodzież zajęć lekcyjnych.
§ 60
Do obowiązków nauczyciela dyżurnego należy:
1) czuwanie nad bezpieczeństwem młodzieży podczas przerw,
2) eliminowanie przypadków dewastacji sprzętu, instalacji,
3) zwracanie uwagi na przestrzeganie zakazu noszenia niewłaściwego obuwia i palenia papierosów,
4) likwidowanie wszelkich przejawów stosowania przemocy.
§ 61
§ 62
Obowiązkiem nauczyciela dyżurnego jest zwrócenia szczególnej uwagi na utrzymanie przez młodzież porządku w szatni.
§ 63
VII. WYCHOWAWCA KLASY
§ 64
1) prowadzenie opieki wychowawczej nad uczniami;
2) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadnianie działań wychowawczych podejmowanych wobec ogółu uczniów oraz wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka;
3) utrzymywanie kontaktów z rodzicami lub prawnymi opiekunami uczniów i wychowawcami internatu w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych, pomocy w działaniach wychowawczych oraz włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły;
4) współpraca ze specjalistami oferującymi kwalifikowaną pomoc przy rozwiązywaniu problemowi zaspakajaniu potrzeb edukacyjnych uczniów;
5) korzystanie z pomocy merytorycznej i pedagogicznej różnych placówek, instytucji naukowych oświatowych;
6) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
7) podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu sytuacji konfliktowych i umożliwiających ich rozwiązywanie;
8) prawidłowe i terminowe prowadzenie dokumentacji – dziennika elektronicznego, arkuszy ocen, świadectw szkolnych.
§ 65
Do obowiązków nauczyciela wychowawcy należy ponadto:
1) ustalanie i wystawianie ocen z zachowania uczniów według kryteriów zawartych w Statucie Szkoły;
2) Informowanie rodziców o postępach uczniów w nauce, przewidywanych ocenach niedostatecznych śródrocznych i końcoworocznych (zgodnie ze Statutem Szkoły oraz o zasadach oceniania zachowania uczniów)
3) opiniowanie przyznania pomocy materialnej swoim wychowankom;
4) przeprowadzenie przynajmniej trzech zebrań ogólnych z rodzicami wychowanków.
§ 66
Szczegółowe zadania wychowawcy zawarte są w ,,Programie Wychowawczym Szkoły".
§ 67 - skreślony
§ 68
Wychowawca klasy zapoznaje uczniów i rodziców ze Statutem Szkoły oraz założeniami Programu Wychowawczego.
§ 69
Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej, a także placówek oświatowych i naukowych.
§ 70
Nauczyciel sprawujący wychowawstwo ma prawo do rocznej przerwy po 4-letnim pełnieniu tej funkcji (w miarę możliwości organizacyjnych Szkoły).
§ 71
1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach rodzice mogą większością 2/3 głosów wystąpić do Dyrektora Szkoły o zmianę wychowawcy.
2. W uzasadnionych sytuacjach nauczyciel ma prawo zrezygnować z wychowawstwa po konsultacji z Dyrektorem.
3. Decyzję w sprawie zmiany wychowawcy podejmuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
VIII. NAUCZYCIELE
§ 72
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
§ 73
Obowiązkiem nauczyciela jest:
a) punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć lekcyjnych,
b) przestrzeganie tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych, zmiany mogą być dokonane tylko po uprzednim uzgodnieniu z Dyrektorem Szkoły,
c) zgłaszanie nieobecności w pracy zgodnie z obowiązującymi pracowników przepisami,
d) przestrzeganie wewnętrznych zarządzeń dyrektora szkoły.
a) uroczystości rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego,
b) apelach szkolnych,
c) uroczystościach rocznicowych.
§ 74
Nauczyciel ma prawo do:
IX. WEWNĄTRZSZKOLNE OCENIANIE
§ 75
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia
2) zachowanie ucznia.
1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania
2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania - w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie
2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć
3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju
4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu
5) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy.
§ 76
W skład pensum zadań podlegających ocenie wchodzą:
1) odpowiedź ustna,
2) prace pisemne (sprawdziany, testy otwarte i zamknięte, wypracowania i inne),
3) wykonane ćwiczenia i zadania,
4) aktywność na lekcji,
5) umiejętność korzystania z wiedzy pozapodręcznikowej,
6) umiejętność stosowania wiedzy teoretycznej na zajęciach praktycznych.
