Regulaminy

Regulamin internatu

Regulamin Internatu
Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego
im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym

ROZDZIAŁ I
Podstawy prawne
1. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2198 z późn.zm)
2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59 z późn.zm)
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. 2015 r., poz. 1872)
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz. U. 2017 r., poz. 1606)
5. Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t. j. Dz.U. 2017 r., poz. 1189 z późn.zm.)
6. Statut Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym

ROZDZIAŁ II
Postanowienia ogólne
1. Internat jest placówką opiekuńczo-wychowawczą, działającą w ramach Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sichowie Dużym, zapewniającą opiekę i wychowanie w czasie odbywania nauki poza miejscem zamieszkania. Internat stanowi integralna część szkoły i realizuje jej plan dydaktyczno – wychowawczo - profilaktyczny oraz planuje i wykonuje swoje zadania określone
w planie pracy opiekuńczo- wychowawczo - profilaktyczny Internatu.
2. Regulamin określa szczegółową organizację Internatu, tworzy warunki do rozwijania samorządności i współodpowiedzialności wychowanków za funkcjonowanie placówki.
3. W sprawach nieokreślonych w niniejszym regulaminie obowiązują postanowienia zawarte w Statucie Szkoły oraz zarządzenia i procedury wewnętrzne.
4. Regulamin wchodzi w życie z dniem przyjęcia przez Radę Pedagogiczną ZSCKR w Sichowie Dużym.

ROZDZIAŁ III
Główne cele i zadania Internatu
1. Internat zapewnia wychowankom zakwaterowanie, wyżywienie, bezpieczny pobyt, opiekę wychowawców w czasie odbywania przez nich nauki poza miejscem zamieszkania.
2. Internat umożliwia wychowankom realizację kształcenia, pomaga w wyrównywaniu szans edukacyjnych i wspomaga opiekuńczo-wychowawczą rolę szkoły i rodziny oraz stwarza optymalne warunki do wielostronnego rozwoju.
3. Internat wychowuje w duchu wartości uniwersalnych: prawdy, dobra, piękna oraz tolerancji wobec siebie i innych.
4. Internat zapewnia właściwe warunki sanitarno-higieniczne.
5. Internat stwarza warunki do uczestnictwa w kulturze oraz organizuje imprezy kulturalne, sportowe
i turystyczne.
6. Internat upowszechnia różne formy aktywności fizycznej oraz dbałości o własny stan zdrowia.
7. Internat wdraża do samodzielnego wykonywania określonych prac porządkowo -gospodarczych.
8. Internat kształtuje zaradność życiową wychowanków, rozwija samodzielność i samorządność
z uwzględnieniem godności osobistej, autonomii, poczucia własnej wartości i twórczej aktywności.
9. Internat kształtuje wśród wychowanków postawę wzajemnego zrozumienia, życzliwości, tolerancji i odpowiedzialności.
10. Internat przygotowuje do uczestniczenia w życiu społecznym i w przyszłej rodzinie.
11. Internat kształtuje prawidłowy stosunek do przyrody i tradycji narodowych.