§ 77
Formę i liczbę zadań podlegających ocenie określają poszczególne zespoły przedmiotowe zgodnie ze specyfiką przedmiotu i tygodniowym wymiarem godzin (ocenianie przedmiotowe).
§ 78
O formach podlegających ocenianiu wymienionych w § 76 uczniowie zostają poinformowani przez nauczyciela na pierwszej jednostce lekcyjnej z danego przedmiotu (potwierdzenie w dzienniku lekcyjnym i w zeszycie przedmiotowym ucznia), zaś rodzice otrzymują informację od wychowawcy klasy na pierwszym ogólnym zebraniu.
§ 79
stopień celujący - 6
stopień bardzo dobry - 5
stopień dobry - 4
stopień dostateczny - 3
stopień dopuszczający - 2
stopień niedostateczny - 1
2. W klasyfikacji śródrocznej i rocznej stosuje się pełne brzmienie stopni bez znaków „ +” i „–”
3. W klasyfikacji bieżącej stosuje się znaki „+” i „–”
§ 80
Ocenianie powinno być:
1) jawne,
2) systematyczne,
3) wieloaspektowe,
4) kryteria oceniania muszą być zrozumiałe dla ucznia,
5) wszystkie formy oceniania powinny zapewniać uczniowi możliwość otrzymania informacji zwrotnej na temat swojej pracy ( uczeń ma prawo dowiedzieć się, co jest jego mocną stroną, a co wymaga uzupełnienia),
6) ocena powinna motywować do dalszej pracy,
7) na ocenę nie może mieć wpływu postawa ucznia i jego cechy osobowościowe,
8) ocena nie może spełniać funkcji represyjnej.
§ 81
Nauczyciel ma obowiązek wystawić w półroczu co najmniej 4 oceny cząstkowe z danego przedmiotu. Jeśli tygodniowy wymiar zajęć wynosi 1 godzinę co najmniej 3 oceny cząstkowe.
§ 82
Nauczyciel nie może wystawić śródrocznej (rocznej) oceny niedostatecznej z danego przedmiotu, jeśli uczeń nie uzyskał w półroczu co najmniej 3 ocen cząstkowych, pod warunkiem, że nieobecność ucznia na lekcjach przekroczyła 50 %.
§ 83
§ 84
Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczniowie lub jego rodzice (opiekunowie) mogą otrzymać do wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela przedmiotu.
§ 85
W okresie miesiąca września uczniom klas pierwszych nie wystawia się ocen niedostatecznych.
§ 86
Uczeń może ubiegać się o poprawę cząstkowej oceny niedostatecznej w formie i czasie ustalonym przez nauczyciela przedmiotu.
§ 87
Przy ustalaniu ocen bieżących i klasyfikacyjnych z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć} systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej
§ 88
§ 89
Przy ocenianiu ucznia z dysfunkcjami lub o specyficznych trudnościach w uczeniu się (na podstawie pisemnego orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej) należy uwzględnić indywidualne możliwości ucznia.
§ 90
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
§ 91
Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się według skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
§ 92
Zasady wystawiania ocen z zachowania:
- spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą,
- i reprezentuje Szkołę w olimpiadach, konkursach przedmiotowych, w zawodach sportowych,
- i /lub angażuje się w prace na rzecz środowiska,
- i /lub w określonej dziedzinie życia szkolnego jest wzorem dla innych uczniów.
- nie ma w semestrze godzin nieusprawiedliwionych i nieobecności na zajęciach
- usprawiedliwia w ciągu 7 dni,
- i charakteryzuje się wysoką kulturą osobistą w szkole i poza nią
- i angażuje się w prace na rzecz klasy lub szkoły
- i nie ma negatywnych wpisów w danym półroczu w zeszycie nauczycielskich spostrzeżeń z dyżurów i w dzienniku lekcyjnym,
- i przestrzega innych obowiązków ucznia wynikających ze Statutu Szkoły.
- nie przekroczył w semestrze 10 godzin nieusprawiedliwionych.
- i charakteryzuje się wysoką kulturą osobistą w szkole i poza nią
- i nie ma więcej niż dwie negatywne uwagi zapisane w dzienniku lekcyjnym lub w zeszycie nauczyciela dyżurnego
- i /lub angażuje się w prace społeczne na rzecz klasy.
4. Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który :
- ma w półroczu do 30 godzin nieusprawiedliwionych
- i /lub zdarzają mu się uchybienia związane z kulturą osobistą oraz wypełnianiem obowiązków ucznia
- i /lub rzadko włącza się w życie klasy, szkoły,
- i /lub ma niewiele wpisów w dzienniku lekcyjnym i zeszycie nauczyciela dyżurnego.
5. Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- ma w półroczu do 40 godzin nieusprawiedliwionych,
- i /lub prezentuje niską kulturę osobistą w szkole i poza nią
- i /lub odmawia uczestniczenia w działaniach na rzecz klasy, Szkoły
- i /lub ma powtarzające się wielokrotnie negatywne wpisy w dzienniku lekcyjnym lub w zeszycie nauczyciela dyżurnego,
- i /lub często ignoruje polecenia nauczyciela.
6. Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
- ma w półroczu ponad 40 godzin nieusprawiedliwionych,
- i /lub wchodzi w konflikt z prawem, dopuszcza się czynów karalnych – oszustwa, fałszerstwa, kradzieże, rozboje,
- i /lub świadomie i ze złą wolą dopuszcza się zachowań, o których mowa przy ocenie nieodpowiedniej, a żadne oddziaływania wychowawcze nie odnoszą skutku.
§ 93
Uczniowie, którzy po wystawieniu ocen śródrocznych (rocznych) lub po dokonaniu klasyfikacji śródrocznej (rocznej) z nieusprawiedliwionych powodów opuścili ponad 10 godzin lekcyjnych, w II półroczu danego roku szkolnego lub w I półroczu następnego roku szkolnego nie mogą otrzymać oceny wzorowej z zachowania, a w przypadku pozostałych ocena zostaje obniżona o jeden stopień od ustalonej za dane półrocze.
§ 94
Wychowawca klasy na początku roku szkolnego ma obowiązek poinformować uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
§ 95
Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia i jest ona ostateczna.
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykła większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
§ 96
a) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem ust. 2.
X. KLASYFIKOWANIE i PROMOWANIE UCZNIÓW
Klasyfikowanie uczniów
§ 97
Klasyfikowanie śródroczne i roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w szkolnym planie nauczania i ustalaniu jednolitych ocen klasyfikacyjnych według skali ocen podanych w Statucie Szkoły § 79.
§ 98
grudzień/styczeń - klasyfikacja śródroczna
kwiecień/czerwiec – klasyfikacja roczna .
§ 99
Sichów Duży, dnia ............
Państwo .....................................................
Na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2016 poz. 1943), oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2015 poz. 843)
informuję, że uczeń ………………………................................ klasa …………………
imię i nazwisko
jest zagrożony ocenami niedostatecznymi z następujących przedmiotów:
.......................................
.......................................
.......................................
wychowawca klasy
§ 100
2a. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
§ 101
W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel danych obowiązkowych zajęć edukacyjnych jako egzaminator (może on być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych sytuacjach ),
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia jako członek komisji.
7a. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) dla ucznia nieklasyfikowanego z zajęć praktycznych z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na organizację zajęć umożliwiających uzupełnienie programu nauczania i ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć praktycznych,
Protokół
z egzaminu klasyfikacyjnego odbytego w dniu .........................
Komisja egzaminacyjna w składzie :
_____________________________
_____________________________
_____________________________
przeprowadziła egzamin klasyfikacyjny ucznia ............................................................................
klasy ............................................. z przedmiotu ..........................................................................
W części pisemnej wyznaczono następujące tematy (zadania) :
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
W części ustnej otrzymał następujące pytania ( zadania):
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
W wyniku przeprowadzonego egzaminu komisja ustaliła następującą ocenę :............................