ROZDZIAŁ IV
Organizacja Internatu
1. Organami Internatu są:
a. Kierownik Internatu
b. Rada Wychowawcza
c. Młodzieżowa Rada Internatu
2. Pracą w Internacie kieruje Kierownik Internatu podlegający bezpośrednio Dyrektorowi Szkoły.
3. Radę Wychowawczą, tworzą pracownicy pedagogiczni. Rada Wychowawcza jest organem powołanym do opracowania planu pracy i programów działania oraz do opiniowania całokształtu spraw opiekuńczo-wychowawczych, a także dokonywania analizy działalności opiekuńczo - wychowawczej i formułowania wniosków zmierzających do stałego podnoszenia jej poziomu.
a. Przewodniczącym Rady Wychowawczej jest Kierownik Internatu, członkami wychowawcy.
b. Rada Wychowawcza spotyka się na naradach zwoływanych przez Kierownika Internatu, zgodnie
z wcześniej ustalonym harmonogramem lub na wniosek co najmniej 1/3 pracowników pedagogicznych.
c. Na posiedzenia Rady Wychowawczej poświęcone problemom młodzieży mogą być zapraszani przedstawiciele Młodzieżowej Rady Internatu.
4. Młodzieżowa Rada Internatu (MRI) jest reprezentantem ogółu mieszkańców.
a. MRI wybierana jest w demokratycznych wyborach spośród wszystkich mieszkańców Internatu.
b. Opiekę nad MRI sprawuje wybrany wychowawca.
c. MRI może przedstawić Kierownikowi Internatu, Radzie Wychowawczej wnioski i opinie we wszystkich sprawach, w szczególności dotyczących podstawowych praw i obowiązków mieszkańców Internatu.
5. Do zadań MRI w szczególności należy:
a. Współudział w tworzeniu programu działalności opiekuńczo-wychowawczej.
b. Koordynowanie samorządowej działalności wychowanków i wszelkich prac podejmowanych przez członków grup wychowawczych.
c. Poręczenie za kolegów, rozstrzyganie sporów oraz czuwanie nad prawidłowym funkcjonowaniem zasad współżycia w internacie.
d. Dokonywanie, wspólnie z wychowawcami, analizy i oceny całokształtu działalności młodzieży w internacie.
e. Organizowanie imprez i uroczystości o charakterze ogólno internatowym.
f. Reprezentowanie ogółu wychowanków i przedstawianie ich potrzeb na terenie internatu.
6. Wychowankowie podzieleni są na grupy wychowawcze, którymi bezpośrednio opiekują się wychowawcy Internatu.
7. Internat zapewnia wychowankom zakwaterowanie i pełne wyżywienie według norm żywieniowych przewidywanych dla młodzieży.
8. Internat sprawuje całodobową opiekę wychowawczą w czasie pobytu wychowanków od poniedziałku do piątku z możliwością powrotu do internatu w niedzielę w godzinach popołudniowych.
9. Kierownik Internatu ma prawo zarządzić obowiązkowe przygotowanie wyznaczonych pokoi do kwaterowania w czasie weekendu w związku z wynajmem miejsc noclegowych zorganizowanym grupom bądź w innych uzasadnionych przypadkach.
10. Internat nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy wartościowe wychowanków.
11. Wewnętrzne życie Internatu regulują przepisy porządkowe opracowane na każdy rok szkolny przez Kierownika Internatu, opiniowane przez MRI, Radę Wychowawczą i zatwierdzone przez Dyrektora Szkoły.
12. Rozkład dnia i tygodnia uwzględnia czas na naukę, pracę na rzecz Internatu i środowiska, zajęcia kulturalne i sportowe oraz inne formy wypoczynku i rozrywki.
13. W Internacie obowiązuje następujący porządek dnia:
6.20 - 6.30 - pobudka
6.30 - 7.00 - śniadanie
7.00 - 7.30 - porządki poranne
7.30 - 14.30 - zajęcia lekcyjne
13.30 - 15.00 - obiad
15.30 - 16.00 czas wolny (prace porządkowe)
16.00 - 18.30 - nauka własna
18.30 - 19.00 - kolacja
19.00 - 21.00 - zajęcia w sportowe
21.00 - 21.50 - toaleta wieczorna
22.00 - 6.00 - cisza nocna

ROZDZIAŁ V
Prawa wychowanków
Wychowanek ma prawo do:
1. Zakwaterowania, opieki i odpłatnego wyżywienia.
2. Korzystania z pomieszczeń i sprzętu, którym dysponuje Internat po uprzednim zapoznaniu się
z regulaminem ich użytkowania.
3. Wypoczynku i uczestnictwa we wszystkich zajęciach organizowanych w Internacie oraz w zajęciach organizowanych poza Internatem w porozumieniu z wychowawcą.
4. Korzystania z pomocy wychowawców w rozwiązywaniu problemów osobistych, we wszystkich sprawach dotyczących nauki i zamieszkania w Internacie oraz do opieki wychowawczej zapewniającej bezpieczeństwo i ochronę przed formami przemocy fizycznej i psychicznej oraz poszanowania jego godności.
5. Przyjmowania osób odwiedzających w godzinach 15.00 – 16.00 z tym, że w czasie nauki własnej poza pokojem po uprzednim uzgodnieniu z wychowawcą i przy przestrzeganiu ustalonych przepisów porządkowych, po okazaniu dokumentu tożsamości.
6. Wybierania oraz bycia wybieranym do MRI.
7. Odpowiednich warunków samokształcenia, zgodnie z potrzebami.
8. Wyprowiantowania z wyżywienia w razie choroby lub uzasadnionego wyjazdu.
9. Pozostawania w pokoju mieszkalnym w uzasadnionym przypadku pod opieką wychowawcy.