Podpisy członków komisji:
§ 102
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący się w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej Szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne;
1) skład komisji
2) termin sprawdzianu
3) pytania sprawdzianu
4) wynik sprawdzianu oraz ustalona ocenę
§ 103
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący się w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) dwóch nauczycieli z danej lub innej Szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne;
- skład komisji
- termin sprawdzianu
- pytania sprawdzianu
- wynik sprawdzianu oraz ustalona ocenę
§ 104
§ 105
§ 106
§ 107
Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
Egzamin poprawkowy
§ 108
W skład komisji wchodzą :
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminator (może on być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach),
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji .
Promowanie uczniów
§ 109
Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 96 ust. 2 oraz § 108 ust.14.
§ 110
Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ze wszystkich zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
§ 111
Egzamin maturalny, egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe.
§ 112
Egzamin maturalny i egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie przeprowadza się zgodnie z rozdziałem 3b ustawy o systemie oświaty oraz komunikatami Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
XI. PRAWA i OBOWIĄZKI UCZNIA. NAGRODY i KARY. TRYB SKŁADANIA SKARG W PRZYPADKU NARUSZENIA PRAW UCZNIA.
Prawa ucznia
§ 113
1) poszanowania swojej godności,
2) wyrażania swych myśli, przekonań światopoglądowych i religijnych w sposób zgodny z przyjętymi normami społecznymi,
3) znajomości Statutu Szkoły zwłaszcza w zakresie spraw dotyczących uczniów,
4) korzystania z pomieszczeń szkolnych oraz wszystkich urządzeń i pomocy naukowych służących kształceniu i rozwijaniu zainteresowań uczniów,
5) zapoznania się z materiałem programowym z poszczególnych przedmiotów,
6) dobrowolnego uczestniczenia w olimpiadach przedmiotowych i konkursach,
7) uczestniczenia w uroczystościach i imprezach organizowanych przez Szkołę,
8) zapewnienia warunków bezpieczeństwa podczas pobytu w Szkole, w czasie wycieczek, imprez szkolnych i zajęć pozalekcyjnych,
9) korzystania z przerw międzylekcyjnych,
10) wyrażania poprzez organy Samorządu Uczniowskiego opinii dotyczących życia i organizacji pracy Szkoły,
11) pomocy ze strony wychowawcy, organów Samorządu Uczniowskiego i Dyrekcji w rozwiązywaniu trudnych problemów,
12) korzystania w miarę możliwości finansowych Szkoły z pomocy materialnej,
13) obiektywnej, jawnej i uzasadnionej oceny,
14) znajomości form i zasad sprawdzania wiadomości i umiejętności.
1) pisemne sprawdziany wiadomości zwane pracami klasowymi muszą być zapowiadane uczniom co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem,
2) termin pracy klasowej powinien być uzgodniony i zaznaczony w dzienniku lekcyjnym,
3) w ciągu dnia może się odbyć tylko jedna praca klasowa lub więcej o ile klasa wyrazi zgodę,
4) w ostatnim tygodniu przed klasyfikacja śródroczną i końcoworoczną nie przeprowadza się prac klasowych,
5) krótkie prace pisemne zwane kartkówkami obejmujące materiał 2-3 jednostek lekcyjnych nie muszą być zapowiadane,
6) uczeń ma prawo do jednego nieprzygotowania w ciągu półrocza, bez podawania powodów,
7) nieprzygotowanie uczeń zgłasza na początku lekcji, nie obejmuje ono prac klasowych,
8) za nieobecność na sprawdzianach uczeń nie może otrzymać oceny niedostatecznej,
9) w czasie Dnia Wiosny i Dnia Dziecka nauczyciele nie przeprowadzają kartkówek i prac klasowych oraz nie pytają na ocenę,
10) na czas przerw świątecznych i ferii zadaje się prace domowe tylko w uzasadnionych przypadkach,
11) prace pisemne powinny być ocenione i podane uczniowi do wglądu w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie od daty ich przeprowadzenia,
12) zwolnienie z odpowiedzi ustnych w dniu, w którym wylosowano jego numer (zgodnie z regulaminem Samorządu Uczniowskiego).
Obowiązki ucznia
§ 114
Obowiązkiem ucznia jest:
1) uczniom niepełnoletnim nieobecności usprawiedliwia rodzic w formie pisemnej, telefonicznej lub osobiście,
2) formy usprawiedliwiania nieobecności uczniom pełnoletnim ustala wychowawca klasy po uzgodnieniu z rodzicami,
3) uczeń może być zwolniony z zajęć wyłącznie na pisemną lub telefoniczną prośbę rodzica.
a) za uroczystości szkolne uznaje się – uroczystości z okazji rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, z okazji Dnia Edukacji Narodowej i inne ważne uroczystości okolicznościowe.
1) galowym strojem uczennicy jest biała bluzka, czarna lub granatowa spódnica albo spodnie,
2) galowym strojem ucznia jest biała koszula, czarne lub granatowe spodnie i odpowiednie do stroju obuwie.
Nagrody i Kary
§ 115
1) pochwała Dyrektora w obecności ogółu uczniów,
2) pochwała wychowawcy w obecności klasy ,
3) pochwała Dyrektora lub wychowawcy klasy w obecności rodziców,
4) list pochwalny (dyplom) na mocy uchwały Rady Pedagogicznej,
5) nagrody rzeczowe przyznawane na koniec roku szkolnego na mocy uchwały Rady Pedagogicznej,
6) nagrody pieniężne przyznawane za udział w konkursie o tytuł ,,Najlepszej klasy"
7) dofinansowanie wycieczek lub imprez klasowych,
8) eksponowanie w gablotach nazwisk uczniów wyróżnionych za wyniki w nauce i frekwencję, udział w konkursach.
§ 116
1) upomnienie przez wychowawcę klasy-indywidualne lub na forum klasy,
2) upomnienie przez Dyrektora-indywidualne na piśmie lub w obecności ogółu uczniów,
3) nagana udzielona przez Dyrektora w obecności rodziców lub ogółu uczniów lub przed Radą Pedagogiczną,
4) zawieszenie prawa do reprezentowania Szkoły na zewnątrz (stosuje wychowawca lub nauczyciel),
5) obniżenie oceny z zachowania,
6) zawieszenie przez Dyrektora prawa ucznia do udziału w wycieczkach,
7) karne przeniesienie ucznia do innej szkoły na mocy Uchwały RP i Decyzji Dyrektora
8) skreślenie z listy uczniów.
§ 117
Na wniosek wychowawcy klasy lub innego nauczyciela w oparciu o Uchwałę Rady Pedagogicznej Dyrektor Szkoły ma prawo skreślić ucznia z listy.
§ 118
1) powtarzające się przypadki spożywania alkoholu na terenie Szkoły lub przebywanie na terenie Szkoły po spożyciu alkoholu,
2) dystrybucję i zażywanie narkotyków,
3) powtarzające się kradzieże,
4) celowe niszczenie mienia szkolnego i wandalizm,
5) powtarzające się przypadki fizycznego lub psychicznego znęcania się nad członkami społeczności szkolnej,
6) nieusprawiedliwioną ciągłą nieobecność na zajęciach przez okres 12 tygodni, jeżeli uczeń ukończył 18 lat,
7) w przypadku nieklasyfikowania ucznia z przyczyn nieusprawiedliwionych przez Radę Pedagogiczną na posiedzeniu klasyfikacyjnym śródrocznym lub rocznym i braku wniosku ze strony ucznia lub jego rodziców o przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych,
8) rażące nieposzanowanie godności nauczyciela lub innych pracowników Szkoły,
9) dopuszczanie się innych czynów podlegających Kodeksowi Karnemu.
§ 119
Decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów wydaje na piśmie Dyrektor Szkoły w ciągu trzech dni od powzięcia uchwały przez Radę Pedagogiczną.
§ 120
Tryb składania skarg
§ 120a
Tryb rozpatrywania skarg i wniosków
§ 120b
XII. ZASADY PRZYJĘCIA DO KLASY PIERWSZEJ SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ
§ 121
Rekrutacja będzie się odbywać na zasadach określonych w rozdziale 2a ustawy o systemie oświaty, z uwzględnieniem aktów wykonawczych.
§ 122
Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego do technikum oraz sposób przeliczania na punkty ocen z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz wyników egzaminów, a także sposobu punktowania innych osiągnięć kandydatów do szkoły określa w każdym roku szkolnym Świętokrzyski Kurator Oświat
§ 123 do §128 - skreślono
XIII. ZESPOŁY NAUCZYCIELSKIE
§ 129
1) ustalenie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb;
2) układanie indywidualnych programów nauczania dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
3) współdziałanie w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych.