ROZDZIAŁ VI
Obowiązki wychowanków
Wychowanek ma obowiązek:
1. Systematycznie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych.
2. Przestrzegać postanowienia przepisów porządkowych, bhp oraz stosować się do ramowego porządku dnia.
3. Utrzymywać czystość i porządek w pokojach i pomieszczeniach przeznaczonych do użytku ogólnego.
4. Zachować czystość w pomieszczeniach sanitarnych oraz dbać o higienę osobistą.
5. Rzetelnie pełnić dyżury porządkowe, w tym stołówkowe oraz uczestniczyć w doraźnych pracach na rzecz internatu i środowiska w zależności od potrzeby.
6. Szanować powierzony sprzęt w pokojach i w pomieszczeniach ogólnych, a w przypadku jego zniszczenia pokrycia kosztów naprawy bądź wymiany.
a. Wartość szkody określana jest według cen rynkowych obowiązujących w dniu wydania decyzji obciążającej.
b. Termin i sposób naprawienia szkody określa Kierownik Internatu.
7. Przestrzegać zasady kultury i współżycia w odniesieniu do kolegów, wychowawców i innych pracowników okazując im szacunek.
8. Przestrzegać porządku dnia, ciszy podczas nauki własnej i w porze nocnej.
9. Podporządkowywać się poleceniom wychowawców i Kierownika Internatu.
10. Zgłaszać wychowawcy bądź Kierownikowi Internatu zauważone przypadki kradzieży, niszczenia sprzętu, awarii urządzeń elektrycznych i wodno-kanalizacyjnych oraz innych przypadków mogących zagrażać bezpieczeństwu ogółu.
11. Dbać o własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój, a także informować wychowawcę o złym samopoczuciu, chorobie, wyjściu do lekarza czy zwolnieniu lekarskim.
12. Terminowo dokonywać opłaty za wyżywienie i pobyt do 15 każdego miesiąca.
13. Spożywać posiłki w stołówce.
14. Na terenie internatu nosić obuwie zastępcze (kapcie, laczki).
15. Oszczędzać energię elektryczną i wodę.
16. Zgłaszać wychowawcy wyjścia oraz wyjazdy i powroty do Internatu.
17. Pozostawiać klucz od pokoju w pokoju wychowawców.
18. Zabezpieczyć pokój mieszkalny przed wyjazdem do domu, a w szczególności wyłączyć z sieci wszystkie urządzenia elektryczne oraz dokładnie zamknąć okna i drzwi.
19. Respektować i przestrzegać ogólnie przyjęte normy i zasady oraz niniejszy regulamin a także zarządzenia wewnętrzne i zarządzenia Dyrektora Szkoły, Kierownika Internatu niezapisane
w regulaminie szczegółowo.