XIV. BIBLIOTEKA SZKOLNA
§ 132
1) gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych;
2) zaspokajanie potrzeb czytelniczych uczniów i pracowników Szkoły;
3) rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
4) popularyzację wiedzy pedagogicznej i wiedzy o regionie.
1) gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych;
2) zaspokajanie potrzeb czytelniczych uczniów i nauczycieli Szkoły;
3) rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
4) organizowanie warsztatu informacyjnego;
5) stosowanie rożnych metod, form i środków propagowania czytelnictwa oraz realizacja programu przysposobienia czytelniczego i informacyjnego;
6) współpraca z Dyrektorem, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, bibliotekami szkolnymi oraz innymi instytucjami.
§ 133
Zbiory biblioteki stanowią:
1) księgozbiór podręczny;
2) lektury obowiązkowe oraz literatura dla młodzieży;
3) literatura popularnonaukowa i naukowa z zakresu kształcenia zawodowego wynikającego z typu szkoły;
4) czasopisma przedmiotowo-metodyczne oraz literatura z zakresu pedagogiki i psychologii dla nauczycieli.
§ 134
Prawa i obowiązki ucznia wobec biblioteki:
1) z biblioteki mogą korzystać wszyscy uczniowie;
2) książki można wypożyczać na okres dwóch tygodni;
3) jeżeli czytelnik nie przeczytał książki, a biblioteka nie ma na nią innych zamówień, można uzyskać prolongatę;
4) na dwa tygodnie przed zakończeniem roku szkolnego wszystkie książki należy obowiązkowo zwrócić do biblioteki;
5) w zamian za zgubioną lub zniszczoną książkę uczeń winien odkupić taką samą książkę, w szczególnych przypadkach bibliotekarz może wyrazić zgodę na zwrot innej książki o tej samej wartości czytelniczej i materialnej;
6) godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas trwania zajęć lekcyjnych.
XV. WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
§ 135
1) kształtowanie postawy otwartości na wiedzę i prezentowania swojej osobowości;
2) określenie zgodności predyspozycji uczniów z realizowanym kierunkiem kształcenia;
3) wzmocnienie motywacji;
4) kreowanie postaw aktywnych, przezwyciężania bierności, radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
5) planowanie przyszłości zawodowej, ocena własnych możliwości;
6) nabywanie dodatkowych kwalifikacji zawodowych w trakcie nauki w szkole;
7) przygotowanie dokumentów związanych z pracą zawodową;
8) kształtowanie umiejętności w zakresie poszukiwania pracy oraz prezentowania się na rynku pracy;
9) poznanie zawodów pokrewnych z wybranym kierunkiem kształcenia;
10) poznanie potencjalnych ścieżek edukacyjnych w wybranym zawodzie;
11) poznanie podstaw prawa pracy.
2. Zasady doradztwa zawodowego:
1) bezpłatność;
2) dostępność;
3) dobrowolność;
4) równość;
5) współdziałanie;
6) poufność i ochrona danych osobowych.
1) badania (diagnoza) zapotrzebowania na działania doradcze;
2) zajęcia służące rozbudzeniu świadomości konieczności planowania rozwoju i kariery zawodowej;
3) spotkania służące samopoznaniu i określeniu predyspozycji wyznaczających rozwój zawodowy i karierę zawodową;
4) zajęcia doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej;
5) spotkania uczące umiejętności redagowania dokumentów aplikacyjnych;
6) zajęcia służące rozwijaniu i doskonaleniu umiejętności autoprezentacji oraz rozmowy wstępnej;
7) zajęcia służące promowaniu samo zatrudnienia;
8) spotkania służące zapoznaniu z obowiązującym prawem pracy;
9) gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej;
10) informowanie o zasadach rekrutacji na uczelnie w postaci prasy, informatorów, folderów;
11) spotkania z absolwentami, którzy osiągnęli sukces zawodowy;
12) spotkania z przedstawicielami różnych zawodów (zgodnie ze specyfikacją kierunku kształcenia);
13) udział w targach edukacyjnych;
14) tworzenie możliwości indywidualnej rozmowy z doradcą zawodowym na terenie szkoły;
15) spotkania z przedstawicielami lokalnych firm i stowarzyszeń;
16) współpraca z uczelniami wyższymi i akademickimi biurami karier;
17) współpraca z instytucjami lokalnego rynku pracy (urzędy pracy, centra informacji).