ROZDZIAŁ VII
Zakazy
Zabrania się:
1. Wprowadzania osób niezamieszkałych w Internacie bez uzgodnienia w wychowawcą.
2. Spożywania napojów alkoholowych oraz przebywania w stanie wskazującym na spożycie alkoholu na terenie Internatu.
3. Posiadania, przyjmowania i rozprowadzania narkotyków oraz innych środków odurzających.
4. Przywłaszczania cudzego mienia.
5. Palenia papierosów, e-papierosów na terenie Internatu.
6. Używania wulgarnego słownictwa.
7. Manipulacji przy przewodach elektrycznych i wodociągowych.
8. Wychylania się przez okna oraz wychodzenia przez nie.
9. Używania w pokojach sprzętów o dużym poborze mocy.
10. Posiadania kolumn w pokojach i bardzo głośnego słuchania muzyki.
11. Wychodzenia do innych pokoi w godzinach nauki własnej i ciszy nocnej.
12. Wchodzenia do pokoi podczas nieobecności mieszkańców i korzystania z cudzej własności.
13. Samowolnego przenoszenia sprzętów z pokoju do pokoju i samowolnego przestawiania mebli
w pokoju.
14. Przynoszenia do pokoi naczyń kuchennych ze stołówki.
15. Samowolnego mocowania dekoracji na ścianach.
16. Umyślnego niszczenia wyposażenia Internatu.
17. Przyjmowania gości w pokojach mieszkalnych bez zgody wychowawcy oraz przyjmowania wizyt osób nietrzeźwych.
18. Przychodzenia bez potrzeby do internatu w czasie przerw szkolnych.
19. Przebywania po godzinie 21.00 na innym piętrze niż zamieszkiwane.
20. Zamykania pokoi od wewnątrz.
21. Samowolnego wyjazdu do domu w ciągu tygodnia.
22. Posiadanie zwierząt na terenie Internatu.
23. Zamawiania przesyłek kurierskich na terenie Internatu i Szkoły.

ROZDZIAŁ VIII
Nagrody i kary
1. Nagroda może być przyznana za:
a. Pracę społeczną w Internacie.
b. Wzorowe sprawowanie i właściwy stosunek do nauki.
c. Wysoką kulturę osobistą.
d. Pomoc koleżeńską.
e. Wyróżniającą postawę wobec obowiązków wychowanka Internatu.
2. Nagroda może być udzielona w następującej formie:
a. Pochwały wychowawcy
b. Pochwały Kierownika Internatu na wniosek wychowawcy
c. Listu pochwalnego do rodziców.
3. Kara może być udzielona za:
a. Nieprzestrzeganie lub rażące naruszenie regulaminu Internatu
b. Nieprzestrzeganie poleceń wychowawcy i zarządzeń Kierownika Internatu.
4. Kara może być udzielona w następującej formie, w zależności od stopnia przewinienia:
a. Wykonywanie prac porządkowych (uzgodnionych wspólnie wychowanek – wychowawca,
a w niektórych przypadkach Rodzic – Kierownik),
b. Nagana udzielona przez wychowawcę z powiadomieniem rodziców,
c. Nagana udzielona przez Kierownika Internatu na wniosek wychowawcy z powiadomieniem rodziców i szkoły,
d. Skreślenie z listy mieszkańców Internatu z warunkowym zawieszeniem kary,
e. Usunięcie z Internatu na pewien okres lub na stałe w zależności od stopnia szkodliwości przewinienia.
5. Gradacja kar nie musi być zachowana.
6. Usunięcie wychowanka z Internatu następuje w wyniku:
a. Decyzji Rady Wychowawczej w przypadku braku współpracy wychowanka nad uzyskaniem pozytywnych zmian,
b. Decyzji Kierownika Internatu lub wychowawcy ze skutkiem natychmiastowym w przypadku drastycznego naruszenia podstawowych zasad obowiązujących w Internacie,
7. Wychowanek ma prawo odwołać się od decyzji o wymierzeniu kary w ciągu 7 dni do:
a. Kierownika Internatu od kary wymierzonej przez wychowawcę,
b. Dyrektora Szkoły od kary wymierzonej przez Kierownika Internatu lub Radę Wychowawczą

ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe
1. Na początku swojego pobytu w Internacie wychowankowie muszą być zapoznani z regulaminem Internatu przez swoich wychowawców.
2. Niniejszy regulamin został zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną w dniu 24 kwietnia 2018 roku.

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 24.04.2018
Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Andrzej Zapart
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 06 maja 2018 22:35
Dokument wprowadzony do BIP przez: Piotr Mazur
Ilość wyświetleń: 2646
06 maja 2018 22:35 (Piotr Mazur) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)