XVI. ORGANIZACJA WSPÓŁDZIAŁANIA SZKOŁY Z PORADNIAMI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYMI, W TYM Z PORADNIAMI SPECJALISTYCZNYMI ORAZ INNYMI INSTYTUCJAMI ŚWIADCZĄCYMI PORADNICTWO I SPECJALISTYCZNĄ POMOC UCZNIOM I RODZICOM.
§ 136
1) wspomagania wszechstronnego rozwoju uczniów, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej;
2) profilaktyki uzależnień;
3) udzielanie pomocy uczniom z grup ryzyka;
4) wspomagania wychowawczej funkcji rodziny;
5) prowadzenia edukacji prozdrowotnej w środowisku szkolnym;
6) pomocy rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu możliwości oraz mocnych stron uczniów;
7) pomocy w zakresie doradztwa zawodowego.
1) diagnozy,
2) konsultacje,
3) terapie,
4) psychoedukacja,
5) doradztwo,
6) mediacje,
7) działalność profilaktyczna,
8) działalność informacyjna.
§ 137
Uczniowie i ich rodzice mogą korzystać za pośrednictwem szkoły z pomocy udzielanej przez inne instytucje działające w środowisku:
1) Policję,
2) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
3) Sąd rodzinny,
4) Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną.
XVII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 138
Zasady gospodarki finansowej i gospodarczej Szkoły określają odrębne przepisy.
§ 139
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 140
§ 141
1) zmian w prawie oświatowym,
2) nowych rozporządzeń MEN,
3) nowych decyzji i zarządzeń nadzoru pedagogicznego i organu prowadzącego Szkołę,
4) potrzeb wynikających z realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Szkoły.
Procedura postępowania w przypadku skreślenia ucznia z listy uczniów
w Technikum w Sichowie Dużym
Podstawa prawna:
§ 1 Cel procedury
Celem niniejszej procedury jest określenie trybu postępowania W sytuacjach, gdy po
wyczerpaniu wszystkich działań wychowawczych zachodzi konieczność skreślenia z listy
ucznia Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym.
§2 Zakres procedury
Procedura swym zakresem obejmuje wszystkich nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół
Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym, dyrektora
szkoły, Samorząd uczniowski, uczniów i ich rodziców.
§3 Tryb postępowania
1) Nauczyciel, wychowawca, pedagog szkolny sporządza pisemną informację o zaistniałym incydencie oraz przygotowuje wniosek (załącznik 1) o skreślenie ucznia z listy uczniów. Do notatki o zdarzeniu mogą być załączone np. pisemne zeznania świadków. Przygotowaną dokumentację wnioskodawca przekazuje Dyrektorowi szkoły.
2) Dyrektor bada, czy dane wykroczenie zostało uwzględnione w Statucie Szkoły jako
przypadek, za który można ucznia skreślić z listy uczniów. Analizuje wszystkie zebrane dowody w sprawie, w tym opinie i wyjaśnienia stron (w tym rodziców ucznia).
3) Dyrektor zwołuje posiedzenie Rady Pedagogicznej. W protokole z posiedzenia powinny się znaleźć wszystkie informacje, mające wpływ na podjęcie Uchwały o skreśleniu ucznia z listy uczniów.
4) Poinformować ucznia o jego prawie do wskazania rzeczników obrony (np. wychowawca lub pedagog szkolny), którzy mają obowiązek przedstawić rzetelnie nie tylko uchybienia w postępowaniu ucznia, ale także jego cechy dodatnie i okoliczności łagodzące.
5) Przedyskutować na posiedzeniu rady pedagogicznej czy wykorzystano wszystkie możliwości wychowawczego oddziaływania szkoły na ucznia, czy uczeń był wcześniej karany mniejszymi karami regulaminowymi i przeprowadzono z nim rozmowy ostrzegawcze oraz czy udzielono mu pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Wyniki w nauce nie są podstawą do skreślenia z listy uczniów.
6) Rada Pedagogiczna podejmuje uchwałę (zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej)
w sprawie skreślenia z listy uczniów, sporządza się protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej uwzględniający wszystkie informacje mające wpływ na podjęte uchwały.
7) Dyrektor szkoły zwraca się o opinię do Samorządu Uczniowskiego. Samorząd Uczniowski winien wydać opinię w terminie do 2 dni.
8) Dyrektor szkoły wydaje decyzję (załącznik nr 2) w sprawie skreślenia z listy uczniów i informuje o niej ucznia i jego rodziców, zgodnie z wymogami kodeksu postępowania administracyjnego.
9) Uczniowi przysługuje prawo odwołania od decyzji Dyrektora do organu wskazanego w pouczeniu zawartym w decyzji, za pośrednictwem Dyrektora szkoły, w ciągu 14 dni
od daty skutecznego doręczenia decyzji.
10) Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu.
11) Jeżeli uczeń nie jest pełnoletni, decyzję odbierają i podpisują jego rodzice. Jeżeli nie ma możliwości odbioru decyzji przez rodziców, pismo wysyłane jest pocztą - listem poleconym, za potwierdzeniem odbioru.
12) Uczeń i jego rodzice mają prawo wglądu w dokumentację dotyczącą sprawy, w części
dotyczącej ich dziecka.
13) Jeżeli uczeń lub jego rodzice/opiekunowie wniosą odwołanie, Dyrektor szkoły w terminie 7 dni ustosunkowuje się do niego, przeprowadza ponowną analizę sprawy, ewentualnie bada nowe fakty.
14) Jeśli Dyrektor przychyli się do odwołania, wydaje decyzję w sprawie na piśmie.
15) Jeśli Dyrektor podtrzymuje swoją decyzję, w terminie 7 dni jest obowiązany przesłać
odwołanie wraz z pełną dokumentacją sprawy do organu odwoławczego, który ponownie bada sprawę. Decyzja wydana przez kuratora oświaty może być przez stronę zaskarżona do NSA.
16) W trakcie całego postępowania odwoławczego uczeń ma prawo chodzić do szkoły, do
czasu otrzymania ostatecznej decyzji, chyba, że decyzji nadano rygor natychmiastowej
wykonalności.
17) Rygor natychmiastowej wykonalności (art. 108 Kpa) nadaje się w przypadkach:
18) Od rygoru natychmiastowej wykonalności również służy odwołanie.
Załącznik nr 1
Wniosek o skreślenie ucznia z listy uczniów
..........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
Informacja o wcześniejszych upomnieniach i naganach:
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
Opinia Pedagoga Szkolnego:
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.....................................
(data)
........................................................
podpis osoby zgłaszającej wniosek
Załącznik nr 2
Sichów Duży, ………………………….
data
…………………………………….
pieczęć szkoły
D E C Y Z J A nr ……/……
Na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572 z późniejszymi zmianami), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późniejszymi zmianami) art.(§) …………….. Statutu Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego
w Sichowie Dużym, uchwały nr ………………. Rady Pedagogicznej ……………….. w ………………….. z dnia …………………….., po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego i rozpatrzeniu sprawy
postanawiam skreślić z dniem …………………….r. z listy uczniów klasy …………………..
.........................................................................................................
(imię i nazwisko ucznia, synal córkę urodzonego )
(Na podstawie art. 108 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego decyzji nadaje się
rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na
............................................................................. )*
Uzasadnienie
(prawne) -za należy przytoczyć zapis statutu, za co jest skreślany, wg statutu
......................................................................................................... .........................................................................................................
.........................................................................................................
(faktyczne )- co konkretnie uczeń zrobił, przewinienie
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
Od niniejszej decyzji (oraz rygoru natychmiastowej wykonalności) * przysługuje odwołanie do Kuratora Oświaty (organu stopnia wyższego w przypadku organizacji) za pośrednictwem dyrektora szkoły w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Otrzymują:
…………………………………………
…………………………………….……
……………………………………………
(podpis i pieczęć dyrektora)
*) Decyzji może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi szkoły.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Za zgodność z uchwałą Rady Pedagogicznej:
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym